lördag, januari 14, 2006

Tablå-info???

Jag fattar inte varför TV-kanalerna inte fattar att folk vill ha tydlig info? Det som triggade mig denna gång är att TV4+ text-tv i morgondagens tablå skriver: "10:55 Super-G"

Hur svårt är det att skriva om det är damer eller herrar som åker? Var hålls tävlingen?

Detta i sin tur triggar igång mitt "gamla korståg" om att svenska TV-stationer inte har NÅN info om vilken säsong som visas av en serie. Även svenskar har numer fattat att serier görs i säsonger i USA...så informationen om det är säsong 2 eller 5 av Seinfeld eller säsong 4 eller 8 av Simpsons är VIKTIG information även i Sverige. Varför kan de inte börja skriva "Scrubs - S3, avsn. 12". Folk fattar. Folk bryr sig.

Varför VILL inte TV-kanalerna att svenskarna ska få den infon?

Detsamma gäller sändningarna av Leno, Letterman och Conan. Folk som engagerar sig VET att det sänds en vecka i efterhand. Ibland kommer det äldre program av nån anledning. VARFÖR kan inte Kanal5, ZTV och TV4+ skriva programmets originalsändningsdatum? Det är ju viktig information för att fatta talkshower till fullo, att veta vilket datum det spelades in???

Jaja. Det fåniga är att det tids nog kommer att finnas denna info även i Sverige. Jag fattar bara inte varför det ska ta sån tid för Tv-kanalerna och tablåmakarna att förstå vikten av säsongsinformation (inte årtal!) - och bli tydliga med detta.

Faktum är att jag under uppväxten inte fattade varför Dallas, Cosby och FAME o dyl började om att räkna från avsnitt 1 då och då. Svar: redan då var det naturligtvis säsongsbaserat. Varför undanhålls den informationen från oss svenskar???

Inga kommentarer: