Jaja. Alla har ju olika smak...men "Superstitious" borde kanske funnits med på top5-listan..?:
http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?messageID=229747
Jag heter Mattias Bylund, 41 år från Göteborg. Här bloggar jag om musikdelen av mitt liv...
torsdag, augusti 31, 2006
onsdag, augusti 30, 2006
"Pappaledig"...
Jag är "pappaledig" ons-fre under hösten. Konceptet är att min fru jobbar - och jag är hemma med Astor (1 år och 9 månader gammal) dagtid dessa dagar - och "sätter barnvakt" om gig uppstår...(jag spelar som vanligt på kvällarna).
På fredag ska jag t.ex till ett gymnasium och prata om hur det är att "vara musiker" - och nästa fredag ska jag spela på en begravning. Kanske inte klockren "pappaledighet" - men eftersom jag inte ens varit i kontakt med Försäkringskassan än så är det ju inte snack om att jag ska ta ut nån "pappaledighetsersättning". Det är därför jag sätter "pappaledig" inom situationstecken. Och det är därför jag försöker "ta gig" fast jag är "pappaledig".
Det känns som en ganska bra lösning. Orkar inte ens prata med Försäkringskassan i ämnet. Deras blankett-fixering skrämmer mig och min enskilda firma. Jag orkar helt enkelt inte fightas med sockervaddarna.
...men idag har jag faktiskt inte fått NÅGONTING gjort som musiker. Stort. (Jo, jag har iofs varit hos en kompis och fått en 2-oktavers motherkeyboard...men det räknar jag inte...)
På fredag ska jag t.ex till ett gymnasium och prata om hur det är att "vara musiker" - och nästa fredag ska jag spela på en begravning. Kanske inte klockren "pappaledighet" - men eftersom jag inte ens varit i kontakt med Försäkringskassan än så är det ju inte snack om att jag ska ta ut nån "pappaledighetsersättning". Det är därför jag sätter "pappaledig" inom situationstecken. Och det är därför jag försöker "ta gig" fast jag är "pappaledig".
Det känns som en ganska bra lösning. Orkar inte ens prata med Försäkringskassan i ämnet. Deras blankett-fixering skrämmer mig och min enskilda firma. Jag orkar helt enkelt inte fightas med sockervaddarna.
...men idag har jag faktiskt inte fått NÅGONTING gjort som musiker. Stort. (Jo, jag har iofs varit hos en kompis och fått en 2-oktavers motherkeyboard...men det räknar jag inte...)
tisdag, augusti 29, 2006
Lite kvällskeyboard...
Åkte ned till studion en sväng och brände en ny CD med de 3 bouncearna från igår. Satt med låtens producent och kollade att det verkligen funkade ikväll..! :-)
Sen la jag piano och orgel på en poppig country-låt. En refräng med bara maj-ackord. Gött.
Sen la jag piano och orgel på en poppig country-låt. En refräng med bara maj-ackord. Gött.
Ungmön på Kärringön
Stefan Ljungqvist ska visst sjunga på Flunsåsparken ikväll...fick frågan efter en kompskiss på "Ungmön på Kärringön". Jag fann den i min Ljungqvist-pärm som legat orörd i 5 år. Grymt. Nu är den Pdf:ad och mailad. Jä.
The Book Of Love
Wow. Såg filmen "Shall we dance" igår. I slutet av filmen spelas Peter Gabreiel med låten "The book of love". Följ länken och lyssna. Ignorera videon - för den har ingenting med varken filmen eller låten att göra så vitt jag vet. Men låten är FANTASTISK. Tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=m0133ZM6z7w
http://www.youtube.com/watch?v=m0133ZM6z7w
måndag, augusti 28, 2006
Ett litet piano
Denna dag innehöll mycket mailande - men avslutade dagen med att åka till studion och spela in pi/pad på en ballad som jag kommit lite efter med. Nu när jag kom hem fick jag ett sms (från producenten jag levererat till) att CDR:en var svårläst - och att filerna inte gick att ladda över. Suck. Får göra en ny imorrn dårå...
49%
377 av 769 röster nu för "Declaro Independência" på D'ZRT:s hemsida..!
Gå in å rösta..! :-) (Leta efter orden "Declaro Independência" - så e det bara å rösta)
http://www.dzrtonline.com/
Gå in å rösta..! :-) (Leta efter orden "Declaro Independência" - så e det bara å rösta)
http://www.dzrtonline.com/
Login
Kollade SVT:s nya multimedia-programserie "Login".
Bra ämnen och lugnt å fint tempo.
Som vanligt hänger jag upp mig på nåt helt ovidkommande: Varför mörkar SVT numera _var_ ett program är inspelat?
Det är väldigt uppenbart att alla inslagen är inspelade i norrländsk miljö - men är det SVT Luleå eller SVT Umeå som gjort programmet? INGENSTANS går det att läsa sig till denna information - framförallt inte i eftertexterna - men inte heller på Webben.
Varför vill SVT inte "skylta" med denna information? Fram tills förra året har det ju varit en stor del av SVT med var programmen är inspelade - och även om de inte vill ha det i fokus längre kan väl jallafall respektive redaktion få _lite_ cred?
Bra ämnen och lugnt å fint tempo.
Som vanligt hänger jag upp mig på nåt helt ovidkommande: Varför mörkar SVT numera _var_ ett program är inspelat?
Det är väldigt uppenbart att alla inslagen är inspelade i norrländsk miljö - men är det SVT Luleå eller SVT Umeå som gjort programmet? INGENSTANS går det att läsa sig till denna information - framförallt inte i eftertexterna - men inte heller på Webben.
Varför vill SVT inte "skylta" med denna information? Fram tills förra året har det ju varit en stor del av SVT med var programmen är inspelade - och även om de inte vill ha det i fokus längre kan väl jallafall respektive redaktion få _lite_ cred?
lördag, augusti 26, 2006
2:a föreställningen...
...är ju omtalad som den slarvigiste...men det var en helt OK kväll.
Dennis var i högform i foajén - och förklarade för publiken att underhållningen där ute gick under arbetsnamnet "Foajé-Glädje". Fint namn.
Dennis var i högform i foajén - och förklarade för publiken att underhållningen där ute gick under arbetsnamnet "Foajé-Glädje". Fint namn.
Vigselgig
Jag hade svårt att beräkna hur länge det skulle ta att köra till kyrkan jag skulle till...men kolla klockan när jag kom fram..! (Jag skulle vara där 15:30)
För en gångs skull hade jag inte satt in noterna i nån pärm...och det var inte så lyckat när man ska spela "From this moment"...kolla in bilden. Jag lånade en pärm av hon som sjöng - så det flöt på bra...
Premiär
Så var det äntligen premiär-dag för Cabaret Lorensberg. Vi samlades vid 15 och kände på några sista grejer.
Park Lane var smyckat med trossar och ljuskannor utanför...och det var olika kameror där från ett filmbolag och Kanal Lokal...så det var riktigt vimmligt när jag och Dennis inledde kvällen med jazz-underhållning i foajén.
Orup/Glennmark-medleyt som inleder det musikaliska i salongen känns jättebra.
Vi har lagt ned väldigt mycket tid på intro-numrets pampighet - och det var kul att känna att det fäste på i realiteten. Blåset blev riktigt riktigt bra.
Det sköna med denna premiär var att det kändes ganska avslappnat (för att vara premiär) - och förmodligen nådde "glimten i ögat" ut till publiken - för responsen var jättebra.
Jaja. Skönt att årets show är sjösatt. Det blir ett trevligt år.
Park Lane var smyckat med trossar och ljuskannor utanför...och det var olika kameror där från ett filmbolag och Kanal Lokal...så det var riktigt vimmligt när jag och Dennis inledde kvällen med jazz-underhållning i foajén.Orup/Glennmark-medleyt som inleder det musikaliska i salongen känns jättebra.
Vi har lagt ned väldigt mycket tid på intro-numrets pampighet - och det var kul att känna att det fäste på i realiteten. Blåset blev riktigt riktigt bra.
Det sköna med denna premiär var att det kändes ganska avslappnat (för att vara premiär) - och förmodligen nådde "glimten i ögat" ut till publiken - för responsen var jättebra.
Jaja. Skönt att årets show är sjösatt. Det blir ett trevligt år.
fredag, augusti 25, 2006
46,7%
http://www.dzrtonline.com/
230 av 492 röster nu för "Declaro Independência" på D'ZRT:s hemsida.
Albumet har nu nått 3 platina. Det visade sig vara 20000 som var platina...så 60000 ex dårå...
http://www.artistas-espectaculos.com/topafp.php
230 av 492 röster nu för "Declaro Independência" på D'ZRT:s hemsida.
Albumet har nu nått 3 platina. Det visade sig vara 20000 som var platina...så 60000 ex dårå...
http://www.artistas-espectaculos.com/topafp.php
Torsdag
Dagen före premiär: Lite allmänt rep på eftermiddagen. Jag spelar hela showen utantill nu (med hjälp av fusklapparna...). Kul.
På kvällen spelade jag in live-stråk på en av bakgrunderna...så att 70-talet stod högt i tak..! Kul. Glömde mobilen hemma. GRYMT vad bakbunden man blir..!
På kvällen spelade jag in live-stråk på en av bakgrunderna...så att 70-talet stod högt i tak..! Kul. Glömde mobilen hemma. GRYMT vad bakbunden man blir..!
torsdag, augusti 24, 2006
Publikrep
OK. Publikrep genomfört. Det är en trevlig Cabaret Lorensberg detta år. Tycker jag. Likaså tyckte kvällens prov-publik. Kul. Nu ska det bara finslipas lite - så e vi redo för premiär..!
(144 röster av 323 just nu på D'ZRT:s hemsida..! - rösta..?! :-)
(144 röster av 323 just nu på D'ZRT:s hemsida..! - rösta..?! :-)
onsdag, augusti 23, 2006
D'ZRT-omröstning...
Såg just nu att det är nån slags omröstning på D'ZRT:s hemsida där man kan rösta på vår ballad "Declaro Independência"...
Gå in å rösta..?
Just nu har den 90 av 225 röster...40%...låtom oss förbättra..? :-)
Klicka här:
http://www.dzrtonline.com/
Gå in å rösta..?
Just nu har den 90 av 225 röster...40%...låtom oss förbättra..? :-)
Klicka här:
http://www.dzrtonline.com/
Genrepsdag

Ikväll är det publikgenomdrag på Cabareten. Vi har repat några timmar idag - och nu e jag hemma och skriver ut årets "piano-lappar"...dvs de ackord jag behöver tejpa upp på pianot för att kunna spela showen "utantill". Fritt fram att gissa låtar..!? :-)
PS. Det saknas en punktering i denna skiss. Hittar du den? :-)
Kvällsrep
tisdag, augusti 22, 2006
Jag lever i delirium...
Hm...jag satte mig i studion nu för att spela in ett Balladpiano. Känner dock - nu när jag plankat låten - att jag inte riktigt fixar att spela "snyggt" just nu. Måste hem och softa nu istället, innan Cabaret-repet ikväll.
Prov-program
Det var som ett vanligt Bingolotto-program...men det ska inte sändas. Vi spelade vinjett, bingomusik och 2 låtar. Väldigt kul att lyssna in låtarna efteråt...för underdelningarna var verkligen där de skulle. Jag plockade med TG77 för pad förstås...åsså hade jag med Motif-racket för att kunna spela "funkigt" rhodes. P200 som finns på plats är ju kanon för piano - men rhodeset är lite "hårt" i den.
Jaja. Skum feeling med TV-sändning - men ändå inte..!
Jaja. Skum feeling med TV-sändning - men ändå inte..!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

