söndag, oktober 31, 2010

"Svindlande Affärer"..!

...Jääää...KUL att få spela en favorit från tonåren...:-)


SÅHÄR bloggar Pernilla

och

SÅHÄR bloggar Magnus

Snodde en bild från Magnus blogg också...:

onsdag, oktober 27, 2010

Larry Carlton på Sticky Fingers

Kunde inte låta bli att åka ner till Sticky fingers och lyssna på Larry Carlton. Tyvärr var det bara trio - så det var ingen keyboardglädje...

Konserten var inte så "mysig" med jazzmusiker på en meterhög scen - och jag fattar inte hur han kunde låta bli att spela låten "Room 335" - det var ju den som alla kommit dit för att höra..?

Ett par klipp

Här är ett klipp som jag inte delat på bloggen tidigare...det är Fantastic four från Guldkvällen i våras:


(Min son Max (3år) blev helt fascinerad när han såg detta program - titta - Pappa har på sig VITT..!!?)

Och när jag ändå sitter å bläddrar bland gamla klipp...skön baaaag här med Pontare..!!!


Å Pauline svänger grymt här... :-)

tisdag, oktober 26, 2010

Stephen Hansen - dag 2

Ytterligare en dags grundläggning i Studio Bohus. Idag hade Wingefors med sig dragspel - som satte skön färg på ett par låtar. Nu har vi satt 10 låtar på dessa två dagar - och låtarna känns som att de har fått väldigt fint grundstuk. Ska bli kul att skissa vidare med div pålägg på låtarna.

måndag, oktober 25, 2010

Stephen Hansen

Idag har jag påbörjat produktionen av ett album åt Stephen Hansen. Vi hade livesession i Studio Bohus med Åke Linton bakom spakarna. Wow vilket flygel-ljud - och wow vilket ljud överlag. Väldigt inspirerande att spela. Vi kör allt helt utan klick - och följer Stephens sång istället...denna typ av soft musik "åker" en hel del i tempo mest hela tiden... :-)

Jag hade med en "pad-rigg" - så jag växlade mellan paden och flygeln - och Wingefors pendlade mellan flygeln och kontrabasen. Michael och Miko från Bingobandet var med och spelade soft rytmsektion... :-) Skön start på detta projekt!

söndag, oktober 24, 2010

Musik i glädjens tecken

Denna vecka var Jörgen Mörnbäck huvudgäst i Bingolotto. Han e en jazzdiggare...så vi frågade Ulf Wakenius om han ville komma å spela bingomusiken för Mörnbäck.

Han kom - å vi spelade "Reunion blues", "Att angöra en brygga" och "Weekend in L.A". Wow - otroooligt vilket skönt lir han sitter inne med. Jä. Känns lite speciellt att jag ska behöva lösa av denne världsgitarrist med mitt "solospel" - men det var ju bara att göra "min grej" - så fick det bli vad det blir. Det var väldigt kul att spela ikväll jallafall. Jä.

Vi kompade även Mörnbäck i ett pianonummer - där bandet faktiskt spelade utantill - vilket är väldigt ovanligt... :-)

Wakenius hängde även in i UT-vinjetten ur programmet...det ska bli kul att höra på TV4anytime imorrn - jag trooor att jag lyckades slå av låten exakt när det kommer en Eyeworks-swish... ;-)

En liten flavor

Innan jag åker hemifrån idag så satte jag mig just vid TX816 och adderade några ackord till vinjetterna i Bingolotto. Ska bli kul att höra om det karakteristiska Scritti-soundet gör nånting positivt i dom musiksnuttarna...hehe. Nu: Mot Bingolotto och Ulf Wakenius(!). Jä.

lördag, oktober 23, 2010

Michael Landau på Nef

Åkte ner till Nef i kvällningen å lyssnade på Michael Landau. Väldigt fräckt gitarrspel - och WOW vilket trumspel av Gary Novak. Jä. Oj. Jä. En norsk keyboardist hade kvällen till ära åkt ner till Göteborg å hängde in med Rhodes/Hammond. Kul! Jag blev bordsplacerad PRECIS bredvid keyboardriggen...hehe. Skön konsert! Jä.

Seeeeeg lördag

Började dagen med att skriva lite noter till morgondagens bingomusik - som ni INTE får missa. Det blir en instrumentalist-gäst av världklass..!

Sen var det några entré-småsnuttar och skriva också... :-)

Har även skrivit en del kompskisser till en skiva som vi spelar in grunder på fr.o.m måndag...ska bli spännande session-dagar..!

Satte mig i studion och transponerade ett par låt-bakgrunder till en tysk klarinettundervisningsbok. Gött å ha det "gjort".

Har även börjat på keyboardpålägg på ett par låtar - men det känns ganska segt...måste nog åka in till Nef å lyssna på Michael Landau istället...kan nog ge inspiration..?! Jääää... :-)

fredag, oktober 22, 2010

Nostalig-dag 2

Åkte iväg och hämtade Compacten som varit i ett förråd vid Röda Sten sen förra fredagen. Teknikern som jobbar där hade egna upplevelser av TX816 (på 80-talet hade han riggat upp flera DX7:or på högkant - för att alla enheter inte satt i TX-exemplaret han fick tag i ;-) - så han hjälpte mig att fixa strömkontakten...och VIPS så funkade den..! :-)

Åkte hem och kopplade in den i mixern...och efter lite pillande lät alla 8 modulerna..!

Nu återstår bara att hitta rätt SOUND. En inte så liten detalj...hehe.

torsdag, oktober 21, 2010

Nostagli-dag 1

Åkte upp till Kungälv för att köpa ett syntrack som jag "drömt" om sedan jag hörde talas om det första gången 1983. TX816: 8st DX7:or samlade i ett rack..! :-)

Döm om min förvåning när han hade 2 st..! Wow. Jaja - jag köpte den ena samt 2 syntcasear...(En till JX8P och en lite mindre som kan passa div syntar...)





Eftersom det var en 110V-modell så åkte jag direkt till ELFA och skulle köpa en strömomvandlare...då gick larmet hemma - och jag ilade hem. När det visade sig vara falsklarm - så var det bara att åka tillbaka till Mölndal...wow. Köpte även en amerikansk strömpropp att sätta på strömsladden. På vägen hem köpte jag 8 st XLR-honor/tele för att kunna koppla in den i en 8-kanals linemixer...Jä.

Pallade inte skissa mer på den denna dag...men projektet fortsätter imorrn..! :-)

måndag, oktober 18, 2010

Mötes-måndag

Såååå...nu är söndagens program planerat...och resten av höstens Bingo-avsnitt ser också någorlunda klara ut...jä...

söndag, oktober 17, 2010

Bingolotto - "Spelkväll" med dansbandstema.

Vi fick en sen reptid denna söndag - för vi var bara med på _ett_ "artistnummer". Vid 15 började programmet repas...och vi repade inte bingomusik förrän 17. Jä.

Programmet var trevligt med både Wizex & Drifters. Vi kompade sångerskorna (inkl Lotta Engberg) i avslutningen av programmet: "Sånt é livet".

lördag, oktober 16, 2010

Konsert med Fredà

Insåg plötsligt att jag hade ledig lördagkväll - och Freda spelade på Trägårn' - Jä.

Körkonsert i Mölnlycke

Kollade in lite låtar på förmiddagen...och skrev in ackordanalys i en del körnoter...hehe...och gav mig av till Mölnlycke kulturhus med en välfylld notpärm.

Här kollade jag igenom repertoaren med solisten Helene Jonsson - och körde igenom alla låtar med kören Opus-83. Schysst med en bra flygel!

Vid 16 var det konsert. Det var en trevlig eftermiddag med mycket musik - det blev t.o.m ett slutjam med Peoria jazzband. Jä.

fredag, oktober 15, 2010

Begravnings-tema dag 2

Spelade på 2 begravningar under dagen. Inklusive psalm-orgel.

Det känns alltid lite "out of the box" att göra det...men det är ju "bra för utvecklingen"... :-)







På kvällen var det företagsgig på "Lagerhuset" i Trädgårdsföreneningen. Trevligt med Mjönes & Frida å bra låtar. Jag stod för bakgrunder & piano/orgel...och Erik fyllde på med acke. Grymt.


När festen var slut var det en skön känsla att konstatera att 6 gig var avklarade på 2 dagar... :-)

torsdag, oktober 14, 2010

Begravnings-tema dag 1

På eftermiddagen spelade jag på två minnestunder.




Var ganska omtumlad å småstressad när jag nådde Bingo-studion vid 16.




Där hade vi en överaskningsfest för en redaktions-kille som fyller 50. Grymt kul...kolla detta klipp från festen:
http://bambuser.com/channel/perdahlberg/broadcast/1089507

onsdag, oktober 13, 2010

Artikel från Bingolottotidningen


(Klicka för större bild)

Från 12 september

Lennie's instruktion till oss: "Spela så fort det går - helst så att jag inte hinner med"...hahahaha

söndag, oktober 10, 2010

Ytterligare en maxad dag...med Bingo.

Vaknade i ett ryck och gick ner till Ystad station i gryningen... Väl på perongen började telefonen ringa som en tok kl 07:45. Det var Musikbokaren på Bingolotto/Nannes skivbolag/Bingolottos producent och jag som inledde dagen med att fixa en ersättare för Nanne - som fått plötsligt förhinder (Länk till hennes blogg)

När jag bytt tåg i Malmö så var det klart att Timoteij skulle kunna komma istället. Jag upprättade plankhörna på tåget och drog iväg ett klassiskt "nöd-SMS" om kompskiss-hjälp. I glädjens tecken var det en kompis som genast skickade "Kom" som Sibelius-fil...jääääää.



Den andra Timoteij-låten "Feber" var skön - och när jag skrivit klart kompskissen tog jag ett iPhone-kort på den och MMS:ade till musikerna...Hehe.

Väl på plats i bingostudion kändes det som "vilken söndag som helst"...hehe.

Det visade sig att Timoteijs låtar var grymt roliga att spela live - och med skönt PolyMoog-ljud fick låtarna rena NikKershaw-soundet...haha.

Kvällens bingoavsnitt leddes av Linda Bengtzing - och gästades av David Lega. Hemlig gäst var Jörgen Persson - och det kändes stort att sitta alldeles bredvid deras pingisuppvisning... :-)