Jag heter Mattias Bylund, 41 år från Göteborg. Här bloggar jag om musikdelen av mitt liv...
tisdag, december 30, 2008
Ett nyårsstråk
Har spelat in stråk på ett av melodifestivalbidragen. Eftersom arret är väldigt lines-betonat så räckte det med violin på denna låt...så jag och pappa hade ett session här i morse. Är precis färdigredigerad - så nu laddar jag upp..! :-)
Kör-arr
Har under helgerna jobbat med att skriva kör-arr till en turné som ska gå av stapeln senare i vår. Jag ska inte vara med och spela eller instruera, så det gäller att vara noggrann så att noterna inte går att missförstå... :-)
måndag, december 29, 2008
Årets Jante-inlägg
Här är en sammanfattning av mitt 2008:
Under våren var jag kapellmästare på Bingolotto på TV4+ med gästartister som: Arja Saijonmaa, Jan Johansen, Shirley Clamp, Kikki Danielsson, Åsa Fång, Sylvia Vrethammar, Tina Ahlin, Uno Svenningsson och Staffan Hellstrand. Höll också i Bingolottos Guldkväll och Sommarfinalen med bl.a Sarah Dawn Finer, EMD och Jojje Wadenius på "stora" TV4.
Christer Sjögren gjorde jubiléumskonserter i Södertälje (Axa Arena), Norge, Liseberg och Gröna Lund. Vi gjorde även framträdanden med honom på Gröna Lunds vårmiddag och i TV4's nyhetsmorgon.
Var kapellmästare på Elanders 100-årsjubiléum med Niklas Andersson, Åsa Fång, Sofia Källgren samt Gunilla Backman, Charlott Strandberg & Sussie Eriksson ur musikalen Mamma Mia.
Spelade strögig med Sanna Nielsen, Sibel, Fibes, Oh fibes, Mats Johansson (Fuzz guitar-show), Sandra Dahlberg (GRYM kväll i Nässjö :-), Martin Gabriel, Steve Eriksson & Kee Marcello.
Kompade IDOL's slutaudition i en TOM Globen :-) - Minns särskilt Johan "3 minuter" Palm och Kevin "Hot stuff" Borg som ju sedan vann hela IDOL 2008.
Var med i P4-Väst's kompband i "Svensktoppen nästa". 3 roliga direktsändningar från Bohuskusten (Strömstad, Lysekil & Uddevalla)
Sommaren innehöll ganska många gig med Big Beat - bl.a med gästartisterna Papa Dee och Uno Svenningsson. Hoppade även in med JC band och kompade Lasse Kronér & Jan Johansen.
Hösten ägnades HELT åt Christer Sjögrens 40-årsjubiléum som artist: 36 gig på Tyrol i Stockholm och några kompletterande på Kajskjul 105 i Göteborg. Uj vilket liv i luckan det blev när Trädgårn-giggen blev inställda. Jessica Andersson var gästartist.
Första helgen i december åkte jag istället till Åre och vikade med Fibes Oh Fibes. Denna tripp med invigning av hotellet "Copperhill" var grymt trevlig!
I juletid var jag Kapellmästare för 5 föreställningar av Stjärnjul för 3:e året i rad. Årets gästartister var Hanna Hedlund, Martin Stenmarck, Peter Johansson, Monica Ramos och Carl-Jan Granqvist.
Året i studio innefattade piano och stråk till bl.a: Markus Fagervall, Barbados, Amanda Jensen (2 albumspår, Grammisnominerad som Årets album), Sanna/Shirley/Sonja (julsingel), Kate Ryan (Belgien), Monrose (Tyskland), Charlotte Perelli (3 albumspår), Frank Ådahl (5 låtar stråk), Cortes (Island), Darin och sist men inte minst - Brandy..! :-)
Producerade och spelade in Dolly Parton-covern "Here you come again" med Jessica Andersson för filmen "Patrik 1,5" tillsammans med Per-Erik Winberg & Charlie Storm.
Årets mest spelade låt som jag medverkar på är förstås Melodifestivalvinnaren "Hero" med Charlotte Perelli (Grammisnominerad som "Årets låt") där jag arrat och spelat in stråket. Förra årets inspelning "Love me, Leave me" med Kat DeLuna är nu uppe i över 3 miljoner views på YouTube!
Under våren var jag kapellmästare på Bingolotto på TV4+ med gästartister som: Arja Saijonmaa, Jan Johansen, Shirley Clamp, Kikki Danielsson, Åsa Fång, Sylvia Vrethammar, Tina Ahlin, Uno Svenningsson och Staffan Hellstrand. Höll också i Bingolottos Guldkväll och Sommarfinalen med bl.a Sarah Dawn Finer, EMD och Jojje Wadenius på "stora" TV4.
Christer Sjögren gjorde jubiléumskonserter i Södertälje (Axa Arena), Norge, Liseberg och Gröna Lund. Vi gjorde även framträdanden med honom på Gröna Lunds vårmiddag och i TV4's nyhetsmorgon.
Var kapellmästare på Elanders 100-årsjubiléum med Niklas Andersson, Åsa Fång, Sofia Källgren samt Gunilla Backman, Charlott Strandberg & Sussie Eriksson ur musikalen Mamma Mia.
Spelade strögig med Sanna Nielsen, Sibel, Fibes, Oh fibes, Mats Johansson (Fuzz guitar-show), Sandra Dahlberg (GRYM kväll i Nässjö :-), Martin Gabriel, Steve Eriksson & Kee Marcello.
Kompade IDOL's slutaudition i en TOM Globen :-) - Minns särskilt Johan "3 minuter" Palm och Kevin "Hot stuff" Borg som ju sedan vann hela IDOL 2008.
Var med i P4-Väst's kompband i "Svensktoppen nästa". 3 roliga direktsändningar från Bohuskusten (Strömstad, Lysekil & Uddevalla)
Sommaren innehöll ganska många gig med Big Beat - bl.a med gästartisterna Papa Dee och Uno Svenningsson. Hoppade även in med JC band och kompade Lasse Kronér & Jan Johansen.
Hösten ägnades HELT åt Christer Sjögrens 40-årsjubiléum som artist: 36 gig på Tyrol i Stockholm och några kompletterande på Kajskjul 105 i Göteborg. Uj vilket liv i luckan det blev när Trädgårn-giggen blev inställda. Jessica Andersson var gästartist.
Första helgen i december åkte jag istället till Åre och vikade med Fibes Oh Fibes. Denna tripp med invigning av hotellet "Copperhill" var grymt trevlig!
I juletid var jag Kapellmästare för 5 föreställningar av Stjärnjul för 3:e året i rad. Årets gästartister var Hanna Hedlund, Martin Stenmarck, Peter Johansson, Monica Ramos och Carl-Jan Granqvist.
Året i studio innefattade piano och stråk till bl.a: Markus Fagervall, Barbados, Amanda Jensen (2 albumspår, Grammisnominerad som Årets album), Sanna/Shirley/Sonja (julsingel), Kate Ryan (Belgien), Monrose (Tyskland), Charlotte Perelli (3 albumspår), Frank Ådahl (5 låtar stråk), Cortes (Island), Darin och sist men inte minst - Brandy..! :-)
Producerade och spelade in Dolly Parton-covern "Here you come again" med Jessica Andersson för filmen "Patrik 1,5" tillsammans med Per-Erik Winberg & Charlie Storm.
Årets mest spelade låt som jag medverkar på är förstås Melodifestivalvinnaren "Hero" med Charlotte Perelli (Grammisnominerad som "Årets låt") där jag arrat och spelat in stråket. Förra årets inspelning "Love me, Leave me" med Kat DeLuna är nu uppe i över 3 miljoner views på YouTube!
lördag, december 27, 2008
Timo åkte i Körslaget
Wow...det var oväntat. Timo gjorde ju detta till en ganska creddig kör med skön energi...som lät OK. Hmmm...det måste nog ha varit låtvalet..."Da Do RunRun" känns ju väldigt "Vispop 1". Svår genre att få röster med...
I övrigt har jag de senaste 2 veckorna tittat intenssivt på "Entourage" nätterna i ända...nu är jag i början av säsong 4. Ari är GRYM. Serien rekommenderas verkligen. Börja från början! :-)
I övrigt har jag de senaste 2 veckorna tittat intenssivt på "Entourage" nätterna i ända...nu är jag i början av säsong 4. Ari är GRYM. Serien rekommenderas verkligen. Börja från början! :-)
fredag, december 26, 2008
Körslaget
Såg faktiskt ingenting av förra årets körslag. Hörde bara att det "avslöjades" att själva kör-sången spelades in i förväg - för att dom skulle kunna "koncentrera sig på koreografin i sändningen"...kul. Det lär ju för övrigt vara en ganska omöjlig uppgift att micka upp en kör som rör på sig så mycket. Om dom inte skulle kört med 140 trådlösa myggor iofs... :-)
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article2357174.ab
Jaja. I dagens sändning så var det väldigt mycket snack om uttagningarna och ledarna. Varje kör sjöng en låt á 1:45. Undra om körerna fattar hur viktigt det är med nogrannheten när dom spelar in sången i förväg? Och undra om solisterna (som verkar sjunga live) förstår hur mycket deras insats påverkar hur kören uppfattas i TV? Det måste vara en jättesvår uppgift för en oetablerad sångsolist att plötsligt sjunga live i direktsänd TV4..!?
Min lillebror Simon e med i Hanna Hedlunds kör från Bollnäs...det är han längst upp till vänster här på bilden...kul!
Den kör som lät bäst ikväll var Wells kör utan tvekan. Han är ju musikproducent till proffessionen - så han kommer ju aldrig släppa igenom kör-för-inspelningen utan att han är nöjd...med andra ord kommer dom ju låta bäst varje gång..?! :-)
LaGaylia kommer att tappa många röster på att svenskar inte kan stava hennes namn i sms-röstningen.
...och: Heja Simon och Hanna! :-)
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article2357174.ab
Jaja. I dagens sändning så var det väldigt mycket snack om uttagningarna och ledarna. Varje kör sjöng en låt á 1:45. Undra om körerna fattar hur viktigt det är med nogrannheten när dom spelar in sången i förväg? Och undra om solisterna (som verkar sjunga live) förstår hur mycket deras insats påverkar hur kören uppfattas i TV? Det måste vara en jättesvår uppgift för en oetablerad sångsolist att plötsligt sjunga live i direktsänd TV4..!?
Min lillebror Simon e med i Hanna Hedlunds kör från Bollnäs...det är han längst upp till vänster här på bilden...kul!Den kör som lät bäst ikväll var Wells kör utan tvekan. Han är ju musikproducent till proffessionen - så han kommer ju aldrig släppa igenom kör-för-inspelningen utan att han är nöjd...med andra ord kommer dom ju låta bäst varje gång..?! :-)
LaGaylia kommer att tappa många röster på att svenskar inte kan stava hennes namn i sms-röstningen.
...och: Heja Simon och Hanna! :-)
torsdag, december 25, 2008
Till salu...för 17.
Har just satt in annonser på Blocket. Det är dags att nyårsinvestera lite...så dessa tingestar är härmed till salu:
Yamaha CP300 stagepiano: 17000:-
Nord Stage Compact vintage-glädje: 17000:-
Yamaha Tyros2 monsterkeyboard: 17000:-
Säljer helst i Göteborg - så kan jag komma å leverera. Skickar helst inte.
Vid intresse: Maila bylund@musiker.nu
EDIT: Compacten såld...
EDIT: Tyros2 såld...
Yamaha CP300 stagepiano: 17000:-
Nord Stage Compact vintage-glädje: 17000:-
Yamaha Tyros2 monsterkeyboard: 17000:-
Säljer helst i Göteborg - så kan jag komma å leverera. Skickar helst inte.
Vid intresse: Maila bylund@musiker.nu
EDIT: Compacten såld...
EDIT: Tyros2 såld...
onsdag, december 24, 2008
Big Band Night
Här kommer en gnäll-bloggning som var mycket vanligare från min sida för ett par år sen...men jag kan inte låta bli att klaga lite... :-)
Jo. Sitter och kollar på "Fiffi" med barnen.
Ett avsnitt heter "Big Band Night" och är översatt till "Storbandskväll" både i DVD-menyn och i texten som läses i avsnittet. Visst. Om man slår upp "Big Band" i ett lexikon så står det ju "Storband".
Grejen är bara att det aldrig kommer nåt storband. Faktiskt inte ett enda blåsinstrument. Om översättarna hade haft lite koll så hade dom insett att avsnittsnamnet ska översättas "Den stora orkesterkvällen" eller liknande...för betoningen på avsnittsnamnet ligger på "Big". Detta borde översättarna ha förstått när de såg avsnittet. Om du läser rubriken nån gång så förstår du kanske vad jag menar.

Piatti, trumset, Sång&gitarr samt 3kör med rytminstrument. Inte storband :-)
Jo. Sitter och kollar på "Fiffi" med barnen. Ett avsnitt heter "Big Band Night" och är översatt till "Storbandskväll" både i DVD-menyn och i texten som läses i avsnittet. Visst. Om man slår upp "Big Band" i ett lexikon så står det ju "Storband".
Grejen är bara att det aldrig kommer nåt storband. Faktiskt inte ett enda blåsinstrument. Om översättarna hade haft lite koll så hade dom insett att avsnittsnamnet ska översättas "Den stora orkesterkvällen" eller liknande...för betoningen på avsnittsnamnet ligger på "Big". Detta borde översättarna ha förstått när de såg avsnittet. Om du läser rubriken nån gång så förstår du kanske vad jag menar.

Piatti, trumset, Sång&gitarr samt 3kör med rytminstrument. Inte storband :-)
tisdag, december 23, 2008
Big Beat på Hamnkrogen
Ikväll spelar vi julvaka med Big Beat på Hamnkrogen i Stenungsund. Mycket folk och trångt - men kul att spela som vanligt. Efter att ha spelat "Superstition" i Dm (org Ebm) så glömde jag transpose-knappen i -1 när Seal's "Crazy" började...så det blev lite humor...hehe. Jaja.
Låtarna jag plankade i taxin på väg hit funkade kanon. Jä.
Nu e det jul igen.
Låtarna jag plankade i taxin på väg hit funkade kanon. Jä.
Nu e det jul igen.
Spotify i taxin
Vill bara låta meddela att Spotify funkar utmärkt att planka med även via trådlöst bredband. Satt just bak i en taxi på väg till Stenungsund och plankade 2 låtar.
måndag, december 22, 2008
Det kunde ha varit värre...
När jag får en känsla av att jag inte gjort bra ifrån mig, så brukar jag tänka på ett magiskt sax-solo i Eurovision en gång. Hade fram tills idag bara hört det en gång för 17 år sen när det sändes - men det gjorde så starkt intryck på mig att jag tänker på det ibland fortfarande! Minns att det var samma år som Carola sjöng "Fångad av en stormvind". Googlade lite och hittade det! Solot kommer efter 1:17. Enjoy:
söndag, december 21, 2008
Snäll Taxi-chaffis
Vaknade 07:44...och tågets avgång var 08:10...så det blev snabba ryck på morgonkvisten...
Väl på Centralen så stod jag på den vanliga perrong 10 och väntade på X2000...då kom taxi-chaffisen springande med mitt VISA-kort som blivit kvar i taxin..! Wow. Tur att vi småpratade i taxin - så han visste vilket tåg jag skulle åka med..! Hehe.
Väl på Centralen så stod jag på den vanliga perrong 10 och väntade på X2000...då kom taxi-chaffisen springande med mitt VISA-kort som blivit kvar i taxin..! Wow. Tur att vi småpratade i taxin - så han visste vilket tåg jag skulle åka med..! Hehe.
lördag, december 20, 2008
Stjärnjul; föreställning 4 & 5

Vi spelade 2 föreställningar idag...å nu e det över för i år! Årets Stjärnjul var 2:15 lång...men det kändes faktiskt in alls långt. Jättekul har det varit. Kvällens höjdpunkt blev "Adams julsång" - Peter Johansson sjöng den kanon - och kör och komp klaffade perfekt.
Här är en bild på vårt "orkesterdike"... :-)
Efter sista föreställningen kom det bussar som körde oss till efterfesten. "Afterglow" som det heter på barbershopspråk... :-)
Jätteschysst fest. Jag satt mitt emot Carl-Jan...så det gällde att tänka på etiketten...hahaha.
Annat hotell
fredag, december 19, 2008
Stjärnjul #3
En föreställning med jätteskön feeling. "Karl-Bertil Jonsson" hade ett grymt flow med Hanna Hedlund. Peter Johansson ägde scenen - särskilt på "Somebody to love". Grymt. Nu e det bara 2 kvar imorrn. Tjo!
Dags för Stjärnjul igen...
Åkte upp med 09:42-tåget. Kollade Entourage hela vägen. E på säsong 2 nu. Tänkte plöja alla säsonger... :-)
Riggningen gick smidigt. Jag hade addat stråk och blås på ett par låtar - Runo kopierade - åsså repade vi lite. Ett nytt harpstycke denna vecka också. Peter Johansson ny artist ikväll. Allt känns finemang!
Riggningen gick smidigt. Jag hade addat stråk och blås på ett par låtar - Runo kopierade - åsså repade vi lite. Ett nytt harpstycke denna vecka också. Peter Johansson ny artist ikväll. Allt känns finemang!
torsdag, december 18, 2008
Sådär ja...
Då var stråket levererat till den danska melodifestivallåten...det blev skön hi-string-disco! - Åsså gjorde jag nyss även en stråksvans till ett av de svenska melodifestivalbidragen...
Skönt att bocka av saker såhär före jul... :-)
Skönt att bocka av saker såhär före jul... :-)
Samskolans julavslutning
onsdag, december 17, 2008
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


