Jag heter Mattias Bylund, 41 år från Göteborg. Här bloggar jag om musikdelen av mitt liv...
torsdag, april 30, 2009
På plats...
Nu e jag på plats i Västerås konserthus. Passar på att kolla in några sista låtar. Vi ska repa lite på soundcheck idag. Alles klaaaar. Tjo.
Det blir aldrig som man trott
Reser med tåg mellan Karlstad-Västerås idag...
Jag ska erkänna att jag blev väldigt skeptisk när det visade sig att tågresan bestod av buss mellan Karlstad-Örebro. När jag nu kom till Karlstads station för avgång var jag psykiskt rustad för varmt/trångt/oskönt.
Nu sitter jag i en turistbuss HELT för mig själv. Temperaturen är perfekt. Sätet e skönt. Busschauffören erbjöd mig el-uttag till dator när jag gick in i bussen.
Hahaha. Grymt. HELT själv. Wow:
Jag ska erkänna att jag blev väldigt skeptisk när det visade sig att tågresan bestod av buss mellan Karlstad-Örebro. När jag nu kom till Karlstads station för avgång var jag psykiskt rustad för varmt/trångt/oskönt.
Nu sitter jag i en turistbuss HELT för mig själv. Temperaturen är perfekt. Sätet e skönt. Busschauffören erbjöd mig el-uttag till dator när jag gick in i bussen.
Hahaha. Grymt. HELT själv. Wow:
onsdag, april 29, 2009
Arbets-onsdag
Redigerade ett av gårdagens stråk och skickade iväg. Fick glad respons - så det var skönt - och kul - att ha det "avklarat"... :-)
Arrade även en del inför en stor konsert som vi ska spela i Dalhalla på Nationaldagen. Christer's 40-års-jubiléum ska maxas med filharmonisk orkester...och det blir fler gästartister: Charlotte Perrelli och Lasse Berghagen adderas till den show som vi nu turnerar med. Kommer att bli pampigt!
Avslutade just dagen med att spela in ett piano som grund till en produktion åt en världsartist. En cover - så jag la in originalversionen i Logic - och spelade till det. Samma tonart. Samma tempo. Samma form. Gött.
Imorrn bär det av till sista anhalterna på denna vårturné..! Västerås, Uppsala och Karlstad ska besökas denna helg. Tjo!
Arrade även en del inför en stor konsert som vi ska spela i Dalhalla på Nationaldagen. Christer's 40-års-jubiléum ska maxas med filharmonisk orkester...och det blir fler gästartister: Charlotte Perrelli och Lasse Berghagen adderas till den show som vi nu turnerar med. Kommer att bli pampigt!
Avslutade just dagen med att spela in ett piano som grund till en produktion åt en världsartist. En cover - så jag la in originalversionen i Logic - och spelade till det. Samma tonart. Samma tempo. Samma form. Gött.
Imorrn bär det av till sista anhalterna på denna vårturné..! Västerås, Uppsala och Karlstad ska besökas denna helg. Tjo!
tisdag, april 28, 2009
Stråkdag.
Hämtade upp cellisten på Operan vid 08:45. Kom igång här i Tuve vid 09:15 - och vid 10:15 hade vi lagt celloinsatser på 3 låtar; så det var perfekt timing när de andra stråkmusikerna dök upp.
Cellisten avvek vid 12 - och vi avslutade inspelandet med violin/viola nu vid 14:30.
5 låtar komplett inspelade. Jä. Nu ska det bara redigeras...men det är ju kul när man kommer igång.
Nu ska dock barnen hämtas...
Cellisten avvek vid 12 - och vi avslutade inspelandet med violin/viola nu vid 14:30.
5 låtar komplett inspelade. Jä. Nu ska det bara redigeras...men det är ju kul när man kommer igång.
Nu ska dock barnen hämtas...
måndag, april 27, 2009
Disciplin...
Nu gäller det att ligga i...ska spela in 5 låtar med stråkmusikerna imorrn - så det är en del att skriva. 4 av låtarna har tydliga stråk-skisser - så det är inga problem att hinna...men det gäller att ha disciplin...barnen e ju bara på dagis 9-15:30.
Arrrarrararrararrrarrraarrrrarrr
Arrrarrararrararrrarrraarrrrarrr
söndag, april 26, 2009
Varberg
Martina hade med sig skylten "Omklädning för extramusiker och vikarier" från Helsingborg. Det var det största med denna kväll. Tjo.
lördag, april 25, 2009
Jessicas nya låt
Såg du Babben ikväll? Jessica Anderssons nya låt "Wake up": Stefan Brunzell har producerat - och jag har fått spela in stråket. Skön låt som man blir glad av..! :-) Tjo.
fredag, april 24, 2009
Helt crazy i Helsingborg
Efter en helt OK matiné så laddade vi om för dagens 2:a föreställning. Man gick vilse hela tiden i detta nyrenoverade konserthus... :-)
Min kompis dator blev oväntat återfunnen på Halmstads torg _mellan_ våra föreställningar - så det var en lättad stämning när vi drog igång kvällsföreställningen.
Min moster var där - och blev uppmärksammad av Pernilla - eftersom det var min moster som tog med mig till musikalen "Annie" när jag var liten.
Trevlig föreställning. Och publiken var helt crazy. Kul.

Recension från Helsingborg: http://hd.se/noje/konsert/2009/04/24/allt-ljus-paa-taend-christer/
Min kompis dator blev oväntat återfunnen på Halmstads torg _mellan_ våra föreställningar - så det var en lättad stämning när vi drog igång kvällsföreställningen.
Min moster var där - och blev uppmärksammad av Pernilla - eftersom det var min moster som tog med mig till musikalen "Annie" när jag var liten.
Trevlig föreställning. Och publiken var helt crazy. Kul.

Recension från Helsingborg: http://hd.se/noje/konsert/2009/04/24/allt-ljus-paa-taend-christer/
Helsingborg
torsdag, april 23, 2009
Halmstad
Fullsatt i Halmstads teater. Avslappnat gig. Kul. En kompis dator blev stulen här nu ikväll - så jag e lite låg.
Här är en fin recension från Halmstads-gigget... :-)
Här är en fin recension från Halmstads-gigget... :-)
Intressant artikel
SVD beskriver tidigare uppror angående upphovsrätt
"HAMMONDORGEL
I slutet av 1930-talet förbjöd det amerikanska musikerfacket sina medlemmar att använda Hammondorglar utan särskilda tillstånd. Historien upprepades på 1980-talet då brittiska musiker krävde en total bannlysning av synthesizers eftersom de ersatte ”riktiga” instrument....Krav framfördes om straffskatt på syntar men en sådan infördes aldrig."
Hehe
"HAMMONDORGEL
I slutet av 1930-talet förbjöd det amerikanska musikerfacket sina medlemmar att använda Hammondorglar utan särskilda tillstånd. Historien upprepades på 1980-talet då brittiska musiker krävde en total bannlysning av synthesizers eftersom de ersatte ”riktiga” instrument....Krav framfördes om straffskatt på syntar men en sådan infördes aldrig."
Hehe
onsdag, april 22, 2009
tisdag, april 21, 2009
Första TheGrand2-pålägget levererat...
"The Grand 2" låter jättebra i sitt sammanhang. Det är ganska anonymt - på ett positivt sätt.
Jag får starta om Logic-sessionet var 10:e minut för att Grand2-sustainen slutar fungera...men det är OK...det är ju bara 2009 och människan åkte till månen för 40 år sen.
Jaja - just denna låt kanske blir slutlevererad med Compacten ändå - men det var ett klart bra köp att ha The Grand i line-up'en också.
Jag får starta om Logic-sessionet var 10:e minut för att Grand2-sustainen slutar fungera...men det är OK...det är ju bara 2009 och människan åkte till månen för 40 år sen.
Jaja - just denna låt kanske blir slutlevererad med Compacten ändå - men det var ett klart bra köp att ha The Grand i line-up'en också.
måndag, april 20, 2009
Pianofabrik
Ska sitta mån-tis-ons med pianopålägg till en världsartist. Fick i uppdrag av producenten att köpa Steinbergs "The Grand 2" inför detta. Det används visst flitigt av engelska producenter.
Naturligtvis har det slutat tillverkas/säljas - men efter en Google-sökning så hittade jag ett rest-ex på Crazy music i Mölnlycke. Åkte dit och köpte det, och åkte förbi Andreasson musik på vägen hem och köpte en Steinberg-USB-nyckel...så nu ska det bara vara att rocka...vi får väl se... ;-)
Naturligtvis har det slutat tillverkas/säljas - men efter en Google-sökning så hittade jag ett rest-ex på Crazy music i Mölnlycke. Åkte dit och köpte det, och åkte förbi Andreasson musik på vägen hem och köpte en Steinberg-USB-nyckel...så nu ska det bara vara att rocka...vi får väl se... ;-)
söndag, april 19, 2009
Jönköping
Sådärja...då var 5:e gigdagen på raken avklarad. Astor åkte med turné-bussen till Jönköping. Basvik i showen. Lax till middag.
Jag har varit förkyld i ett par dagar nu...så det ska bli skönt med 3 gigfria dagar. Sitter i baksätet på väg hem från Jönköping nu. Verkar komma hem före midnatt. Jä.
Jag har varit förkyld i ett par dagar nu...så det ska bli skönt med 3 gigfria dagar. Sitter i baksätet på väg hem från Jönköping nu. Verkar komma hem före midnatt. Jä.
Fuzz-mässan med Mats Johanson
Packade ihop mig imorse och åkte till Eriksberg med Compacten och MicroX:en...som jag plockade med mig från Christer-setupet igår.
Vi fick en kvart på oss att rigga på Hotell11 - och sen var det Pang På konsert. Vi manglade på rätt bra med Mats Westcoast-Fusion-Instrumental-låtar. Ovant att spela annan musik än Christer Sjögren just nu i livet - men jag kom in i det efter ett tag...hehe.
Foto: Morgan Pilblad
Nu ska jag hem och hämta Astor - och åka turnébuss till Jönköping. Tjo!
UPDATE: Någon har lagt upp klipp på YouTube...här är en låt:
Vi fick en kvart på oss att rigga på Hotell11 - och sen var det Pang På konsert. Vi manglade på rätt bra med Mats Westcoast-Fusion-Instrumental-låtar. Ovant att spela annan musik än Christer Sjögren just nu i livet - men jag kom in i det efter ett tag...hehe.
Foto: Morgan PilbladNu ska jag hem och hämta Astor - och åka turnébuss till Jönköping. Tjo!
UPDATE: Någon har lagt upp klipp på YouTube...här är en låt:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



