fredag, oktober 30, 2009

Skien

Nu har vi nått Skien. Ibsenhuset har en jättefin konsertlokal.

Vi ska kompa en gästartist ikväll så det blev en snabbplankning nu på eftermiddagen..."Livet går ej i repris" med Vikingarna. Kul.






Hotellrumsredigering...

Klämde in en stråkredigering nu på morgonen...å levererade via hotellets bredband. Nu e det bara 2 låtar kvar att få klart...hehe.

torsdag, oktober 29, 2009

Bussen rullar vidare...

Idag hade vi en resdag upp till Skien. Jag ska återkomma med lite bilder från vår sköna buss. Blåa lampor och sköna TV-faciliteter.

Jag redigerade stråk nästan hela vägen. Fick klart 3 låtar...som jag skickade iväg när vi kom fram till hotellets bredband. 3-pucken ska man inte röra i Norge har jag hört..? :-)

onsdag, oktober 28, 2009

Premiär i Stavanger

Sådär. Nu har vi spelat på Forum i Stavanger. En trevlig konsertlokal med ganska mulligt basregister på scenen. Hotellet i samma byggnad...så det var ett "toffelgig". Jä.

Det blev en lyckad tillställning - och alla våra "nya" musiker i bandet skötte sig med bravur. Jä. Även inhoppet av Kjell Benjaminsen blev finemang. Jä.

Nu har vi en ledig dag - innan det är dags för nästa föreställnig i Skien. Jä.

18,5 timmar i buss..!!!!

Wow. Blev upphämtad av turnébussen 45 minuter försenat vid 20 igårkväll. Första spelningen är i Stavanger - så det skulle bli en lång färd. Efter diverse stopp är vi nu framme...18,5 timme senare...wow. Jaja. Skönt att kunna ta en dusch på hotellrummet nu innan det är dags för soundcheck om en liten stund. Bra att allt e på bana nu jallafall..!

tisdag, oktober 27, 2009

Repetitioner med Christer Sjögren

Jodå...alla noter blev klara - och i måndagsmorse så riggade vi upp instrument och ljud i Mölndal för att repa konserten vi ska framföra i Norge och Finland de närmaste veckorna.

En av våra körsångare blev hastigt sjuk - så vi fick repa in basisten som tredje-kör-stämma på de mest kritiska ställena.


Det är ingen key2 med på denna turné - så det är lite mer att tänka på för mig:

Min rigg blir P200-piano med TG77 och 2080 som pad/stråk. På pianot har jag MicroX för diverse melodiljud. Bredvid mig har jag en Electro för orgel på de ösiga slutlåtarna.

Efter 2 dagars rep e vi nu redo för avfärd...ikväll går bussen..!

måndag, oktober 26, 2009

Klar..!

Skööönt. De två stråken som ska mixas nu i början av veckan är nu levererade. Producenten verkar nöjd - så glädjen är stor.

söndag, oktober 25, 2009

Kompletterande stråk

Satt igårkväll och imorse och skrev lite kompletterande noter så att alla stråk är klara för redigering innan jag ger mig ut på turné med Christer Sjögren imorrn. Har bl.a spelat in en skön discodänga idag.

Jaja - nu finns det massor att redigera. Måste leverera 2 stråk redan imorrn...så det är bara att sätta igång med redigeringen... :-)

Jimmys platta e klar..!

Jimmy Wahlsteen har signat med skivbolaget Candyrat och ska släppa ett soloalbum nu i slutet av oktober. På denna låt: "It's your favorite" har jag gjort stråk från sticket å framåt...valde klangerna med omsorg... ;-)

GRYMT schysst sound han har..!? Jä.

lördag, oktober 24, 2009

Attack-stråk

Direkt när jag kom hem från Umeå vid 21 igårkväll var det bara att fortsätta att skriva arr på stråk som måste bli klart under denna helg...och nu vid 10 imorse hade jag ett session när vi hann med att spela in 3 låtar med Vln/Vla/Cl.

Dagens citat: "Det heter Bb om jag får B".

Nu arrar jag vidare med det sista som jag kompletterar imorrn. Tjo!

fredag, oktober 23, 2009

Kvällens Go'kväll med Christer Sjögren

Om du klickar på denna text, så är här är en länk till kvällens "Go'kväll" på Svt-play



Vi spelade 2 låtar:

08:15: Ge oss år tillbaka
40:45: Tusen och en natt


A uh ja..!

Efter två tiiiidiga morgonflygningar nådde jag Umeå vid 09:30.

Lyckades smita förbi alla kontroller och har burit med mig både MicroX och TritonRack som handbagage på båda flighterna... :-)

Nu har jag riggat, soundcheckat, repat 2 låtar och kollat ljudet på SVT Umeå - och klockan e bara 11:00...jä!

Jag har fått ett CP300 på plats. På det har jag lagt min MicroX för dragspel på "Ge oss år tillbaka"...och vid sidan har jag ett TritonRack med "EXPstrings" för att ha lite midistråk på "Tusen och en natt".

Kolla Gokväll på SVT1 ikväll - då blir det sköna toner med Christer Sjögren.

torsdag, oktober 22, 2009

Förberedelsedag 2

E less på olika papper som "tar slut". Wow.

Åkte till tryckeriet å hämtade ut 500 ex notpapper...åsså åkte jag och köpte 1500 ark skrivarpapper...så nu ska jag väl kunna sluta bekymra mig för det ett tag.

På vägen hem började bilen att krångla igen. Lämnade in den på verkstaden å tog taxi hem.

Mitt på dan ringde dom å sa att det bara var en skruv som satt löst på Generatorn...så det gick fort å blev billigt..! :-)

Jaja. Mera stråk har skrivits idag.

Nu försöker jag checka in på mogondagens flyg men det gåååååååååååår inte. Frustreeeerande. Jag vill ju ha plats långt fram. Jaja.

onsdag, oktober 21, 2009

Förberedelsedag

Har idag skrivit noter inför ett TV-gig på fredag, och börjat skriva stråkarr inför helgens race...

tisdag, oktober 20, 2009

Rep i Kungälv - dag 2

I morse drog vi igång redan vid 09. Repade Ekborg-låtar på förmiddagen. På eftermiddagen har vi nu dragit igenom hela konserten 2 ggr - så nu e det full koll. Kul!

Nu e man ack så slut...skönt dock att denna konsert "sitter" redan nu - en månad före premiären..! :-)

måndag, oktober 19, 2009

Repetition i Kungälv

Började dagen med att åka till tryckeriet å hämta 5 ex av alla kompskisser som jag skrivit inför detta projekt. De sista skrevs vid 03 inatt...skum känsla att kunna hämta färdigkopierade uppsättningar av noterna redan vid 09 på morgonen... :-)

Det är Anders Ekborg, Caroline Larsson och Noel McCalla som ska göra en turné som kallas "The special tour". Noel har frontat i "Manfred Mann's earth band" - 3 jättebra artister helt enkelt.

Vi riggade på Mimers hus scen och har repat hela dagen. Skönt att vi nu börjar få grepp på alltihop. Imorrn blir det ett par genomdrag av hela konserten. Premiär i Kungsbacka 16 november.

Jag spelar på Compacten (för fint pianoljud, rhodes & orgel), MicroX (för pad, bell & brass) åsså TritonRack (för att kunna dra på med pampigt stråk i Ekborgs ballader)...

söndag, oktober 18, 2009

Kompskisser i massor

Har under helgen skrivit noter - så fort jag fått tillfälle...Imorrn är det nämligen rep med "The special tour"...och det är ju bra om alla har samma noter att spela efter...jaja...snart klar... :-)

En kul grej: Skulle planka en Caroline Larsson-låt som heter "Hos dig". Jag kände direkt att pianot kändes bekant...så jag gick upp och sökte i iMacen - och mycket riktigt: Det var jag som spelade - och jag hade kvar kompnoten i datorn. Gött...hehe.

lördag, oktober 17, 2009

En spontan körkonsert

Fick idag frågan av min fru om jag kunde spela till hennes "projektkör" ikväll.

Jag var där vid 16:30 och kollade igenom låtarna. Det var ganska många låtar - men jag hade hört det mesta förut.

Vid 18 var det konsert med allsånger som "Sakta vi gå genom stan" och "Min arm omkring din hals". Gött.




fredag, oktober 16, 2009

Fantastisk resedag

06:00 Fick skjuts från Rönninge
06:33 X2000 Södertälje Syd - Kristinehamn. Redigerade stråk på tåget.
08:20 Taxi Från Kristinehamns station till Bilverkstan som lagat min bil
08:40 Löste ut fixad å servad bil och körde mot Karlstad
09:10 Hämtade bilbarnstol hos syrran i Karlstad
11:30 Anlände Trollhättan på MINUTEN för besiktningstiden jag beställt..!
12:00 Körde hemåt Göteborg - med en godkänd bil..! Jäääää.
13:15 Hemma i Tuve.

Inte illa. Jaja. Så kan också en dag se ut.

Från i morse