torsdag, april 29, 2010

Maxad torsdag

Var lite sen med titlarna till veckans Bingo-musik...men fick iväg dom på morgonkvisten.

Plankade sen en ny Mats Johansson-låt inför nästa veckas Fuzz-mässa...för vid 12 var det Fusion-rep i Svenshögen med Mats-bandet. Kul musik..!!!!


Därifrån bar det till Gamla Ullevi där jag riggade å spelade Coctail-piano ett par timmar före Göteborg-Malmö-matchen. Uj vilken stämning det är när klacken sjunger nya Änglarna-låten. Wow. Idag hade alla på stadion även fått varsin flagga från match-sponsorn. Jä.


Efter att ha packat ihop där åkte jag till "Port Arthur" på Lindholmen där vi spelade sköna låtar med Martin Gabriel 19:30-22. Det är roligt att spela "fritt" på låtar som man aldrig hört. Det är förmodligen "total-slakt" när man lägger sköna m11-ackord på Dylan-låtar...men det är kul..! :-)

onsdag, april 28, 2010

Jam i Lexby

Ikväll spelade vi "låtar vi aldrig hört" med Martin Gabriel i Partille stationshus...eller "Som hemma" som det heter. Mysigt ställe med trevliga tjejer som driver restaurangen. Jä.

Vi anpassade våra set-tider efter Barcelona-Inter som gick på TV:n. Skön kväll..!

måndag, april 26, 2010

Bingo-möte

Veckans redaktionsmöte var väldigt roligt. Som vanligt. Arvingarna & Scotts kommer och spelar de närmaste veckorna - så det är inte så många "artistlåtar" för oss att kompa...men det ska nog dyka upp en eller annan överaskning ändå... :-)

Ojojoj

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article7024694.ab

Bäcklunds version var jag med och spelade in grunder på i Soundtrade januari 2006...piano och orgel och sånt...åsså skrev jag stråkarr å spelade in stråket i Studio Bohus.

Knasigt att ingen har reagerat längs vägen...wow. Jä.

Aktiv YouTube-uppladdare..! :-)

Nice när det dyker upp klipp på YouTube...att få musiknumren från Bingolotto dokumenterade och kunna dela dom här på Bloggen. Jä. Nu har någon laddat upp låtarna vi spelade på Guldkvällen i påskas....voilà:



söndag, april 25, 2010

Bingolotto med Christer-tema...! :-)

Kvällens huvudgäst i Bingolotto var Christer Sjögren. Han var dessutom musikartist i programmet - så uj vad mycket Christer-låtar som framfördes..! :-)

Djingis Khan (Christer-entré)
Han måste gå (Bingo1)
Blue Hawaii (Ut ur akt2)
Leende guldbruna ögon (Bingo2)
Min vän (Entré Jupiters)
Adios Adjö (Ut ur akt3)
Den stora dagen - sololåt
Vad gör än ett år (Bingo3)
Gröna små äpplen (Ut ur akt4)
Help me make it through the night - sololåt

Agneta Sjödin gjorde sin andra å sista vik-kväll som programledare...trevligt!

SE PROGRAMMET HÄR... :-)


Efteråt gick vi till Parken å kollade "Sunday night live"...helkväll..! :-)

lördag, april 24, 2010

Dansk körglädje

Igår spelade jag in klaviaturer å idag körer till en dansk artist som heter Penny Pearl. Hon har verkligen en cool utstrålning - å fräcka låtar. Ska bli kul å se hur långt hon kan gå. Jä. Nu är en pampig ballad färdig jallafall. Jä!

fredag, april 23, 2010

En fredag i Studio Bohus

Har jobbat med en ballad i Studio Bohus idag. Vi började med att kolla harmoniseringen - så att den optimerades. Efter det la jag pad/orgel/syntar och sedan flygel. Tobbe Lindell vet verkligen hur man får en flygel att låta "på riktigt". Wow. Det lät som en färdig skiva i hörlurarna... :-)

Jaja - jag ska komplettera med lite kör här hemma ikväll...så jobbar vi vidare imorrn..!

torsdag, april 22, 2010

Piano-spel-stil

När man ska göra pianopålägg så får man ju jobbet för att producenten vill ha nåt "mer" än vad han kan spela själv. Oftast betyder det att man ska spela "Bruce-Hornsby-piano"...för det tycker alla är bra.

Det KAN vara OK att dra det åt David Foster-hållet också...men man måste akta sig så att det inte blir likt David Paich eller Elton John's spel...för det är inte "OK"...hahaha.

Personligen diggar jag Paich spel...men jag fattar vad producenterna menar... :-)

Idag sitter jag hemma i studion med en låt som skulle må bra av lite Hornsby-piano...men det känns "lite för mycket Toto" hela tiden när jag spelar..!

Wow. There is a fine line between Bruce Hornsby and David Paich... :-)

måndag, april 19, 2010

Möte för nästa veckas Bingolotto...

...och då är Christer Sjögren huvudgäst..! :-) Det känns nästan som att planera en Svensexa eller nåt...haha - det kommer att bli jättenice. Jä.

A song for you

Började dagen med att skriva en kompskiss på "A song for you" till en kompis som ska söka en skola. Speciellt med det "rinnande" pianointrot...kan vara lite svårläst förstås - men det är ju en grymt snygg låt. Kul att doktorera lite å lyssna på olika versioner - men Leon Russell har skrivit låten från början. Inte Ray Charles, Donny Hathaway eller Carpenters...Jä.

söndag, april 18, 2010

Björn Ferry rockade!

Conny Bloom gav Björn Ferry i uppdrag att rocka i kvällens Bingolotto...jä:

Vi kunde inte repa låten i förväg - för det skulle ju vara en överaskning...så reklambreakets 6 minuter blev enda repet. Dessutom stämdes gitarren då - så repet blev utan gitarrer...hahaha.

Åsså spelade vi med 2a generationen - väldigt kul att spela med inputen från deras musikstil..!


Efter en utlottning av cyklar spelade vi "Vi cyklar genom världen" med mig på kazoo...det var nog ingen som uppfattade den kopplingen...men vi försöker... :-)

lördag, april 17, 2010

Sopa å Sibelius

Efter att ha sopat parkerings-plan(!) så tog jag ett pass och skrev klart veckans Bingolotto-noter. Lite speciell vecka med mycket jinglar...å sång för Gitarr-Per.

Denna vecka hackade jag (motvilligt) in alla låtar i Sibelius...hmmm...det tar inte _så_ mycket längre tid än att skriva för hand...hmmmm...

torsdag, april 15, 2010

Jam på Lindholmen

Vi spelar ju varannan torsdag på "Port Arthur" på Lindholmen. Denna typer av gig brukar ju kallas för "jam" - utan att egentligen vara jam...men igår var det verkligen det...hahaha.

Martin Gabriel körde hårt med en massa låtar som man aldrig hört - och publiken tycker att vi är "jättetighta" och undrar hur länge vi har spelat ihop...hahaha. Kul. Särskilt Dylan-låtar "Som bara har 3 ackord" kan ju vara jättekonstiga om man inte hört dom... :-)

Rekommenderar ett besök nästa gång (29/4) - det är bra och varierande musik..! Jä.

Framtidsmöte

Var på ett möte med ett eventbolag idag inför framtida skisser. Kul att få lite schyssta visioner inför framtiden..! Jä.

måndag, april 12, 2010

SMASK

Fick en sen inbjudan till Göteborgsuttagningen av SMASK (Svenska musikakademikers sång kåntest) på Artisten.
7 bidrag i bombastiska symfonikesterarrangemang framfördes. Väldigt roligt när dom spelade "snabbgenomgången" live som ett medley...hahaha.

Kul även när dom hade tekniska problem med projektorn - och den annars så strikta dirigenten började spontanstrippa. Hahahaha.

Vann gjorde låten "Smittad av dig" med Elin Johansson.

Efteråt var det naturligtvis sedvanlig Smask-fest, detta år med ett nybildat Storband. Jä!
Storbandet med årets SMASK-vinnare dansandes framför... :-)

Bingomöte

Måndagen tillbringades som vanligt till största del på Eyeworks. Mycket trevliga möten inför framtida Bingolottoavsnitt. På söndag är det Björn Ferry som är huvudgäst - och Dogge & 2:a generationen framträder. Vi kommer att spela Kebabpizzan tillsammans med dom..! :-)

söndag, april 11, 2010

En lugn Bingolotto-kväll

Det var något med kvällens avsnitt av Bingolotto som gjorde att allt kändes väldigt avslappnat. Kanske var det i jämförelse med förra veckans guldkväll...men jag vet inte.

SE PROGRAMMET HÄR... :-)

Vi kompade Sanna Nielsen och Mikael Henkelman. Båda hade väldigt trevliga låtar att spela. Sanna sjöng sin nya singel "Devotion" samt "Somewhere"ur West side story.

Mikael sjöng "Höstvisa" - för att den är en väldig speciell låt för kvällens huvudgäst Alex Schulman. Låten skulle hållas hemlig för Alex...å när han dök upp i studion 25 minuter före tidtabell så var det bara att avbryta repetitionerna efter 2 genomkörningar av låten...ujuj...hehe.




Som IN-vinjett för Alex hade vi Schulman-show-vinjetten. Vet inte om han kände igen den..? :-) Kul också att dom plockade in en massa Göteborgs-räkor till honom. Jä.

Våra Bingolåtar var också väldigt specifikt utplockade för Schulman - där varje låt har en liten story...hehe. Jag föreslog att vi skulle köra "Still haven't found" också...men den fick inte plats... :-)

Jaja - nästa vecka e d nya tag. Tjooooooo.
Foto: Bingolotto

onsdag, april 07, 2010

Slapp onsdag

Sammanställde musiken (titlar/kompositörer) inför söndagens Bingolotto i ett mail till alla berörda imorse. Det finns redan arr på det mesta av musiken - så detta blir en skön vecka förberedelsemässigt.

Alex Schulman är huvudgäst. Det ska bli jättekul...jag har följt honom sen bloggandet på Aftonbladet, via 1000apor...och nu Charlie-bloggen.

Sanna Nielsen ska sjunga - och det är ju alltid en fröjd att få kompa henne. Jä.

tisdag, april 06, 2010

En måndag - som var en tisdag...

Eftersom måndagen bara "försvann" - så fick tisdagen bli måndag istället.

Inledde dagen med att mata in körarret på en svensk balladklassiker i Sibelius - så att Anna kunde läsa utan svårigheter när vi bandade en timme senare. Vid 11:30 hade jag levererat ett körpaket på denna låt - som redan "är i mix".

Sen var det "måndagsmöte" på Bingolotto. Nästa veckas program känns som att det kommer att gå på räls. Skönt.

Efter detta åkte jag till (nya) Gamla Ullevi och riggade/spelade på IFK's buffé-sittning före matchen IFKGöteborg-Djurgården.

GRYMT tryck när klacken sjunger nya kampsången strax före matchen..! Jä. Jaja - jag packade ihop å åkte utan att se matchen. Måste planera in att stanna nästa gång...

måndag, april 05, 2010

Guldkväll - guldblås!


Ja det blir en kväll att minnas... :-)

Vi samlades i Bingolottostudion vid 10 å repade igenom alla "Storbands-utgångar" som vi skulle spela som utgång till reklam under kvällen. Konceptet för orkestern var "Storbandigt" med vita smokingar.

Under eftermiddagen var det rep med artister inkl Öppnings-numret - där alla sångare hade kollat in sina insatser grymt bra...så det var bara att köra. Labero kom inrullande på motorcykel å med cigarr i mungipan. Allt under låten "Ease on down the road". Skön känsla att numret kändes så bra..!

Framåt 16 fick vi reda på att Brolle blivit sjuk - så Linda Bengtzing fick sjunga en extralåt. Fick tag på arret till "Black Velvet" väldigt snabbt - det mailades till mig - och skrevs ut så vi hann med att repa numret vid 18-tiden..! :-D

Efter dessa gedigna repetitioner kändes kvällen lugn å trevlig. Med så stor orkester lyfts ju sound-ansvaret bort från mig lite - vilket ju också är avslappnande... :-)

Grymt kul när vi fick gå å ställa oss på Lottas podie för att titta på Labero-numret - och vår trombonist fick en invit att sätta sig i soffan. Kolla på bilden här bara...klockrent..! :-D Hahaha.



Jaja - fantastiskt kul att få ha ett så stort band på scenen. Eftersom vi inte hanns med i eftertexterna så kommer bandmedlemmarna här... :-)

Kör: Johanna Strömblad Jonasson & Anna Bylund
Kör/Gitarr: Peeter Wiik

Tenorsax: Tomas Jonsson
Altsax/Barra: Sven Fridolfsson
Trumpet: Magnus Johansson & Lennart Grahn
Trombon: Peter Johansson

Trummor: Miko Rezler
Bas: Michael Engström
Gitarr: Per Strandberg
Klaviaturer: Mattias Bylund

Arr: Sven Fridolfsson, Janne Bjerger, Karl-Johan Ankarblom, Marcos Ubeda...åsså jag.

Glädjekväll!

Kvällens instrumentala bingomusik:
*Gold (Spandau Ballet)
*Fields of gold (Sting)
*Alla flickor (Linda Bengtzing) & Déjà vu (Velvet)

Efteråt spelade TreDrag medelst buffé i foajén...hela natten lång. Nice.

fredag, april 02, 2010

Notskrivnings-VM

Nu börjar det mesta bli klart inför Guldkvällen. Former å små musiksnuttar som ska spelas e kartlagda...hehe. Jä.

torsdag, april 01, 2010

Teater, rep och skriv och gig

På morgonkvisten åkte jag med barnen till Donnergymnasiets uppsättning av "Peter Pan" som dom spelar på Aftonstjärnan denna vecka.









Efter detta lämnade jag barnen på Dagis och åkte till Bingolotto för repdag inför Guldkvällen. Dom hade fixat nya telekablar till min rigg - å drog om allting så det blev rent å snyggt...jääää. Eyeworks-personalen agerade statister för artisternas positioner...hehe. Kul dag.






Sen hann jag hem en sväng å skrev ut en Entré-musiksnutt och en fanfar å skickade detta till blås-arrangering.











Precis när det var klart kom BigBeat-Tony...och vi skissade på låtar som kunde tänkas passa att framföras med sättningen Trummor/Bas/Piano...

Kvällen spenderades sedan på "Port Arthur" där vi spelade 2 set covers. Grymt kul att göra om "gitarrbaserade" låtar till att vara "pianobaserade" istället...Hahaha. Efter lite ytterligare jam var sedan dagen slut. Jä.

onsdag, mars 31, 2010

Administratören i högform...

Har klippt iordning Guldkvällens intronummer...å skrivit kompnoter till alla entréer och sånt. Åsså sett till att det kommer att finnas arr till 5 blåsare på mycket musik också...så det är en del mailande och telefonerande.

Glammigt värre kommer det att bli jallafall..! :-)

måndag, mars 29, 2010

En dag av möten...

...på Eyeworks. Intronummer inför Guldkvällen planerad...och sånt. Nu e det bara att skriva noter på allt..! :-)

söndag, mars 28, 2010

En dag av musikglädje i Gamlestan

I kvällens Bingolottoavsnitt var Marie Picasso huvudgäst - och Roger Pontare musikgäst.

Vi plockade in en rackarns blåssektion till Pontares soul-rökare. Grym glädje.

Tomas hängde dessutom in med saxofonen i hela programmet....inte bara med saxofonen förresten... :-)



Maries Picassos sololåt var en ballad med bara piano - så där var koncentration & feeling huvudkonceptet... :-)

Som avslutning av programmet spelade vi "Stjärnorna" - pampig låt..!

Undra förresten om det var _någon_ i hela världen som uppfattade att vi spelade temalåten från förra årets RixFM-festival som In-jingel till Hemliga gästen som jobbat med RixFM många år...??? :-D

Tjoooooo

fredag, mars 26, 2010


Jä. Feeling. Det var grymt kul att spela Fibes bombastiska 80-tals-låtar. Jä. Publiken kändes "med"...och det var kul med vocoder också... :-) Jä.

Fibes, oh Fibes! i Umeå

Satte mig på morgonkvisten och repade igenom hela konserten med hörlurar.



Har fått en rep-video från Fibes gig på Berns förra året. Grymt bra reptape!






Hade möjlighet att låna ordinarie keyboardists rigg på gigget ikväll...men har tagit beslutet att spela på syntar som jag kan istället.

Har beställt en NordStage som backline...åsså tog jag med mig 2 småsyntar: R3 för leadljud, pads och vocoder...åsså MicroX för 80-tals-brass-glädje.

Fyllde en hardcase med R3:an, sustainpedaler, strömeliminatorer, telekablar mm...åsså tog jag MicroX:en i sin orangea case...så funkar det att flyga med.

Strax innan jag åkte kom jag på att jag ville lyssna på reptapen i iPhonen...och det funkade KANON att exportera filmen i MacBookens Quicktime till "iPhone-format" och ladda över till telefonen via iTunes. Jä!
Vid 12 tog jag bilen till Landvetter och efter 2 flygningar nådde vi Umeå vid 16.

NordStagen som finns här på plats är tyvärr ingen EX, så Nord Sound Manager (Flytta-ljud-program) funkar inte...och mitt akut-programmerade PianoMedPad-ljud (3 layers) gör att pianot kommer lite "sent" ibland (voices-svacka...)...men det verkar bara vara att leva med...

Riggen känns jättebra - nu e det bara att köra hårt..! Gigstart 21:00. Jä.

torsdag, mars 25, 2010

Förberedelsedag

Har suttit å plankat Fibes, oh Fibes!-låtar idag. Ska vika med dom på "Umeå Open" imorgon. Sedan jag spelade med dom senast har nya plattan kommit - så de flesta låtarna e lite omgjorda. Plankar en livevideo från Berns...åsså referenslyssnar jag studioversionerna av låtarna i Spotify för att inte missa några detaljer. Det ska bli jättekul!

onsdag, mars 24, 2010

Sarah Dawn Finer på Lorensbergsteatern

Gick på konsert ikväll. Det händer inte så ofta längre...trevligt. Bandet hade repat stämsång grundligt, och spelade jättebra. Tillsammans med Sarahs små storys mellan låtarna var det en jättetrevlig konsert. Kul att introt på konserten var "Å Saaaaara, kom uuuuuut ikväll"...hehe. Tjo!

tisdag, mars 23, 2010

En tisdag i livet

Satte mig imorse med 2 kompanjoner i Mikos trumstudio och gick igenom en inspelning som vi gjorde för 1,5 år sedan. Bounceade 7 instrumentaler. Det kändes gött!

Alltsedan lunch har jag suttit i telefon och skrivit mail. Organisation framför allt..! :-)


Tjooooooo

måndag, mars 22, 2010

Schemalagd dag...

Drog iväg på morgonkvisten för att hämta upp min Yamaha-monitor som jag råkat lämna i Carlstens fästning på Marstrand när jag spelade på ett event där i Juni... :-)

Det räcker ju inte med att köra till Marstrand...väl där måste man ju:

Parkera,
åka färja,
GÅ upp till fästningen,
ta sig in i fästningen,
leta efter högtalaren,
GÅ med högtalaren tillbaka till färjan,
åka färja,
gå tillbaka till bilen.

Jaja - det ordnade sig - så vid 12 var jag på Eyeworks-redaktionen för Bingolotto-möten. Nästa veckas program och Guldkvällen e nu typ "färdiga"...grymt!


Vid 16 omgrupperade jag till Gamla Ullevi där jag spelade Coctail-piano på en middag inför kvällens derby IFK Göteborg-Häcken.

Det var där jag behövde Yamaha-monitorn... :-)

söndag, mars 21, 2010

Maxat Bingolotto

På förmiddagen gick jag igenom å såg till att alla arr och en backtrack var klar inför kvällens Bingolotto.

Vi träffades med bandet vid 12:30 och drog igenom alla musikinsatser. Olle vickade på gitarr idag.

Pauline-låtarna andas ju lite 60/70-tal...så jag kompletterade riggen med Electro3 ovanpå Rhodeset för Mellotron-flöjt och orgel. MicroX:en flyttade till ovanpå flygeln å agerade "Hallå hela pressen"-brass och In-grid-dragspel.

Repetitionerna var lite crazy idag...å körtjejerna lärde sig "En glad calypso om våren" så sent som 18:45...men det funkade ju det också... :-)

Det var ganska många olika entré och outro-låtar...så totalt blev det hela 17 musikstarter i kvällens program..!

*Introvinjett
*Entré Amelia (Hallå hela pressen)
*UT ur akt 1 (In-grid)
*IN i akt 2
*Bingomusik: "Amelia" (Tommy Nilsson)
*Pauline: "Give me a call"
*UT ur akt 2 (Give me a call-refräng)
*IN i akt 3
*Bingomusik: "En glad calypso om våren"
*Entré Gösta Linderholm (Rulla in en boll och låt den rulla)
*UT ur akt 3 (Sista visan)
*IN i akt 4
*Bingomusik: "Me and Bobby McGee"
*UT ur akt 4 (Disco Eb-moll)
*IN i akt 5
*Modevisning (We are family)
*Pauline: "Sucker for love"

Maxat - men kul sändning..!
Gonatt... :-)



(Foto: Mathias Otterberg)

torsdag, mars 18, 2010

Dalande tempo på torsdagen

Alla verkade nöjda med mina pålägg på den "gamla hiten" - så jag bounceade piano och stråkfiler och levererade.

Skrev även in några vinjettmelodier i Sibelius (å skickade iväg) - eftersom vi ska ha gitarrvik på Bingolotto på söndag.

Framåt dagen kollade jag Fibes oh fibes Facebook-sida - där man igår nämligen kunde läsa att Linköpings-gigget (som jag skulle vika på idag) var inställt..!

Döm om min förvåning när det idag stod att läsa att även morgondagens gig i Karlstad är inställt..!? Wow.

Detta gör att jag nu har 2 oväntade dagar hemma. Inga problem att fylla dom med saker att göra - men skönt å kunna se ett par avsnitt av "Lost" utan att få dåligt effektivitets-samvete... :-)

Har under dagen klarat av en del musikerbokningar å artistfrågor inför de närmaste veckornas Bingolotto. Mycke mail å telefon nu.

Tjooooooooooooooooo

onsdag, mars 17, 2010

Redigering...

Stråksessionet flöt på fint...och jag har nu redigerat å dubbat å åkt med volymer och allt sånt där. Gjorde en slaskmix å mailade ut - så alla inblandade kan kommentera innan jag levererar filerna.

Hann även att spela in några lines till Pauline-låten vi ska kompa i Bingolotto på söndag. Det känns kul att göra ett halvkomplext backtrack till "Give me a call" - eftersom den e så fräckt proddad..! "Sucker for love" kommer vi dock att spela helt live... :-)

Effektiv start på dagen...

Blev uppringd av dagis - om att Max skulle på teater på morgonkvisten...så vi fick skynda oss. Detta gjorde att jag "kom igång" rätt bra på förmiddagen..!

Satte mig å fixade noter till bingomusiken inför söndagens Bingolotto. Hittade även noter till några jinglar vi ska spela. Skönt att ha det avklarat!

Sen har jag nu arrat stråk till en "gammal" hit som ska spelas in i ny version. Stråkmusikerna kommer nu kl 15...å jag har även passat på att skriva ut några lines till en av artist-låtarna vi ska kompa i Bingot på söndag. Lite överkurs med riktigt stråk till det kanske...men man får passa på... :-)

Det dök upp en video...

...från Linda Holbergs releasespelning på River Café den 17 jan. Tjo!

måndag, mars 15, 2010

Mötesmåndag

Planerade upp veckan lite på förmiddagen - och satt i bingolottoredaktionsmöte hela eftermiddagen.

På kvällen gick jag på premiären av Claes Erikssons "Max". HELT fantastiskt. Gå och se den. Hans ordbenderi är grymt..!!! Trevlig kväll för övrigt också..! :-)

söndag, mars 14, 2010

Bingosöndag med Erik Linder


När jag kom på plats vid 13 möttes jag av ljusteknikerna som flyttade en ljuskanna som skymt nerräknings-monitorn för mig i 3 program...så nu kan jag seeee..! Dessutom fick jag nya lyssnings-monitorer...så nu han jag hööööra också... ;-)

Vilken skillnad att nu kunna vara avslappnad å sitta ned (å ändå se klockrent) när akterna börjar...Yes!


Idag skulle vi kompa Erik Linder i hans melodifestivallåt - och kören Caleido sjöng bakom honom. I övrigt var det bara 3 bingolåtar och några jinglar - så dagen blev rätt soft. Dansbandet Titanix skötte sig ju själva.

Såhär ser vår orkesterplats ut...snyggt va..?!

lördag, mars 13, 2010

De tre grundstommarna

Laddade just upp inför kvällens melodifestivalfinal med att lägga keys på en countrylåt.

Piano/Wurlitzer/orgel blev det. De tre grundstommarna... :-)

fredag, mars 12, 2010

Clockwork - "Sinking ship"

Här är en låt som jag spelade in stråk på nån gång förra året. Videon e helt ny. Jä.

Gammal svensk hit

Idag har jag doktorerat i en "halvgammal" svensk hit. Bra låt - som ska nyinspelas. Jag har fixat med pad, pizz-stråk och piano å skickat till producenten. Det kommer bli jättefint..!

torsdag, mars 11, 2010

Planeringsmöte

Ikväll har jag suttit i ett litet musikmöte inför Bingolottos Guldkväll den 4:e April. Det kommer att bli extraordinärt..! :-)

onsdag, mars 10, 2010

Pianoläggning

Har spelat piano på en låt idag. Stage Compact blev det. Kompletterade även med en TG77-pad. Å har levererat. Typ så. Kul.

tisdag, mars 09, 2010

måndag, mars 08, 2010

Gentlemen från gårdagens Bingolotto:

Bounce bounce

Idag har jag gjort de slutgiltiga mixarna på alla blås-boks-låtar. 45 bouncear...nu e det klart..! :-)

Även ett möte på Eyeworks inför söndagens Bingolotto har hunnits med...

söndag, mars 07, 2010

En total Bingosöndag

Började dagen med att komplettera denna veckas noter till Bingolotto. Satt vid TV-bordet å hade Vasaloppet på i bakgrunden...samt barnen som spelade Nintendo DS.

Tog med mig Astor & Max till Bingolottostudion för att lösa en logistisk skiss...så Anna hämtade upp dom efter en halvtimme. (Hennes skjuts hade fått punka på väg hem från en spelning..!)

Repen flöt på fint...och sist på eftermiddagen repade vi med Gentlemen. De sjöng grymt - och efter en lyssning i ljudrummet kändes det väldigt cool inför kvällen.

Sändningen flöt på finemang - och att spela "Da do run run" när Mr Methane kom in kändes "stort"... ;-)

Gentlemen's låtar var avslappnade å pampiga. Ska bli kul å höra på TV4play när kvällens avsnitt dyker upp. Tjo!

lördag, mars 06, 2010

Jessica..! Kul.

Det känns ju kul att ha med ett stråk i Globen-finalen. Jä.

En annan kul detalj med kvällens "2:a chansen"-resultat är ju att både Jessica och Pernilla ju har varit frekventa Christer-Sjögren-gästartister senaste året - så jag storgillar utgången i kvällens dueller... :-)

fredag, mars 05, 2010

torsdag, mars 04, 2010

Idag har jag varit i Oslo och spelat i Skavlan med Christer Sjögren och Thorsten Flinck.

Vi körde igenom "En sång en gång för länge sen" ett par gånger på soundcheck/bildrep. Duetten blev skön - och lite rolig faktiskt..! :-)

NRK hade fixat fram en B3:a och en GT2:a...så det var full täckning på keyboardfronten... :-)


Hängde även på mitt Tritonrack för ett svagt stråk...bara för att bredda ljudbilden lite.






Jag upplevde inspelningen av programmet som riktigt magisk - intervjuerna var laddade och kul. Vår tagning av låten var även den laddad och kul. Konstig känsla att åka upp till Oslo - och vänta en hel dag - och sedan bara riva av en låt i 3 minuter...hehe.

Ska bli oerhört intressant att höra i TV:n imorrnkväll..!

tisdag, mars 02, 2010

En tisdag i buss och hufvudschtaadt

På morgonkvisten skrev jag en kompnot på en låt som vi ska spela i Skavlan (SVT1) på fredag. Det är Christer Sjögren och Thorsten Flinck(!) som ska sjunga duett. Missa inte det..! :-)

Vid 08:30 gick turistbussen mot Stockholm. X2000 behagar ju inte att gå - så detta är lösningen för "The special tour". Tyvärr fick vår buss inbrott i Malmö häromdan - så nu har vi en ny buss - UTAN strömuttag...svackaaaaaaaaaaaaaaaa.

Jaja - vi kom fram tidig eftermiddag. Jag satte mig å mixade lite blås-undervisnings-boks-låtar och laddade för kvällen.

Gigget med "The special tour" (Anders Ekborg, Noel McCalla, Caroline Larsson) var lyckat. Mycket folk - och det var skönt att spela denna konsert i en lokal som inte var så "Konserthusig" - utan med club-aktig som ju Rivals konsertlokal är. Jä.

måndag, mars 01, 2010

Vilken diversemåndag...

Började dagen (efter att ha spelat "Uno" med barnen) med att mixa ett par blåslåtar i källaren.

Sen var det ganska strax dags att ge sig av till dagens Bingolottomöte. Alla bitar föll på plats - och det kommer bli ett trevligt program på söndag..! :-)

Efter detta hann jag hem å spela in orgel på en låt...och leverera den.

Vid 18 var jag på plats på Konserthuset här i Göteborg för att rigga inför kvällens "The special tour"-konsert. Syntarna var uppställda - så det var bara att koppla in alla kablar.

Gigget var kanon - stor och positiv publik.

Känns gött att gå från att bli mixad av Åke Linton på Bingolotto igår - vidare till att få kvällens liveljud skött av Per Gardenkranz. Snacka om att känna sig trygg i att det bästa möjliga ljud kommer ut till lyssnaren i båda lägena. Jä!

Eurovision..!

Aisha vann den lettiska uttagningen - så våra körer från Tuve kommer att vara med i Eurovision. Stooort :-)

Här är en länk

...å här e låten (igen... :-)

Total försäljningsdominans...

...wow - bara Melodifestivallåtar på iTunes försäljningslista just nu:


Här kommer man ju kunna följa utvecklingen under veckan...å förmodligen kunna läsa ut vem som tar sig vidare från 2:a chansen...och vilka som ligger bäst till inför finalen... :-)

söndag, februari 28, 2010

En jazzig Bingolotto-söndag

Satte mig på morgonkvisten och kompletterade noterna inför dagens Bingolottosändning...

Vi skulle bl.a spela en skön version av "Underbart är kort" med Laila Adele - och eftersom jag inte var helt säker på tonarten matade jag in min kompskiss i Sibelius. Inte helt vanligt för att vara jag - föredrar (effektiv) handskrift - men vid ett sånt här tillfälle är det ju bra att snabbt kunna skriva ut några olika tonarter och ta med..! :-) (Jag veeeet - "skaffa reseskrivare"... :-)

Väl på plats började vi med att köra igenom bingo-dragnings-musiken. Dagens huvudgäst var Grynet Molvig - så repertoaren höll sig runt jazz/revy o dyl. En 5/4, en bossa och Spader Madame.

Repet med Laila kändes jättebra - och vi modifierade harmoniken en hel del, när vi kände vilket stuk låten skulle få. Här är en bild från repet:
Foto: Mathias Otterberg

Sändningen flöt på bra - och det känns mer och mer avspänt med musikstarterna in efter reklampauserna. Skönt.

Redan imorgon e det möte inför nästa veckas avsnitt..! :-)

lördag, februari 27, 2010

Överlämningsdags

På förmiddagen skulle jag ge mig hemåt upp mot Göteborg. På rummet stod min rigg jättefint å väntade på Stefan som skulle komma tidig eftermiddag.

När han nådde hotellet hade dom inte hunnit städa det aktuella rummet - så städet dumpade riggen i ett annat rum...hahahaha...

"So much for" fin överlämning...hahahahaha.

(Obs - alla sladdar var fortfarande ikopplade..! :-)

Gryyyyyyymt..! :-)

fredag, februari 26, 2010

Skön kväll i Malmö

Körde ner mot Malmö vid fredaglunch. Vattnet stog högt på vägarna av allt smältvatten. Blev nojjig att vi skulle kunna få vattenläckage i källaren...G5:an står på golvet...så jag vände hem å backupade ett projekt jag håller på med...hehe.

Kom ner till hotellet vid 15. Riggade upp min "The special tour"-rigg på rummet för att Stefan som ska vika för mig på söndag skulle få känna på upplägget när han kommer till samma rum(!) imorgon.

Vid 17 skulle vi soundchecka med Melodifestival-förbandet på Malmö Arena.


Jonas rigg (S90EX+MotifXS6) kändes skön - och jag kompletterade faktiskt med MicroX för att känna mig än mer "hemma"... :-)


Förlåt för den överexponerade bilden... :-)




Gitarristen i bandet hade förirrat sig på fel X2000 å hamnat i Katrineholm - men han hann PRECIS till soundcheck.

Här fixar han till sitt pedalbord i sista stund... :-)








Före Melodifestivalgenrepet spelade vi 2 medleyn - och Timo Räisänen kom in och avslutade det andra medleyt med höga "La voix"-toner..! :-) Malmö arena var nästan fullsatt..! Grymt.
Bilden e från Tobbe Eks blogg...tyvärr fick han inte med mig längst till vänster... :-)

Här är en bild tagen av Sofia på GP's nöjesblogg

Kvällen avslutades med schysst restaurangbesök på Lilla torg...och ett kort häng i hotellbaren. Jä.

torsdag, februari 25, 2010

Torsdags-fix

En hel del telefonsamtal å mailande hit å dit för att styra ihop den närmaste tidens uppdrag.

Hann även mixa några Blåslåtar i källaren. Lägger nu in percussion och gitarrer å fixar med balanser - snaaart klart..!

onsdag, februari 24, 2010

Göteborg Horse Show

Idag inleddes Horse-show-veckan i Scandinavium. Jag spelade mys-piano på välkomstfesten på 18:e våningen i Gothia Towers.

Det var första gången jag åkte upp i en av deras vanliga hotellhissar sedan jag såg första Johan Falk-filmen...hahaha...det var nästan skrämmande att gå in i hissen med den polisjakten/morden på näthinnan...hehe.

Väl på plats där uppe så stod det redan ett CP300 riggat - så det var bara att köra. Jä!

La upp några Logic-loopar i ett session - som jag använde som lite lounge:iga grooves under kvällen.

Speltiden var 19-23...så det komponerades friskt... :-)

Trevlig kväll! Oerhört mycket folk - och Sverige tog ju guld i skidstafetten också! Jä.

Framtidsmöte

Tillbringade eftermiddagen på 2Entertain - med ett möte om framtida uppdrag. Spännande. Det gäller ju att ha många järn i elden - men ändå ha en struktur på livet. Det närmar sig ;-)

MixMix

Sitter och mixar blåsbokslåtarna under dagen. Sakta men säkert börjar det bli färdig produkt. Härligt.

måndag, februari 22, 2010

Shawn Desman - Shiver

Här är en låt som jag spelar piano på...Shawn e från Canada och låten är proddad av Random...släpps idag..!

söndag, februari 21, 2010

Bingolotto-ny-premiären avklarad

Jä. Vilken söndag.

Riggade upp all utrustning vid lunchtid. Upplägget blev såhär:

Yamaha GT2-piano med påhängt pad-rack (TG77/2080) volympedalsmässigt.
Rhodes för bingomusik. Hottad med preamp av Freddan.
MicroX för pad vid bingomusik. Även diversesynt för artistnummer.
Stage Compact för orgel - och pi/pad om det är "ståläge" på nån låt... :-)
MacBook/Logic med firewireljudinterface för eventuella stråk/seq-backtracks.

Oerhört skönt när allt var igång - och riggen kändes komplett..! :-)

Under sändningen är In & Ut från reklampauser en viktig uppgift för mig...att få igång intromusiken i exakt rätt sekund...hehe.

Jaja - en trevlig kväll med Jessica Andersson och Mathias Holmgren som gästartister. Jä.
Foto: Mathias Otterberg
(Jämför "Före/efter" med bilden 3 inlägg ner... :-)

EDIT: Här är "Wake up" från gårdagen:

lördag, februari 20, 2010

Ledig lördag

Jä - en lördagkväll att minnas...

Träffade lite vänner på stan och åt och kollade TV(!) :-)

Anja i Super-G
Melodifestival med grym Darin-låt!
Skidåkning med fantastisk insats av det svenska laget - Guld & Brons. Jä.

Sen gick vi till Melodifestivalefterfesten å hängde lite.

Skön kväll! Jä.

fredag, februari 19, 2010

Lunchmöte

Idag träffades vi hela orkestern på Bingolotto för att göra ett avstamp inför vårens program. Producent, musikansvarig och vi i bandet skissade på visioner och möjligheter. Kul!

Nu i kvällningen gav jag mig ut i snöovädret och hämtade min StageCompact på Port Arthur - den blev kvar där igår - för min fru behöver den på ett vigselgig imorrn. Wow vilket bil-före...total djupsnö..! ;-)

torsdag, februari 18, 2010

Logistisk dag...hehe


09:30 Möte på Bingolotto angående musikens olika funktioner
11:00 Köpte 4-kanals ljudkort på Andreasson musik - för att kunna separera klick och backtrack.
12:30 Lunch på Masala
13:00 Hämtade familjen på stationen
15:00 Lämnade barnen på dagis(!)
15:30 Kort rep i Mikos studio inför kvällens mys-gig
16:30 Möte i Bingolottostudion där vi bestämde orkesterns nya placering mm.
18:00 Hämtade barnen på dagis
20:00 Gig på Port Arthur på Eriksberg

...sen hängde vi lite på Hotell 11 samt en kortis på Melodifestivalfesten på Valand.

Ganska intenssiv dag...hahaha.

onsdag, februari 17, 2010

Samma typ av dag...

Har inte lämnat hemmet idag...sitter bara och ordnar och donar...å ser på OS. Gött.

tisdag, februari 16, 2010

Ordna och dona

E gräsänkling några dagar...så jag betar av "Att göra-listan"... :-)

Har bounceat lite blås, scannat noter, fakturerat och pratat i telefon. Jobbar på...

måndag, februari 15, 2010

Heldag med nystart

Har idag haft: lunchmöte med producent, redaktionsmöte inför söndagens Bingolottoavsnitt & planering inför resten av vårens Bingolotto.

Nu e våren kickstartad - så nu e det järnet att komma in i tänket i produktionen. Jag kommer att vara kapellmästare från och med nu på söndag...så välkommen till TV4+ söndagar 19:00..!

Denna söndag är Jessica Andersson huvudgäst och Mathias Holmgren kommer å sjunger.

söndag, februari 14, 2010

Bryan Adams OS-låt...

...var så enerverande att INGEN har lagt upp den på YouTube än. DET är stort..! :-)

lördag, februari 13, 2010

Lördagens Börsen-gig

Åkte från hotellet mot Börsen vid 20-tiden. Vi smet in på Scandic Sergel Plaza å kollade första låtarna i Melodifestivalen för att få lite feeling...för att sedan skynda över till Hamburgerbörs.

Christer å Eriks samspel i showen e väldigt roligt att följa nuförtiden. Det utvecklas ständigt med nya vinklar. Jä.

Showen kändes tajt å bra...å det blev en snabb nerrigg efteråt - för att åka till Tyrol å hänga lite.

Skön kväll..!

Shoppingförmån

Har idag varit å shoppat kläder inför ett framtida uppdrag. Måste ha fräsch kostym, skjortor å dylikt. Kul faktiskt..! Köpte skjortor i kulörer som jag inte trodde om mig själv...lila...ljusblå...vit..osv...wow.

fredag, februari 12, 2010

Christer-show på Börsen

Idag har jag åkt en grymt försenad SJ-resa och tagit mig till Stockholm. Kånkade med mig packning och 2 barn...barnen lämnade jag längs vägen...och packningen är nu riggad på Hamburgerbörs. Vi har även repat igenom hela(!) konserten - så ikväll e det bara å köra..!

torsdag, februari 11, 2010

Lettland

Satt och surfade lite - och insåg precis att en låt som jag arrade kör på för ett par veckor sedan (13-14 jan för nån som vill kolla bakåt i bloggen) ska vara med i Melodifestivalen i Lettland. Det visste jag faktiskt inte... :-)

Ni som känner min fru Anna känner säkert igen hennes röst i refrängerna... :-)

Bounce bounce

Spelade ner de sista blåslåtarna för gitarrläggning...och scannade även kompnoterna till pdf:er. Skönt å ha det gjort innan helgen.

Imorgonbitti bär det av till Hamburgerbörs för en helg med Christer Sjögren. När vi flög till Finland för ett par veckor sen lyckades SAS att krossa min notpärm som låg i min väska. Har idag flyttat över alla papper till en fräsh pärm - så nu e jag redo!

En låt som aldrig släppts...

...men som ligger på YouTube.

På denna låt spelar jag piano och har arrat/spelat in stråk till RedOne & Claude Kelly.

Pappa e med å spelar fiol.

Känns stort nu när RedOne har breakat så STORT - och visst e låten bra..??!

onsdag, februari 10, 2010

Så var det dags igen...

Jag följer bloggarna väldigt regelbundet...Melodifesitvalen e i Sandviken denna vecka:

http://blogg.aftonbladet.se/7

http://blogg.expressen.se/backstagebloggen/

http://blogg.expressen.se/anders/

http://blogg.gp.se/nojesbloggen


Denna vecka har jag skrivit stråknoterna till Andreas Johnsons låt...men det är mest kuriosa...för där tar jag inte åt mig nån cred...det är Marcos Ubedas verk. Glädje.

Däremot så kommer min fru Anna att dyka upp i Melodifestivalen på lördag. Jä. Stort..!

Tidigt körsession

Hade besök av Emme imorse vid 08:30..! :-) Hon sjöng in körer till en Australiensisk sångerska. Ett lyckat arr som kändes lite "Prince"...ska bli kul å höra om producenten diggar. Jaja - en rivstart på dagen var det jallafall..! :-)

tisdag, februari 09, 2010

Fortsatt glädje

Satte mig å började pre-mixa alla blåssession så att det ska kunna läggas gitarrer.

En av hårddiskarna jag köpte imorse var en 1TB Lacie...så nu medan jag jobbar backupar jag hela studio-datorn...skööööönt.

Lagom till dagis-hämtningen var även mina grejor jag lämnade till TV-trim imorse färdigreparerade(!) - så jag åkte dit å hämtade upp.

Nu i kvällningen e det läge för fortsatt blås-pre-mix...

Ärendevarv

Wow...effektiv morgon...

Först startade inte bilen...så jag fick ta hjälp av 2 grannar...en med låsolja...och en med startkabelhjälp.
Dagislämning med motorn igång... :-)
Upphämtning av 2 syntar som varit utlånade
Inlämning av iPhone med krossat glas på Mumien.se
Inlämning av kavajer till kemtvätt
Kopiering av vik-noter på ett tryckeri
Inlämning av trasiga hörlurar och sustainpedaler till TV-trim
Upphämtning av nylagad iPhone...köpte även billaddare till den.
Åkte till Panorama och jagade mina hörlurar som dom ska ha...vilka dom inte hittade.
NetonNet - inköp av diverse hårddiskar

Å nu e klockan 12...deeee vaaaa la effektivt..???

måndag, februari 08, 2010

Omväxlande dag

Började dagen med att "printa ut" några noter inför dagens begravning.

Vid 10 skulle jag vara på Cabaret Lorensberg å kompa audition. Det blev naturligtvis så att idag var _dagen_ när bilens batteri inte pallade kylan längre...så bilen ville inte starta. Fick ta en taxi - och hann i tid ändå.

Efter 2 timmars trevligt jazz-komp var det dags för att knalla till Vasakyrkan för begravning. Repade först med sångaren i församlingshemmet. Cool lokal!


Spelade ganska mycket fritt på begravningen - låtar med tema kring hav och båtar. Kändes bra att spela.


Vid 14 efter begravningen var det bums tillbaka till Cabaret Lorensberg för de sista timmarna audition. Skönt när man kan pussla med en dag såhär. Inspirerande faktiskt!

söndag, februari 07, 2010

Ett piano...

Spelade nu ikväll in ett piano till en tjej som är stor i Australien.

Har fortfarande inte fått hem min Compact...så jag spelade med softwarepianot Steinberg-"The Grand 2"...och det funkade OK.

Glaset krossat på iPhonen...

Hade lagt iPhonen på soffarmstödet. Med 2 barn i soffan dröjde det förstås inte länge förrän den råkade knuffas ner på golvet. Detta fall på 60cm krossade glaset. Kul.

Läste i nåt forum att det finns ett ställe på Gibraltargatan som heter Mumien...dom fixar det för 1490:-. Kul.

Här är en länk: Mumien

Lysande affärsidé...det lär ju bli aktuellt för alla förr eller senare... :-)

fredag, februari 05, 2010

Nostalgi-konsert

Åkte till Smyrnakyrkan å lyssnade på Salt - som hade sin storhetstid på 80-talet. Kul att återhöra alla dängor..!

Melodifestivaldags

Jag följer veckans aktiviteter i Ö-vik:

http://blogg.aftonbladet.se/7

http://blogg.expressen.se/backstagebloggen/

http://blogg.gp.se/nojesbloggen


Jag har gjort stråket på Jessica Anderssons "I did it for love"...Lycka till!

torsdag, februari 04, 2010

Filorganisering

Idag har hela blås-skivan flyttat in i min dator.

Jag var tvungen att öppna alla Logic-session från den portabla hårddisken och "select unused files" i varje låt å radera innan jag sparade det på min hårddisk...det hade råkat följa med några GB onödiga filer...men nu e det utrensat.

Sen skickade jag ett av Logic-sessionen till en kompis som förmixade blåsspår och gjorde en schysst bus för blåset...Copy/Paste...så det rör på sig.

Har även börjat dra i en gig-datum-krock som har uppstått om några veckor. Sånt e ju aldrig roligt - vi får hoppas att det löser sig till det bästa. Och att man inte skapar sig ovänner på köpet. Jobbig balansgång.

onsdag, februari 03, 2010

Fil-upphämtning

Under dagen satt jag och klippte i en "Bara stråk"-version till Martin Gabriel. Kul att plocka fram ett session som spelades in för ett halvår sedan.

På eftermiddagen körde jag i snön till "Top floor" och hämtade alla blåspålägg som vi spelade in förra veckan. Kopierade låt för låt...eftersom zip-filen jag gjort med alla 30 project inte ville kopieras. Wow. Jaja. Nu har jag alla filerna på min lilla Lacie-disk jallafall. Gött.

tisdag, februari 02, 2010

Peter Johansson från i fredags

Nordic Event arrangerade ett företagsgig i Sjuhäradshallen (Borås) i fredags. Tre drag kompade Peter Johansson i en Queen-show - och jag vikade på keys.

Här är "Radio Ga Ga" & "We are the champions":

Musik på riktigt

Ibland dyker det upp framträdanden/arr som gör att livet av musik når nya höjder. Whitneys National anthem, David Phelps "Oh holy night", Aguileras "Have yourself a merry little christmas"...and now this..!

EDIT: TV-bolaget raderar klippet hela tiden - så kolla HÄR istället... .-)

Igårkväll..!
Tack till Sebastian för tipset..! :-)

måndag, februari 01, 2010

Nu e min hemsida igång igen..!

Här:
www.bylund.nu

Diskografi

Fyll nu i här nedanför om detta var Kuuuul eller gläääädje eller nåt..? :-)

Måndagsgöromål

Ägnade förmiddagen till att planka ett par låtar - samt öva(!) lite. Vid 14 spelade jag nämligen på en begravning. Spelade 2 låtar solopiano och kompade Pernilla Emme på 3 låtar.

Sen åkte jag och lämnade ifrån mig studionycklar och en synt som jag lånat. Tjo.