Jag heter Mattias Bylund, 41 år från Göteborg. Här bloggar jag om musikdelen av mitt liv...
måndag, maj 31, 2010
söndag, maj 30, 2010
Lasse Stefanz i Bingolotto
Fick reda på runt lunchtid att vår gitarrist blivit sjuk - så vi ringde in Mats Johansson som kom å spelade skön gitarr... :-)
Kvällens avsnitt kretsade runt Lasse Stefanz och Skåne. Även Bert Karlsson dök oväntat upp... :-)
Efter att vi hade spelat "Lite grann från ovan" (Jag är en liten gåsapåg från Skåne) som bingomusik fick jag frågan av Lotta varför vi spelade den - så jag radade upp 4 anledningar... :-)
I slutet av akt 4 klämde vi in Gitarr-Mats egna låt "Funky way"... :-)
I slutet av programmet spelade vi "Världens lyckligaste par" med Olle & Lotta.
Under programmets gång kände jag nåt konstigt i min kavajficka...det visade sig att det var en studsboll som min yngste son måste ha stoppat i min ficka vid ett obevakat tillfälle. Haha.
Efter programmet åkte vi (några ur redaktionen) ner till "Parken" å kollade "Sunday night live"'s säsongsavslutning. Gött sväng å skön kväll. Jä.
Kvällens avsnitt kretsade runt Lasse Stefanz och Skåne. Även Bert Karlsson dök oväntat upp... :-)
Efter att vi hade spelat "Lite grann från ovan" (Jag är en liten gåsapåg från Skåne) som bingomusik fick jag frågan av Lotta varför vi spelade den - så jag radade upp 4 anledningar... :-)
I slutet av akt 4 klämde vi in Gitarr-Mats egna låt "Funky way"... :-)
I slutet av programmet spelade vi "Världens lyckligaste par" med Olle & Lotta.
Efter programmet åkte vi (några ur redaktionen) ner till "Parken" å kollade "Sunday night live"'s säsongsavslutning. Gött sväng å skön kväll. Jä.
lördag, maj 29, 2010
fredag, maj 28, 2010
En video från kvällen som varit
Här är en länk till någon som bloggat om kvällens Himlaväsen-gig tillsammans med Frank Ådahl & Hannah Mörlid
Här är en bild från repet strax innan gig:

...å här är en bild från gigget:

(Vi var 2 keyboardister ikväll...för repertoaren var diger och mådde bra av både piano och orgel i många låtar...:-)
EDIT: bussen svängde in på Vasagatan vid 03:30...
Här är en bild från repet strax innan gig:
...å här är en bild från gigget:
(Vi var 2 keyboardister ikväll...för repertoaren var diger och mådde bra av både piano och orgel i många låtar...:-)
EDIT: bussen svängde in på Vasagatan vid 03:30...
torsdag, maj 27, 2010
Torsdagsjam
onsdag, maj 26, 2010
Stefan Gunnarssons release på Incontro
tisdag, maj 25, 2010
Piano i Flunsan
Spelade in syntar här hemma under dagen...
Vid 14-tiden fick jag kontakt med Hasse Andersson som skulle vara kvällens konferensier i Flunsåsparken. Vi bestämde låtar - och han slängde in en Schlager-låts-titel-tävling också...så jag plockade med 15 schlagerkompskisser... :-)
Vid 17:30 hade vi soundcheck. Jag fick spela på Galenskaparnas pianists S90ES-piano...det var ju oerhört skönt att slippa rodda.
När det började vid 19 så hade oerhört mycket folk letat sig till Flunsan. Galenskaparna drar mycket folk - med rätta. När jag och Hasse var klar med "förkvällen" med allsång drog Galenskaparna featuring Anders Eriksson igång en OTROLIG show med så fantastiskt många greatest hits från alla år. Wooow. Grymt. Kul kväll!
Vid 14-tiden fick jag kontakt med Hasse Andersson som skulle vara kvällens konferensier i Flunsåsparken. Vi bestämde låtar - och han slängde in en Schlager-låts-titel-tävling också...så jag plockade med 15 schlagerkompskisser... :-)
Vid 17:30 hade vi soundcheck. Jag fick spela på Galenskaparnas pianists S90ES-piano...det var ju oerhört skönt att slippa rodda.
När det började vid 19 så hade oerhört mycket folk letat sig till Flunsan. Galenskaparna drar mycket folk - med rätta. När jag och Hasse var klar med "förkvällen" med allsång drog Galenskaparna featuring Anders Eriksson igång en OTROLIG show med så fantastiskt många greatest hits från alla år. Wooow. Grymt. Kul kväll!
måndag, maj 24, 2010
söndag, maj 23, 2010
Vigselspecial i Bingolotto
Ikväll kretsade hela programmet kring bröllop och vigsel. Vi spelade:
AKT1
Vinjett (med Mendelssohn i vampen)
Wedding (Hep stars)
AKT2
Kort vinjett
Kungssången (Terras entré)
Kär och Galen (Bingo 1)
Love and marriage
AKT3
Kort vinjett
I swear (Bingo 2)
Till livets slut (Cecilia Vennersten)
Kan man gifta sig i Jeans (Lotta Engbergs)
AKT4
Kort vinjett
För kärlekens skull (Bingo 3)
Mendelssohn i Symfonirockversion... :-)
AKT5
Gotländsk brudmarsch (Brudens entré)
Det vackraste (Cecilia Vennersten)
Födelsedagsvals till Mona (Tillsammans med folkdanslaget "Kafferast")
Vi hade vik på trummor - och det flöt på så fint så. Gött.
AKT1
Vinjett (med Mendelssohn i vampen)
Wedding (Hep stars)
AKT2
Kort vinjett
Kungssången (Terras entré)
Kär och Galen (Bingo 1)
Love and marriage
AKT3
Kort vinjett
I swear (Bingo 2)
Till livets slut (Cecilia Vennersten)
Kan man gifta sig i Jeans (Lotta Engbergs)
AKT4
Kort vinjett
För kärlekens skull (Bingo 3)
Mendelssohn i Symfonirockversion... :-)
AKT5
Gotländsk brudmarsch (Brudens entré)
Det vackraste (Cecilia Vennersten)
Födelsedagsvals till Mona (Tillsammans med folkdanslaget "Kafferast")
Vi hade vik på trummor - och det flöt på så fint så. Gött.
Video från repetitionen
Bingolottos inslagsproducent/researcher Per Dahlberg "direktsände" från sin mobil nyss under Vigsel-repetitionerna. Kolla här:
http://bambuser.com/channel/perdahlberg/broadcast/772281
http://bambuser.com/channel/perdahlberg/broadcast/772281
lördag, maj 22, 2010
"Så lyckas du i Schlagern"
LÄNK: Skön artikel i SVD
Här avhandlas de senaste 10 årens Eurovisionvinnare...hahaha.
*80 procent av de vinnande bidragen har gått i moll.
*Den magiska tonarten är D-moll. Man bör helt undvika G-dur.
*Bara en av de senaste åtta vinnarlåtarna innehöll en tonartshöjning.
Jääääää ;-)
Här avhandlas de senaste 10 årens Eurovisionvinnare...hahaha.
*80 procent av de vinnande bidragen har gått i moll.
*Den magiska tonarten är D-moll. Man bör helt undvika G-dur.
*Bara en av de senaste åtta vinnarlåtarna innehöll en tonartshöjning.
Jääääää ;-)
fredag, maj 21, 2010
Begravning med annorlunda musik
Magnus Johansson hade fått uppdraget att spela trumpet på några Malte Johnson-låtar på en begravning idag. Han mailade mig en midifil - där han spelat in ett potpurri av melodierna vi skulle spela. Jag importerade i Sibelius å skrev in ackorden. Väldigt smidigt sätt att jobba..! :-)
Poturriet innehöll bl.a en låt i ganska snabb swing - men det kändes jättebra att spela på en begravning ändå.
Poturriet innehöll bl.a en låt i ganska snabb swing - men det kändes jättebra att spela på en begravning ändå.
onsdag, maj 19, 2010
Martin Gabriels release
Vid 18 var jag riggad å klar på "Parken" för Martin Gabriel's release. Det var en jättelyckad kväll med mååånga av stans musiker på plats. Kul att spela med Martin - för han vill att man ska spela piano som man själv känner...och inte på nåt annat sätt. Jä. Kul också att få spela med Dan Helgesen vid Hammonden. Det var premiär faktiskt..! Jä.
tisdag, maj 18, 2010
En tisdag i Flunsans tecken
När man ska vara kapellmästare för en Flunsåsparkfamiljekväll är det _många_ låtar att förbereda... Som tur var har jag koll på Eddie Oliva's repertoar sen några andra år vi spelat...och Erik Gullbransson arrar själv...så det var mest Helene Jonssons låtar som skulle förberedas. Hon sjunger och spelar fiol - mest jazzstandards - så det gick rätt smidigt. Vid 11 mailade jag 41 pdf-filer till mitt tryckeri för utskrift i 4 ex styck... :-)
Efter detta klämde jag in ett lunchmöte innan det var dags för rigg i Flunsan.
Eftermiddagens repetitioner förflöt smärtfritt - och vid 19 var det premiär för årets familjekvällar i Flunsåsparken..!
Sammanfattningsvis spelade vi:
Flunsan-låten
3 allsånger
3 låtar med Erik Gullbrandsson
3 låtar som dragningsmusik
6 låtar med Helene Jonsson
Typ 10 låtar med Eddie Oliva...
...totalt 26 låtar alltså...
Eddie var fantastisk och höll kvar en man på scenen som sjöng med i Rigoletto. Fanatstiskt roligt... :-)
Efter detta klämde jag in ett lunchmöte innan det var dags för rigg i Flunsan.
Eftermiddagens repetitioner förflöt smärtfritt - och vid 19 var det premiär för årets familjekvällar i Flunsåsparken..!
Flunsan-låten
3 allsånger
3 låtar med Erik Gullbrandsson
3 låtar som dragningsmusik
6 låtar med Helene Jonsson
Typ 10 låtar med Eddie Oliva...
...totalt 26 låtar alltså...
Eddie var fantastisk och höll kvar en man på scenen som sjöng med i Rigoletto. Fanatstiskt roligt... :-)
måndag, maj 17, 2010
Bingolottomöte med bröllopsvibbar
Idag planerades det sista inför Vigselspecialen på söndag. Uj vad mycket bröllops-tema-låtar vi ska spela..! :-) Jä.
Gabriel-rep
söndag, maj 16, 2010
Lugn dag på Bingolotto
Vi behövde inte vara på plats i Bingostudion förrän 15:30 idag...så jag skrev en massa noter på morgonen. Per kommer att sjunga ut ur akterna idag. Jaja. Nu e allt på bana här jallafall. Jä.
Jessica 1:a på Svensktoppen..!
Denna vecka gick Jessicas melodifestivalballad "I did it for love" upp på 1:a platsen på svensktoppen. Jä. Sami. Hehe.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)