fredag, juni 30, 2006

Halmstads torg

I strålande solsken riggades det på Stora Torg i Halmstad. LjudJohan hade hand om ljudet - så det kändes som att det skulle kunna bli en bra konsert. Gospel skulle det bli. Gullbrannas Gospelvecka med Magnus & Anki Spångberg - för mig typ 7:e året på raken.



Jag hade torrepat låtarna hemma - och Magnus gick igenom små ändringar. Det blev kanon. För ett par somrar sedan när jag åkte ned till denna spelning började det plötsligt SPÖREGNA när vi riggat...och då blev det att åka hem till Göteborg med svansen mellan benen - utan att spela..! Men idag var det fint väder...



11 (!) engångsgrillar på vår grillkväll...

Musikglädje på KeyBar


Jä. Vill bara göra ett nattligt inlägg och anse att glädjen var stor på KeyBar ikväll. Vi spelade för en ganska fåtalig publik - men musiken stod i centrum. 2 spontana gästsångare hade vi...och saxglädjen var stor hela kvällen.



Kolla vilken liten rigg jag hade idag..! Den ena bilden är före giget - den andra efter gigget när taxin hem var i antågande. Jä.



En ensam XP60 på Avenyn.

(Jag vet inte hur "gigget" stavas...det är därför det är två stavningar i detta inlägg. Det känns som att både "giget" och "gigget" är korrekt stavat på nåt sätt?)

torsdag, juni 29, 2006

Gospel-citat:

Fick en reptape/noter från en kapellmästare för ett gospelgig i helgen. En lätt ironisk kommentar från honom angående materialet var:

"Säkert kommer former och vissa överläggningar att expandera i takt med synkoperna"...

Kul.

GT2-glädje

Håller just på att bouncea ett pianopålägg här på GT-2:an. Smidigt att kunna lajna en flygel...

Åke Raask


Vaknade av att Åke Raask knackade på dörren och returnerade diverse utrustning som han lånade till sin nya inspelning (senaste plattan kom 1979). Det är alltid kul att följa utvecklingen av hans karriär på

http://www.akeraask.se

onsdag, juni 28, 2006

Magnus Carlsson på Liseberg


Kollade Brasiliens åttondelsfinal på Farellis. Efter matchen dök det upp en annan match på Farellis TV. MoDo-Frölunda..?! Wow. Hockey mitt på blanka sommaren. Stort.




Sen gick vi till Liseberg och kollade Magnus Carlsson. Bra sound - och oj vad många låtar han har sjungit under åren. Han sjöng även Barbados- och Alcazar-låtar. Många hits blir det.

Sen blev det slutet av Spanien-Frankrike på Gothia...innan kvällen avslutades på diverse ställen.

Ser just att Je t'adore legat 4 veckor på Tracks (nu 7:a)...och ligger kvar på Topplistan för 5:e veckan (Uppe och vände på 21:a)...

Kanske blir lite SAMI-glädje för mig på den låten trots att den inte gick vidare från Eurovisions-kvalet. Jä.

tisdag, juni 27, 2006

En dag i studion

Började dagen med lite grundläggning till en producent. Jag fick en mp3 med låtskrivarens demo + ett trumtrack från producenten . Jag konverterade mp3an till aiff och la upp de båda filerna i ett logic-session. Tempot var 100.

Kruxet med låten var att den ska sänkas en hel ton.

Jag plankade demon. Verserna var ett basgrove dubbat med piano. Refrängerna lite flowigare.

Eftersom jag var den första som spelar på låten (efter trumprogrammeringen dårå) så plankade jag basgången NOGGRANT och spelade in den till att börja med. Med demon som lyssning. Pianoduben på verserna var ju bara att kopiera. Smidigt.

Sen la jag pad på refrängerna.

Transponerade sedan ned mina pålägg och bounceade dom till 24-bitars aiff-filer. Jag sparade också varje pålägg som MIDI-fil för att göra det smidigt för producenten.

Nu väntar jag på att få en ny bounce från producenten med lite mer instrument och kanske slasksång...så kan jag lägga på lite mer vid ett senare tillfälle.


Efter det la jag en rockorgel och ett countrypiano på en låt till en låtskrivare. Konstigt att spela 2 musikstilar på samma låt...men på en countrylåt blir det lite så: man spelar country på pianot - och rock på orgeln. Kul. Tempot på denna låt var också 100...så det var lite av en tema-dag...

Jag plockade hem logic-nyckeln - för imorrn ska jag spela in GT-2an med powerbooken.

Svart fotbollströja

Haha...tycker att denna t-shirt var ett kap. En svart fotbollströja. Dels diggar jag ju svarta kläder...och dels passar det ju bra med sorgens färg på en svensk fotbollströja efter en 8-delsfinal som i lördags... ;-)


(Hittade den på ICA...hon i kassan hittade inget pris på t-shirten...så jag fick den...)

måndag, juni 26, 2006

Stämning!

BratJohan var här och kollade på en film. Plötsligt! Attack på GT-2an ("Så ska det låta"-flygeln). Han tyckte stämningen var "sådär"...varför jakten på pitch-knappen startade. Det visade sig att det GÅR att stämma GT-2:an 437-446hz. Min stod på 437. Raskt skruvade han den till 440. Vilken stämning.

lördag, juni 24, 2006

TV4-svacka

Wow. Det är verkligen bara 3 min fotbollsstudio i pauserna när TV4 sänder från fotbolls-VM. Ett tips är att gå till sidan 898 på text-TV när det blir reklam. Då ser man EXAKT när det blir nåt sevärt igen...

fredag, juni 23, 2006

Midsommar. Landet. Musik?

Min svåger Örjan hade med en näverlur från Dalarna för att spela fanfar för min fader som fyller 60. Pampigt. Typ. Hehe. Senare under eftermiddagen knäckte hans dotter luren. Konfirmationsgåvan. Ajaj. Typ som didgeridoo-reklamen. Hehe.

Min bror spelar på digitalpianot. Slick music assssssssssssss.

Sen har det ju varit dans runt stången. Till live-fiol. Stort.



Jaja - Midsommaren fortsätter.

torsdag, juni 22, 2006

Man får blogga om den musik man hittar

Hm...jag har hjälpt till att bära ett piano idag...men pekade mest...hm...åsså är det "School of rock" på Canal+ just nu. Total glädje att farsan har fixat parabol i stugan. ALLA kanaler fritt i 2 veckor. Kul. Jaja. Anchorman är min favoritfilm just nu. OJ vad kul den är. Varje gång. Se den. Jazzflöjten. Accapellasången. Hunden på bron. SÅ mycket glädje.

100 gånger!


Var och hämtade några ex av Jörgen Olaussons nya skiva. Jättekul att lyssna på den - vi la grunder för över ett år sen...så jag minns inte ens hur låtarna lät. Skön popplatta med ett par röjiga/pompösa låtar också. Grymt.

Enligt uppgift har singeln "Efter regnet" gått över 100 gånger på P4 nu..! Jä.

www.jorgenolausson.se

onsdag, juni 21, 2006

Uppkopplingssvacka

Fram tills för några månader sedan kunde jag sitta och ladda upp pålägg direkt på min ftp-server från studion. Sen hände det nåt...och nu lyckas jag inte jag få min studiodator att snacka med nåt som har med FTP att göra. Jag har förvisso fortfarande OS9 i studion...så jag antar att jag får skylla mig själv.

Fick jallafall låna en studiogrannes dator och ladda upp mitt senaste pianopålägg idag. Gött.

Har kopplat upp min XP60 till iMacen här hemma...så nu kan min fru både spela in toner...och sjunga in i Garageband (just nu genom iMacens interna mic...kul.). Wow. Gött att det är nån i familjen som är kreativ just nu... ;-)

VM-stämning

Avslutade matchtittningen på Kajskjul 8 där stämningen var hög..! Jä.

tisdag, juni 20, 2006

Balladpiano...igen...

Tisdagen inleddes med ett IKEA-besök. Inte så mycket musik där...förutom att det var "Diamonds & pearls" i högtalarna när jag besökte toaletten...Det var glädje.

Sen åkte jag och skulle kolla en förstärkarcombo inför höstens Cabaret Lorensberg. En sån med ingång för piano samt ingång för mik. Och reverb. Det blir bra.

Spontanshoppade en JD800 faktiskt..! Har länge velat ha en sån - och idag bara stod den där...för 1500:-! Grymt sköna analogsounds. Jä.


Nu har jag just avslutat ytterligare ett balladpiano; detta till en annan Stockholmsproducent. Skön fransk bag. Mantra-aktigt piano som känns fint. Nu ligger fokus på att Sverge ska kicka Englands ass i VM-matchen. Jä.

måndag, juni 19, 2006

Balladpiano

Morgonen ägnades åt att lägga ett balladpiano till en Stockholmsproducent. Fin låt. Man vet aldrig vilken artist som kommer att sjunga in låten...förra gången jag la piano till denna producent så kom den ut på skiva med IDOL-Ola. Jaja. Det blev fint.

söndag, juni 18, 2006

Västkusten...åsså vidare.

Fredagkvällen tillbringades på Åstol, där min fru sjöng med en kör. Jag och Astor sopade bryggorna... ;-) På caféet där deras konsert var stod det en Fender Bassman-förstärkare och skräpade i ett hörn...wow.

På lördagsmorgonen fortsatte vi upp till Örje i Norge. Där väntade Frank Ådahl och ett norskt kompband på mig. Vi repade igenom hela repertoaren runt lunch. Dom hade kollat in låtarna svinbra - så det var bara att köra. Jä. Efter en lång eftermiddags väntan så var det först ett inhopp på 19-konserten. Vi spelade sist - och Frank körde 2 låtar med mig som ensamt komp. OJ vad karln sjunger. Man kommer nästan av sig ibland. Gött!

Till sist skulle det vara gig vid 22. Arrangörerna hade glömt bort att det kunde bli mörkt...så några ljuskannor fick raskt riggas innan vi kunde börja vid 22:30. Skönt gig där de norska musikerna spräckte upp låtarna ännu mer än på repet. Kul!

Denna helg blev som en liten familjesemester i jättefina miljöer..! Ibland känns det som att man har valt rätt yrke.

fredag, juni 16, 2006

Sådär ja

Då är klaviaturerna nedriggade från KeyBar. Idag ska jag lyssna på KaiMartins "Jag fyller år alla dagar om året" i bilen hela dagen.

Keybar - Sverige vann!


Hämtade upp Rhodes på Bingolotto. Tvättade bilen(!) och hämtade JP8000 i studion. Lämnade sedan detta på KeyBar...samt levererade min bakgrund på "Ding-a-dong" till de repeterande artisterna...


Sen var det hemtittning på Englandsmatchen samt första halvlek av Sverigematchen. Sen åkte jag till KeyBar:

Vilket upplägg.

Kanonplats framför storbilds-TV. Maten stod och väntade när jag kom. Sverige vann. Glädje.

Spelningen var jättekul. Det var värt att släpa dit rhodeset - det går så mycket lättare att spela...åsså låter det grymt. Vid tolvslaget kom personalen med en gigantisk Caprina. Ryktet hade spridit sig att jag fyller år 16 juni. KUL.

Jaja. Glädje jam-kväll. Låtarna slutade aldrig...för alltid var det nån som fotsatte spela. Och Wojtek spelar ju alltid helt grymt.


Sista ljudet som gitarristen använde hette "Mild clean Jazz". Kanske inte representativt för kvällen. Men kul.