söndag, juni 20, 2010

Uno i Kramfors

Lämnade Sundsvall vid 12 i en stor buss med bord och eluttag. Gött.

Kramfors stadsfest - Uj vad uppstyrt. Kanon. P250 och tydlig stereolyssning. Jä.

Eftersom gigget började 15:30 (precis när Victoria klev in i kyrkan) så inledde jag med att spela Mendelsohn på kyrkorgelljud innan "I en annan del av världen"-introt gick igång :-)

Gigget varade i typ 40 minuter. Verkligen kul att spela när det är sånt SUPERLJUD som det var...jä.

Unos nya låt "Jorden har sin egen sång" är kanon live! Syntbas på verserna å "engelskt" pop-piano på refrängerna. Jä.

Nu sitter vi på bussen tillbaka till Sundsvall igen. Kul helg!


fredag, juni 18, 2010

Uno i Sundsvall

Efter en grym middag på Invito fick vi en halvtimme på oss att rigga på scenen på Sundsvalls torg. Dom hade ställt dit ett CP300 - åsså kompletterade jag med TritonRack och MicroX.


Alltid lite svårt med "flygande start" på ett gig - men riggen lät bra. Synn att jag glömt att stänga av ProgramChange...vilket gjorde att TritonRacket bytte ljud så fort jag bytte ljud på CP300....det ska åtgärdas inför morgondagens gig.

Anledningen att vi spelar i Norrland denna helg är en kampanj tillsammans med Y-buss; och den låten som är ny för detta projekt var jättekul att spela..!

...och "Vindarna" är förstås alltid total glädje att spela... :-)

Ett totalt morgonmöte... :-)

Tog 05:07-tåget från Göteborg i morse...hehe.

Kom till Stockholm vid 08:30 - och tog en taxi till SVT där jag skulle på ett möte. Det var poliser överallt - och det var väldigt tydligt att det inte skulle gå att åka taxi tillbaka samma väg...hehe. Hela city skulle precis spärras av för Victorias bröllops-genrep... :-)

Jaja - mötet på SVT var finemang - och nu sitter jag på tåget upp till Sundsvall där vi ska spela med Uno ikväll. Jä.

Har just riggat upp en liten hörna här för att gå igenom lite ljud och så... :-)

torsdag, juni 17, 2010

Från Bingolottos sommarfinal 100613


Banankontakt/Zwampen: Väldigt kul att spela dessa klassiker... :-)
Har doktorerat i intro-rymd-ljuden...samt Zwampen-brasset.
Det finns en key2 i bakgrunden som spelar rymdeffekter under låten...samt refrängstråk...men den kom tyvärr inte med i ljudmixen i rutan(!)...hehe.

fredag, juni 11, 2010

Vilken ledning!

Jessica Anderssons "I did it for love" ligger kvar på Svensktoppens förstaplats. Jag har ju gjort stråket på den. Men kolla poängen....vilken överlägsen ledning..!!?

2 pianobakgrunder

Spelade in två låtar piano på eftermiddagen. Det ska läggas sång i Örebro imorrn...och då behövs det ju nåt att sjunga på...så jag adderade lite kompletterande pad/bas/perc också...

SDRAM-inköp

Åkte till Inet å köpte lite samplingsminne - så jag ska kunna spela Banankontakt-effekter från Motifen på söndag... :-)

Samskolans avslutning...

...flöt på fint. 9:e året på GöteborgsOperan.

Dagens musikaliska höjdpunkt stod en elev för som spelade ett pianostycke på flygeln. Nån musiklärare kan säkert kommentera här nedan vad det var för stycke... :-)

Dagens personliga feeling var nog Glee-röst-ljudet...eller "Closing time"-pianot. Och WOW vad "Don't stop the feeling" har blivit återupptäckt. ALLA studenter sjung med FRUKTANSVÄRT starkt hela låten..??? 2010. Wow.

Återkommer om detta när YouTube-klippen börjar dyka upp... :-)

torsdag, juni 10, 2010

Torsdagsglädje

Inledde dagen med att åka till ett eventbolags kontor å planerade lite inför julen..! :-)

Fortsatte efter det till Eyeworks där jag fick lite kompletterande info inför söndagens Bingolotto-sommar-finalsändning. Synn att det inte sänds i "stora" TV4...för vi kommer att göra en maxad sommaravslutning..! :-)

Ratta in TV4+ på söndag 19:00...Trazan & Banarne e där å sjunger hits...och Ola sjunger sin melodifestival-låt "Unstoppable". Dessutom adderar vi dragspel & barnkör till husbandet...så det blir sommarstämning så det räcker..! :-)

På eftermiddagen valde vi bland olika klipp av gamla sändningar för att göra en "show reel" om livemusiken i Bingolotto. Jä.

Jagade även rätt på en gitarrbanjo (!)

Bingolottos ägare Folkspel kom å hälsade på i studion i kvällningen...men tyvärr var jag tvungen att avvika ganska snart. Effektiv dag dock!

onsdag, juni 09, 2010

CM & Wojtek

Åkte ner till Gothia i kvällningen för å lyssna på denna sköna duo. Uj vilken schysst musik dom skapar. Jä.
Fann just mig själv ståendes på Operans stora scen, i Trollflöjtens dekor, spelandes på ett Glee-röst-ljud...hmmmmm... :-)

(Vi repade inför Samskolans sommaravslutning på fredag... :-)

Skön start på dagen

Åkte upp till Studio Bohus å kollade så läget var under kontroll när Wojtek skulle göra saxpålägg på en låt i det danska projektet. OJ vad läget var under kontroll... :-)

:-)

tisdag, juni 08, 2010

Flunsåskomp

Vi kompade Erik Gullbransson i 4 allsånger...samt i 3 sololåtar. Dessutom sjöng Carolina Sandgren "Summertime" i sin "Tutu/opera"-version...

...jag plockade faktiskt med mig JP8000 bara för att kunna sweepa lite pads med henne ikväll. Skön kombination :-)

Rätt mycket roliga saker hände: Erik ställde upp sig själv och orkestern för fotografering vid upprepade tillfällen under kvällen. Hahaha. Dessutom kom en farbror upp och sjöng "What a wonderful world" på eget initiativ. Speciellt :-)

Här satt vi och spelade ikväll:

Transport-glädje

Ikväll är "3 tenori", Carolina Sandgren och Erik Gullbransson i Flunsåsparken. Jag ska ta med mig mitt P200...för att även Bernard är med och spelar piano. Mina syntstativ pallar inte P200ats tyngd...kombinerat med Bernards anslag...så jag har beslutat mig för att försöka få med mig mitt "trästativ". När jag nu nojat över pianotyngden hela eftermiddagen delade jag mitt transportproblem med Flunsan-crewet; som tog en pickupbil och kom HIT och hämtade pianot. TACK Tony. Wooooow vad sköööönt. Om en stund åker jag också dit. Jä.

Spontant Lerums-besök

Tänkte ha en administrativ dag här hemma idag...men en kompis kom å hämtade upp mig - åsså åkte vi på Michael Ruff-seminarium i Lerum.

(Innan vi kunde åka panik-scannade jag 6 notblad å skickade iväg...)

Grymt kul å höra Ruff tesa om hur han resonerar som musiker och människa. Jä.

måndag, juni 07, 2010

Sista bingoplaneringsdagen för säsongen

Vi hade möte och pratade oss igenom säsongsavslutningen av Bingolotto på söndag. Det kommer bli grymt trevligt med Electric banana band och Ola Svensson.

Efter mötet gick jag upp i ljudkontrollen och spelade av soundchecket från gårdagen. Det var så roliga låtar att spela - så det känns rätt att spara låtarna i sin helhet. "Beautiful life" blev ju tyvärr bara "halv" i TV, eftersom den låg som "utgångslåt" ur programmet. Men nu har jag "hela" som ljudfil...Slutdelen av låten hade faktiskt några fusion-markeringar i sig... :-)

söndag, juni 06, 2010

Kvällens Bingolotto

Idag var Jenny Berggren och Johan Becker artister i Bingolotto. Finansminister Anders Borg var huvudgäst.

Johan Becker sjöng "Higher". Väldigt kul att spela 80-talsbrass... :-)

Som om inte det vore nog sjöng Jenny "Beautiful Life" - där även 80-talsbrasset står högt i tak. MicroX:en gick varm ikväll... :-)


Här är bandet under sändningen:

lördag, juni 05, 2010

B&B på Nef. Jä.

Var på Nef ikväll och lyssnade på B&B 2010...Hovensjö å Jardemark spelade egna låtar...samt några standards...med Erik Gullbransson som sångare. Mycket trevlig musik att lyssna på. Marcos Ubedas keyboardspel är bara HELT fantastiskt. Jä.

Här är en video:

Bohusstudion

Idag var det dags för ytterligare ett pålägg till den danska plattan som håller på att spelas in där. Mystisk låt med Upright-piano, softorgel samt Juno60-pad. Lämnade kvar min ackordskiss - så att det blir smidigt för andra musiker att spela på låten. Jä.

Ett nytt mixerbord är nästan färdiginstallerat: Neve 88R. OJ vilket bord.

fredag, juni 04, 2010

Tyska barnsånger

Har redigerat några av låtarna jag spelade in till en blås-undervisnings-bok i vintras. Nu ska det bli en gitarrbok - så jag ändrade några harmoniseringar å några tonarter - och har idag leverarat 6 låtar. Jä.

Hade under dagen besök av en padda som klättrade på studiofönstret... :-)

tisdag, juni 01, 2010

Slutfört projekt

Idag fick jag klart de sista syntarna till en platta som jag gjort alla keyboardpålägg till.

Musiken är ganska rockig - men det känns ändå rätt med ganska "trance-iga" syntar...så R3:an har gått varm. Denna lilla synt har analog-ljud och vocoder i sig...och gör sig utmärkt som filter-rytm-pad. Jä.

Hann även med ett framtidsprojektmöte nu i kvällningen. Jä.

måndag, maj 31, 2010

Bingomötesdag

...nu e nästan allt klart för resten av säsongen...bara 2 program kvar..!

söndag, maj 30, 2010

Lasse Stefanz i Bingolotto

Fick reda på runt lunchtid att vår gitarrist blivit sjuk - så vi ringde in Mats Johansson som kom å spelade skön gitarr... :-)

Kvällens avsnitt kretsade runt Lasse Stefanz och Skåne. Även Bert Karlsson dök oväntat upp... :-)

Efter att vi hade spelat "Lite grann från ovan" (Jag är en liten gåsapåg från Skåne) som bingomusik fick jag frågan av Lotta varför vi spelade den - så jag radade upp 4 anledningar... :-)

I slutet av akt 4 klämde vi in Gitarr-Mats egna låt "Funky way"... :-)

I slutet av programmet spelade vi "Världens lyckligaste par" med Olle & Lotta.

Under programmets gång kände jag nåt konstigt i min kavajficka...det visade sig att det var en studsboll som min yngste son måste ha stoppat i min ficka vid ett obevakat tillfälle. Haha.

Efter programmet åkte vi (några ur redaktionen) ner till "Parken" å kollade "Sunday night live"'s säsongsavslutning. Gött sväng å skön kväll. Jä.

fredag, maj 28, 2010

En video från kvällen som varit

Här är en länk till någon som bloggat om kvällens Himlaväsen-gig tillsammans med Frank Ådahl & Hannah Mörlid

Här är en bild från repet strax innan gig:


...å här är en bild från gigget:

(Vi var 2 keyboardister ikväll...för repertoaren var diger och mådde bra av både piano och orgel i många låtar...:-)

EDIT: bussen svängde in på Vasagatan vid 03:30...

En låt som jag har hjälpt till att spela in:

Arr: Karl-Johan Ankarblom...proddat av Figge B...jä.

torsdag, maj 27, 2010

Torsdagsjam

Efter en dag i studion drog jag ner till Port Arthur å spelade lite orepad musik. Per Wockatz stod för ledsagningen. Jä.

onsdag, maj 26, 2010

Stefan Gunnarssons release på Incontro

Efter HV-repet drog jag ner till Incontro.

Där var releasegigget nästan slut när jag kom - men jag hann höra ett set med Stefan vid pianot. Svante Drake hängde in på muntrumma...jääää - det var kul att äntligen få uppleva live. Jä. Grym kväll! CM hade fått dit väldigt skönt folk! :-)

Live från kvällens Himlaväsenrep

tisdag, maj 25, 2010

Piano i Flunsan

Spelade in syntar här hemma under dagen...

Vid 14-tiden fick jag kontakt med Hasse Andersson som skulle vara kvällens konferensier i Flunsåsparken. Vi bestämde låtar - och han slängde in en Schlager-låts-titel-tävling också...så jag plockade med 15 schlagerkompskisser... :-)

Vid 17:30 hade vi soundcheck. Jag fick spela på Galenskaparnas pianists S90ES-piano...det var ju oerhört skönt att slippa rodda.

När det började vid 19 så hade oerhört mycket folk letat sig till Flunsan. Galenskaparna drar mycket folk - med rätta. När jag och Hasse var klar med "förkvällen" med allsång drog Galenskaparna featuring Anders Eriksson igång en OTROLIG show med så fantastiskt många greatest hits från alla år. Wooow. Grymt. Kul kväll!

måndag, maj 24, 2010

Bingolottomöteglädje...

...på söndag e det "Lasse Stefanz-special"... :-)

söndag, maj 23, 2010

Vigselspecial i Bingolotto

Ikväll kretsade hela programmet kring bröllop och vigsel. Vi spelade:

AKT1
Vinjett (med Mendelssohn i vampen)
Wedding (Hep stars)

AKT2
Kort vinjett
Kungssången (Terras entré)
Kär och Galen (Bingo 1)
Love and marriage

AKT3
Kort vinjett
I swear (Bingo 2)
Till livets slut (Cecilia Vennersten)
Kan man gifta sig i Jeans (Lotta Engbergs)

AKT4
Kort vinjett
För kärlekens skull (Bingo 3)
Mendelssohn i Symfonirockversion... :-)

AKT5
Gotländsk brudmarsch (Brudens entré)
Det vackraste (Cecilia Vennersten)
Födelsedagsvals till Mona (Tillsammans med folkdanslaget "Kafferast")

Vi hade vik på trummor - och det flöt på så fint så. Gött.

Video från repetitionen

Bingolottos inslagsproducent/researcher Per Dahlberg "direktsände" från sin mobil nyss under Vigsel-repetitionerna. Kolla här:

http://bambuser.com/channel/perdahlberg/broadcast/772281

lördag, maj 22, 2010

"Så lyckas du i Schlagern"

LÄNK: Skön artikel i SVD

Här avhandlas de senaste 10 årens Eurovisionvinnare...hahaha.

*80 procent av de vinnande bidragen har gått i moll.
*Den magiska tonarten är D-moll. Man bör helt undvika G-dur.
*Bara en av de senaste åtta vinnarlåtarna innehöll en tonartshöjning.


Jääääää ;-)

fredag, maj 21, 2010

Begravning med annorlunda musik

Magnus Johansson hade fått uppdraget att spela trumpet på några Malte Johnson-låtar på en begravning idag. Han mailade mig en midifil - där han spelat in ett potpurri av melodierna vi skulle spela. Jag importerade i Sibelius å skrev in ackorden. Väldigt smidigt sätt att jobba..! :-)

Poturriet innehöll bl.a en låt i ganska snabb swing - men det kändes jättebra att spela på en begravning ändå.

onsdag, maj 19, 2010

Martin Gabriels release

Vid 18 var jag riggad å klar på "Parken" för Martin Gabriel's release. Det var en jättelyckad kväll med mååånga av stans musiker på plats. Kul att spela med Martin - för han vill att man ska spela piano som man själv känner...och inte på nåt annat sätt. Jä. Kul också att få spela med Dan Helgesen vid Hammonden. Det var premiär faktiskt..! Jä.

tisdag, maj 18, 2010

En tisdag i Flunsans tecken

När man ska vara kapellmästare för en Flunsåsparkfamiljekväll är det _många_ låtar att förbereda... Som tur var har jag koll på Eddie Oliva's repertoar sen några andra år vi spelat...och Erik Gullbransson arrar själv...så det var mest Helene Jonssons låtar som skulle förberedas. Hon sjunger och spelar fiol - mest jazzstandards - så det gick rätt smidigt. Vid 11 mailade jag 41 pdf-filer till mitt tryckeri för utskrift i 4 ex styck... :-)

Efter detta klämde jag in ett lunchmöte innan det var dags för rigg i Flunsan.

Eftermiddagens repetitioner förflöt smärtfritt - och vid 19 var det premiär för årets familjekvällar i Flunsåsparken..!

Sammanfattningsvis spelade vi:
Flunsan-låten
3 allsånger
3 låtar med Erik Gullbrandsson
3 låtar som dragningsmusik
6 låtar med Helene Jonsson
Typ 10 låtar med Eddie Oliva...

...totalt 26 låtar alltså...

Eddie var fantastisk och höll kvar en man på scenen som sjöng med i Rigoletto. Fanatstiskt roligt... :-)

måndag, maj 17, 2010

Bingolottomöte med bröllopsvibbar

Idag planerades det sista inför Vigselspecialen på söndag. Uj vad mycket bröllops-tema-låtar vi ska spela..! :-) Jä.

Gabriel-rep

Inledde veckan med att åka till Brewhouse vid 10:30 för att repa inför Martin Gabriels release. Jag var på plats 6 minuter efter utsatt tid...och var ändå först..! Hahaha.

Jaja - repet kändes fräscht å bra - så vid 13 kändes läget helt under kontroll... :-)


Kul med blås..!

söndag, maj 16, 2010

Lugn dag på Bingolotto

Vi behövde inte vara på plats i Bingostudion förrän 15:30 idag...så jag skrev en massa noter på morgonen. Per kommer att sjunga ut ur akterna idag. Jaja. Nu e allt på bana här jallafall. Jä.

Jessica 1:a på Svensktoppen..!

Denna vecka gick Jessicas melodifestivalballad "I did it for love" upp på 1:a platsen på svensktoppen. Jä. Sami. Hehe.

lördag, maj 15, 2010

Jury i SMASK

Var på plats vid 17 i Lisebergshallen. Ikväll var Göteborgs musikhögskola värd för SMASK-finalen 2010.

Vi fick lyssna igenom låtarna en gång - och sedan sitta i publiken under själva tävlingen. Vår jurygrupp hade en trevlig kväll - och vinnare blev Göteborgs bidrag "Smittad av dig". Jä.

Skön inspelning i Kungälv

Åkte upp till Studio Bohus och spelade in keys på 4 låtar. Det är en dansk artist som slutför hela sin platta där. Vi avslutade med att lägga lite sköna analogsyntar på den planerade förstasingeln. Skön låt..!!!

fredag, maj 14, 2010

En heldag i Frank Ådahls tecken

Vi träffades å tog en lunch innan det var dags för att spela igenom de låtar som vi skulle framföra på Göteborg Gospelfestival's konsertkväll. Vid flygeln i en tom Johannebergskyrka repade vi även en duett med Pernilla Sandahl.

Därifrån begav vi oss till Smyrna-kyrkan å riggade. Eftersom tekniken inte var på plats så kände vi bara lite på en ostämd flygel å tog sedan ett break. Vid 17 kom Solid Gospel - åsså spelade vi igenom de låtar vi skulle spela tillsammans med dom.

Konserten blev 2 timmar och 20 minuter lång. Stort. Jag spelade på flygeln på 4 låtar - men spelade de 3 duolåtarna med Frank vid ett digitalpiano framme vid scenkanten.

Kompade också Pernilla Sandahl i en jättefin ballad som heter "River God".

Även Cyntha Nunn och Lasse Axelsson var på plats.

Här är en bild från när Solid Gospel sjöng några egna låtar

torsdag, maj 13, 2010

Jam på Port Arthur, Lindholmen

Satt vid ett restaurangbord och spelade på 2 oktaver hela kvällen. Kul... :-)

Stefan Andersson från i söndags

Här är vår live-version av låten med det konstiga namnet: "Metta Fock".

P.g.a söndagens huvudgästbyte fick jag reda på att vi skulle spela den så sent som dagen innan programmet - i lördags. Jag var på Stenungsbaden och spelade. Stefan Andersson var å giggade på en ö - och hans mail funkade inte hemifrån heller - så jag sms:ade hans basist samt blåsarrare om att maila låten istället - (fanns varken på Spotify eller iTunes eller YouTube). Den kom omedelbums - och via iPhonen vidarebefodrades mp3:an till redaktionen och musikerna. På söndagmorgonen skrev jag en not...och här är resultatet: (Snygg bildproduktion va..!?)


Under denna låt hade jag grym feeling - och "glömde bort" att det var TV-sändning. Jä.

onsdag, maj 12, 2010

Himlaväsen-rep

Plockade med mig Compacten å åkte å repade med Himlaväsen. Det saknades basist denna kväll...så det lät lite konstigt...men nu har vi repat igenom de nya låtarna som kommer att förekomma på en konsert i Jönköping den 28 maj. Jä.

Effektiv eftermiddag

Hann hem i 2 timmar mellan dagens uppdrag. Hann då skicka iväg STIM-uppgifter inför veckans Bingolotto...samt scanna å skicka "Grant forms" gällande en låt vi spelade in för ett tag sen....jäää

En dag i analogsyntars tecken

Har varit i Studio Bohus idag och spelat in keys på 2 låtar. Låtskrivaren hade med sig en Juno 60...ujujuj vad den "fäste på". Grymt. Annars blev det en del JP8000-lead/pads och Compact-piano. Schysst dag!

(Ett intro med Juno60..:-)

tisdag, maj 11, 2010

Organisera mera

Sitter och organiserar mig lite inför årets Flunsåspark-kvällar. Repertoarer, musiker å noter.

Ska även spela 2 gospelgig denna månad - så jag rotar lite i gamla mappar...och renskrev en gammal kompnot i Sibelius...

Har dragit ut på tiden med en orgelredigering...men nu e också den gjord.

I kvällnignen kom Pernilla å repade lite på ett par låtar vi ska spela på en gospelkonsert på fredagkväll. Jä.

måndag, maj 10, 2010

Skön kväll på Hills

Efter Bingomötet åkte jag ut till Kållered's fina golfbana "Hills".

Middagen som jag spelade coctail-piano på var avslutningen på årets "Barngolf" - så det var mången golfproffs å kändis i sällskapet. Lasse Kronér var konferencier å prisutdelare. Nice.

Yamaha hade ställt dit sin design-digital-flygel "Modus"...så glädjen var stor.

Bingomöte

Hade en effektiv eftermiddag på Eyeworks där de närmaste 2 veckornas Bingolotto håller på att ta form. Mitt i mötet kom Martin Gabriel å lämnade sin nya skiva - som ÄNTLIGEN e klar...jä.

Orgelpålägg

Inledde veckan med att lägga en orgel av typ Coldplay. Mmmmm... :-)

söndag, maj 09, 2010

Bingolotto - ny gäst..!

Idag skulle Anders Borg varit gäst i Bingolotto - men det blev "krismöte i Bryssel" - så vi blixtinkallade Stefan Andersson som huvudgäst.

Detta visade sig vara en grymt trevlig lösning - och vi spelade några av hans låtar som utgång ur akterna samt som bingomusik. Uj vilka sköna låtar han har gjort.

Särskilt den finstämda "Metta Fock" var fantastisk att få spela, med Stefan. Jag glömde av att det var TV under sista halvan av låten - för att det blev så skön feeling i musiken. Jä. Ovanlig känsla.

Fantastiskt att det gick att researcha å få ihop ett Bingolottoavsnitt med ett dygns varsel. Kul!

Svensktoppsglädje

Jessica Andersssons "I did it for love" gick direkt in på Svensktoppens 2:a plats idag. Gött. Strings från Tuve. Jä.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.366150-svensktoppen-schlager-in-pa-listan

lördag, maj 08, 2010

Skön musik på Kokaburra

I kvällningen åkte jag till Stenungsund å riggade på Kokaburra (Stenungsbaden). Vi skulle spela lite akustiskt där på en fest. Musiken var typ 90-talscovers med 2 ackeguror/sång och med mig på piano i bakgrunden. Grymt kul å spela..! Jä.

Gött drag på Fuzz-mässan

Åkte ut till "Arken", där årets Fuzz-mässa håller hus, redan vid 12:30 - för att höra Jojje Wadenius. Tyvärr var konsertlokalen helt fullspikad - så det gick inte att komma in.

Efter Jojje var det dags för oss att rigga upp instrumenten. Mats Elmwood-rigg e ju gigantisk - så jag hann få upp syntarna i "god tid"...hehe.

När vi spelade var det lika fullt i lokalen igen...kul med en publik som uppskattar Mats musik fullt ut. Grymt sköna låtar med ToTo/Journey-influenser...hehe. Bra drag!

fredag, maj 07, 2010

Mötesdag

Var på ett möte inför julens verksamheter idag. Det börjar utkristallisera sig. Skönt... :-)

torsdag, maj 06, 2010

Fotbollsglädje

Riggade på Gamla Ullevi vid 16:30.

Efter att ha suttit å spelat piano på IFK Göteborgs buffé före matcherna hela våren, så börjar motgångarna för IFK kännas även för mig... :-) Rörande faktiskt, när tränaren idag fick VÄRLDENS applåd i restaurangen före matchen. Jä.

Det blev ju vinst med 4-0 idag. Gött.

Personlig transport

Wow...en av anledningarna till mitt stockholmsbesök var att få hem mina syntar som blivit stående på PJP's lager i ett halvår. Jag hade tur - timingen passade bra med en annan transport - så Budwheels kom till Centralen med casarna i lagom tid till 10:10-tåget.

När jag släpat in de TUNGA casarna i Centralstationslobbyn såg jag det jag inte ville se: "Göteborg 10:10 - avgång från spår 11"...aaaaah. TOTAL svacka att bära casarna så långt. Spår 10 hade ju inte varit några problem. Sprang på en snubbe utanför stationen som höll på att renovera inne på Forex. Jag gav honom med kollega en hundring var för att hjälpa mig att bära. Pust.

Väl på tåget så fick inte P200-casen plats nån stans. Till sist ställde jag den på snedden ute i den lilla hallen. Det var inte så populärt...så i Södertälje fick jag springa ut på perrongen med pianot och flytta det till restaurangvagnen. Där passade det perfekt under en bänk. Hahaha. Wow. Då vet jag det till nästa gång. Men det kommer inte att bli en nästa gång. Jag kommer ALDRIG mer rodda P200 själv. Wow.

I Göteborg slängde jag in alltihop i en taxi. Jä.

onsdag, maj 05, 2010

En sväng till Stockholm

Åkte upp till Stockholm på morgonkvisten. Utan att ha specificerat plats i min X2000-beställning så hamnade jag på plats 34 i vagn 2...Jä! Det är singelplatsen med stort bord. Favoritplatsen! En bra start på dagen... :-)

Väl i hufvudschtaada åkte vi (efter en skön lunch på söder) till Cutting room. En kompis mastrade där idag - åsså var det öppet hus! Vi blev sittande å snacka med Limpan en bra stund. Trevligt!

tisdag, maj 04, 2010

Ekborgs julkonsert: DVD-teaser... :-)

Dök upp på på You Tube idag..!

måndag, maj 03, 2010

David Gamson e ju så braaaaaa..!

Här är 2 låtar skrivna å producerade av David Gamson...dom låter precis som Scritti Politti-låtar från samma tidevarv. OJ vad detta är min musiksmak..! :-)

Denna låter som Scritti Polittis Cupid & Psyche-platta:


Denna låter som Scritti Polittis Provision-platta: (låten börjar efter 14 sekunder)


Jäääääääääää

söndag, maj 02, 2010

Bingo med Mona

Jättekul när Mona Sahlin gjorde entré i Bingolotto till tonerna av Bruce Springsteens "Glory days"...hon stannade upp å tackade...hehe. Jä.

Efter att hennes Barbie-klubb avhandlats spelade vi "Barbie Girl" ut ur akten - och som en tribute spelade vi även "Lady in red" i 2:ans Bingo.

Hemlig gäst var Jan Malmsjö som sjöng "Hej clown" från Melodifestivalen 1969 - där Mona var med å sjöng på inspelningen (!) Jä. På temat Malmsjö spelade vi "En sång en gång för länge sen" i 3:ans Bingo samt "Vår bästa tid är nu" ut ur akten.

Annars hade vi ett rätt lugnt program - eftersom Arvingarna körde 2 låtar själva. Förvisso med stråk som jag gjort till deras skiva. Jä. Tjo.

Foto: Mathias Otterberg

Vår inslagsproducent/researcher Per Dahlberg "direktsände" från sin mobil under repetitionen med Jan Malmsjö: http://bambuser.com/channel/perdahlberg/broadcast/728247

fredag, april 30, 2010

En valborg i livet

Spelade in ett balladwurre på morgonkvisten. Sen åkte vi in till Trädgårdsföreningen så barnen skulle få uppleva dom fina blåsorkestrarna som spelar tveksamma toner där varje Valborg. Kul.

Sen blev det lite bråttom - jag åkte hem och adderade ett intro på wurre-låten, och därefter packade jag bilen med syntar och åkte upp mot Stenungsund. Big beat skulle kompa Uno Svenningsson på kvällen. Från Angeredsbron var det KÖ _hela_ vägen upp till Stenungsund. Som "väl" var var även PA-riggnigen försenad - så det löste sig.

Spelade först lite coctailpiano - sen körde vi 2 set med Uno - åsså avslutade vi med ett coverset med Big Beat. Schysst dag. Jä. Gissa låten:

Min "Uno-programmerade" XP60 står i Stockholm - så jag fick köra kvällens gig med MicroX:en istället. Jag gjorde verklighet av det jag brukar tjata om: "PolyMogueLayer"-ljudet passar till ALLT - så jag använde _bara_ det ljudet hela gigget.

Introt på "Vågorna", Brasset på "Vindarna", Bell på "Tusen eldar", Versfigur på "Tro på varann", olika insatser på "I en annan del av världen"...Samma ljud!!! - och det funkar utmärkt...hahahahaha. (Hade med Compacten för piano/pad/orgel också...)

torsdag, april 29, 2010

Maxad torsdag

Var lite sen med titlarna till veckans Bingo-musik...men fick iväg dom på morgonkvisten.

Plankade sen en ny Mats Johansson-låt inför nästa veckas Fuzz-mässa...för vid 12 var det Fusion-rep i Svenshögen med Mats-bandet. Kul musik..!!!!


Därifrån bar det till Gamla Ullevi där jag riggade å spelade Coctail-piano ett par timmar före Göteborg-Malmö-matchen. Uj vilken stämning det är när klacken sjunger nya Änglarna-låten. Wow. Idag hade alla på stadion även fått varsin flagga från match-sponsorn. Jä.


Efter att ha packat ihop där åkte jag till "Port Arthur" på Lindholmen där vi spelade sköna låtar med Martin Gabriel 19:30-22. Det är roligt att spela "fritt" på låtar som man aldrig hört. Det är förmodligen "total-slakt" när man lägger sköna m11-ackord på Dylan-låtar...men det är kul..! :-)

onsdag, april 28, 2010

Jam i Lexby

Ikväll spelade vi "låtar vi aldrig hört" med Martin Gabriel i Partille stationshus...eller "Som hemma" som det heter. Mysigt ställe med trevliga tjejer som driver restaurangen. Jä.

Vi anpassade våra set-tider efter Barcelona-Inter som gick på TV:n. Skön kväll..!

måndag, april 26, 2010

Bingo-möte

Veckans redaktionsmöte var väldigt roligt. Som vanligt. Arvingarna & Scotts kommer och spelar de närmaste veckorna - så det är inte så många "artistlåtar" för oss att kompa...men det ska nog dyka upp en eller annan överaskning ändå... :-)

Ojojoj

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article7024694.ab

Bäcklunds version var jag med och spelade in grunder på i Soundtrade januari 2006...piano och orgel och sånt...åsså skrev jag stråkarr å spelade in stråket i Studio Bohus.

Knasigt att ingen har reagerat längs vägen...wow. Jä.

Aktiv YouTube-uppladdare..! :-)

Nice när det dyker upp klipp på YouTube...att få musiknumren från Bingolotto dokumenterade och kunna dela dom här på Bloggen. Jä. Nu har någon laddat upp låtarna vi spelade på Guldkvällen i påskas....voilà:



söndag, april 25, 2010

Bingolotto med Christer-tema...! :-)

Kvällens huvudgäst i Bingolotto var Christer Sjögren. Han var dessutom musikartist i programmet - så uj vad mycket Christer-låtar som framfördes..! :-)

Djingis Khan (Christer-entré)
Han måste gå (Bingo1)
Blue Hawaii (Ut ur akt2)
Leende guldbruna ögon (Bingo2)
Min vän (Entré Jupiters)
Adios Adjö (Ut ur akt3)
Den stora dagen - sololåt
Vad gör än ett år (Bingo3)
Gröna små äpplen (Ut ur akt4)
Help me make it through the night - sololåt

Agneta Sjödin gjorde sin andra å sista vik-kväll som programledare...trevligt!

SE PROGRAMMET HÄR... :-)


Efteråt gick vi till Parken å kollade "Sunday night live"...helkväll..! :-)

lördag, april 24, 2010

Dansk körglädje

Igår spelade jag in klaviaturer å idag körer till en dansk artist som heter Penny Pearl. Hon har verkligen en cool utstrålning - å fräcka låtar. Ska bli kul å se hur långt hon kan gå. Jä. Nu är en pampig ballad färdig jallafall. Jä!

fredag, april 23, 2010

En fredag i Studio Bohus

Har jobbat med en ballad i Studio Bohus idag. Vi började med att kolla harmoniseringen - så att den optimerades. Efter det la jag pad/orgel/syntar och sedan flygel. Tobbe Lindell vet verkligen hur man får en flygel att låta "på riktigt". Wow. Det lät som en färdig skiva i hörlurarna... :-)

Jaja - jag ska komplettera med lite kör här hemma ikväll...så jobbar vi vidare imorrn..!

torsdag, april 22, 2010

Piano-spel-stil

När man ska göra pianopålägg så får man ju jobbet för att producenten vill ha nåt "mer" än vad han kan spela själv. Oftast betyder det att man ska spela "Bruce-Hornsby-piano"...för det tycker alla är bra.

Det KAN vara OK att dra det åt David Foster-hållet också...men man måste akta sig så att det inte blir likt David Paich eller Elton John's spel...för det är inte "OK"...hahaha.

Personligen diggar jag Paich spel...men jag fattar vad producenterna menar... :-)

Idag sitter jag hemma i studion med en låt som skulle må bra av lite Hornsby-piano...men det känns "lite för mycket Toto" hela tiden när jag spelar..!

Wow. There is a fine line between Bruce Hornsby and David Paich... :-)

måndag, april 19, 2010

Möte för nästa veckas Bingolotto...

...och då är Christer Sjögren huvudgäst..! :-) Det känns nästan som att planera en Svensexa eller nåt...haha - det kommer att bli jättenice. Jä.

A song for you

Började dagen med att skriva en kompskiss på "A song for you" till en kompis som ska söka en skola. Speciellt med det "rinnande" pianointrot...kan vara lite svårläst förstås - men det är ju en grymt snygg låt. Kul att doktorera lite å lyssna på olika versioner - men Leon Russell har skrivit låten från början. Inte Ray Charles, Donny Hathaway eller Carpenters...Jä.

söndag, april 18, 2010

Björn Ferry rockade!

Conny Bloom gav Björn Ferry i uppdrag att rocka i kvällens Bingolotto...jä:

Vi kunde inte repa låten i förväg - för det skulle ju vara en överaskning...så reklambreakets 6 minuter blev enda repet. Dessutom stämdes gitarren då - så repet blev utan gitarrer...hahaha.

Åsså spelade vi med 2a generationen - väldigt kul att spela med inputen från deras musikstil..!


Efter en utlottning av cyklar spelade vi "Vi cyklar genom världen" med mig på kazoo...det var nog ingen som uppfattade den kopplingen...men vi försöker... :-)

lördag, april 17, 2010

Sopa å Sibelius

Efter att ha sopat parkerings-plan(!) så tog jag ett pass och skrev klart veckans Bingolotto-noter. Lite speciell vecka med mycket jinglar...å sång för Gitarr-Per.

Denna vecka hackade jag (motvilligt) in alla låtar i Sibelius...hmmm...det tar inte _så_ mycket längre tid än att skriva för hand...hmmmm...

torsdag, april 15, 2010

Jam på Lindholmen

Vi spelar ju varannan torsdag på "Port Arthur" på Lindholmen. Denna typer av gig brukar ju kallas för "jam" - utan att egentligen vara jam...men igår var det verkligen det...hahaha.

Martin Gabriel körde hårt med en massa låtar som man aldrig hört - och publiken tycker att vi är "jättetighta" och undrar hur länge vi har spelat ihop...hahaha. Kul. Särskilt Dylan-låtar "Som bara har 3 ackord" kan ju vara jättekonstiga om man inte hört dom... :-)

Rekommenderar ett besök nästa gång (29/4) - det är bra och varierande musik..! Jä.

Framtidsmöte

Var på ett möte med ett eventbolag idag inför framtida skisser. Kul att få lite schyssta visioner inför framtiden..! Jä.

måndag, april 12, 2010

SMASK

Fick en sen inbjudan till Göteborgsuttagningen av SMASK (Svenska musikakademikers sång kåntest) på Artisten.
7 bidrag i bombastiska symfonikesterarrangemang framfördes. Väldigt roligt när dom spelade "snabbgenomgången" live som ett medley...hahaha.

Kul även när dom hade tekniska problem med projektorn - och den annars så strikta dirigenten började spontanstrippa. Hahahaha.

Vann gjorde låten "Smittad av dig" med Elin Johansson.

Efteråt var det naturligtvis sedvanlig Smask-fest, detta år med ett nybildat Storband. Jä!
Storbandet med årets SMASK-vinnare dansandes framför... :-)

Bingomöte

Måndagen tillbringades som vanligt till största del på Eyeworks. Mycket trevliga möten inför framtida Bingolottoavsnitt. På söndag är det Björn Ferry som är huvudgäst - och Dogge & 2:a generationen framträder. Vi kommer att spela Kebabpizzan tillsammans med dom..! :-)

söndag, april 11, 2010

En lugn Bingolotto-kväll

Det var något med kvällens avsnitt av Bingolotto som gjorde att allt kändes väldigt avslappnat. Kanske var det i jämförelse med förra veckans guldkväll...men jag vet inte.

SE PROGRAMMET HÄR... :-)

Vi kompade Sanna Nielsen och Mikael Henkelman. Båda hade väldigt trevliga låtar att spela. Sanna sjöng sin nya singel "Devotion" samt "Somewhere"ur West side story.

Mikael sjöng "Höstvisa" - för att den är en väldig speciell låt för kvällens huvudgäst Alex Schulman. Låten skulle hållas hemlig för Alex...å när han dök upp i studion 25 minuter före tidtabell så var det bara att avbryta repetitionerna efter 2 genomkörningar av låten...ujuj...hehe.




Som IN-vinjett för Alex hade vi Schulman-show-vinjetten. Vet inte om han kände igen den..? :-) Kul också att dom plockade in en massa Göteborgs-räkor till honom. Jä.

Våra Bingolåtar var också väldigt specifikt utplockade för Schulman - där varje låt har en liten story...hehe. Jag föreslog att vi skulle köra "Still haven't found" också...men den fick inte plats... :-)

Jaja - nästa vecka e d nya tag. Tjooooooo.
Foto: Bingolotto

onsdag, april 07, 2010

Slapp onsdag

Sammanställde musiken (titlar/kompositörer) inför söndagens Bingolotto i ett mail till alla berörda imorse. Det finns redan arr på det mesta av musiken - så detta blir en skön vecka förberedelsemässigt.

Alex Schulman är huvudgäst. Det ska bli jättekul...jag har följt honom sen bloggandet på Aftonbladet, via 1000apor...och nu Charlie-bloggen.

Sanna Nielsen ska sjunga - och det är ju alltid en fröjd att få kompa henne. Jä.

tisdag, april 06, 2010

En måndag - som var en tisdag...

Eftersom måndagen bara "försvann" - så fick tisdagen bli måndag istället.

Inledde dagen med att mata in körarret på en svensk balladklassiker i Sibelius - så att Anna kunde läsa utan svårigheter när vi bandade en timme senare. Vid 11:30 hade jag levererat ett körpaket på denna låt - som redan "är i mix".

Sen var det "måndagsmöte" på Bingolotto. Nästa veckas program känns som att det kommer att gå på räls. Skönt.

Efter detta åkte jag till (nya) Gamla Ullevi och riggade/spelade på IFK's buffé-sittning före matchen IFKGöteborg-Djurgården.

GRYMT tryck när klacken sjunger nya kampsången strax före matchen..! Jä. Jaja - jag packade ihop å åkte utan att se matchen. Måste planera in att stanna nästa gång...

måndag, april 05, 2010

Guldkväll - guldblås!


Ja det blir en kväll att minnas... :-)

Vi samlades i Bingolottostudion vid 10 å repade igenom alla "Storbands-utgångar" som vi skulle spela som utgång till reklam under kvällen. Konceptet för orkestern var "Storbandigt" med vita smokingar.

Under eftermiddagen var det rep med artister inkl Öppnings-numret - där alla sångare hade kollat in sina insatser grymt bra...så det var bara att köra. Labero kom inrullande på motorcykel å med cigarr i mungipan. Allt under låten "Ease on down the road". Skön känsla att numret kändes så bra..!

Framåt 16 fick vi reda på att Brolle blivit sjuk - så Linda Bengtzing fick sjunga en extralåt. Fick tag på arret till "Black Velvet" väldigt snabbt - det mailades till mig - och skrevs ut så vi hann med att repa numret vid 18-tiden..! :-D

Efter dessa gedigna repetitioner kändes kvällen lugn å trevlig. Med så stor orkester lyfts ju sound-ansvaret bort från mig lite - vilket ju också är avslappnande... :-)

Grymt kul när vi fick gå å ställa oss på Lottas podie för att titta på Labero-numret - och vår trombonist fick en invit att sätta sig i soffan. Kolla på bilden här bara...klockrent..! :-D Hahaha.



Jaja - fantastiskt kul att få ha ett så stort band på scenen. Eftersom vi inte hanns med i eftertexterna så kommer bandmedlemmarna här... :-)

Kör: Johanna Strömblad Jonasson & Anna Bylund
Kör/Gitarr: Peeter Wiik

Tenorsax: Tomas Jonsson
Altsax/Barra: Sven Fridolfsson
Trumpet: Magnus Johansson & Lennart Grahn
Trombon: Peter Johansson

Trummor: Miko Rezler
Bas: Michael Engström
Gitarr: Per Strandberg
Klaviaturer: Mattias Bylund

Arr: Sven Fridolfsson, Janne Bjerger, Karl-Johan Ankarblom, Marcos Ubeda...åsså jag.

Glädjekväll!

Kvällens instrumentala bingomusik:
*Gold (Spandau Ballet)
*Fields of gold (Sting)
*Alla flickor (Linda Bengtzing) & Déjà vu (Velvet)

Efteråt spelade TreDrag medelst buffé i foajén...hela natten lång. Nice.

fredag, april 02, 2010

Notskrivnings-VM

Nu börjar det mesta bli klart inför Guldkvällen. Former å små musiksnuttar som ska spelas e kartlagda...hehe. Jä.

torsdag, april 01, 2010

Teater, rep och skriv och gig

På morgonkvisten åkte jag med barnen till Donnergymnasiets uppsättning av "Peter Pan" som dom spelar på Aftonstjärnan denna vecka.









Efter detta lämnade jag barnen på Dagis och åkte till Bingolotto för repdag inför Guldkvällen. Dom hade fixat nya telekablar till min rigg - å drog om allting så det blev rent å snyggt...jääää. Eyeworks-personalen agerade statister för artisternas positioner...hehe. Kul dag.






Sen hann jag hem en sväng å skrev ut en Entré-musiksnutt och en fanfar å skickade detta till blås-arrangering.











Precis när det var klart kom BigBeat-Tony...och vi skissade på låtar som kunde tänkas passa att framföras med sättningen Trummor/Bas/Piano...

Kvällen spenderades sedan på "Port Arthur" där vi spelade 2 set covers. Grymt kul att göra om "gitarrbaserade" låtar till att vara "pianobaserade" istället...Hahaha. Efter lite ytterligare jam var sedan dagen slut. Jä.