torsdag, april 13, 2006

Jeopardy & Apple?


Visst ser det ut som att Jeopardys frågedisplayer är designade helt enligt iPods gränssnitt? Jallafall typsnittet och själva rutans format känns väldigt mycket iPod i mina ögon. Har de gjort det bara för att det är snyggt - eller är det nån form av reklamplats för Apple? Hehe.

tisdag, april 11, 2006

Redigering

Jag glömmer ofta bort att det alltid finns ett efterarbete till sånt man börjar med. Igår redigerade jag och fixade bara med sånt som jag i huvet tänkte att jag var klar med. Samma sak idag. Jaja.

På eftermiddagen hade jag 7 grabbar från Häckens A-lag i studion. De sjöng in "O Hisingen, o Hisingen" - Hisingens nationalsång. Pompöst värre.

måndag, april 10, 2006

Bingo-glädje

Jodå...dom tre bingolåtarna kändes bra...och det var kul att spela backbeat med Da Buzz.



Soundtemat för mig denna sändning blev Rhodes och JP8000-sweep...vilket kändes lyckat. Väldigt smooth...så att bingo-utropen kom fram ordentligt...


Hade lite glapp i sterolyssningen som jag hade med mig...men det löste sig genom att jag bara använde _en_ egen monitor + en PA-monitor med left i ena och right i andra...då blev det ju stereo ändå...jä.

söndag, april 09, 2006

Lördagskompositioner

På lördagseftermiddagen träffades vi som ska spela söndagens Bingolottomusik och skissade på originalkompositioner...

Mel F - En snygg 6/8 med ett modalt parti som kan tänkas låta lite folkton. Wow. Kulturpoäng.

Mel G - Ett annorlunda groove med inslag av Tango och James Bond. Basisten tycker den låter som "Mötas och skiljas". Hoppas vi kommer ifrån det... :-)


Mel H - En slick visa med ett så snällt tema att jag måste ta med rhodeset för att kunna presentera melodin utan att det låter för snällt...hehe. Nu på söndagsmorgonen la jag till ett parti med några snygga ackord som flyttas upp en liten ters. Det är ju alltid rätt.

Jaja - det finns alltså en tanke bakom Bingomusiken...om det nu var nån som tvivlade på det.

lördag, april 08, 2006

Effektiv fredag


Fredagen inleddes med att jag la ett ballad-piano på GT-2:an här hemma.








Sen åkte jag till studion och spelade in kör med Anna på 2 låtar.

Sen la jag "manskör" med Perra & David till en reklamlåt.

Sen spelade jag in leadsång till en discolåt.

Sen la jag ett "boyband-piano" till en stockholmsproducent.

Sen var det Cabaret Lorensberg.

Jä.

onsdag, april 05, 2006

Stråk-vals


Jag fick i uppdrag att arra stråk till en vals - med en touch av svenskt 60-tal. Mycke gliss och sordin blev det. Ett lyckat session. Vi använde en speciell mic (Pearl TL-4) som min pappa köpte i slutet av 70-talet - som visst ska vara extremt bra på stråk. Och visst blev det bra!

På vägen hem upplevde jag nåt kul...Jag slog på P4 - och där spelades "The name of love" - som jag ju gjort stråk och en del syntar på. När den avades så tog det bara 5 sekunder till nästa låt - "Alla dessa ord" med Maja Gullstrand - som jag ju spelar piano på. En kul radio-ego-stund... ;-)

Kvällen har inneburit en Cabaret, samt en träff med Studio-kollegorna från Apparat.

tisdag, april 04, 2006

Inspelning

Idag har vi gjort ett livesession (tr/bas/key) med några originallåtar som vi tror på. Vi körde på tills Logic inte ville vara med mer. En tydlig signal att lägga av för dagen...

måndag, april 03, 2006

Blues


Söndagkväll var det dags för mitt första Himlaväsen-gig på 1,5 år. Precis före soundcheck så åkte vår ljudtekniker in på BB...så det blev en intenssiv jakt på någon som skulle styra upp mixverksamheten - och det ordnade sig till sist jättebra!



Gigget var jättekul; Jag hade på mig en väldigt liten hatt - min var försvunnen, så nöden hade ingen lag. John och Samuel lyfte Electron högre upp i luften än nånsin. Och vi hade fantastiska vik på bas å trummor.

Klicka på bilden för att studera huruvida det svänger. Du kan även leka leken: "Var är John"?

söndag, april 02, 2006

Manna

Vill bara låta meddela att familjen Bylund söndagsfrukostmornar har varit väldigt trevliga sista söndagarna - eftersom Manna står för musiken i SVT:s Gudstjänster kl 10:00 nu några veckor.

Snygga låtar som framförs fantastiskt.

När sista låten i dagens program (skriven av Per Boqvist) spelades, så förundrades man först åt att harmoniken ständigt överaskade...men sen när Thomas Hellsten tog tag i solospel så fick han det att låta grymt "in" och som en ganska naturlig blues. Sen spelade Magnus Sjöqvist nästa vända - och då blev det plötsligt slick jazzfusion av låten. Helt grymt med denna musikglädje till frukost.

Fantastiskt fin sång också.

Det är få musiker i detta land som lockar fram denna typ av lyssnarglädje hos mig.

Jag tipsar härmed om att kolla nån av veckans STIM-repriser... ;-)

Dubbelgig

Lördagen ägnades åt att planka låtar till kvällens företagsgig på SoHo i Göteborg. Vi skulle spela soul-bag...så det är mycket Earth Wind & Fire och Jackson5. Kul.


Riggningen var vid 16...precis när den Allsvenska premiären Gais-Öis slutade...så det var MYCKET folk ute å gick. Jaja. Sen var det Cabaret Lorensberg....och sedan gigget på SoHo. Det var kul...men jag blev lite matt av allt riggande under dagen...hehe.


Jag lyckades klaffa nedriggen med att Himlaväsens buss kom hem från spelning i Värnamo vid 01:30...så jag fick in mina syntar på Lutherska där vi ska spela på söndagen. Smidigt! Taxin dit hade flatscreen-TV i baksätet..!

onsdag, mars 29, 2006

Sånginspelning

Idag har jag varit sånginspelare till en popplatta...en vals. Det blir stämningsfullt.

Broken flowers är en grym film med Bill Murray. Rekommenderas

tisdag, mars 28, 2006

Upp-shapening


Igårkväll "installerade" jag en ny mixer i studion - dvs; jag fick flytta alla moduler i racket. Men visst blev det bra?!

måndag, mars 27, 2006

Mixpasset klart!




Lördagen bestod i mix och Cabaret Lorensberg.

Söndagen bestod i mix samt Farellis/Park lane.

Idag har jag kört producenten till flyget, sålt min Tyros1 samt levererat min 5080 för uthyrning.

fredag, mars 24, 2006

Sovar-torsdag

Eftersom Astor har feber så sover han mycket - jag var inte sen att hänga på idag...5 timmar sömn blev det under dagen..! :-)

Sen var jag i Bohus ett par timmar och mixade lite...sen var det Cabaret...och sen en snabbis på Farellis innan jag och trummisen och basisten avslutade på My travels fest på Park Lane. Nu har jag precis lagt upp ett gäng låtar på min server som reptape inför Himlaväsens spelning i Värnamo den 1:a april. Gonatt...

torsdag, mars 23, 2006

Diverse-onsdag




Inledde dagen med att hämta ut ett digitalpiano från Yamahas lager. WOW vad många syntar under samma tak..!




Sen anslöt jag till mix i Studio Bohus igen.. Gårdagens stråk blev kanon - och mixen låter grym.









En timme innan jag skulle vara på Cabaret Lorensberg skulle jag lägga en refrängkör med Anna. Astor har feber...så han låg och sov - och Anna låg bredvid och sjöng. Datorn hade jag på köksbordet... :-)

Sen var det Cabaret samt en liten avslutande sittning på Caleo med Brat-Johan. Kul.

tisdag, mars 21, 2006

Stråkkvartett..!


Idag har vi lagt stråkkvartett till en kommande platta. Grymt skönt upplägg i Studio Bohus.




Vi börjar härmed mixa. Finemang.












Jag och min far hann även att sätta om ett outro på en låt till OA-skivan i min studio idag också...men det var iofs bara en ton som skulle ändras...

söndag, mars 19, 2006

Bingolotto

Jodå...efter en trevlig tågresa från Stockholm bar det direkt av till Bingostudion. Vi spelade bingolåtar och Anna Sahlene. Bingolåtarna var denna gång "Mel E" (som vi gjorde tillsammans på plats) + 181st song (skriven av gitarristen Jimmy Wahlsteen) + Mel D som jag skissat ihop tillsammans med basist och trummis.



Jag släpade med mig TG77 och 2080; den senare för att få lite sweep-pads. Gött.

Snabbvisit i hufvudstada

Jo. Då var ett intenssivt dygn till ända.

Åkte och spelade in piano på en låt under lördagseftermiddagen i Stockholm.

Sen var det Globen för hela slanten. Väldigt förväntansfull stämning.


Förbandet spelade ABBA-låtar...och det var faktiskt bättre sound på den avdelningen än sen när singback-låtarna började framföras.


Bäcklund 4:a efter juryröstningen - slutade som 5:a. Helt OK.



Efterfesten i Annexet var ett gigantiskt mingelparty...och Carola kom och gick med stora säkerhetsvaktpådraget...





Vi avslutade kvällen på Blue moon bar - och när jag gick å la mig i Gamla stan i morse var det så här vackert..!

lördag, mars 18, 2006

X2000 - kul asssss

På väg upp till Stockholm för melodifestival...

Fantastiskt bra att det finns internet ombord. Jag skickar mp3or och skissar för fullt. En förmiddag framför datorn - precis som hemma... ;-)

I morse hann jag faktiskt att skissa på en bingo-låt...kolla in morgondagens Bingolotto på TV4...

MelodifestiValands avslutningsgig

Jodå. Soundcheck och rep på Valand. Vi spelade igenom ALLA låtar. Sen riggade jag och spelade Cabaret Lorensberg. Efter det åkte jag på en middag med några vänner från Göteborgs förenade studentnät - GFS. De hängde sedan in och kollade vår schlagershow på Valand. Det var avslappnat och kul. På vår eftersittning i logen blev det trummiskonvent. Grym groove.

fredag, mars 17, 2006

Portugal-glädje

Fick just reda på att en portugisisk grupp kommer att spela in en låt som jag varit med och skrivit. Kul.

torsdag, mars 16, 2006

Blogga från Farellis asssss

Efter kvällens Cabaret behövde jag nånstans att slappna av för att skriva stråkarr till en platta. Jag satte mig (för ovanlighetens skull ;-) här på Joe Farellis i Göteborg. I matbaren finns det trådlöst bredband...och det funkar ju (tydligen) bra... Jaja. Jag äter gott. Och arrar. Skön arbetsmiljö helt enkelt..!

onsdag, mars 15, 2006

Stort

Fick förfrågan om att sitta med i Göteborgs jury till Melodifestivalen på lördag...men jag ska upp till Globen och heja på Magnus Bäcklund...så jag är tyvärr borta på lördag. Dessutom är jag nog "jäv"..? Svacka. Det är ju en barndomsdröm att få sitta i Schlager-juryn. Jaja. Hoppas det kommer fler chanser... :-)

Har spelat Cabareten ikväll jallafall. Kul.

tisdag, mars 14, 2006

måndag, mars 13, 2006

Stråk, stråk, stråk

Majas låt "Alla dessa ord" ligger kvar på Svensktoppen och Magnus Bäcklunds "In the name of love" gick idag vidare från "Andra chansen" till Globenfinalen av Melodifestivalen...så glädjen är stor!

Idag har jag och Charlie Storm stråkarrat en låt - och spelat in stråket (till David Urwitz kommande platta). Stråket blev lite åt "Det blir alltid värre framåt natten"-hållet. Gött.

Efter det redigerade jag en "barocklåt" och en LÅNG ballad. 6 timmar tog det. Kul. Nu är allt stråk till OA-plattan klart. Jä.

lördag, mars 11, 2006

Schema...

Fredag:

Arra stråk
Spela in stråk - fick fixa annan tekniker sista timman...för jag var tvungen att:
Rigga på Valand
Rigga på Cabareten
Spela Cabareten
Spela Melodifestivaland (med Christer Björkman)




Lördag:

Spela in piano på en ballad till utlandet
Hämta cellist
Spela in cello
Lämna cellist på operan
Redigera balladpiano
Lägga upp piano på servern
Rigga Cabareten
Spela Cabareten (Powerbooken var med - så vi kollade Melodifestivalen)
Rigga ned på Valand (innan nattklubben öppnade...)



Jaja. Ganska maxade dagar.

fredag, mars 10, 2006

Cred asssss

Såg just att jag var creddad som "Piano and Strings by Matthias Bylund" på Westlife-singeln. Stort. Jä.

Falkenberg

Nu har vi haft 2 sköna dagar på Strandbaden i Falkenberg. Magnus Bäcklund sjöng 2 företagsbokade gig. Skön blandning av "gamla å nya låtar"...och ett par från hans kommande album. Spelade bara S90 och Electro...för det skulle låta rockenroll. Såklart. Dagsbesök i Falkenberg city med både musikaffär och kebab-restaurang. Stort.




Spelade 5 levlar på hotell-TVns TV-spel. Basisten knäckte mig och rundade alla 9 levlar. Kul.

tisdag, mars 07, 2006

Kod till Bloggportalen.se

Guldmasken

Ytterligare ett stråksession denna måndag...OA-plattan börjar bli klar!

Blev upphämtad i taxi av Guldmaskens Kapellmästare. Stort. Otroligt mycket trevligt folk på Rondo.


Cabaret Lorensberg öppnade kvällen med "Killmedleyt"; bestående av Toto och Chicago-låtar. Rätt klientel att sjunga såna låtar för..! :-)

Bandet fick spela typ 6 ABBA-jinglar eftersom Mamma Mia fick hur många utmärkelser som helst... :-) Jättesköna prisutdelare. Jessica Andersson sjöng sin schlager-låt. Oj vad mycket bättre den lät med livetrummor och vita kläder på henne.

Cabaret Lorensberg avslutade med "Glädjehuset-medleyt" (Jag med plommonstop på huvet och cigarr i munnen). Vi hade nåt "bandbrott"...men annars gick det bra.

Kul att så många åkt ned till Göteborg. 55 pers från Mamma Mia hörde jag. Åsså "Saturday night fever"-ensemblen. Jä.

söndag, mars 05, 2006

Soft lördag...

...blev det. Vi la en låt stråk...jag riggade ned på Valand...och spelade Cabareten. Naturligtvis hade jag med datorn och digitalTVkort så vi kunde kolla Melodifestivalen.

Det känns faktiskt som nåt slags statement från "Svenska folket" att inte Jessica Andersson gick vidare...e folk less på "hederlig pop-schlager"?

Att "operalåten" gick vidare kan de nog tacka låtar som "Time to say goodbye" och "You raise me up" för. Folk börjar digga pampiga "verk".

Jag har för övrigt problem med att kopiera en egeninspelad DVD. Jag får ringa nån å få hjälp. Att det ska va så svårt att kopiera en DVD som inte har kopieringsskydd?

Jaja. Idag e det Stråklägg i studion och rep inför Guldmasken på Rondo. Kul.

lördag, mars 04, 2006

Kul

Det blev bra drag på Valand igår...och jag "släppte" den där visionen om att pricka in alla sounds i schlagerlåtarna...för det rockar ju mycket mer att spela hammond i refrängerna på "Dansa i neon" och "Bra vibrationer". Jag var alltså en sann coverbandskeyboardist igår... ;-)

Jaja. Vi spelade även in 2 låtar stråk till OA-plattan igår...och jag hann även med en Cabaret...med en lätt förvirrad gästlista. Men glädjen är som vanligt stor.

fredag, mars 03, 2006

Soundcheck på fel dag....

Ett orgelpålägg till Bäcklundplattan.
5 "cocktail"-kompskisser till Cabareten.
Ett stråkarr till OA-plattan.

De e la ett OK dagsfacit.

Vi soundcheckade Melodifestivaland redan igår...det blir drag ikväll..!

Sen var det lite comebackfeeling för mig på Cabareten igår. Det känns som att jag kommer att kunna spela hela "Glädjehuset" utantill på Guldmasken på måndag. Stort.

onsdag, mars 01, 2006

Kate Ryan


Wow - fick just reda på att "Je tádore" med Kate Ryan vann den Belgiska melodifestivalen. Jag har skrivit stråkarr samt spelat in stråket. Kul! Stråket i 2a versen blev verkligen svinbra...och hela låten e grym! Wow. Grattis till 2N på Cosmos som skrivit å proddat låten! Jä!

http://www.belgovision.com/en/


Kolla videon:

KLICKA HÄR

tisdag, februari 28, 2006

Westlifeglädje

Nyservad bil. Gött. Åsså ett piano och en orgel lagt till Magnus Bäcklunds kommande skiva. Nu ska jag skriva lite kompskisser för kommande gig.


Jag var just på www.westlife.com och såg omslaget till deras nya singel. B-sidan heter "Still here" - och på den låten har jag lagt stråk och piano...jä.

Maja Gullstrand...

...har klamrat sig fast på Svensktoppen för 2:a veckan..! Jättekul.

http://www.sr.se/p4/svetop/listan.stm

Låten heter "Alla dessa ord" där jag spelar piano och lite orgel. På demon till låten spelade jag ett pianofill som upprepades en massa gånger...oerhört skönt att jag fick lägga ett nytt piano till denna skivversion. Proddad av Mårten Eriksson - skriven av honom och hans fru Lina.

Jörgen Olausson...

...ligger kvar på P4-Göteborgs lista "Garage". Gick upp till 2:a plats denna vecka. Jä.

http://www.sr.se/cgi-bin/vast/program/index.asp?ProgramID=1614

Låten heter "Efter regnet" och är en duett med Jenny Silver. Jag spelar piano...som nästan är som ett mantra. Kul att denna låt blev "singel". Proddad av Charlie Storm. Grunderna la vi i somras i Jörgens sommarstuga. 3 fantastiska dagar på Orust...!

måndag, februari 27, 2006

Madeira

Så har jag hemkommit från en veckas familjesemester på Madeira. Väldigt skönt.

Såg hockeyfinalen på en engelsk sportpub som heter "Number 2". Det vet vi ju vad det betyder på engelska.

Återkommer kanske med bilder och semesterberättelser...men nej...kanske inte ändå. Min blog ska bara beröra musik och media har jag ju tänkt. Så de så. Inte mycket av den varan denna vecka - förutom att Eurosport stod på hela tiden på hotellrummet...hehe.

söndag, februari 19, 2006

Spontan-piano

Hade några CD-skivor att skicka per snigelmail idag:

*En trummis vill ha Mårtens hjältar-demos...för att Mårgan Höglund spelar så bra trummor på dom.
*Singbackversioner av "Maybe it's tonight" till Sandra Oxenryd.
*Dan Bornemarks "Jorden runt" som jag köpt som julklapp till Geisha-basisten i Stockholm. Dags att skicka den nu... :-)

Dessutom spelade jag plötsligen in ett balladpiano till Anders Johanssons kommande platta. Mp3:an kom från producenten vid 14...och vid 18:15 hade han piano/rhodes och midifil. Kul.

Synn att inte Foppa spelar matchen mot USA.

lördag, februari 18, 2006

Melodifestivaldag

Plockade med mig Powerbooken till Cabaret Lorensberg idag...och riggade upp den med TV-kortet i back-roomet. Till detta kopplade jag upp en aktiv FBT-högtalare...Bra sound asssssssssssss.

Nu kunde vi kolla slutet på Foppa-matchen (Sverige-Lettland 6-1) samt Melodifestivalen.

Jag har gjort stråket och spelar en del syntar på Magnus Bäcklunds "Name of love". Kul att den jallafall gick vidare till 2:a chansen...det känns som att det stod mellan honom och Andreas Johnson att gå direkt till Globen. Linda var liksom självskriven. Jag säger grattis till Dille och Martin. En väldigt glad låt. Faktiskt mixad av kompositören till "Name of love"...rent kuriosamässigt... :-)

Jaja...det känns som att "Name of love" kommer att sätta sig i "Svenska folkets" sinnen...så den går säkert vidare från 2:a chansen...det är en GRYM låt. Jä.

17-timmars dag

Wow. Nu är jag ganska trött.

Åkte hemifrån och hemtade syntar vid 11:30 i förmiddags.
Sen skjutsade jag min fru till en spelning.
Sen hämtade jag mitt notställ på Park Lane.
Sen riggade&soundcheckade vi på Valand.
Sen riggade jag på Cabaret Lorensberg.
Sen åkte jag till 4sound och köpte ett par nya syntstativ.
Sen lämnade jag dom på Valand.
Sen repade jag med några på Cabaret Lorensberg.
Sen spelade jag Cabaret Lorensberg (Trevliga besök där ikväll. Kul)
Sen hörde jag på Rickard Herreys releasespelning.
Sen åt vi på Lilla London.
Sen riggade vi (igen) på Valandscenen - våra grejjer var nämligen flyttade.
Sen giggade vi med Richard Herrey & Karin Revenue på Valand. Bra ös!
Sen riggade jag ned. I technotrance.
Sen åt jag på McDonalds.
Sen roddade jag in grejjerna i bilen.
Sen roddade jag ur grejjerna i min studio. (Hiss & vagn)
Sen åkte jag hem. 04:15 var jag hemma. Kul

Dagens överaskning: Mitt S90 hade hela tiden stått i en ljudfirmas förråd - "bakom ljusriggen". Jä.

Dagens pryl: Jag och trummisen har båda Vodafones nya funktion - så vi kan se Eurosport live på mobilen. Helt OK under OS... :-)

Dagens upplevelse: Ljudnivån och psychoupplevelsen att rodda på Valands scen under pågående disco är en absurd upplevelse. Ibland drar DJ:en igång en siren som är ond. Ajajaj. Wow. Mörkt och techno. Jaja. Gött att känna att man lever ibland. Bilden är tagen under en dylik situation.



Dagens rigg: Tyros2, Triton, Electro. Kul.

torsdag, februari 16, 2006

"Jobbar bort"... ;-)

Denna vecka består i att få olika saker gjorda...typ lägga TG77-paaad på Örebro-barn-plattan, div pålägg till Magnus Bäcklunds kommande skiva, göra special-singback på "Maybe it's tonight" till Sandra Oxenryds livegigs osv. Dessutom arrar jag vidare på stråket till OA-plattan.

Vi spelar Melodifestivaland imorrn - så till det repade vi igår. Största frågan för mig där är hur många syntar jag ska ta med mig till Valand. Har inte riktigt bestämt mig än. Det beror också lite på om mitt S90 återfinns...det verkar i nuläget stulet..?! Ser nån ett kantstött S90 i P250-case så e de mitt... ;-)

Jaja...nu ska här bounceas.

tisdag, februari 14, 2006

Stråk-arr-inspiration


Idag har jag tillbringat eftermiddagen på en restaurang med min powerbook...för att arra stråk till ett gäng visor till ett album. Programmen jag hade öppna var: EyeTV för att kolla Hockey och Curling via digitalTV, DVD-spelaren för en film jag ville avsluta, mitt keyboardprogram "PianistEnvy" för att kunna kolla toner samt Quicktime för att lyssna på låtarna jag arrade...

Jag fick 2 låtar färdigställda...så det var en bra sittning!

måndag, februari 13, 2006

Bingolotto



Behövde bara ta med mig min TG77...eftersom Bingot har ett P200 på plats. Finemang. Vår bingomusik kändes lyckad. Kul.





Vi kallade vår första bingo-låt för "MelA"...och den andra kallade vi "MelB"...för att MelC var ju med i programmet. Titlarna visades tyvärr dock inte i bild...




Efter sändningen åkte vi till Park Lane och spelade i Övre baren på Spritluckan. Skön feeling.

söndag, februari 12, 2006

Sista Kharmen...

...var det igår. Jättetrevlig föreställning. Karl Dyall slängde sig i sin solodans _över_ stängslet. Ett 5-meters-hopp. Wow. Eftersittning i teaterns foajébar. Fisksoppa. Här är diverse bilder från Kharmen-föreställningen:



Några av musikanterna sitter å lyssnar in en livetape med Hawk on fligt när jag anlände.









torsdag, februari 09, 2006

Ah...blogga i pausen...



Pausblog. Ny grej. Kul. Kharmen-paus. Lugn å skön första-akt.






Jag å några ur kommande söndagens bingolotto-band träffades idag och skrev 2 låtgrunder till bingo-uppräkningen; smooth-jazz kan jag utlova... :-) Vi spelade in en snabb demo av låtarna livespelat på piano/bas/SPD20.

Jaja...nu får det bli en kaffekopp innan 2:a akten.

onsdag, februari 08, 2006

Svensktoppsdubbel...

Sitter just och surfar på P4:s hemsida. Jag spelar visst piano på 2 av veckans 5 svensktoppsutmanare:

12
Alla dessa ord
Maja Gullstrand

15
Turn around
Anders Johansson

Kul om nån av dom går in!

tisdag, februari 07, 2006

Schlagervinnare..!


Fick just reda på att vinnaren i den första Schlager-semifinalen i Belgien heter "Je t'adore" - sjungen av Kate Ryan. Deeee vaaa laaa jätteroligt; för stråket på den låten har jag arrat och spelat in. Jä.

http://www.belgovision.com/en/

måndag, februari 06, 2006

Alla-breve-svacka

Wow. Det tog typ 5 minuter att få fram bilen ur snön...med medtrafikanter på Danska Vägen som inte saktade ned, utan skvätte friskt snöslask på stackars skottande mig.

Skönt att inleda med "Miss you like crazy" på dagens Cabaret-sökningar.

Oj! - nu kom ett infall av oerhört snabb swing skrivet i alla breve...på 9 ihoptejpade sidor. Usch. En ackordanalys med melodi på en sida funkar ju såååå mycket bättre. Noterad jazz. Usch. Wow. Jazz i alla breve. Usch.

...och nu en ballad i H dur. Noterad med snabba oktavuppgångar. Smidigt. Bb och C är ju _så_ överskattade tonarter.

Undrar om det är jag som är tröttare idag...eller om låtarna är svårare? Eller - troligtvis - så är det "sämre" noter... :-)

Jaja. Min åsikt i notfrågan är kanske inte så smart - men OJ vad jag gillar ackordanalys med inskrivna intro och mellanspelsmelodier. Och basgång om den är "speciell". Då får de låten som de vill ha den. Så fort det är über-noterat så ligger ju fokus på att "spela noter" istället för att "spela musik".

Jag har nämligen MYCKET svårt att tro att t.ex ens operans grymmaste pianist fixar upp att spela snabb _noterad_ allabreve-jazz eller noterad slickballad i H-dur snyggt och svängigt. Audition-situationen kräver enkla lösningar. Det är upp till den sökande att fatta att det är osmart att ta med sig t.ex "Sunset boulevard" på en sökning - för då _går_ det inte att "skapa musik" med pianisten. Det är buckligt för ALLA att spela avista. Även om pianisten spelat låten många gånger så är det _fel situation_ att ge sig på vissa sorts låtar.

_Men_ många har med sig bra noter - och det blir förvånansvärt ofta musik - jag behöver bara skriva av mig lite frustration över noterad jazz, för snabba tempon och konstiga tonarter.

Ofta har de ju även strukit över ackorden och ändrat tonart. Vad är det då för mening att man får 6 A4 med noter med ändrade ackord. Skriv en kompskiss. Ja. Ja. Skriv en kompskiss.

Förresten: Alla breve går ALLTID bort. Det går inte att slappna av. Om en låt går i 4/4 - skriv det då! Det är som att folk är rädd för rytmfigurer med 16-delar. Om det är 16-delar - skriv det då. Gör inte om till alla breve bara för att hålla sig till åttondelar. Jaja.

söndag, februari 05, 2006

Ännu mer "live"!


Nu har jag plockat upp datorn på scen för att läsa några pdfer från skärmen, och då kan jag ju inte låta bli att skicka en bild här från audition - medan det pågår skådespelarprov här bredvid mig. Kul.

Kul också att Anja åkte ut - när vi tog ett break i juryarbetet...

Levererade under dagen de 2 stråkarren till viscountryskivan...jag redigerade klart i natt och sov över i studion. :-)
Leveransen skedde faktiskt genom bilrutan på en svart bubbla. Stort.

Live från Audition...

...tycker om att blogga från konstiga ställen. Nu är jag ansluten till Park Avenyes trådlösa bredband och sitter inne på Cabaret Lorensberg. Det är audition här idag...det haglar låtar...å det är rätt trevligt faktiskt.

Jag har även med mitt TV-kort till powerbooken...så vi ska "avbryta för Anja". Det är som 80-talet. Glädje...

Jaja...nu vankas det "If tomorrow never comes".

Tjo

fredag, februari 03, 2006

Organisering av studion


Min far och jag har idag "installerat" en stor hylla i studion, där all junk som legat på golvet får plats.

Nu blir det större plats när vi spelar in stråk...å det är ju bra.



Vi hängde även upp gitarrer på väggen.







Kvällens Cabaret Lorensberg var ett "kärt återseende" med abbonerad föreställning. Trevlig stämning. Kul att få sätta på sig paljetthatten i Countrynumret igen...

torsdag, februari 02, 2006

Stråkglädje


Idag har jag varit med och recorderat ett stråkpålägg hos min vän analog-producenten. Han hade arrat. Det blev fint - han har väldigt många konstiga mikar och konstiga preamps och konstiga kompressorer.

Direkt efteråt åkte jag och stråkensemblen till min studio och spelade in 2 arr till OA:s kommande platta. Det blev jättebra...kul bag med viscountry.




Ikväll är det dags för veckans sista Kharmen.

Här är en bild på vår orkester-vagn; vi sitter 5m upp i luften...

Igår "hettade det till" när kompositören och tillika arrangören dök upp på föreställningen. En safe föreställning - det var kul att han fick höra mig spela Kharmen också.

...nu börjar uppladdningen inför kvällens Kharm... :-)

onsdag, februari 01, 2006

Ordna och dona

Hämta basist, hämta Electro, skjutsa keyboardist, lämna Electro, fixa biljetter, tesa på fik med dagledigas klubb, planka låtar, softa. Snart är det Kharmen. Jag har många gäster ikväll. Kul.