söndag, februari 28, 2010

En jazzig Bingolotto-söndag

Satte mig på morgonkvisten och kompletterade noterna inför dagens Bingolottosändning...

Vi skulle bl.a spela en skön version av "Underbart är kort" med Laila Adele - och eftersom jag inte var helt säker på tonarten matade jag in min kompskiss i Sibelius. Inte helt vanligt för att vara jag - föredrar (effektiv) handskrift - men vid ett sånt här tillfälle är det ju bra att snabbt kunna skriva ut några olika tonarter och ta med..! :-) (Jag veeeet - "skaffa reseskrivare"... :-)

Väl på plats började vi med att köra igenom bingo-dragnings-musiken. Dagens huvudgäst var Grynet Molvig - så repertoaren höll sig runt jazz/revy o dyl. En 5/4, en bossa och Spader Madame.

Repet med Laila kändes jättebra - och vi modifierade harmoniken en hel del, när vi kände vilket stuk låten skulle få. Här är en bild från repet:
Foto: Mathias Otterberg

Sändningen flöt på bra - och det känns mer och mer avspänt med musikstarterna in efter reklampauserna. Skönt.

Redan imorgon e det möte inför nästa veckas avsnitt..! :-)

lördag, februari 27, 2010

Överlämningsdags

På förmiddagen skulle jag ge mig hemåt upp mot Göteborg. På rummet stod min rigg jättefint å väntade på Stefan som skulle komma tidig eftermiddag.

När han nådde hotellet hade dom inte hunnit städa det aktuella rummet - så städet dumpade riggen i ett annat rum...hahahaha...

"So much for" fin överlämning...hahahahaha.

(Obs - alla sladdar var fortfarande ikopplade..! :-)

Gryyyyyyymt..! :-)

fredag, februari 26, 2010

Skön kväll i Malmö

Körde ner mot Malmö vid fredaglunch. Vattnet stog högt på vägarna av allt smältvatten. Blev nojjig att vi skulle kunna få vattenläckage i källaren...G5:an står på golvet...så jag vände hem å backupade ett projekt jag håller på med...hehe.

Kom ner till hotellet vid 15. Riggade upp min "The special tour"-rigg på rummet för att Stefan som ska vika för mig på söndag skulle få känna på upplägget när han kommer till samma rum(!) imorgon.

Vid 17 skulle vi soundchecka med Melodifestival-förbandet på Malmö Arena.


Jonas rigg (S90EX+MotifXS6) kändes skön - och jag kompletterade faktiskt med MicroX för att känna mig än mer "hemma"... :-)


Förlåt för den överexponerade bilden... :-)




Gitarristen i bandet hade förirrat sig på fel X2000 å hamnat i Katrineholm - men han hann PRECIS till soundcheck.

Här fixar han till sitt pedalbord i sista stund... :-)








Före Melodifestivalgenrepet spelade vi 2 medleyn - och Timo Räisänen kom in och avslutade det andra medleyt med höga "La voix"-toner..! :-) Malmö arena var nästan fullsatt..! Grymt.
Bilden e från Tobbe Eks blogg...tyvärr fick han inte med mig längst till vänster... :-)

Här är en bild tagen av Sofia på GP's nöjesblogg

Kvällen avslutades med schysst restaurangbesök på Lilla torg...och ett kort häng i hotellbaren. Jä.

torsdag, februari 25, 2010

Torsdags-fix

En hel del telefonsamtal å mailande hit å dit för att styra ihop den närmaste tidens uppdrag.

Hann även mixa några Blåslåtar i källaren. Lägger nu in percussion och gitarrer å fixar med balanser - snaaart klart..!

onsdag, februari 24, 2010

Göteborg Horse Show

Idag inleddes Horse-show-veckan i Scandinavium. Jag spelade mys-piano på välkomstfesten på 18:e våningen i Gothia Towers.

Det var första gången jag åkte upp i en av deras vanliga hotellhissar sedan jag såg första Johan Falk-filmen...hahaha...det var nästan skrämmande att gå in i hissen med den polisjakten/morden på näthinnan...hehe.

Väl på plats där uppe så stod det redan ett CP300 riggat - så det var bara att köra. Jä!

La upp några Logic-loopar i ett session - som jag använde som lite lounge:iga grooves under kvällen.

Speltiden var 19-23...så det komponerades friskt... :-)

Trevlig kväll! Oerhört mycket folk - och Sverige tog ju guld i skidstafetten också! Jä.

Framtidsmöte

Tillbringade eftermiddagen på 2Entertain - med ett möte om framtida uppdrag. Spännande. Det gäller ju att ha många järn i elden - men ändå ha en struktur på livet. Det närmar sig ;-)

MixMix

Sitter och mixar blåsbokslåtarna under dagen. Sakta men säkert börjar det bli färdig produkt. Härligt.

måndag, februari 22, 2010

Shawn Desman - Shiver

Här är en låt som jag spelar piano på...Shawn e från Canada och låten är proddad av Random...släpps idag..!

söndag, februari 21, 2010

Bingolotto-ny-premiären avklarad

Jä. Vilken söndag.

Riggade upp all utrustning vid lunchtid. Upplägget blev såhär:

Yamaha GT2-piano med påhängt pad-rack (TG77/2080) volympedalsmässigt.
Rhodes för bingomusik. Hottad med preamp av Freddan.
MicroX för pad vid bingomusik. Även diversesynt för artistnummer.
Stage Compact för orgel - och pi/pad om det är "ståläge" på nån låt... :-)
MacBook/Logic med firewireljudinterface för eventuella stråk/seq-backtracks.

Oerhört skönt när allt var igång - och riggen kändes komplett..! :-)

Under sändningen är In & Ut från reklampauser en viktig uppgift för mig...att få igång intromusiken i exakt rätt sekund...hehe.

Jaja - en trevlig kväll med Jessica Andersson och Mathias Holmgren som gästartister. Jä.
Foto: Mathias Otterberg
(Jämför "Före/efter" med bilden 3 inlägg ner... :-)

EDIT: Här är "Wake up" från gårdagen:

lördag, februari 20, 2010

Ledig lördag

Jä - en lördagkväll att minnas...

Träffade lite vänner på stan och åt och kollade TV(!) :-)

Anja i Super-G
Melodifestival med grym Darin-låt!
Skidåkning med fantastisk insats av det svenska laget - Guld & Brons. Jä.

Sen gick vi till Melodifestivalefterfesten å hängde lite.

Skön kväll! Jä.

fredag, februari 19, 2010

Lunchmöte

Idag träffades vi hela orkestern på Bingolotto för att göra ett avstamp inför vårens program. Producent, musikansvarig och vi i bandet skissade på visioner och möjligheter. Kul!

Nu i kvällningen gav jag mig ut i snöovädret och hämtade min StageCompact på Port Arthur - den blev kvar där igår - för min fru behöver den på ett vigselgig imorrn. Wow vilket bil-före...total djupsnö..! ;-)

torsdag, februari 18, 2010

Logistisk dag...hehe


09:30 Möte på Bingolotto angående musikens olika funktioner
11:00 Köpte 4-kanals ljudkort på Andreasson musik - för att kunna separera klick och backtrack.
12:30 Lunch på Masala
13:00 Hämtade familjen på stationen
15:00 Lämnade barnen på dagis(!)
15:30 Kort rep i Mikos studio inför kvällens mys-gig
16:30 Möte i Bingolottostudion där vi bestämde orkesterns nya placering mm.
18:00 Hämtade barnen på dagis
20:00 Gig på Port Arthur på Eriksberg

...sen hängde vi lite på Hotell 11 samt en kortis på Melodifestivalfesten på Valand.

Ganska intenssiv dag...hahaha.

onsdag, februari 17, 2010

Samma typ av dag...

Har inte lämnat hemmet idag...sitter bara och ordnar och donar...å ser på OS. Gött.

tisdag, februari 16, 2010

Ordna och dona

E gräsänkling några dagar...så jag betar av "Att göra-listan"... :-)

Har bounceat lite blås, scannat noter, fakturerat och pratat i telefon. Jobbar på...

måndag, februari 15, 2010

Heldag med nystart

Har idag haft: lunchmöte med producent, redaktionsmöte inför söndagens Bingolottoavsnitt & planering inför resten av vårens Bingolotto.

Nu e våren kickstartad - så nu e det järnet att komma in i tänket i produktionen. Jag kommer att vara kapellmästare från och med nu på söndag...så välkommen till TV4+ söndagar 19:00..!

Denna söndag är Jessica Andersson huvudgäst och Mathias Holmgren kommer å sjunger.

söndag, februari 14, 2010

Bryan Adams OS-låt...

...var så enerverande att INGEN har lagt upp den på YouTube än. DET är stort..! :-)

lördag, februari 13, 2010

Lördagens Börsen-gig

Åkte från hotellet mot Börsen vid 20-tiden. Vi smet in på Scandic Sergel Plaza å kollade första låtarna i Melodifestivalen för att få lite feeling...för att sedan skynda över till Hamburgerbörs.

Christer å Eriks samspel i showen e väldigt roligt att följa nuförtiden. Det utvecklas ständigt med nya vinklar. Jä.

Showen kändes tajt å bra...å det blev en snabb nerrigg efteråt - för att åka till Tyrol å hänga lite.

Skön kväll..!

Shoppingförmån

Har idag varit å shoppat kläder inför ett framtida uppdrag. Måste ha fräsch kostym, skjortor å dylikt. Kul faktiskt..! Köpte skjortor i kulörer som jag inte trodde om mig själv...lila...ljusblå...vit..osv...wow.

fredag, februari 12, 2010

Christer-show på Börsen

Idag har jag åkt en grymt försenad SJ-resa och tagit mig till Stockholm. Kånkade med mig packning och 2 barn...barnen lämnade jag längs vägen...och packningen är nu riggad på Hamburgerbörs. Vi har även repat igenom hela(!) konserten - så ikväll e det bara å köra..!