2009 - lite smått kronologiskt..:
Inledde året med att få spela in piano & stråk till ett nummer i Guldbaggegalan. Det var
Björn Gustafsson & Johan Glans som skojade till det med ABBA-låtar.
http://www.youtube.com/watch?v=n-FKzV0bTbQUnder vintern åkte jag upp till Ubbhult många gånger och spelade in key på låtar till
Martin Gabriel, Steve Eriksson och
Bjarne Lundqvists kommande skivor. Bjarne har en fin studio där.
Spelade in "Änglalåt" (barnskiva) samt en gospelskiva på
DOT i Örebro. Alltid lika trevligt.
2 låtar som jag varit med och proddat var med i TV-serien "183 dagar".
http://www.youtube.com/watch?v=nPGrz6_QEaAGjorde körarr till
Sonja Aldéns vårturné.
Mats Johanssons gitarrfusionlåtar släpptes på skiva - och vi spelade livespelningar på bl.a Fuzz-mässan (Eriksberg) & invigning av EBS nya lokaler i Bromma.
Fick igång min nya studio i källaren av Norumsgärde-radhuset och spelade in väldigt många stråk under året.
Spelade strögig med
Sanna Nielsen i Hässleholm & Kivik (Trevlig kväll..!)
Gjorde keys och trummor på skivor till Musikskolan.se: "Gitarrbus 3" & tyska blåsundervisningsböcker.
La under våren många demo-pianon till
Westlife och
Backstreet Boys.
Hade i år med stråk på 3 bidrag i svenska Melodifestivalen:
Måns Zelmerlöw: "Hope & glory"
Anna Sahlene & Marie Haukaas Storeng: "Killing me tenderly"
Thorleifs: "Sweet kisses in the moonlight"
Gjorde även stråk på "Never fall in love again" till
Trine Jepsen i den danska "Melodi Grandprix".
Christer Sjögrens vårturné var väldigt trevlig.
Pernilla Wahlgren var gästartist. Henne har jag drömt om att få spela med sen jag var 10...så det var grymt! Vi spelade till t.o.m "Tomorrow" ur Annie; ett minne för livet. 28 gig på 2 månader. Slutfesten 2 maj är en klassiker.
http://www.youtube.com/watch?v=R7E9zevaaZQSpelade ett soft duo-gig med
Amy Diamond i Skara. Hon var grym på Bacharach & Piaf!
http://www.youtube.com/watch?v=GnlClGsS9xg
Spelade in musikbakgrunder (Tr/Bas/Piano) på 18 låtar (skrivna av
Erik Petersen) till radioteatern "Grabben i graven bredvid" som sändes i P1 i juli.
Spelade midsommarkonsert i Dalhalla med
Christer Sjögren,
Charlotte Perelli, Lasse Berghagen & Pernilla Wahlgren. Tyvärr åt regnet upp 2:a halvan av konserten - men det var grymt kul att spela med
Dalasymfonikerna & Curt-Erik Holmqvist..!

Spelade som vanligt
Samskolans Sommar/Jul-avslutningar.
Timo Räisänen var gästartist på Operan. Jä.
Gjorde 4 stråk på
Erik Linders platta - "Ingen kan älska som vi" var även finalbidrag i Talang 2009 på TV4.
Spelade 2 Flunsåspark-kvällar...med;
Caroline Andersson, Terese Danell, Maniacal 4 (trombonkvartett..!),
Niklas Andersson, Ann-Charlotte Strandell, Ronny Olsson, Bosson, Carolina Sandgren och
John Kluge
Big Beat var husband under Match Race-veckan på Marstrand. En vecka fylld av både sol och regn utomhus på "Mama's" träveranda.
Sara Lumholt gästade några gånger. Vi kompade även
Uno Svenningsson ett par gånger under året med Big Beat - solnedgången på Marstrand var maaaaagisk..! :-)
Var med i P4 Väst's husband och kompade "Svensktoppen nästa" i Strömstad, Lysekil och Uddevalla.

Hade en grym helg på Apollo live-club i Helsingfors med
Hitchcocks.
Vikade som kapellmästare på "Allsång på Bohus fästning". Tyvärr regnade det exceptionellt mycket båda torsdagarna. Gästartister var:
Svenne&Lotta, Thomas Petersson, Reidun Saether, Mattias Tell, Paul "Paljett" Sahlin, Anders Fernette och
Anders Lundin
Spelade på Båstad tennisveckas festkväll med
Jill Johnson, Lasse Kroner & Peter Eriksson.I augusti spelade jag på Fernettes storslagna bröllop i Växjö med
Sarah Dawn Finer & EMD.
Strögiggade i övrigt under året med
Frank Ådahl, Afrodite, Noice(!),
Shirley Clamp, Terry Spicer och Gladys del Pilar.Hösten blev lite konstig med flyttade turnér och dylikt...men vi spelade en höstturné med
Christer Sjögren. 2 veckor i Norge och en helg i Finland. TV-gig på "Go'kväll" från SVT Umeå.

Åkte till Monaco en helg i oktober för att spela ett företagsgig. Skön sommarkänsla å grym stad..!
Här utsikt från mitt hotellrum... :-)
Spelade "The special tour" i Kungsbacka och Västerås; med
Noel McCalla, Anders Ekborg och
Caroline Larsson. Vi spelade även på Malou i TV4.
I November startade en julturne - "En stilla jul" - med
Anders Ekborg & Bengt Magnusson - 12 gig som avslutades med en DVD-inspelning i Masthuggskyrkan.

För 4:e året var jag kapellmästare för
Stjärnjul, med
Rönninge Show Chorus och
Entertain men. 5 stora spelningar med
Rongedals, Sara Edwardsson och
Anna Larsdotter Persson i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Totalt 8400 i publiken.

Studioinspelningarna under året har innehållit låtar till bl.a:
Emilia, Kevin Borg, Darin, Johan Palm, Mikael Henkelman, Jessica Andersson (7 låtar),
Backstreet boys, Niklas Wahlgren, Karolina Dahlman, Jimmy Wahlsteen, Lillasyster, Arvingarna (5 låtar),
Jennifer Paige, Nick Carter, Sara Löfgren, Avatar, Dream evil, Erika Selin, Karolina Brånsgård, Kris Allen (American Idol-vinnare 2009),
Calle Kristiansson och
Erik Grönwall (Svensk Idol-vinnare 2009)

Under året producerade jag klart
Ulrika Nätterdals debut-album. Lämnade ifrån mig mastern 2:a dec.
Den 3:e december dog min pappa
Martin Bylund efter 7 års sjukdom. Han har under dessa år inte vikit ner sig - utan ständigt kommit tillbaka till sin stol i Göteborgsoperans orkester. Jag har så många gånger under våra studio-sessions trott att "nu är det vår sista inspelning" - men han har ständigt kommit tillbaka. En fantastisk violinist och stark människa. Begravningen 22 dec var oerhört fin. Vila i frid.