tisdag, oktober 08, 2013

Snarky Puppy - en "introduktion"... ;-)

Tjo!

Tänkte blogga lite intensivt i 4 dagar nu ons-tors-fre-lör. 

För 2 veckor sedan skulle jag se ett klipp med Lalah Hathaway - som sedan har påverkat mitt liv ganska mycket senaste veckorna. 

Grejen var att Lalah's kompband på låten kändes så oerhört "annorlunda". Dom spelade sköna ackord, skön harmonik, skönt sound, rätt som det var blev det väldigt modernt spel - för att sedan ebba ut i fantastiskt hammondspel å schyssta breaks. Allt detta framfördes utan noter. Jag fattade helt enkelt ingenting. Hur kom sig detta? Vad var det för arr? Vad var det för musiker?

Här är klippet:


Jag började naturligtvis googla - och kom fram till att det var en basist som heter Michael League som startade bandet Snarky Puppy när han gick på University of North Texas. Det var en massa medlemmar ibandet...och dom har en egen tes när de spelar in sina skivor/videor - dom har publik med hörlurar "inne i bandet".

Här är 2:a låten som jag hörde med dem:




Här börjar jag ju då inse att bandet kanske "egentligen" är ett instrumental-fusion-band...men mixen av musiker och moogspelet gjorde att mitt intresse ändå växte. Klaviaturerna på scenen i detta klipp är samma typ av syntar som jag har i min studio: JP8000/NordStage/Rhodes/LittlePhattyMoog...och melodin i denna "Thing of gold" tilltalade mig. Det finns också en "glädje" i musiken som gjorde att man ville höra MER.

Här är en låt där man känner känslan av att dom befinner sig i sin skola och spelar in bland sina kompisar: 



Jaja. Jag började googla på liveklipp - där spelskickligheten hos keyboardisterna började bli mer och mer slående. Det visade sig att ledaren Michael League hade "upptäckt" en del av Texas musikscen som stod helt skild från de musiker han var van vid. Det var gospelmusikerna; som ju blandar gospel/soul/jazz på ett grymt schysst sätt. Michael tog in trummis och keyboardister från gospelscenen - och nu var Cory Henry i bandet. VILKEN snubbe. Han är en church-hammond-guru som i Snarky Puppy använder sin feeling till att skapa otroligt sköna stämningar. Här är ett klipp när han improviserar på Hammonden tills tonerna är slut:



Jaja - här är ett annat exempel på hur Snarky Puppys musik kan "spåra ur" mitt under ett gig p.g.a keyboardisterna:


När jag "likeade" Snarky Puppy på Facebook insåg jag plötsligt att det skulle bli liveinspelning av en ny Skiva/DVD i Holland 7-10 oktober. Jag klickade runt lite - och hade plötsligt bokat in mig i publiken på en av deras session-kvällar; så vips ska jag "följa musiken i livet" och åka till Utrecht i Holland å se dom live. Därav detta blogg-ryck. Imorgon åker jag. Följ med!

Inga kommentarer: