Sitter här och arrar igen. 3 låtar klara nu! Hårdkörning.
Ringde även en artist och kollade några detaljer inför en julskiva som jag ska arra nån låt på.
Jag heter Mattias Bylund, 41 år från Göteborg. Här bloggar jag om musikdelen av mitt liv...
tisdag, september 30, 2008
måndag, september 29, 2008
Omgruppering...
Vilket besök..! :-)
Under 80-90:talet hade jag ett par favoritproducenter som jag köpte ALLT av. Jag ringde RiksRadions Grammofonarkiv och fick datalistor på alla skivor som dom var med på - åsså beställde jag från Ginza och dyl.
Det var David Gamson, Gardner Cole och Patrick Leonard som var de STORA favoriterna...min skivsamling är diger vad det gäller dem.
Nyss när jag kollade gästboken på min hemsida - så har Gardner Cole skrivit där. Stort på nåt sätt ;-)
Det var David Gamson, Gardner Cole och Patrick Leonard som var de STORA favoriterna...min skivsamling är diger vad det gäller dem.
Nyss när jag kollade gästboken på min hemsida - så har Gardner Cole skrivit där. Stort på nåt sätt ;-)
Stråkarr
Denna arbetsvecka kommer att innehålla mest stråkarrangering för min del...
Ska arra 3 låtar åt en engelsk producent. Låtarna kommer i Audiomappar och ProTools-session (vilket jag inte använder) - så nu sitter jag och leker leken "Gissa samplingsfrekvensen" och passar ihop filer. Det går ganska bra :-)
iMacen som jag brukar sitta å arra vid är på reparation - och det är inte så skön feeling i källaren just nu; med alla ouppackade kartonger...så jag inrättade en tillfällig alternativ arbetsplats framför TV:n.
Ska arra 3 låtar åt en engelsk producent. Låtarna kommer i Audiomappar och ProTools-session (vilket jag inte använder) - så nu sitter jag och leker leken "Gissa samplingsfrekvensen" och passar ihop filer. Det går ganska bra :-)
iMacen som jag brukar sitta å arra vid är på reparation - och det är inte så skön feeling i källaren just nu; med alla ouppackade kartonger...så jag inrättade en tillfällig alternativ arbetsplats framför TV:n.
söndag, september 28, 2008
Försenat tåg.
Kom hem 45 minuter senare än tidtabell. Synn att det inte blev försenat mer än en timme...så hade vi fått resegaranti... ;-)
Åt just pizza med familjen. Anna ville beställa en "vegetarisk pizza med salami". Kul.
Åt just pizza med familjen. Anna ville beställa en "vegetarisk pizza med salami". Kul.
lördag, september 27, 2008
Kvällsgig - #8
Den här dagen verkar aldrig ta slut - men kvällens gigg var jättebra.
Skönt efterhäng på Hasselbacken. Tjo.
Skönt efterhäng på Hasselbacken. Tjo.
Matiné (#7)
Nyhetsmorgon
Väckarklockan ringde 06:15. TV4 vill att alla inblandade åker Taxi - för att sejfa att ingen försover sig :-)
Vid 07 var vi på plats och riggade. Jag spelade upright-pianot som finns i studion...samt MicroX-pad med vänsterhanden.
Även datorn var med för introt på "Everybody loves somebody". Bara 2 takter..men dom känns viktiga.
Efter mången genomkörning och en genomlyssning i ljudkontrollen så var det bara att invänta sändningen.
Christer levererade en trevlig intervju - och det kändes avspänt att spela.
Otroligt schysst att få vara ett 10-mannaband i en morgonshow! :-)

Nu e jag tillbaka på hotellet...om 3 timmar e det matiné på Tyrol...tjo!
Vid 07 var vi på plats och riggade. Jag spelade upright-pianot som finns i studion...samt MicroX-pad med vänsterhanden. Även datorn var med för introt på "Everybody loves somebody". Bara 2 takter..men dom känns viktiga.
Efter mången genomkörning och en genomlyssning i ljudkontrollen så var det bara att invänta sändningen.
Christer levererade en trevlig intervju - och det kändes avspänt att spela. Otroligt schysst att få vara ett 10-mannaband i en morgonshow! :-)

Nu e jag tillbaka på hotellet...om 3 timmar e det matiné på Tyrol...tjo!
fredag, september 26, 2008
Föreställning #6
Åkte över till Djurgården redan vid 16:30. Gick igenom volymerna i racket, så att volympedalen reagerar på rätt sätt. Tankade över en inspelning av föreställningen till min MacBook - och la mig i en massagestol och lyssnade. Positivt överaskad faktiskt..! Skönt.
Kvällens föreställning var spelglad och hade jättebra energi. Gött. Ett av benen till Dans-bommen gick av - så vår stagemanager fick sitta på scenen å hålla i bommen hela den låten. Kul ;-)
Har hittat ett tillfälle i showen där jag kan sträcka på benen och slappna av i 1 minut (före Suspicious minds) - så här ser det ut på scenen då:
Det blev en ganska tidig hemgång ikväll - för imorgonbitti ska vi vara med i TV4's morgonsoffa. Jä.
Vi spelar 09:50 & 10:15 typ.
Kvällens föreställning var spelglad och hade jättebra energi. Gött. Ett av benen till Dans-bommen gick av - så vår stagemanager fick sitta på scenen å hålla i bommen hela den låten. Kul ;-)
Har hittat ett tillfälle i showen där jag kan sträcka på benen och slappna av i 1 minut (före Suspicious minds) - så här ser det ut på scenen då:Det blev en ganska tidig hemgång ikväll - för imorgonbitti ska vi vara med i TV4's morgonsoffa. Jä.
Vi spelar 09:50 & 10:15 typ.
Hotellrumsredigering
Sitter på rummet och redigerar oboepåläggen som jag gjorde för ett par veckor sedan...det börjar bli dags att leverera...hehe. Gör inte det idag som du kan göra imorgon...jaja. Fint blir det! :-)
Update: Jag sitter faktiskt här i min ensamhet med tårar i ögonen. Oj vad vackert det är. Very nice oboe-syrra.
Update: Jag sitter faktiskt här i min ensamhet med tårar i ögonen. Oj vad vackert det är. Very nice oboe-syrra.
torsdag, september 25, 2008
Effektiv dag!
Hann med att betala räkningar, skriva under el-avtal, lämna iMac på reparation (Astor har stoppat mynt i CD-hålet), hämta ut konsertbiljetter och SJ-biljetter, skriva om 5-siders kompskiss till en ensidas (Ska spelas i TV...ser halvsnyggt ut med 5 sidor) och sitter nu i Vagn 4 och kollar "Journeyman" på väg mot Sthlm. Favoritvagnen! Igen. Jä. Bra start på helgen.
onsdag, september 24, 2008
Idol igen
Det var kul å se vad den dagen i Globen blev för TV-program. Vi spelade på ett P250 i ett Flygel-skal. De andra två pianisterna spelade "Piano1"-ljudet; och jag spelade "Piano2". Får väl säga nu i efterhand att det inte hördes så mycket skillnad...sound-skillnad sitter nog mycke i pianistens anslag. Jaja. Är trots det Piano2-anhängare i P250/CP300...hehe. Vad det gäller sångarna verkade juryn ha koll på läget.
Synn att man inte fick se mer av Kevin Borg. Han kan bli farlig i Idol 2008 - jag vet inte alls hur det gått för honom sedan Globen - men jag fick feeeeeeling..! :-)
http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.637479
(Konstigt nog verkar det inte vara något piano med i mixen på Idol-klippen från Globen?)
Det var naturligtvis kul att kompa Nils med sitt pingvin-avslag. Kul.
Kolla min blogg 26:e maj för inlägg från den dagen.
Dom lediga dagarna går
När jag lämnat barnen på dagis packade jag upp några flyttkartonger. Källaren är fortfarande en total mess. Skrev några fakturor och åkte sedan och lämnade en massa papper hos revisorn. Det är läge att strukturera upp ekonomin lite.
Jaja - om ett dygn är det back to Christer-business.
Update: Fick just ta tag i att spela live med hela bandet i Nyhetsmorgon på lördag - så det har varit Christer-business även idag... :-) Det ska ju till en del organisation för att få dit backline och 10 musiker..! :-)
Jaja - om ett dygn är det back to Christer-business.
Update: Fick just ta tag i att spela live med hela bandet i Nyhetsmorgon på lördag - så det har varit Christer-business även idag... :-) Det ska ju till en del organisation för att få dit backline och 10 musiker..! :-)
tisdag, september 23, 2008
Idol
Såg just att dom tog med repetitionen med Johan i sändningen. Hahaha. Han var den första som kom in och skulle in och repa i "mitt" rum. Vi (de 3 pianisterna) var förberedda på att repa i 15 minuter per sökande - och att det kunde bli stressigt. Åsså kommer Johan in och sjunger igenom låten en gång - och bara går. Hahaha. Men det räckte ju. "Inga konstigheter" :-)

Här är en länk till min blogg från den inspelnings-kvällen:
http://mattiasbylund.blogspot.com/2008/05/skn-arbetstid.html

Här är en länk till min blogg från den inspelnings-kvällen:
http://mattiasbylund.blogspot.com/2008/05/skn-arbetstid.html
Den rockande samen
Peter Apelgren satt just och pratade om "Den rockande samen" i sitt program på Kanal Lokal. Plötsligt sa han "Den sackande romen" istället. Väldigt kul tycker jag. Ska nog radera detta inlägg - men jag ville bara skriva det.
måndag, september 22, 2008
En kväll i studion
Efter en dag med barnen fick jag en låt lagd här i studion nu ikväll. Piano, orgel, pad, sweep. Tjo.
söndag, september 21, 2008
Här hade det hänt grejjer!
Åkte ut till studion för att hämta/lämna några saker. När jag kom in i studion möttes jag av denna syn..!

Ett trippel-stativ hade gett vika - och syntarna låg i en enda röra på golvet.
Den enda skadan jag hittade var att Triton hade skadat ett F# - men tangenten var bara "ur led" - så den kurerades fort.
Dramatiskt dock..! :-)

Ett trippel-stativ hade gett vika - och syntarna låg i en enda röra på golvet.
Den enda skadan jag hittade var att Triton hade skadat ett F# - men tangenten var bara "ur led" - så den kurerades fort.
Dramatiskt dock..! :-)
Här nere till vänster hade vi båten när jag var liten.
Amen.
(Detta är en kod för att jag åker förbi Torpa i Södertälje. Man ser båthamnen uppifrån stationen där X2000 stannar..."vänster" betyder att jag är på väg _från_ Stockholm. Höger tvärt om alltså. Om tågplatsen inte är en baklängesplats. Då kan det ju bli förvirrat)
(Detta är en kod för att jag åker förbi Torpa i Södertälje. Man ser båthamnen uppifrån stationen där X2000 stannar..."vänster" betyder att jag är på väg _från_ Stockholm. Höger tvärt om alltså. Om tågplatsen inte är en baklängesplats. Då kan det ju bli förvirrat)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



