lördag, maj 17, 2008

Sändningen igång...


Nu har vi avverkat en låt med Tina och 2 bingospel. Det ena var "Inbjudan till Bohuslän" med Tina Ahlin på munspel. Gitarr-Olle hängde in spontant "avista" i sista stund. Kul.

Nu har vi en timmes break innan nästa Tina-låt...så vi kollar hockey. Jä.


Bildrep

Nu har vi repat med Tina Ahlin. Jag spelar Wurre å Flygel...hon spelar Rhodes å Dragspel. Åsså munspel förstås. Det blir ett spelglatt program detta! :-)

Skönt att vara här och ta det lugnt efter den lite röriga morgonen för orkesterns medlemmar...hehe.

Vi spelar 2 låtar...plus ett bingospel. Åsså spelar jag med Scandinavian strings. Vet ännu inte hur mycket...

Sitter nu här i logen och plankar Norska nationalsången å käkar samtidigt :-)

En lördag i livet

Har suttit på morgonen och sammanställt noter och mp3:or på 15 låtar till min fru. Åkte en sväng till Bingolotto nyss och bar in mitt Wurlitzer som jag ska spela på där ikväll. Nu blir det lite rakning - så e d off to kamerarep. Tjo.

Har just fått samtal om att kvällens Bingogitarrist är inlåst och inlarmad på sina barns skola efter en städdag...och att basisten fick punka på cykeln imorse och har nu taxi-svacka eftersom det är Göteborgsvarvet. För att ta sig ut ur city kommer han att behöva ta spårvagnen med kontrabas, elbas, förstärkare och väska. Kul för honom. Inte.

fredag, maj 16, 2008

Annorlunda kväll

Har just avslutat en stor privat affär som säkert kommer att förekomma i bloggen längre fram. Känner mig lite "skakad"...wow. Jaja.

Sitter just nu och jobbar med ett notskrivningsuppdrag - när min mor informerar mig om denna recension i tidningen "7" från Örnsköldsvik. Kul! Det är VERKLIGEN en bra skiva! (klicka på bilden för större format)

torsdag, maj 15, 2008

"Rockbandet" dag 2

Sådär ja...nu e alla 16 låtar inspelade. Jag har haft väldigt svårt att hålla fokus dessa dagar...för det har varit en massa telefon-doings...men inspelnings-resultatet är strålande. Tankade just över alla filer på en liten USB-disk.

Wow

onsdag, maj 14, 2008

Grundläggning

Idag har vi spelat in Trummor och bas på ett undervisningsmaterial som ska heta "Rockbandet 2". Rocklåtar i lite förenklade versioner. Jag lägger lite slask-keys, men det är mest för glädjens skull...för klaviaturen blir bara inspelad i mono...

Jaja - 8 låtar blev dagsverket (11-16) - och vi har 8 låtar kvar till imorgon. Kul!

tisdag, maj 13, 2008

LUGNA dagar! :-)

Har haft 2 dagar nu som nästan varit som semester. Familje-doings och glädje. Skönt.

I det fördolda skissar jag lite på lite Bingolotto-verksamhet...och imorgon börjar vi spela in en undervisningsbok som heter "Rockbandet 2".

söndag, maj 11, 2008

Eriksbergshallen igen

Vi inledde FUZZ-mässans andra dag vid 11 - och det var lite mer finlir idag - men igår var det lite mer "feeling"...haha...jaja...varje dag har sin charm :-)

lördag, maj 10, 2008

Bröllopsgig

Direkt efter guitar-showen åkte jag hem och "bytte rigg"...lämnade syntarna och hämtade Tyrosen. Åkte till Långedrag och lämnade grejerna inför kvällen. Skönt att ha sakerna på plats.

Sen hann jag med ett barnkalas och läggning innan det var dags för att åka till kvällens bröllopsgig.

Vi spelade spontana låtar ur A-Ö-pärmen...och det är ju alltid kul med blandande låtar! :-) Jag å basisten läser ur samma pärm på såna här gig - så det blir smidigt att "peka" former.

Jag spelade en total Yamaha-rigg med Tyros2 och Stagepas300. Schysst. Sången gick ensam genom en annan aktiv högtalare. Bra lösning.

Gitarrmässan - FUZZ guitar show

Åkte förbi studion och hämtade lite kablar - samt mitt gamla Ultimate "Stolp-stativ"...tyckte att dagens rigg passar på ett sånt... :-)

Väl ute på Eriksberg hittade jag en parkering ALLDELES vid sceningången. Fantastiskt. Jaja.

Direkt när vi började rigga instrumenten kändes det att det var VARMT...och när vi började spela var det OLIDGLIGT. Wow. Svårt att koncentrera sig när det rinner i ögonen. Usch.


Jaja - det var mycket folk på mässan - och även vårt gig var välbesökt. Musikstilen är av en nästan utdöende art (instrumental Westcoast)...så det är kul att spela för en sån här publik som uppskattar den. Mats J spelar ju fantastiskt. Och Berras bassolo jublades det åt.


Det känns bra att vi ska spela imorrn igen (11:00) - för då e man lite mer beredd på värmen - och kan fokusera lite mer på själva gigget..! ;-)

Morgonstrukturering

Satte mig på morgonkvisten och organiserade en pärm inför kvällens bröllopsgig. Använde ett A-Ö register...så nu blir det lätt att hitta ikväll! :-)

fredag, maj 09, 2008

Från det ena till det andra

Tog första X2000 tillbaka till Götet nu på fredagsmorgonen. Taxi direkt till studion och lämnade racket - och därifrån till Kviberg där jag skulle spela på en begravning. 4 fina låtar att kompa till trumpet och sång. Jättelyckat. Skönt. Nu ska jag hem å sova lite...

torsdag, maj 08, 2008

GRYM kväll!


Vi blandar å ger soft musik under förrätt och lax-rätt. Ganska många låtar med fullt band - och en del coctail-piano själv. Såsmåningom kom varmrätten och då var det färdigt med mys-musik-delen.

Vid 22 körde vi en kort Christer Sjögren-show: "Old man river", "Suspicious minds" och "Leende guldbruna ögon". Alltihop som en surprise för publiken. Väldigt lyckat - och det kom mycket energi från scenen! :-)

Kvällen avslutades med en tjej som sköts ut ur en kanon(!) samt special-öppet på Gröna Lund och skön eftersits på en restaurang.

Kanonkväll! :-)

Annorlunda start

Vi fick i uppdrag att spela "Kom, kom, kom till smörgåsbordet" som första coctail-låt. Jag gick runt i Tyrols kök och bad alla som kunde att sjunga den för mig - bara för att få det bekräftat: Melodin _är_ "Jesus älskar alla barnen". Och dom vill att vi ska spela Smörgåsbords-låten instrumentalt. Vad blir det då? JO. De innebär ju att vi ska spela "Jesus älskar alla barnen" medan folk kommer in i lokalen. Hilarious. Magiskt.

Fantastiskt surrealistiskt när Marcoolio & Martin Stenmarck kommer fram och head-bängar framför scenen - medan vi spelar "Jesus älskar alla barnen". Hahahahahahahaha.

Riggat å klart

Budwheels kom med syntar, notställ och gitarrigg till Tyrol vid 14:30...åsså var det bara att rigga. Ljudet känns jättebra...vi ska bara spela 3 låtar med Christer ikväll...men dessutom ska vi spela ganska mycket "soft music" - så det känns gött att lyssningen inspirerar. Jag har släpat med mig racket - så för mig blir det S90ES med TG77-pad.

Dom har smyckat ut scenen med blommor...kolla vad fint det är runt gitarrpedalbordet ;-)








Vi hann tillbaka till hotellet en sväng nu innan kvällen drar igång. Nice.

Logistik...

Satte mig och printade ut typ 40 låtar inför kvällens "soft music"-gig. Gick ner till tryckeriet och fick uppkopierat 5 häften med spiral-rygg! :-)

Sen åkte jag ut till studion i Högsbo och hämtade mitt rack och lite kablar...innan taxin gick till centralen.

Sitter nu på 10:42-tåget mot hufvudstada. Det blir nog kul musik ikväll!

Stern & Weckl!

Var på väg ner till Träggårn på en release i den tidiga kvällningen. Plötsligt fick jag reda på att Mike Stern skulle spela på Nef - och att Dave Weckl var med som trummis!

Jag styrde naturligtvis om taxin och åkte till Nef. Wow. Musikglädje. Fantastiskt kul att höra Weckl's auktoritet bakom trumsetet. Jä.

onsdag, maj 07, 2008

Amandas album

Jag var med i Soundtrade och la grunder på 4 låtar till detta album...
...2 av dom kom med på skivan.

Det var ganska bråttom där i december - om Amanda vunnit IDOL skulle ju plattan släppas omedelbums...nu fick ju alla 3 månader extra att jobba med skivan. Gött.




"Rising up": Här spelar jag wurre...och har arrat stråk. Stråkarret är skrivet sent en natt på ett hotellrum - och är inspelat i BooStudio i Orminge utanför Nacka.

"Darling, go home": En av Amandas egna låtar. Jag spelar flygel.

Alltihop i samband med att jag gjorde "Stjärnjul". Kul minne!
http://mattiasbylund.blogspot.com/2007/12/effektiv-flygel-lggning.html

***OBS - Min mailadress - OBS***

Det är en del som spontant ändrar min mailadress i sin adresslista. Grejen är att .gsn snart kommer att försvinna - så bylund@musiker.nu är den korrekta adressen (och har alltid varit...:-)

Så: känner du dig träffad: ändra genast tillbaka till bylund@musiker.nu :-)

tisdag, maj 06, 2008

Studion tisdag

Återigen en disträ studioeftermiddag. Småduttade med saker - och avslutade med att lägga en orgel till en studiogranne. Jä.

Extremt schysst tisdagsmorgon

Drog ut med bilen tidigt idag..! :-)

Hämtade DVD:er på Eyeworks (Bingolotto-avsnitt som jag inte har inspelade)
Blev intervjuvad för ett specialarbete på musikhögskolan.
Åkte till Lisebergsteatern och hämtade upp pianot som jag lånade ut igår.
Åkte till IKEA och köpte en ny arbets-stol till studion.

Glädjen är stor

måndag, maj 05, 2008

Mer administrativ än kreativ

Satt i studion 12-16 och skulle bara fixa med julskive-produktionen - men hamnade i telefon hela eftermiddagen. Ska göra ett företagsgig med Sjögren på torsdag - och jag har hand om tågbiljetter och att alla ska få med sig backline...och sånt kan ju ta tid... :-)

Organiserar även för en begravningsspelning och en bröllopsspelning...så sammanlagt går det en del tid. Jaja.

16:30 levererade jag jallafall mitt S90 till en kompis som skulle spela på Lisebergsteatern. Skönt med en tidpunkt då arbetsdagen tog slut...

Plötslig musikglädje

Gjorde ett spontant besök hos Analog-producenten på vägen till studion. Han behövde passande nog ett spontant baklänges-piano.

Låten innehöll mest akustisk gitarr och sång. Jag fick spela flygel på en baklänges-mix på slutet av låten...grymt svårt å planka - att höra när takterna börjar (slutar) - men jag chansade lite - och det blev typ 4 tagningar som tillsammans lät förbluffande snyggt. Haha. Skön start på dagen! :-)

söndag, maj 04, 2008

Repetition i en lada

Åkte ut på landet och repade med Mats J inför Fuzz guitar show. WOW vilka låtar...och WOW vad han spelar. Åsså e det Bas-Berra på bas dårå...jajjamännsan. Det blir verkligen guitar show. Jättekul. Peder spelar trumma. Jag å Berra å Peder kallar vår kompsektion för 44/30...kan nån lista ut var det namnet kommer ifrån? :-)


En annan rolig grej är att replokalen ligger en kilometer från farsans stuga - jag kunde spontanhälsapå där efter repet. Jä.

Kompskisskrivning

Har ägnat morgonen åt att kolla in fusion-låtar som vi ska spela på Fuzz-mässan nästa helg. Skönt att skriva skisser som bara ska användas av mig själv...det går fortare då... :-)

lördag, maj 03, 2008

Grymt skön bag på bingot ikväll. Bingolåtarna kändes sköna...och Sylvias framträdande var bland det trevligaste jag varit med om i TV. Hon var fantastisk - och i sändning fick vi till en grymt skön version av låten "Rio de Janeiro blue". Lite komiskt att kvällens trummis faktiskt bor i Brasilien halva året..! :-)

Soundcheck

Nu e soundcheck och bildrep genomfört i dagens Bingolotto...det blir dubbla "riggar" för mig idag. Rhodeset står på ett podie för Sylvia Vrethammars låt - och P200 står på andra sidan scenen för Bingomusiken. Använder det pianot som tangentbord - för Nord Staget står bredvid scenen och låter upright-piano - det är Djangobagen idag igen - fast denna gång med Steve Erikssons egna låtar. Grymt bra. Jä.

fredag, maj 02, 2008

Ledig fredag...

...hade dock en del organisation att stå i inför Sylvia Vrethammars låt i Bingolotto imorrn. Överlämnade noter och CD till Trummisen...och lite sånt...

Spelningen...

...gick bra. Det var lite oskön monitorlösning - så jag satt så att jag hörde utljudet... :-)

Under mitt orgelsolo i "Sweet home Chicago" när bandet kommer ner och lyfter upp min synt i luften så åkte telekablarna ur...men det var grymt skön feeling på konserten överlag.

På vägen hem skulle vi åka till ett McDonalds - men ALLA McDonalds längs vägen stängde 00. Kul.

torsdag, maj 01, 2008

Buss assss

Nu sitter vi i bussen med Himlaväsen på väg till Halmstad. Kul.

Mats J i Frankfurt

För typ ett halvår sen la jag lite keys till Mats J när han skulle till Frankfurt och dema ElmWood. Hittade denna YouTube-film när han spelar en av låtarna. Vilket SOUND han har! :-)

Ganska sent

Alles gut. Jag hade glömt stora delar av Himlaväsens "scen-kostym"...nödlösning utan kavaj och med Foppa-tofflor...ajajaj...så jag såg lite konstig ut...får fixa lite inför morgondagens gig. Kvällens konsert började inte förrän 22...så det blev ganska sent. Kom hem nu vid 01:30.

Foto: Börje Nilsson-Mäki

onsdag, april 30, 2008

Valborg

Som traditionen kräver så åkte vi till Trädgårdsföreningen och lyssnade på körer och orkestrar som framträder där varje valborg. Körerna hade fått bättre förstärkt sound om var och en i kören hade fått varsin megafon och sjungit genom. Jaja.

Returnerade en hyrvideo som var 9 dagar försenad...det kostade 360 sa han...men "prutade" till 200. Kul.

Nu på kvällen har jag åkt till Fristad norr om Borås och riggat för Himlväsen-konsert som stundar ikväll. Såhär ser det ut inför kvällens konsert:

tisdag, april 29, 2008

Kvälls-mailning

Mailade just iväg kompskissen på Anders Johanssons "If it's all I ever do" för typ 28:e gången. Det är en massa brudpar som vill ha den på sin vigsel - och den verkar inte finnas med i nån vispop...hehe.

...åsså kollar jag in lite låtar inför lördagens Bingolotto...jag ska spela lite bingomusik och kanske förekomma på scenen med Sylvia Vrethammar...vi får väl se :-)

Städningen fortsätter...

Åkte och hade ett möte ang Julskivan mitt på dan idag...sen fortsatte jag med lite redigering i studion - samt städade klart...nu e sladdarna _ganska_ organiserade - och alla syntarna e inkopplade i O1V-mixern. Jä.

Städ-morgon!

Idag hade vi städmorgon i vår studiovåning - Loftet som vi kallar oss. Uj vad mycket bråte som kunde stuvas undan/slängas. Har även fått bort en massa junk från mitt rum. Lesliet åkte in i ett förvaringshörn... :-)

måndag, april 28, 2008

Försöker ha lediga dagar...

...men efter en dag i Slottsskogen jag hämtade min bil hos trumpetaren och satte mig i Högsbo och redigerade sång/la pad på en låt till Julskivan som jag håller på att producera...den ska presenteras för artisten/duettsångaren imorgon...så jag fixade lite. Gött.

söndag, april 27, 2008

"Korg-kompensation"

På X2000 hem idag var det fel på "Korg-kompensationen" - så vi susade fram i 200km/h och kompenserade kurv-krängningarna med ryggen och nacken istället. Skönt. Jätteskönt.

Tog en trevlig eftermiddag på Liseberg. Jä.

lördag, april 26, 2008

Gött gig

Typ 3000 pers i arenan. Allt flöt på perfekt. Skööönt. Nu ska vi rigga in alla syntar i min bil - så ska Trumpetaren köra hem till Göteborg med grejerna redan ikväll. Kul för honom. Inte. ;-)

Axa arena

Ikväll har vi premiär på Christer Sjögrens jubiléums-konsert i Södertälje.


Dom har riggat en GRYM scen i Axa Arena...och dagens repetitioner flyter på fint. Detta blir pampigt..! :-)


Jag spelar GT2-flygel kompletterad med mitt rack. Samma rigg som när vi gjorde Kyrko-turnén med Christer i höstas. Musiken känns grymt safe - och stageningen börjar ta form. I konsertstarten har jag en liten introsnutt i Macbooken, och jag kör även en trumloop från den i Sonja Aldéns "För att du finns". (Hon e gästartist)

fredag, april 25, 2008

Uppladdning för premiär

Tog bilen i gryningen och körde till Stockholm. Åkte på en 15 km/h-fortkörning i Linköping. Min FÖRSTA efter att ha haft körkort i 20 år! Stort.

Kl 14 hade vi möte på Baluba inför Christer Sjögrens jubiléums-show som har premiär 18 september. Låtlistan börjar bli klar! :-)

Checkade in på Skogshöjd i Södertälje där vi hade ett kör-rep på mitt hotellrum...

Allt e redo inför Christers första jubiléums-konsert i Axa sportcenter imorgon *drumroll*

torsdag, april 24, 2008

Diversetorsdag

Åkte ut en sväng till Öckerö mitt på dan och hade ett möte inför inspelningarna av en rockbands-skola-CD.

Nu på kvällen la jag körer med Anna på filmmusiklåten som vi håller på med...det är visst deadline imorrn... :-) Som vanligt gjorde vi inspelningen i vardagsrummet när barnen somnat... :-)

Köpte just Charlotte Perellis nya platta på iTunes. Vill bara låta meddela att jag är JätteJätteJätte-nöjd med stråket på "Slowly"...den blev verkligen kanon. Cred till Henrik Wikström som skrivit mycket av linesen i stråket. Från sticket å framåt e den verkligen helt grym. Kul. På de andra låtarna är inte stråket så starkt mixat - men det är förstås kul att vara med på "Hero".

onsdag, april 23, 2008

Himlaväsen-rep

Dagen avslutades med ett Himlaväsen-rep. Vi ska spela i Fristad och Halmstad nästa vecka. Jä.

När jag började med Himlaväsen 1995 var min rigg P100 med TX7 samt CX3-orgel med Leslie 760. Idag hade jag en Compact på axeln när jag åkte till repet. Skönt att utvecklingen gått framåt.

Jobba hemma

Det var LÄNGE sen jag hade en dag som denna. Jag sitter hemma och betalar räkningar och fakturerar...åsså spelar jag in lite piano på diverse saker med Compacten. HELT grymt att den låter så bra. Har bounceat om filmmusiklåten från igår med Compact-uprightet...uj vad fint. Har ändrat på ETT ackord som råkade bli lite förändrat i vår version av låten...

Musik i öst

Hade ett snabbt möte med trumpetaren inför lördagens Christer-gig. Allt e på bana...

tisdag, april 22, 2008

Svårt att komma igång

Var tvungen att redigera en CD med inspelningen från Christer-repet. Skickade iväg ett par CD-skivor...och åkte sedan å hämtade grejerna från gårdagskvällen på hotell Gothia. Nu har jag suttit i studion i 7 timmar...och det går långsamt framåt. Jag redigerar stråk och har spelat in keys på en filmmusiklåt...halveffektiv dag...men det blir fint.

måndag, april 21, 2008

Företagsgig

Nu har vi spelat...det blev jättebra. Niklas Andersson, Åsa Fång, Sofia Källgren och 3 ur Mamma Mia. Jä.

När jag hade bytt om nu och kom tillbaka in på scenen så var det rodd-kaos där...så mina grejer var nerplockade i beståndsdelar...alla rack-kablar var ut-ryckta och ihoptejpade...jaja...kanske bra att bli _tvungen_ att röja lite i racket :-)

Nu e scenen klar...


...och vi har soundcheckat. Hämtade P200 i studion imorse. Grymt vad jag gillar det pianot!

Just nu e det genomdrag av showen...vi har hållit på i 4 timmar...

söndag, april 20, 2008

Repa repa repa

Nu e repen igång...vi har ställt upp oss ungefär som vi kommer att stå placerade på gigget. Allt flyter på bra. Jag har skrivit blåset trestämmigt på ett system...och det funkar kanon. Skönt!


Här är en bild på scenen...under uppbyggnad:

lördag, april 19, 2008

Lördagsrodd!

Det är inte så ofta jag e spel-ledig sent en lördagkväll - men ändå roddar! :-)

Åkte runt och hämtade upp saker...Trummor i Mikos studio, Syntar som stått på Storan...Congas i bunkern...och sen åkte vi till Gothia och bar in allt till repokalen i Svenska Mässan som vi ska repa i på måndagen.




Jag lyckades få CM att sluta mitt i en låt i pianobaren genom att vinka med ett syntstativ... :-)
...och det var en grymt hjälpsam vakt! :-)




Kopiering på en lördag?

Insåg i morse problemet med att söndagens rep är på just en söndag.

Jag brukar ju kopiera noterna i sista stund. Det går ju inte söndagmorgon...och idag är det lördag...ajajaj.

Jag ringde mitt vanliga tryckeri på chans - och det råkade faktiskt vara en snubbe som lördagsjobbade! :-)

Han tryckte upp 10 kopior av alla kompnoter. SKÖNT. Nu e DET i hamn jallafall. Jag arrar vidare på blåset. Det är ju ett helt dygn kvar... :-)

fredag, april 18, 2008

Stråkdag

Satte igång i ottan att skriva 3 stråkarr. 2 till filmmusik samt en fin ballad. En av filmmusiklåtarna kom med FTP vid 11...så det var snabba ryck.

Vid 13 spelade vi in stråk. Det flöt på fint - och jag levererade ett av arren direkt nu på eftermiddagen. De andra får jag "spara" för lite redigering nästa vecka.

Nu sitter jag och arrar vidare inför det kommande företagsgigget...

torsdag, april 17, 2008

Ur askan i elden

Fortsatte nu på torsdagsmorgonen att förbereda mig för ett stort företagsgig som ska repas på söndag - och framföras på måndag.

Vid 12 åkte jag och hämtade upp basist vid tåget. Satt faktiskt och tankade över CD-skivorna från Christer-repen till MacBooken i bilen. Vi åkte till Mikos trumstudio och spelade in grunder på en låt som ska avsluta en svensk storfilm. Kul.

Sen var jag själv med barnen på eftermiddagen...vi åkte en sväng till studion och redigerade ett piano innan vi åkte tillbaka till Mikos studio och hämtade upp dagens inspelade filer på ett USB-minne. Efter det åkte vi hem. Skönt.

onsdag, april 16, 2008

Färdigrepat!

Idag har vi spelat igenom hela konsertprogrammet 2 ggr. Skönt att ha satt denna repertoar...för den kommer ju att framföras några gånger under året... :-)

tisdag, april 15, 2008

Repen fortskrider

Kompletterade arren under natten - och nu på tisdagen har repetitionerna fortsatt. Fullt ös.

Just nu har vi ett program-möte...

måndag, april 14, 2008

Repdag

Dagen inleddes med några sista blåsarr...innan jag skickade ner hela pdf-mappen till tryckeriet. Kolla vad många papper det blev inklusive allt..?! :-)






Sen hämtade jag upp syntar på Bingolotto.








Tog även en sväng till studion i Högsbo och hämtade en Triton och "Christer Sjögren-pärmarna" som innehåller musikernas anteckningar från förra turnén.





Till sist nådde jag resans mål - repetitionen. Kolla vilket fint upplägg..? :-)

söndag, april 13, 2008

Konstant arrning

Har suttit HELA dagen med det sista inför Christer Sjögrens jubiléums-konserter. Imorgon e det rep. Jä.

lördag, april 12, 2008

Bröllopsglädje

Back in da Götet vid 11:19.

Spelade på vigsel vid 15. Ingångsmarschen var ett specialskrivet stycke för Viola, Sopransax och Piano. Grymt vackert.

Festen har pågått tills alldeles nyss...sitter på buss in till stan nu. Festen avslutades med jazz-jam med massor av musiker på scen. Trummor, bas, piano, 2 fioler, viola, cello, 2 tromboner, 2 saxar, trumpet och sånt. Jag höll mig borta från scenen - men det var skön stämning!

Skönt med en dag som inte innehöll så mycket jobb. Gonatt.

fredag, april 11, 2008

Skön utsikt från kvällens gig

Åkte förbi en kompis studio med taxin på väg till gigget och lånade ett notställ. När jag var på plats insåg jag också att pianostolen som jag lånat var så pass hög att jag kunde sitta på den och spela på S90. SKÖNT! :-)

Kvällens höjdpunkter blev Gabriellas sång...och Empty room förstås. I Gabriellas sång hörde jag plötsligt en panflöjt när jag spelade mellanspelet...what?! Paden i Triton var visst splittad...hahaha. Jaja. Jag undvek därefter det höga registret med paden :-) Sanna sjöng "9 to 5" väldigt svängigt!

Fin utsikt vi hade va??? :-)

En fredagsutflykt

Satte mig på X2000 å åkte till hufvudstada mitt på dan idag. Ska kompa Sanna Nielsen ikväll.

Hade ordnat så att en kompis S90 levererades med Budwheels till Opera-terassen så den fanns där vid soundcheck. Jag blev 20 min sen...för att tåget hade svacka... :-)

Jaja. Väl där så hade kvällens dansband ett S90 - som även det var köpt på Andreasson musik - så den innehöll samma ljud! :-) Jaja. Då slapp vi rigga "mitt" piano jallafall. Jag lyxade till det med att midi-koppla med en Triton som var där - så padglädjen är stor. Enda svackan är att jag måste stå upp. Jaja.

Nu e jag på hotellet och äter och arrar. Kul. Måste styra upp ett notställ innan 21. Det brukar ordna sig.

torsdag, april 10, 2008

Kvällen går vidare

Efter att jag var klar på Park Avenue så kunde jag inte låta bli att åka förbi Rondo där Orup&Lena regerar...jä.

Souncheckat å klart

Nu blir det flygel...vi ska spela coctail och swing-medley och sånt. Kul.

Hackig dag

Kollade in lite låtar och så på morgonkvisten. Sen var det dags för stresseftermiddag:

13:30 spelade jag en låt på Park Avenue
14:20 spelade jag på en begravning i Askim
15:45 var jag tillbaka på Park Avenue för en låt.


Har en timme ledigt hemma nu - innan det är soundcheck och gig på Park Avenue (igen!). Hackig men kul dag...

onsdag, april 09, 2008

Sådärja...

...då e den här dagen färdigjobbad. Det blev 2 timmars softmusic i Eriksbergshallen ikväll...

Efter 3 dagars stråkredigering var det skönt att spela vad som helst - hur som helst. Jä.

Stråkredigeringen har gått i mål!

Idag vid 13 var jag äntligen klar. 5 stråk till en soft snygg skiva. Kul jobb! Men det har tagit mycket tid. Sov över i studion inatt...

Nu på eftermiddagen har jag haft 3 rep! :-)

*Först repade jag i studion med 2 sångare inför ett företagsgig imorrn.
*Sen repade jag i Kungsladugård med viola/sax inför en vigsel på lördag.
*Sen åkte jag till city och repade inför en begravning imorrn.

Dumpade sedan min Tyros på ett hotell inför företagsgigget imorrn...skönt att ha den på plats.

Nu har jag äntligen nått dagens slutdestination - att spela coctail i Eriksbergshallen. Såhär mysigt ska jag ha det ikväll:

tisdag, april 08, 2008

Morgon-doings

Medan jag satt och förhandlade ett gage via mail nu på morgonen så kom det ett sms om ett par orgelfiler som saknades vid en mix...så jag skickade över dom igen. Sen tog jag en sväng förbi min revisor på vägen till studion. Å nu sitter jag här och redigerar stråk. Jä.

måndag, april 07, 2008

Stråkredigering och telefon

Denna måndag har varit stråkredigering från morgon till kväll...men uj vad telefonen går varm...och mailen. Många beslut och sånt...men nu e 1 av 5 stråk färdigredigerat till en akustisk skiva jag håller på med stråk till. Albumet (Frank Ådahl) kommer bara att innehålla Sång, piano och stråk...så det är noga...snyggt blire! :-)

lördag, april 05, 2008

Vi tuffar på...

Django-bandet tuffar på. Vi har kört 2 bingospel och en låt med Åsa Fång. Trevlig kväll.



Snart kommer Bingo 3: "Sorrow"

Soundcheck och bildrep avklarat

Nu e jag hemma och byter om. Repen på Bingolotto flöt på fint. Vi kommer att spela grymt ovanlig bingomusik! Ta en titt på TV4+ kl 20:00... :-)

Det här tycker jag var kul

fredag, april 04, 2008

Administrativ på fredagskvällen...

Avslutade dagen med att skriva en kompskiss inför morgondagens Bingolotto...åsså mailade jag ut Rep-Mp3:or till Sjögren-bandet...konstig fredagskvällssysselsättning...

Intenssivt!

Spelade in livestråk 11-14.

Sen var det lite telefonerande - vi ska kompa Åsa Fång på Bingolotto imorgon.

15-19 har jag lagt piano på 2 låtar till en isländsk artist. Deadline var 18...så jag stressade - tills vi insåg att 18 i England (dit det skulle levereras) är en timme senare :-) SKÖNT.

Jaja. Nu e jag KLAR. Jä.

Nattfeeling

Satt och arrade stråk 04-10 nu i morse. På nåt sätt får jag grym feeling på nätterna. Kanske är det mitt sätt att vara kulturell. Motvilligt.

torsdag, april 03, 2008

Doings

Ägnade eftermiddagen till att göra små snuttar av en "Melodifanfar" med olika ljud. Åsså åkte jag och postade en rep-CD och lämnade en Rep-CD på Park Aveny. Nu e det dags att komma igång med lite stråkarrning..! :-)

KlippaKlippa

Sitter å klipper ihop medleyn i Logic...och bränner Rep-CD. Kul.

onsdag, april 02, 2008

Royal years

Var på Lisebergshallen och kollade på premiären av The Royal tour, eller Royal years eller vad turnén heter.

Per-Erik Hallin e ju bara grym. Kul också att höra Tommy Funderburk sjunga "After the love has gone" 28 år senare. Även SALT rockade! :-)

Piano-organisering

Åkte å köpte ett begagnat P200-piano. Vill spela på ett sånt live - för att MIDI-volym och intern-volym är så basic och bra i det pianot. De nyare Yamaha-pianona har ju den där runda ratten som känns lite "musikaffär" och MIDI-styrningen blir lite för komplex för mitt ändamål. Jag vill bara ha en pad-synt inkopplad - och kunna styra volymen från "data entry" :-)


Detta gjorde att mitt CP-300 i studion "frigjordes" - och eftersom det följde med ett "hemmastativ" till P200 så gjorde jag en rokad. P200 dumpade jag i studion - åsså tog jag hem CP-300 och stativet.









Kolla vad bra CP-300 passade under TV:n..! :-)

Spontan orgel

Fick ett samtal om ett omedelbart orgelpålägg. Eftersom jag har Nord Compacten hemma så var det bara att plugga in den i Yamaha-ljudkortet och spela in i Logic i iMacen. Skönt å kunna göra "på riktigt"-pålägg hemma..! :-)

Annorlunda månad

Denna månad innehåller inte så många gig - men de jag spelar är ganska "stora"...så det är mycket förberedelser.

Framförallt är det Christer Sjögrens jubiléums-konsert som ska planeras och arras, samt ett företagsgig (100-års-jubiléum) som blir pampigt. Åsså inspelningar löpande. Jaja.