måndag, december 28, 2009

Sammanfattning av året 2009

2009 - lite smått kronologiskt..:

Inledde året med att få spela in piano & stråk till ett nummer i Guldbaggegalan. Det var Björn Gustafsson & Johan Glans som skojade till det med ABBA-låtar.
http://www.youtube.com/watch?v=n-FKzV0bTbQ

Under vintern åkte jag upp till Ubbhult många gånger och spelade in key på låtar till Martin Gabriel, Steve Eriksson och Bjarne Lundqvists kommande skivor. Bjarne har en fin studio där.

Spelade in "Änglalåt" (barnskiva) samt en gospelskiva på DOT i Örebro. Alltid lika trevligt.

2 låtar som jag varit med och proddat var med i TV-serien "183 dagar".
http://www.youtube.com/watch?v=nPGrz6_QEaA

Gjorde körarr till Sonja Aldéns vårturné.

Mats Johanssons gitarrfusionlåtar släpptes på skiva - och vi spelade livespelningar på bl.a Fuzz-mässan (Eriksberg) & invigning av EBS nya lokaler i Bromma.








Fick igång min nya studio i källaren av Norumsgärde-radhuset och spelade in väldigt många stråk under året.

Spelade strögig med Sanna Nielsen i Hässleholm & Kivik (Trevlig kväll..!)

Gjorde keys och trummor på skivor till Musikskolan.se: "Gitarrbus 3" & tyska blåsundervisningsböcker.

La under våren många demo-pianon till Westlife och Backstreet Boys.

Hade i år med stråk på 3 bidrag i svenska Melodifestivalen:

Måns Zelmerlöw: "Hope & glory"
Anna Sahlene & Marie Haukaas Storeng: "Killing me tenderly"
Thorleifs: "Sweet kisses in the moonlight"

Gjorde även stråk på "Never fall in love again" till Trine Jepsen i den danska "Melodi Grandprix".

Christer Sjögrens vårturné var väldigt trevlig. Pernilla Wahlgren var gästartist. Henne har jag drömt om att få spela med sen jag var 10...så det var grymt! Vi spelade till t.o.m "Tomorrow" ur Annie; ett minne för livet. 28 gig på 2 månader. Slutfesten 2 maj är en klassiker.http://www.youtube.com/watch?v=R7E9zevaaZQ

Spelade ett soft duo-gig med Amy Diamond i Skara. Hon var grym på Bacharach & Piaf!
http://www.youtube.com/watch?v=GnlClGsS9xg

Spelade in musikbakgrunder (Tr/Bas/Piano) på 18 låtar (skrivna av Erik Petersen) till radioteatern "Grabben i graven bredvid" som sändes i P1 i juli.






Spelade midsommarkonsert i Dalhalla med Christer Sjögren, Charlotte Perelli, Lasse Berghagen & Pernilla Wahlgren. Tyvärr åt regnet upp 2:a halvan av konserten - men det var grymt kul att spela med Dalasymfonikerna & Curt-Erik Holmqvist..!

Spelade som vanligt Samskolans Sommar/Jul-avslutningar. Timo Räisänen var gästartist på Operan. Jä.

Gjorde 4 stråk på Erik Linders platta - "Ingen kan älska som vi" var även finalbidrag i Talang 2009 på TV4.

Spelade 2 Flunsåspark-kvällar...med; Caroline Andersson, Terese Danell, Maniacal 4 (trombonkvartett..!), Niklas Andersson, Ann-Charlotte Strandell, Ronny Olsson, Bosson, Carolina Sandgren och John Kluge

Big Beat var husband under Match Race-veckan på Marstrand. En vecka fylld av både sol och regn utomhus på "Mama's" träveranda. Sara Lumholt gästade några gånger. Vi kompade även Uno Svenningsson ett par gånger under året med Big Beat - solnedgången på Marstrand var maaaaagisk..! :-)

Var med i P4 Väst's husband och kompade "Svensktoppen nästa" i Strömstad, Lysekil och Uddevalla.

Hade en grym helg på Apollo live-club i Helsingfors med Hitchcocks.








Vikade som kapellmästare på "Allsång på Bohus fästning". Tyvärr regnade det exceptionellt mycket båda torsdagarna. Gästartister var: Svenne&Lotta, Thomas Petersson, Reidun Saether, Mattias Tell, Paul "Paljett" Sahlin, Anders Fernette och Anders Lundin

Spelade på Båstad tennisveckas festkväll med Jill Johnson, Lasse Kroner & Peter Eriksson.







I augusti spelade jag på Fernettes storslagna bröllop i Växjö med Sarah Dawn Finer & EMD.

Strögiggade i övrigt under året med Frank Ådahl, Afrodite, Noice(!), Shirley Clamp, Terry Spicer och Gladys del Pilar.

Hösten blev lite konstig med flyttade turnér och dylikt...men vi spelade en höstturné med Christer Sjögren. 2 veckor i Norge och en helg i Finland. TV-gig på "Go'kväll" från SVT Umeå.

Åkte till Monaco en helg i oktober för att spela ett företagsgig. Skön sommarkänsla å grym stad..!

Här utsikt från mitt hotellrum... :-)





Spelade "The special tour" i Kungsbacka och Västerås; med Noel McCalla, Anders Ekborg och Caroline Larsson. Vi spelade även på Malou i TV4.

I November startade en julturne - "En stilla jul" - med Anders Ekborg & Bengt Magnusson - 12 gig som avslutades med en DVD-inspelning i Masthuggskyrkan.

För 4:e året var jag kapellmästare för Stjärnjul, med Rönninge Show Chorus och Entertain men. 5 stora spelningar med Rongedals, Sara Edwardsson och Anna Larsdotter Persson i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Totalt 8400 i publiken.

Studioinspelningarna under året har innehållit låtar till bl.a: Emilia, Kevin Borg, Darin, Johan Palm, Mikael Henkelman, Jessica Andersson (7 låtar), Backstreet boys, Niklas Wahlgren, Karolina Dahlman, Jimmy Wahlsteen, Lillasyster, Arvingarna (5 låtar), Jennifer Paige, Nick Carter, Sara Löfgren, Avatar, Dream evil, Erika Selin, Karolina Brånsgård, Kris Allen (American Idol-vinnare 2009), Calle Kristiansson och Erik Grönwall (Svensk Idol-vinnare 2009)

Under året producerade jag klart Ulrika Nätterdals debut-album. Lämnade ifrån mig mastern 2:a dec.









Den 3:e december dog min pappa Martin Bylund efter 7 års sjukdom. Han har under dessa år inte vikit ner sig - utan ständigt kommit tillbaka till sin stol i Göteborgsoperans orkester. Jag har så många gånger under våra studio-sessions trott att "nu är det vår sista inspelning" - men han har ständigt kommit tillbaka. En fantastisk violinist och stark människa. Begravningen 22 dec var oerhört fin. Vila i frid.

fredag, december 25, 2009

Hemsidan genom åren...

Här är några skärmdumpar hur min hemsida har sett ut 1996-2009:



onsdag, december 23, 2009

Uppdaterad Spotify-lista

Tycker det är kul att hålla koll på alla låtar som jag har varit med att spela in - när de dyker upp på Spotify. Här är en spellista som uppdateras kontinuerligt:

http://open.spotify.com/user/bylund/playlist/25Kdfr9sOT8RyyOdOoEHuS



På min hemsida finns min kompletta diskografi...just nu inte uppdaterad på ett par månader.

EDIT: Plötsligt har passagen stängt ned alla hemsidor - så just nu finns inte min hemsida. Wow. Hoppas min Webmaster har en backup i sin dator. Wow.

EDIT: Nu e den visst tillbaka...hahaha. Här är min diskografi:
http://hem.passagen.se/bylund/disokografi.htm

tisdag, december 22, 2009

Backstreet boys - vilken överaskning..! :-)

Här är en låt som jag spelat in stråk på till Backstreet boys - visste inte att den releasats..!? Kul! Carl Falk har proddat.

måndag, december 21, 2009

DVD-inspelning av "En stilla Jul"

Direkt efter lördagens sista föreställning av Stjärnjul skickade jag hem min packning med en bil som turligt nog skulle köra till Göteborg...så i morse åkte jag till Lindome å hämtade racket, MicroX, noter, kostym mm... :-)

Snön har kommit till Göteborg...så all bilkörnig går lite i slowmotion.

Åkte direkt upp till Masthuggskyrkan. Där var riggningen i full gång. Kamerorna hade tillockmed "räls"...så det finns möjligheter till grymt sköna "åkningar"... :-)


Det är ju ett par veckor sedan vi spelade "En stilla jul" senast - men även här kändes det som att musiken "mognat". Oerhört skönt när musiken flödar lite med automatik. Ryggmärgen kallar väl en del det.


Gigget blev fint - och efteråt tog vi lite "klippbilder" på händer och dylikt.

Detta var sista gigget för i år. Skönt faktiskt. November och december 2009 kommer att vara ett minne för livet. Det har hänt fantastiskt mycket - och det känns som att allt har klaffat så bra det bara ha kunnat - under de förutsättningar som varit.

söndag, december 20, 2009

Ulrika Nätterdal...nu e skivan kommen..!

Här är vis-skivan som jag gjorde klart för ett par veckor sen. Ulrika har lagt upp många låtar på MySpace.

KLICKA HÄR

lördag, december 19, 2009

Stjärnjul: föreställning 4 & 5

Så var detta års Stjärnjul slut. Som vanligt har det varit jättetrevligt...å pampigt. Dagens andra föreställning dokumenterades för en DVD som alla i kören kan köpa. Grymt kul att det dokumenteras så bra. Jä. Då säger vi farväl till årets keyboardhörna:

Nu e det "After-glow"...paaarty..! :-)

Radiohead - Pyramid song

På Samskolans julavslutning igår framfördes denna låt:


Jag satt å försökte hitta taktarten live. Wow. Helt lost. Har i princip "legat sömnlös" sen dess... ;-)

När jag nu motvilligt blivit övertygad om att det egentligen bara är en 4/4 hittade jag det. Skönt. Det är ju en långsam Latin-rytm med ackordbyten på knasiga ställen. Här är en förklaring med klick. Jä.

fredag, december 18, 2009

Stjärnjul: 3:e föreställningen


UJ vilken feeling denna fredagkväll..! Musiken hade verkligen "mognat" och kören lätt bättre än nånsin..! Jä.

Avslutade kvällen med en liten sittning på "Saddle and sabre"...kärt återseende av den restaurangen..! :-)

Väl tillbaka på hotellet dök Treadstone med producent upp...glädje!

Samskolans julavslutning

En annan tradition jag har är att spela på Samskolans julavslutning på Konserthuset. Det är typ 8 år sen jag slutade som musiklärare - men det är grymt kul att få återkomma som ackompanjatör varje år...12:e året i år!

I år var jag tyvärr lite stressad - för det är snöoväder i Stockholm - och 12:42 ska jag med X2000...som ju brukar bli försenat även "i vanliga fall". Surfade frenetiskt på Banverkets hemsida för att kolla hur morgontågen verkade klara sig... :-)


Efter att ha fascinerats av Radioheads "Pyramid song" och grym sång av en 8:e-klassare på Kings of Leon's "Use somebody" så märkte jag att tiden gick ganska "fort"..!

I samband med rektors tal började jag få upp förhoppningen att komma med ett tidigare tåg...så när jag spelat avslutningsallsången "Betlehems stjärna" packade jag ihop mig å slängde mig i en taxi. Pratade med SJ's kundtjänst - och vips satt jag på 11:42. Oerhört skönt.

När jag nu kommit fram till Stockholm och är iordningställd för kvällens Stjärnjul kollade jag hur det gått för 12:42-tåget...det var försenat 1,5 timme..! OJ vilken tur att jag lyckades boka om..! Jä.

torsdag, december 17, 2009

Bounce-VM

Har ägnat resten av dagen åt att bouncea alla tracks som jag spelat in till en tysk blås-undervisnings-skiva. 9 låtar i 3-5 versioner...så totalt var det typ 40 nedspelningar som skulle göras. Kul att återhöra dessa låtar som jag "vilat" ifrån i en månad... :-)

Samskole-rep

I morse åkte jag till Samskolan å repade inför årets julavslutning. Under de senaste dagarna har jag sett mycket på TV-serien "Glee"...och det är lite kul att känna att vi har lite av dom vibbarna i Sverige också...hehe.

onsdag, december 16, 2009

Peter Apelgrens julshow

Var på Ruckmans ikväll och kollade. Nästan hela Big Beat var där - otroligt länge sen vi träffades. Trevligt.

OJ vad rolig Peter Apelgren är. OJ. Allt känns SÅ spontant - fast han gjort detta väldigt många gånger...hehe. Ett väldigt roligt inslag var hans "Kändis-allsång"; med bilder på kändisar - åsså ska man sjunga deras namn. Här är en video på det från förra årets jushow. Nytt för i år var namn som "Anna Anka". Hahahaha.

tisdag, december 15, 2009

Stråkkomplettering

Kände under helgens Stjärnjul att det vore gött om stråket var med på ett par låtar till...så jag skriver in lite sköna klanger på Rongedals "Little drummerboy" - samt på gospellåten "Born again". Lite stilbrott med stråk på den senare kanske...men det är kul när alla e med och spelar... :-)

måndag, december 14, 2009

söndag, december 13, 2009

På väg hem...

Det har varit en lyckad helg i Stockholm. Gårdagkvällen slutade med en Kanadensare och en dragspelare på mitt rum. Grymt.

Sitter här på X2000 å hittade just en liten film från gårdagen:

lördag, december 12, 2009

Stjärnjul - premiärdag


Nu har vi spelat de 2 första föreställningarna av Stjärnjul. Allting flöt på finfint. Det är mycket tid att koncentrera sig 2 timmar gånger 2...så jag är lite slut i rutan som människa...men vi har fått stora lovord från publiken ikväll...och det är SÅ skönt att känna att det blev en bra konsert.

2 timmar före första föreställningen fick jag reda på att vi skulle spela "Tomtarnas vaktparad" som "uttågslåt". Den har varit med mina tidigare 3 år - men skulle egentligen inte vara med i år. Jag lyckades dock få noterna mailade från Tuve...och Runo skrev ut alla stämmor i raketfart...så vi lyckades få repa den _precis_ innan insläpp...hehe. Gött med en flexibel orkester... :-)

Några tonartsändringar...

Märkte igår på genrepet att det var ett par tonarter som inte var ultimata.

Sitter nu på mitt rum här på Clarion å skriver om "Tomten jag vill ha en rikig jul" och "Adams julsång". Det känns bra. Runo - here I come med kopieringsuppdrag....

fredag, december 11, 2009

Stjärnjul - rep dag 2

Ikväll har vi haft genrep av Stjärnjul. Allt föll på plats - så det kommer att bli kanon med de 2 första föreställningarna imorrn..!

Nu efteråt har vi haft en trevlig kväll med "de 3 systrarna från förr". Nice.

Idol-orgel

Passade på att åka till Mårten och spela in orgel på några låtar till Erik & Calles skivor som produceras under några intenssiva dagar.

Mest hårdrock...kul!

Skivorna släpps inom en vecka. OJ vilken produktionshastighet..!?!


Vi (basisten, min syrra och jag) bodde faktiskt på Globenhotellet inatt...och hörde Idol-repetitionerna genom väggen från frukostmatsalen...så det känns som en temadag...hehe.