lördag, juli 15, 2006

Pianokomplikationer...

Kom iväg hemifrån i ganska god tid igår. Skulle vara i Trollhättan 17. Jag åkte hemifrån 15. När jag kom ned till min studio för att hämta P250, Electro och rackvagnen så insåg jag att hissen var UR FUNKTION. Det finns inte en möjlighet att bära ned dessa grejjer 3 trappor. Wow.

Jag tog med mig Electron och åkte till Scandinavium där mitt S90 står kvar sen partille Cup-spelningen. S90 funkar också kanon att spela på när det är Slick bag som ikväll. Väl vid Scandinavium så hade vaktmästarna gjort helg. Helt släckt och bommat. Svacka.

Kom på att en kompis inte använder sitt S90 i sommar; jag ringde honom och fick klartecken att hämta det. Ett helt nyservat exemplar - så jag fick "ta oskulden" på det helt nya tangentbordet..! :-)




Riggade på Stålverket i Trollhättan. Klubbig scen. Gött. Vi insåg dock snabbt att det inte fanns någon ljudansvarig på stället - utan det får banden "sköta själva". Berra skruvade till ett OK ljud - tills dess att vi insåg att tonen G spred sig som en basig rundgång genom ljudbilden. Vi har ganska många låtar i G...så det var lite svacka...

Jakten på master-EQ:n började - för att kunna skära 100hz typ. Det enda resultatet av den jakten blev att vi insåg att PA-slutstegen inte användes - utan vår mixer gick ut genom disco-PA:t. Wow. Jakten på switchen mellan Disco/livePA startade...utan resultat. Jaja. Det funkade faktiskt helt OK att spela genom disco-PA:t...

Min lyssning kändes grymt bra på soundcheck...Stereo och allt; genom min specialvariant med ena syntkanalen i min lilla monitor - och den andra kanalen genom monitorsystemet.

Det var svårt att skriva låtlista denna kväll för vi hade mest låtar med drag...så första setet kändes lite "våldsamt" hur vi än gjorde... :-)

Händelser under giget: Min lyssning var på tok för svag - och utan ljudtekniker är det ju svårt att få det åtgärdat. Fick gissa mycket vad jag spelade under denna kväll. Under gitarrsolot i Steely dan-låten "Josie" kom det fram en dam till mig och frågade:

-"Kan ni inte spela nåt mer lättlyssnat?" :-D Hahahahaha. Gött.

Jaja. Kul kväll i Trollhättan. Här är setlistan:

Simply The Best (F) Tina Turner
Signed, Sealed, Delivered I'm Yours (G) | Michael McDonald
Left Outside Alone (Dm) | Anastacia
Piece Of My Heart (D) | Faith Hill
Hot Legs | Rod Stewart
Street Life (Fm) | Randy Crawford
Georgy Porgy (Em) | Toto
Since U Been Gone (G) | Kelly Clarkson

Riff Raff (A) | AC/DC
Living For The City (E) | Toto (Stevie Wonder)
Josie | David Garfield (E) (Steely Dan)
Power (A) | Mother's Finest
Best of what I got (F) | Bad English
You Are The Universe (F) | The Brand New Heavies
Girl Goodbye (Bm) | Toto
Whole Lotta Rosie (A) | AC/DC

Ikväll spelar vi igen...då lägger vi till:

Pretzel Logic | (Am) Steely Dan
I've Got My Mojo Working (Eb) | The Immigrants

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ja. Skall spela ett mer lättlyssnat gitarrsolo ikväll då.
Fråga: Skall jag ta det som en komplimang eller?

Gott spel Mattias. Du gungade bra på You are the universe.

Bylund sa...

:-) säkerligen en komplimang..! :-)

Gungade..? ...there's a fine line...hehe.

Anonym sa...

perra winberg säger:
Signes sealed delivered...McDonalds version alltså? För det är la ju änna en Stevie Wonderlåt ursprungligen va?

Anonym sa...

Signed sealed delivered, skulle jag skrivit, men är lite bakis...

Bylund sa...

You bet.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.