söndag, augusti 30, 2009

Projektavslutning

Har haft ett stråkprojekt som har släpat lite efter...men NU ikväll fick jag gjort redigeringen på den sista låten. Sköööönt.

Redigera egen produktion...

För ovanlighetens skull har jag spelat in ett balladstråk som faktiskt är till en egen produktion. Nu e låten i princip klar. En pampig ballad som ämnar att vara med i Melodifestivalen. Och det vet vi ju hur det går med den saken. Men det gäller att hålla hoppet vid liv..! :-)

lördag, augusti 29, 2009

Stråkinspelning med raket-tema

Började arra ett par balladstråk för Melodifestival-inskick på fredagskvällen. Orkade inte helt klart...utan ställde klockan för fortsatt arbete på lördagsmorgonen.

Denna lördagsmorgon var ju även morgonen när Fuglesang skulle upp i rymden för 2:a gången - så jag gick upp vid 05:50 och kollade uppskjutningen.

Slog sedan igång nedräkning på min nya iPhone - så att jag kunde se exakt hur lång tid jag hade på mig att arra klart innan stråkmusikerna skulle komma.

Allt flöt på fint - och jag var klar med arren vid T-37min, och hann lugnt med att scanna och redigera noterna (scanning-sequence). Var helt klar med det vid T-7 min...and "OK to go". Gött.

Vid 09:30 kom musikerna - och vi spelade in fram till 11:50...helt enligt tids-schemat.

Vid 14:00 hours hade jag redigerat klart det första stråket (det som var mest bråttom) och leverarat via Filecentral till Malmö. Ett riktigt "raket-stråk" - hehe.

Producenten diggade stråkpålägget - och det är en stor artist som sjunger - så nu återstår det bara att se om låten kommer med i Melodifestivalen. Jä.

fredag, augusti 28, 2009

Sega dagar

Har varit väldigt seg under torsdagen och fredagen. Det har förekommit skiftande besked angående datum för Christer Sjögrens spelningar i höst - men nu e det äntligen bestämt att vi har premiär i Norge den 28 oktober.

Detta gör att min höst blev _väldigt_ lugn, rent live-mässigt. Har i övrigt bara ett företagsgig inbokat i Monaco i början av oktober - that's about it.

Skönt ändå på något sätt att kunna fokusera på att arra och spela in - för det är hejdlöst mycket att göra på den fronten just nu. Kanonkul.

Ovant dock att inte spela så mycket live...men som sagt - detta gör att det är att är lättare att ha fokus på inspelandet. Åsså e jag ju ständigt ledig för spontana live-inhopp...å det är ju också kul..! :-)

torsdag, augusti 27, 2009

Körverksamhet

Det var länge sen Anna var nere i studion å sjöng...men ikväll var det dags. Vi la ett "operapålägg" på en hårdrockslåt och en popkör på en schlager-ballad. Nice.

onsdag, augusti 26, 2009

Redigera mera...

Har idag gått vidare med att redigera 3 stråkpålägg till en skiva med typ Springsteen-stuk; En solo-violin, en solo-cello och ett "full-stråk".

Nu e det bara en låt kvar innan jag är klar med det projektet - och är "ikapp" - och kan gå vidare med nästa session.

Jag bör spela in på fredag eller måndag för de projekt som kommer härnäst....så jag ska ägna onsdagskvällen till att börja arra på dom låtarna; 2 dansbandslåtar, 3 rocklåtar och 2 potentiella schlagerbidrag...tjo!

tisdag, augusti 25, 2009

Hårdrockar vidare i källaren

Även denna dag har ägnats åt hårdrock...dels ett stråk med snabba oktavfigurer och dessutom ett pianopålägg som e uppbyggt av beståndsdelarna Bas/Arpeggio/Da-Dang...och slutar med balladpiano. Detta piano kommer nog att ta hela kvällen att slutföra...Tjohooooooo

Update: Blev klar vid midnatt...men då visade sig att det blivit ett fel med en tempogrej i sista refrängen...så jag fick göra om; och var klar vid 01...hehe. Jä. Skönt. Låten mixas imorrn!

måndag, augusti 24, 2009

Wow vilken heldag...

Har redigerat ytterligare ett hårdrocks-stråk, en skön gitarrlåt och nu på kvällen 2 rocklåtar. Nu e jag slut i rutan. Wow. Typ gonatt nästan..!? :-)

Redigeringen går vidare...

Har redigerat klart en hårdrocks-låt nu på morgonen där jag har spelat in stråk, och jag fått levererat symfoniskt blåspålägg från en annan arrangör. Det tog en stund att "få ihop" våra arr med varandra - men nu känns det bra! Då går vi på nästa låt...

söndag, augusti 23, 2009

Upp på morgonkvisten...

Hade bokat in en kompinspelning nu på morgonen. Bas å trummor skulle läggas på en ballad.

Startdisken var dock full i kompstudions dator...så det tog ett par timmar(!) att tömma lite - och sedan få igång Logic - för att stänga av lite pluggar, som gjorde att Logic hängde sig...

Jaja - när vi väl kom igång gick det snabbt att göra ett par tagningar med bas och trummor. Jag hade med mig piano, pad och leadsång...sparade alltihop som session - och tog hem filerna med ett USB-minne.

Video från gårdagen...


lördag, augusti 22, 2009

Noice på Sticky

Gigget flöt på jättebra. Var inte medveten om att Noice var så keyboardbaserat när jag "tackade ja" - men det var ju grymt kul..! :-) Massor av Moogar och CS80-pianon att hålla reda på...

Grym arena-känsla när publiken började jubla i intron som jag spelade...många intron som jag faktiskt inte kände igen själv..! :-)


Skulle gissa att denna bilden är från "Dolce vita"..?!

Riggat för Noice

Vi riggade å soundcheckade så sent som 19. Allt flöt på finfint, så detta ska bli grymt kul. Instant classics..! :-)

Jag kommer att spela på:

Compact (Uprightpiano och CS80 blandat)
JP8000 (Moog-leadljud av olika slag)
MicroX (Polymoog och farfisa)

Hårdrocks-stråk-session

Har spelat in väldigt hård rock idag...hehe. 2 stråkarr till ett band, 1 låt till ett annat band...åsså en snygg gitarrlåt till en kompis i Stockholm. Mycket stråk att redigera nu...men just nu måste jag slutföra förberedelserna kvällens livegig med Noice istället... :-)

fredag, augusti 21, 2009

Treadstone

Har varit på Sticky fingers ikväll å lyssnat på Stockholmsbandet Treadstone. Jag håller på med stråk till dom - så det var kul att se live - å få en känsla av deras musik "som den är i verkligheten"...hehe. GRYMT bra ställ och sound - trots att de bara är 3 i bandet. Jä. "Glädjen är stor".

Skriver arr och redigerar stråk...

Skriver arr och redigerar stråk...
Skriver arr och redigerar stråk...
Skriver arr och redigerar stråk...
Skriver arr och redigerar stråk...
Skriver arr och redigerar stråk...

torsdag, augusti 20, 2009

onsdag, augusti 19, 2009

Studioarbete i Örebro

Jag brukar vara här i DOT-studion och spela in diverse projekt. Ofta e det barnskivor, men denna gång gäller det en gospel-skiva.

Vi sitter först i detta rum och plankar en förlaga. Den kan finnas på CD, YouTube, Mp3 eller kassett(!).

Jag har oftast förberett grundackorden - åsså redigerar vi med intro, stuk och form. Jag antecknar febrilt... :-)











Sen tar producenten mitt papper - och kopierar det - så alla musikerna får samma skiss att läsa efter.


















Sen hittar vi rätt sound å tempo - och spelar in! Helt live. Till klick. Grymt smidigt och organiserat. Jä.

DOT har köpt in P80, Electro, TG77 och 1080 - så jag behöver aldrig ta med mig grejor hit - alla sounds finns på plats..! :-)

Brukar ändock ta med mig en extra synt som "flavor" - denna gång blev det MicroX-ens "Väs-ljud" som blev tema-ljudet... :-)

tisdag, augusti 18, 2009

Inspelning i Örebro

Nu håller vi på å spela in en gospelplatta i Örebro i dagarna två. 6 låtar inspelade idag. Många Maj9 och 11. Glädje. Tjo.

Rösthjälp..? :-)

Jä. jag e med på två låtar på "Sverigetoppen" denna vecka...rösta på 4:an å 10:an... :-)

LÄNK