tisdag, juni 27, 2006

En dag i studion

Började dagen med lite grundläggning till en producent. Jag fick en mp3 med låtskrivarens demo + ett trumtrack från producenten . Jag konverterade mp3an till aiff och la upp de båda filerna i ett logic-session. Tempot var 100.

Kruxet med låten var att den ska sänkas en hel ton.

Jag plankade demon. Verserna var ett basgrove dubbat med piano. Refrängerna lite flowigare.

Eftersom jag var den första som spelar på låten (efter trumprogrammeringen dårå) så plankade jag basgången NOGGRANT och spelade in den till att börja med. Med demon som lyssning. Pianoduben på verserna var ju bara att kopiera. Smidigt.

Sen la jag pad på refrängerna.

Transponerade sedan ned mina pålägg och bounceade dom till 24-bitars aiff-filer. Jag sparade också varje pålägg som MIDI-fil för att göra det smidigt för producenten.

Nu väntar jag på att få en ny bounce från producenten med lite mer instrument och kanske slasksång...så kan jag lägga på lite mer vid ett senare tillfälle.


Efter det la jag en rockorgel och ett countrypiano på en låt till en låtskrivare. Konstigt att spela 2 musikstilar på samma låt...men på en countrylåt blir det lite så: man spelar country på pianot - och rock på orgeln. Kul. Tempot på denna låt var också 100...så det var lite av en tema-dag...

Jag plockade hem logic-nyckeln - för imorrn ska jag spela in GT-2an med powerbooken.

Inga kommentarer: