lördag, mars 22, 2008

En PC. Jag erkänner.

I min ägo finns faktiskt en PC-laptop. Den kopplar jag in när jag MÅSTE - typ en gång varannan månad...när nåt MÅSTE göras som verkligen MÅSTE göras med en PC. Typ: Köpa noter. Lyssna på vissa WMA-filer. Titta på vissa Web-filmer. Spela Bamse-barn-spel med Astor.


Nu i morse t.ex köpte jag en not från http://www.freehandmusic.com/

Där finns det VÄLDIGT mycket noter (även leadsheets). Svackan är att de måste skrivas ut genom "Solero-viewer" - som bara funkar för PC. Detta program är mest tänkt för deras speciella dator med skärm anpassad för live-bruk...ett notställ helt enkelt. Detta känns inte aktuellt att införskaffa - eftersom man skulle bli idiot-förklarad i vissa delar av musiker-sverige - men deras notkartotek är bra att använda... :-) - och noterna går att transponera i denna "viewer".

Skönt även att www.notpoolen.com har shapeat upp sig och sett till att deras "direktnoter" går att köpa med Mac nu. Lite stenåldersvarning att de löste detta bara för ett par månader sedan...men nu e glädjen stor.

(och nu ser jag att även Freehandmusic presenterar en Beta-version av Solero för Mac. Stort. Jag kanske kan kasta PC:n snart)

Inga kommentarer: