söndag, augusti 22, 2010

Fortsskaffningsmedelsdygn

Var ute på en ö i Stockholms skärgård och spelade igår. Hade med mig Compacten, syntstativ och notställ. Här kommer en liten bildkavalkad på hur denna resa kust till kust tedde sig...

Först Minitaxi från Tuve till Göteborgs central:







Sen X2000 till Stockholm:











Sen upphämtad med bil och körd till rep i Nacka:






Sen bil från Nacka till Färjeläget i Stavsnäs (Värmdö)






Sen båt från Stavsnäs till Sandhamn:








Efter gigget åkte vi Taxibåt i 21 knop tillbaka till fastlandet (Sandhamn-Stavsnäs)







Därifrån blev jag skjutsad i en överpackad bil in till Stockholm city...där jag sov över...







På söndagmorgonen tog jag en Taxi till Stockholms central:








X2000 tillbaka till Göteborg:








På Göteborgs Central väntade en taxi som körde till Bingolotto i Gamlestan.







Efter Bingolotto blev jag skjutsad av en granne - som är pressfotograf - tillbaka till Tuve.







Såååååååååååå var min lördag-söndag resemässigt... :-)

Bingo med Olsen Brothers

Jag kom direkt från en Stockholmsresa till Bingot idag....och resten av bandet hade avslutningsgig med Diggilo igår...så det var ganska lågt tempo på Musikrepet på morgonen...men det tog sig - och när Olsen Brothers dök upp på eftermiddagen för att repa, var det bra drag på scenen.

Vi spelade deras versioner av 2 ABBA-låtar...och det inbjöd till att spela boogie...många detaljer från originalversionerna är bortplockade i deras versioner...så all energi fick gå till svänget istället... :-)

När det väl kändes som att allt var under kontroll visade det sig att Lotta Engberg fick ryggskott - så plötsligt stod programmet utan programledare.

Harald Treutiger ringdes in och var på plats 45 minuter innan programstart. Han hade ju ingen chans att ens hinna "gå igenom" programmet - utan alla instruktioner skedde via manuskort, studioman och instruktioner i öronsnäckan. Fantastiskt att det blev så bra..!

Programmet flöt på - och eftersom det var kvällstidningsvittring på programledarnyheten så var min granne som är pressfotograf på plats i studion. Fick skjuts hem med honom. Skönt efter denna intenssiva helg..! :-)


Martin Timell & Arne Hägerfors; stort att få spela "Det kommer mera" för dom... ;-)

lördag, augusti 21, 2010

Anders Ekborg i Sandhamn

Vi träffades på lördagen och repade igenom låtarna hemma hos Anders. Jag hade aldrig spelat med gitarristen förut - så det var gött att få en genomspelning för att "spela ihop sig" lite.

Efter en timmes båtresa nådde vi Sandhamn där vi fick vänta lite på att rigga - för att en tjej med rullskridskor skulle prova scenen. Hon var influgen från New York för att uppträda i 10 minuter på kvällen. Jä.



Soundchecket kändes bra. Vår ljudtekniker PG hade plockat med stereo-Genelec till mig så det var lyx-lyssning. Jä...


Efter en god middag var det gig på privatfesten som hade "Hollywood-tema" - så vi spelade mest "filmlåtar" med Anders. Spännande att kompa Thunderball med bara Gitarr&Piano...men det kändes bra..! :-)

Här är en bild från Soundcheck:

Fotograf: TC Jarnbrink

En kväll med JC-band i Kajskjul 207

Åkte ner för soundcheck vid 17:30. Skulle låna ut Triton till en kompis...åsså hade jag ju min ordinarie rigg...så det var lite roddigt att packa bilen...å få in allt på Kajskjulet... :-)

Ljudet kändes kanon. Då återstod bara att fixa fram ett dubbelstativ till utlåningen. Det visade sig att varken Andreasson, Musikbörsen eller Jam hade inne nåt att ha - men Andreasson fixade fram 2 st stadiga singelstativ som jag fick komma å hämta en kvart efter stängning. Bussigt. Jä.

Sen var det jäkt tillbaka till Kajskjulet där vi spelade när gästerna kom. Så här fint var det dukat då. Sällskapet var på G och önskade AC/DC redan som 2:a låt...så det var drag från start...hahaha. Tydligen har Kajskjul 207 ingen loge - så vi hängde i lokalen hela kvällen...å åt skaldjursbuffé. Småsegt... ;-)

Vid 22:30 när vi äntligen kom igång med de ordinarie cover-seten blev det glädje att spela...det var ju instant låtar från min uppväxt. Kul att spela orgel å polybrass på låtar av typ Ledin, Rickfors, Bryan Adams, Whitesnake osv. Jäääää.

Roddade ner å var faktiskt hemma strax för 01. Skönt. För imorgon blir det en dag med långa resor... :-) Tjo.

fredag, augusti 20, 2010

Fredagseffektivitet

ÄNTLIGEN kickade effektiviteten in igen...så alla helgens repertoarer föll på plats. Det är en ganska varierande helg som ligger framför - och det känns lugnast att vara så bra förberedd som det går.

Ikväll ska vi spela på en Företagsfest med JC-band - så det blir covers från Chesney Hawkes, Nik Kershaw, Rick Springfield, Bryan Adams, Bon Jovi, AC/DC och Rammstein. Hela musikregistret alltså...typ...hahaha :-)

Imorrn spelar jag med Anders Ekborg på en privatfest LÅNGT ute i Stockholms skärgård.

Och på söndag e det Bingolotto med Anders Timell och Olsen Brothers.

Skönt att veta att varje repertoar nu sitter i varsin pärm.

Under veckan har några kompisar hjälpt till med sina befintliga kompskisser via mail. Eftersom jag sitter med Sibelius 4 så kan inte jag öppna filer från nyare versioner. Blev lite knäckt över detta - så inatt köpte jag en Sibelius6-uppdatering som download på nätet. Funkade klockrent!

torsdag, augusti 19, 2010

Torsdag

Ganska seg dag idag också...en del noter blev skrivna...och jag åkte även ner till Port Arthur och spelade med Husbandet där. Det kändes faktiskt som en "befrielse" mitt i all notskrivning att spela lite orepat. Grymt kul att spela ikväll faktiskt. Jä.

onsdag, augusti 18, 2010

En inte lika effektiv dag... :-)

Trodde med gårdagens facit att jag skulle fortsätta i samma tempo idag...men av nån anledning "gick" inte det...skrev jallfall komp-arr på de två Olsen Brothers-låtarna som vi ska spela i Bingolotto på söndag. Det fick bli dagsverket...för NU e det dags för Räkbåtsfest med Bingolottopersonalen...wow. Kul..! Jä.

tisdag, augusti 17, 2010

OJ vilken Effektiv dag!

Det märktes på ALLA tänkbara sätt att det är NU hösten drar igång. Wow vad mailen och telefonen har gått varm under dagen...hehe.

Jag började dagen med att skriva en "Att göra lista" över de saker som behövde fixas.

Inledde med att sammanställa och komplettera noter inför en spelning med en stor manlig artist på lördag. Hans gitarrist har full koll på repertoaren - och skriver ner allt i Sibelius - så det är GULD värt... :-) Bokade även tågbiljetter inför detta. Ett gig med taxibåt. Stoooort.

Letade upp å skickade iväg ett körarr inför denna jul's Stjärnjul.

Gick vidare med att sammanställa noter inför Flunsåsparkens finalkväll. Han som håller i bandet den kvällen hade redan alla noter till den ena artistens repertoar - och jag hade allt till den andra artisten - så det var smidigt! Renskrev en av låtarna i Sibelius.

Gjorde förberedande STIM-listor (kompositörer) gällande all musik som vi spelade i söndags i Bingolotto - samt även inför nästa program...så nu e det gjort..! :-)

Organiserar med en kvinnlig artist för att skriva ett arr inför ett stort projekt. Har fått en vision via mp3. Kommer att bli kanon!

Mitt i allt detta har jag visst artistansvar på Bingolotto just nu (kort-tids-vik..!!!), så där är det en del samtal och mail att hålla reda på...

Hade även folk här hemma som klippte vår häck - och forslade bort riset. Det gav dagen en annorlunda touch..! :-)

Mitt i alltihop började min 5,5-åriga son i "skolan" (0:an) idag...och 3-åringen började på ny dagis-avdelning...

När alla väl var hemma igen på eftermiddagen fixade jag fram noter - och drog till Flunsåsparken å kompade Allsång tillsammans med Yvette Palm. Bokade faktiskt en artist till Bingolotto via SMS under kvällen. Hahaha.

...så detta var en dag av EFFEKTIVITET...jäääääääääää

måndag, augusti 16, 2010

"Bandmöte"..!

Det verkar vara ett grymt projekt på gång...så vi samlade oss tillsammans med projektledaren hemma hos en av musikerna å "drog upp riktlinjer". Låter som en total klyscha - men det var nog exakt vad vi gjorde. Detta kan vara ett avstamp inför några GRYMT intressanta år..! :-)

Bingomöte

Åkte till Eyworks för att vara med å detaljplanera program 2 - denna söndag med Martin Timell som huvudgäst. Kommer som vanligt att bli ett grymt trevligt program..! :-) Don't miss it. Bingolotto, TV4+, 19:00 på söndag. Jä.

Rybak från gårdagen

Här är de två låtarna vi spelade med Alexander Rybak. Helt live. Tyvärr är YouTube-ripparna i fasfelsmono med nåt konstigt reverb...det lät inte så i sändningen...så jag vet inte riktigt vad som hänt...men jä.



söndag, augusti 15, 2010

En morgonsampling

Vi har Alexander Rybak som artist på Bingolotto idag. Det är inte så många sounds som behövs...men lite udda sounds... :-)

Jag kommer att spela på Motifen för Mellotron-flöjt och pizzicato. Åsså lite pad från TG77. Dessutom ligger det ett schysst arpeggio in i refrängerna på den ena låten; så jag bad Rybaks producent skicka dom korta arpeggio-snuttarna.

Dom kom som Wav:ar med mailen - och nu på morgonen samplade jag in dom på knapp 11 & 12 på den lilla SU-10:an ...det blir kul. :-)

lördag, augusti 14, 2010

Notskrivning

Ägnade lördagen åt att skriva noter på en ingångsmarsch till en vigsel, och en utgångsmarsch till en annan vigsel.

Angående ingångsmarsch tycker jag det är så svårt att veta hur _lång_ den ska vara. Ofta är ju brudparet framme ganska fort...men det är ju fint om musiken fortsätter ett tag...hmmm...2 min? 3 min?

Fantastiskt dokument

Wow - följ med till EMI-studion 1975...där Bengt Palmers producerar låten "Moviestar".


Min pappa sitter faktiskt med bland violinerna - men syns tyvärr inte i det korta stråk-klippet.

fredag, augusti 13, 2010

Redo för söndagens Bingolottopremiär..!

Under dagen har jag skissat noter till de ingångar/utgångar som behövs för höstens version av Bingolotto. Dessutom är nu denna söndags Bingo3-musik spikad och arrad :-)

Sen under eftermiddagen åkte jag en sväng till bingostudion och modifierade några Logic-sessions som jag använder i in/utgångar...Samtidigt som vårt monitormixerbord fick sig en up-shapening...så nu e allt klart...jäää.! :-)

(Kul sammanträffande att det var samma kille som i förrgår lagade min tangent på Triton, som idag såg till att Monitorbordet på Bingot funkar...hahaha)

Efteråt hämtade jag även upp nämnda TritonStudio som varit uthyrd till Bältesspännarparkens Kulturkalas-scen...hahaha...jäääää

torsdag, augusti 12, 2010

Bingo-genrep

Idag träffades alla i studion och kände på den nya tekniken/dekoren. Backlinen e i princip intakt...så det verkar kanon. Plötsligt la monitormixerbordet av...men det kommer specialister under morgondagen och styr upp det... :-)

Såhär fint har vi det i studion denna höst..! :-)

tisdag, augusti 10, 2010

Flunsåspark och Götaplats

Åkte till Flunsåsparken vid 16:30 å riggade upp S90. Claes Malmbergs pianist skulle använda det ikväll...åsså jag då.

Vid 19 började det...och jag kompade Ronny som höll i snacket, allsångerna samt sjöng ett par solonummer.

Trummis och basist från Malmbergs orkester var vänliga å spelade med i allsångerna...klockrent..! Detta var en sån kväll när det bevisades att noter bara är av glädje. KUL att skapa musik utan att repa..! :-)

Efteråt åkte jag ner och lyssnade på Carola på Götaplatsen. Hängde kvar med sällskapet och fick faktiskt även lyssna till Per-Erik Hallin helt oväntat på Incontro..! :-)

Jääääää

Notskrivningsdag

Har under dagen skrivit noter till söndagens Bingolotto samt kvällens Flunsåsallsång...

måndag, augusti 09, 2010

Bingo-möte

På väg till Eyeworks åkte jag förbi TV-trim och lämnade in min TritonStudio som behöver en ny tangent inför en uthyrning...

Sen var det möte hela eftermiddagen - där riktlinjerna inför söndagens Bingolotto-premiär lades upp. Kollade även in den nya dekoren...Nice..!

lördag, augusti 07, 2010

Internationellt

Hängde med en kompis igår - och lyssnade på nya låtar/inspelningar. Känner att han kommer att breaka totalt; rent internationellt...snart. Kul. Jä. Ville bara säga det.

fredag, augusti 06, 2010

Reset:ad R3

Har köpt en begagnad Korg R3; och kände att jag ville "nollställa" den så att fabriksljuden kom tillbaka. Det var faktiskt bara att stänga av Memory protection (shift-8) och sen trycka shift-7: "Preload"...å vips så var det klart. Lysande.

torsdag, augusti 05, 2010

My Space

Hmmm...detta fenomen "My space" dök ju upp för några år sedan.

ALLA musiker, producenter och artister skaffade My space - och sen avbefolkades det sakta - och nu e det typ helt borta besöksmässigt.

Ingen kollar in MySpace-sidor spontant längre - men det funkar uppenbarligen att länka till för en del artister...så på nåt sätt finns det kvar...

Jaja...detta faktum gör att jag faktiskt såg till att "fräsha upp" min MySpace-sida idag...så välkommen på ett snabbt besök. Jag har valt att inte ha några Mp3:or - utan bara videos. Vet inte varför...men jä. Här är länken:

Bylunds MySpace

tisdag, augusti 03, 2010

Bingolotto dag 2

Hängde in på redaktionen även denna dag och tesade lite programinnehåll. Riktlinjerna känns ganska tydliga...nu e det bara å boka å genomföra... :-)

måndag, augusti 02, 2010

Bingolottoupptakt

Det var "samling efter semestern" på Eyeworks imorse...med både frukost...å frukostfika...hehe.

Nu e den första månaden av Bingolotto i princip klar vad det gäller gäster av olika slag...jä.

söndag, augusti 01, 2010

Video från Halmstad igår

...någon har lagt ut typ alla låtarna från gårdagens gig.
Kolla här...å klicka vidare...12 videor :-)



Får väl också "gilla mig" med ett citat ur recensionen i Hallandsposten... ;-)

"Kompbandet inleder med klonkig ståbas, uppsvidade som gangsters från någon trettiotalsfilm och får scenen att brisera i boogiewoogiesväng med flyhänta pianotoner."

lördag, juli 31, 2010

Amanda Jensen i Halmstad

Åkte från Mönsterås redan vid 08 på lördagmorgonen. Jag satt i baksätet å kollade in Amanda Jensen-låtar. Maxat att bara "hoppa in" mitt i en inkörd turnérande konsert...men reptapen var tydlig - så det e ju bara å göra "likadant"...så ska nog alla va glada... :-)

Vi räddade faktiskt en kalv som smitit ut ur hagen längs vägen... :-)


Hann hem i 2 två timmar - innan jag tog bilen å fortsatte ner till Halmstad.


Kollade in riggen på scenen vid 17. Det är mycket piano på gigget - och det spelar man på en Stage Compact. Grymt - man känner sig som hemma... :-) Dessutom finns det en C1:a för orgelinsatser - samt en NordLead för "Happyland"-introt. Bakom pianot stog det en Motif på högkant som innehöll konsertens samplingar: stråkarr på en ballad...och en gong-gong i Happyland-introt. Jaja - allt verkade tiptop..!



Foto: Anja Svensson


Vid 18 kom bandet - och vid 19 var det gig. Det var MÅNGA tusen människor i publiken. Här är en bild som jag tog från scenen:



GRYMT kul musik att spela - och bandet e ju fantastiskt inkört - så det var bara å åka med. Jä.

fredag, juli 30, 2010

Magnus Carlsson i Mönsterås

Gick upp tiiidigt och kollade in det sista inför kvällens gig. Lastade i riggen i bilen och åkte till Borås - där vi packade om till en annan bil.

Efter en LÅNG färd genom Småland nådde vi Mönsterås för soundcheck vid 16. I sista stund slängde jag med R3:an när jag åkte hemifrån - och det var en skön krydda till kvällens sound. Här e riggen:


Gigget var jättekul - med låtar från hela Magnus karriär. Han har ju fantastiskt många hitar när man tänker in Barbados och Alcazar också. Grymt! Kul att få spela "Live forever" i orginal-disco-versionen också...har ju bara spelat balladversionen förut... ;-)

Magnus har bloggat om gigget:
http://blogg.amelia.se/magnus-carlsson/tag/monsteras/

(Bilden är från Magnus blogg)

torsdag, juli 29, 2010

Final av Svensktoppen nästa P4 Väst

Åkte hemifrån vid 09:30 - och åkte förbi Andreasson musik å hämtade en ny Stage Compact. Fortsatte sedan till ett regnigt Uddevalla där finalen av P4 väst's "Svensktoppen nästa"-uttagning skulle ske.

Eftersom Compacten var ny så behövde den programmeras upp...så jag kopplade in MacBooken och tankade in min senaste backup. Det tog en stund - men sen hade synten exakt samma sound som min gamla. Jä.


I finalen spelade vi ju låtar som vunnit i de 2 deltävlingarna - så det var bara att "åka". Trevlig men regning dag.

Här är vinnaren:

Liten orgel-kväll

La orgel på en skön rocklåt nu ikväll. Hooters-feeling. Jä.

fredag, juli 23, 2010

En dag i studion

På väg hem från Strömstad svängde jag in till Studio Bohus i Kungälv och jobbade hela dagen. Skrev kör-arr och la lite rockorgel. Jä.

torsdag, juli 22, 2010

Svensktoppen Nästa-deltävling i Strömstad

Motorvägen börjar bli klar hela vägen upp till Strömstad - så det gick FORT att ta sig dit idag.

Åkte till en musikaffär i Strömstad å köpte några nya telekablar. Hittade 5-meterskablar för 98:- styck. Klockrent. :-)

Det är 3:e året som vi kompar denna tävling, och det är 3:e året på denna scen också. Schysst med traditioner. Traditionsenligt bodde vi kvar på Hotell Krabban också. Jä.



Här hade visst någon lagt upp en video på en av balladerna som vi kompade:

fredag, juli 16, 2010

Nedtecknardag

Plankade klart de sista av de 18 kompskisserna som ska levereras typ idag. De låtar som byggde mest på ackord lät jag vara handskrivna - scannade och Photoshop-redigerade - så dom blev snygga å tydliga ändå... :-)

När en låt byggde på en basgång och nåt melodispel i pianot så skrev jag noten i Sibelius istället, så att det blev tydligt. Levererade en Zip med alla noter i via mail. Kul uppdrag!

torsdag, juli 15, 2010

Svensktoppen nästa i Lysekil

Idag har vi kompat 1:a semifinalen av P4 Väst's deltävling av Svensktoppen nästa. 6 låtar - varav vi kompade 5. Det var en del 80-talsbrass å en hel del pad å dragspel...jä. Regn på soundcheck men framåt sändning sprack solen fram..! :-)


Här är en länk till P4 västs sida

onsdag, juli 14, 2010

Nedtecknaren

På eftermiddagen fick jag besök av en kompositör som behövde noter på en låt som han ska presentera i Turkiet väldigt snart...

Trevlig "musikal-musik" som jag noterade med melodi, text och ackord.

När jag skulle redigera noten/texten nu på kvällen tog jag "steget" och installerade Sibelius på min MacBook...vet INTE varför jag inte gjort det tidigare. :-)

Piano på riktigt

Åkte ut till Floda vid 09 i morse å spelade in piano på akustiska "original-låtar". Det fanns ett upright på plats, som stereomikades både nära och rumsmässigt...åsså spelade vi in 5-6 låtar med bara sång å piano. Några var till klick/ackegura. Nice. Jä.

tisdag, juli 13, 2010

Heldag i Uddevalla

Gjorde en tidig start efter en åsk-natt å kollade in låtar vid 06 på morgonen... :-)

Vid 07:30 hämtade jag upp en trummis i "Lagerhuset" vid Järntorget. Ett nytt ställe för mig.

Vid 08:45 var vi på plats i Uddevalla - där P4 Väst's uttagning till Svensktoppen nästa skulle repeteras. Vi kommer att spela deltävlingar i Lysekil & Strömstad samt final i Uddevalla...totalt 12 låtar som ska tävla.

Husbandet ska kompa 10 av låtarna - och dagen var uppdelad i halvtimmar för att repa med varje tävlande.

Plus-gymnasiet har en scen riggad med backline - så det var smidigt och bra att repa där.


Framåt 18 var vi klara - å åkte hemåt igen. VARM dag..! :-)

måndag, juli 12, 2010

Gitarrjakt å slaskmix

Började vardagen med att jaga rätt på några gitarrpålägg till ballad-demon som jag spelar in. Det skulle t.ex in ett äckligt snabbt 80-tals-solo i mitten...hehe.

Framåt dagen fanns alla gitarrer i min inbox å jag kunde göra en slaskmix på hur låten kan komma att te sig på ett ungefär. Rätt så pampigt faktiskt... :-)

Hann med att åka å bada med familjen på eftermiddagen också...

söndag, juli 11, 2010

Bossa-mys-jazz-skisser

Har fått en beställning att notera 18 låtar...tog mig an typ hälften idag. Kul å planka lite...det var ett tag sen..!? :-)

Nu blir det VM-final i Fotboll..!

lördag, juli 10, 2010

Bad å bröllop

Efter en dag av sol å bad åkte jag till Tjörn vid 16 å riggade i ett scout-hus. Det skulle bli bröllopsfest på kvällen - å vi var bokade som en akustisk trio...(2 ackeguror + piano + PA. :-)

Efter detta hann jag med en badsväng till innan det var dags för match om 3:e pris i FotbollsVM. Perfekt uppladdning för att sedan återvända till Tjörn å spela i några timmar...


...halvsvårt dock att spela "dansant" med vår avskalade sättning - men vi gjorde så gott vi kunde å återvände sedan till fastlandet å avslutade kvällen med en korv. Jä.

torsdag, juli 08, 2010

Snabba ryck...idag - en spontan leadsång...

Hade besök av en sångerska som sjöng in lead på gårdagens powerballad...jä.

onsdag, juli 07, 2010

Big Beat i det fria

Åkte upp till Stenungsund vid 17-tiden å riggade upp den "stora" riggen med 3 syntar...skönt att slippa byta ljud så ofta...å istället låta varje synt ha sin funktion... :-)

StageCompact för pi+pad/orgel
MicroX för Polybrass
XP60 till div syntljud

Jaja - efter soundcheck hängde vi i ett rum i Mariagårdens fik för att se första halvlek av Semifinal2 i fotbollsVM...

Jag insåg ganska sent att min BigBeat-pärm med kompskisser blivit lite slaktad...men efter ett samtal hem så kom det en zip med alla saknade pdf-noter... :-)

Trevligt att spela - och jag riggade ned i lugn och ro - t.o.m efter PA:t :-)

Ett snabbt låtskrivarbesök...

En låtskrivare kom förbi och presenterade en låt som jag ska dema. Trevligt. Powerballad. EZ-drummer...here we go... :-)

lördag, juli 03, 2010

Gospelveckans avslutningskonsert

För 10:e året var det då dags för denna dag av gospel på Gullbrannagården. Vi repade flitigt 13:30-15:30, så sedan var det perfekt timing att se första halvlek Argentina-Tyskland i Fotbolls-VM. Sen blev det mer rep 16:30-18. Faktum är att konserten kändes väldigt välrepad när den drog igång vid 19.

För mig var det mest pad och orgel...men även en del polybrass...och faktiskt ett orchestra-hit parti... :-)

När jag satte mig i bilen vid 21:30 var det perfekt timing att lyssna på 2:a halvek av Paraguay-Spanien...så jag fick mycket av både fotboll å gospel idag... ;-)

En annan tradition är att solnedgången ska vara magisk i bilen på väg hem... :-)

fredag, juli 02, 2010

Gospel på Halmstads torg

Packade ihop mig å körde ner till Halmstad, å var på plats vid 14:30.

Det är en tradition för mig att spela 2:a-key på Spångbergs gospelkörvecka som Gullbrannagården arrangerar...Jag spelade 8 år på raken 1999-2006...åsså 2009...och nu 2010...så det är 10:e gången..! :-)

Det var en varm å go eftermiddag på Halmstads "Stora torg".

En kul detalj som just slog mig är; efter senaste veckornas Uno-gig är det ganska kul sammanträffande att kompet idag bestod av bröderna Nordbring..! (som ju var med i Freda') - JÄ.

Synkoperna stod som spön i backen - och nu sitter jag på hotellet å ser på kvartsfinaler i Fotbolls-VM. Jä.

Rivstart...

Satte mig i studion nu på morgonen å spelade in piano på två låtar som en kompis behöver till en begravning...nu måste jag lyssna in lite gospel inför helgen också...tjo.

torsdag, juli 01, 2010

Stenungsund med Uno


Jä vilken scen dom hade fixat på Mariagården denna sommar!

Idag skulle vi spela 2 set med uno - så jag plockade även med mig XP60'n för att kunna variera sound lite mer.

NordStageCompact för piano+pad å lite wurre
MicroX för Polybrass/pads/syntbas å lite stråk
XP60 för de "typiska" Freda'-sounden... :-)


Vid 19 när det var insläpp ringlade kön typ 100 meter! Jä. Väldigt mycket folk alltså. Denna kväll fyllde även Uno år - så det var en väldigt trevlig spelning. Jä.

För första gången spelade vi även Freda's "Allt man kan önska sig" ikväll; nånting säger mig att vi spelade den som cover med Masterpiece 1989... :-)

(Foto - sista bilden - Morgan Pilblad)

Gitarr: Magnus Reuterberg
Keys: Jag
Trumma: Peder Jonsson
Bas: Christoffer Nilsson

Ärenden på vägen...

Ska upp till Stenungsund å spela med Uno ikväll... Passade på att åka lite tidigare så jag hann förbi Bohusstudion å hämta upp lite grejor som blivit kvar där. Gick även in på 4-sound i Kungälv å köpte ett Quick-lock-stativ...jä.

onsdag, juni 30, 2010

Falkenberg visfestival med Uno

Åkte ner för soundchecket som skulle vara 16:00...

Efter ett diffust väntande fick vi soundchecka vid 18:15...när publiken släppts in. Kul.

Vid 21:30 gick vi på...och då var vår monitormix från soundcheck inte sparad...så det blev ett ganska förvirrat ljud...

Eftersom det var visfestival så försökte vi anpassa musiken lite därefter. Vi hade ingen elgitarr med - och jag spelade så mycket piano som möjligt. Låtarna formade sig jättefint - och det var kul å spela så "fritt" piano.

På efterfesten var det en man som sjöng låtar med skojga texter - ackompangerad av sin egen fiol. Stort. Dessutom förlovade sig ett par, som tidigare under dagen fått ett vis-stipendium. Minnesvärd kväll! Jä.

måndag, juni 28, 2010

Frukostmöte

Inledde vardagsmässigheten efter midsommar med ett litet musikmöte inför höstens Bingolotto...det ska börjas i tid.

På vägen dit stannade jag vid gamla SVT och såg rivningsarbetet. Wow. Såhär ser det idag ut där gamla Studio 12 låg...wow.

tisdag, juni 22, 2010

iPhone på äventyr

På måndagskvällen var vi på Farellis och käkade en sväng. På väg därifrån vinkade jag av mitt sällskap vid hotell Rubinen och hoppade in i en 272727-taxi.

På morgonen när jag vaknade insåg jag att min iPhone inte fanns här hemma.

Började ringa runt (från min hemtelefon..!): Farellis hade full koll på var jag suttit - men där hade det inte legat kvar nån iPhone.

Jag hittade taxi-kvittot - och ringde bilen som kört mig. Gårdagens förare hade inte vaknat än - men han som körde nu hittade ingen telefon i baksätet.

Telenor kunde spärra abbonemanget med en kod - som gjorde att det är möjligt att "låsa upp" det igen utan problem. Det lät bra tycker jag. Om t.ex gårdagens förare tagit hand om telefonen.

Lite uppgiven begav jag mig till Bingolotto för att hämta hem lite utrustning.

Plötsligt ringer min fru till Bingolotto och berättar att "en dam ringde och har hittat din iPhone". Jag får numret till henne å ringer upp.

Hennes story var: "Jag hoppade ur en taxi vid 3 inatt å kände att jag tappade något. Då stoppade jag det i min väska utan att se efter vad det var. Nu på morgonen såg jag att det var en telefon. Min dotter har en likadan - så hon laddade upp den och ringde upp folk i min "favoritlista" och hittade därmed min fru"...

Wow. Vid 16 mötte jag upp henne i Vasastan å fick tillbaka telefonen. Jä.

Satte mig på en restaurang i närheten och fick låna servitrisens mobil för att ringa Telenor å låsa upp abbonemanget igen. Vips - back on track. Jääääää.

söndag, juni 20, 2010

Uno i Kramfors

Lämnade Sundsvall vid 12 i en stor buss med bord och eluttag. Gött.

Kramfors stadsfest - Uj vad uppstyrt. Kanon. P250 och tydlig stereolyssning. Jä.

Eftersom gigget började 15:30 (precis när Victoria klev in i kyrkan) så inledde jag med att spela Mendelsohn på kyrkorgelljud innan "I en annan del av världen"-introt gick igång :-)

Gigget varade i typ 40 minuter. Verkligen kul att spela när det är sånt SUPERLJUD som det var...jä.

Unos nya låt "Jorden har sin egen sång" är kanon live! Syntbas på verserna å "engelskt" pop-piano på refrängerna. Jä.

Nu sitter vi på bussen tillbaka till Sundsvall igen. Kul helg!


fredag, juni 18, 2010

Uno i Sundsvall

Efter en grym middag på Invito fick vi en halvtimme på oss att rigga på scenen på Sundsvalls torg. Dom hade ställt dit ett CP300 - åsså kompletterade jag med TritonRack och MicroX.


Alltid lite svårt med "flygande start" på ett gig - men riggen lät bra. Synn att jag glömt att stänga av ProgramChange...vilket gjorde att TritonRacket bytte ljud så fort jag bytte ljud på CP300....det ska åtgärdas inför morgondagens gig.

Anledningen att vi spelar i Norrland denna helg är en kampanj tillsammans med Y-buss; och den låten som är ny för detta projekt var jättekul att spela..!

...och "Vindarna" är förstås alltid total glädje att spela... :-)

Ett totalt morgonmöte... :-)

Tog 05:07-tåget från Göteborg i morse...hehe.

Kom till Stockholm vid 08:30 - och tog en taxi till SVT där jag skulle på ett möte. Det var poliser överallt - och det var väldigt tydligt att det inte skulle gå att åka taxi tillbaka samma väg...hehe. Hela city skulle precis spärras av för Victorias bröllops-genrep... :-)

Jaja - mötet på SVT var finemang - och nu sitter jag på tåget upp till Sundsvall där vi ska spela med Uno ikväll. Jä.

Har just riggat upp en liten hörna här för att gå igenom lite ljud och så... :-)

torsdag, juni 17, 2010

Från Bingolottos sommarfinal 100613


Banankontakt/Zwampen: Väldigt kul att spela dessa klassiker... :-)
Har doktorerat i intro-rymd-ljuden...samt Zwampen-brasset.
Det finns en key2 i bakgrunden som spelar rymdeffekter under låten...samt refrängstråk...men den kom tyvärr inte med i ljudmixen i rutan(!)...hehe.

fredag, juni 11, 2010

Vilken ledning!

Jessica Anderssons "I did it for love" ligger kvar på Svensktoppens förstaplats. Jag har ju gjort stråket på den. Men kolla poängen....vilken överlägsen ledning..!!?

2 pianobakgrunder

Spelade in två låtar piano på eftermiddagen. Det ska läggas sång i Örebro imorrn...och då behövs det ju nåt att sjunga på...så jag adderade lite kompletterande pad/bas/perc också...

SDRAM-inköp

Åkte till Inet å köpte lite samplingsminne - så jag ska kunna spela Banankontakt-effekter från Motifen på söndag... :-)

Samskolans avslutning...

...flöt på fint. 9:e året på GöteborgsOperan.

Dagens musikaliska höjdpunkt stod en elev för som spelade ett pianostycke på flygeln. Nån musiklärare kan säkert kommentera här nedan vad det var för stycke... :-)

Dagens personliga feeling var nog Glee-röst-ljudet...eller "Closing time"-pianot. Och WOW vad "Don't stop the feeling" har blivit återupptäckt. ALLA studenter sjung med FRUKTANSVÄRT starkt hela låten..??? 2010. Wow.

Återkommer om detta när YouTube-klippen börjar dyka upp... :-)

torsdag, juni 10, 2010

Torsdagsglädje

Inledde dagen med att åka till ett eventbolags kontor å planerade lite inför julen..! :-)

Fortsatte efter det till Eyeworks där jag fick lite kompletterande info inför söndagens Bingolotto-sommar-finalsändning. Synn att det inte sänds i "stora" TV4...för vi kommer att göra en maxad sommaravslutning..! :-)

Ratta in TV4+ på söndag 19:00...Trazan & Banarne e där å sjunger hits...och Ola sjunger sin melodifestival-låt "Unstoppable". Dessutom adderar vi dragspel & barnkör till husbandet...så det blir sommarstämning så det räcker..! :-)

På eftermiddagen valde vi bland olika klipp av gamla sändningar för att göra en "show reel" om livemusiken i Bingolotto. Jä.

Jagade även rätt på en gitarrbanjo (!)

Bingolottos ägare Folkspel kom å hälsade på i studion i kvällningen...men tyvärr var jag tvungen att avvika ganska snart. Effektiv dag dock!

onsdag, juni 09, 2010

CM & Wojtek

Åkte ner till Gothia i kvällningen för å lyssna på denna sköna duo. Uj vilken schysst musik dom skapar. Jä.
Fann just mig själv ståendes på Operans stora scen, i Trollflöjtens dekor, spelandes på ett Glee-röst-ljud...hmmmmm... :-)

(Vi repade inför Samskolans sommaravslutning på fredag... :-)

Skön start på dagen

Åkte upp till Studio Bohus å kollade så läget var under kontroll när Wojtek skulle göra saxpålägg på en låt i det danska projektet. OJ vad läget var under kontroll... :-)

:-)

tisdag, juni 08, 2010

Flunsåskomp

Vi kompade Erik Gullbransson i 4 allsånger...samt i 3 sololåtar. Dessutom sjöng Carolina Sandgren "Summertime" i sin "Tutu/opera"-version...

...jag plockade faktiskt med mig JP8000 bara för att kunna sweepa lite pads med henne ikväll. Skön kombination :-)

Rätt mycket roliga saker hände: Erik ställde upp sig själv och orkestern för fotografering vid upprepade tillfällen under kvällen. Hahaha. Dessutom kom en farbror upp och sjöng "What a wonderful world" på eget initiativ. Speciellt :-)

Här satt vi och spelade ikväll:

Transport-glädje

Ikväll är "3 tenori", Carolina Sandgren och Erik Gullbransson i Flunsåsparken. Jag ska ta med mig mitt P200...för att även Bernard är med och spelar piano. Mina syntstativ pallar inte P200ats tyngd...kombinerat med Bernards anslag...så jag har beslutat mig för att försöka få med mig mitt "trästativ". När jag nu nojat över pianotyngden hela eftermiddagen delade jag mitt transportproblem med Flunsan-crewet; som tog en pickupbil och kom HIT och hämtade pianot. TACK Tony. Wooooow vad sköööönt. Om en stund åker jag också dit. Jä.

Spontant Lerums-besök

Tänkte ha en administrativ dag här hemma idag...men en kompis kom å hämtade upp mig - åsså åkte vi på Michael Ruff-seminarium i Lerum.

(Innan vi kunde åka panik-scannade jag 6 notblad å skickade iväg...)

Grymt kul å höra Ruff tesa om hur han resonerar som musiker och människa. Jä.

måndag, juni 07, 2010

Sista bingoplaneringsdagen för säsongen

Vi hade möte och pratade oss igenom säsongsavslutningen av Bingolotto på söndag. Det kommer bli grymt trevligt med Electric banana band och Ola Svensson.

Efter mötet gick jag upp i ljudkontrollen och spelade av soundchecket från gårdagen. Det var så roliga låtar att spela - så det känns rätt att spara låtarna i sin helhet. "Beautiful life" blev ju tyvärr bara "halv" i TV, eftersom den låg som "utgångslåt" ur programmet. Men nu har jag "hela" som ljudfil...Slutdelen av låten hade faktiskt några fusion-markeringar i sig... :-)

söndag, juni 06, 2010

Kvällens Bingolotto

Idag var Jenny Berggren och Johan Becker artister i Bingolotto. Finansminister Anders Borg var huvudgäst.

Johan Becker sjöng "Higher". Väldigt kul att spela 80-talsbrass... :-)

Som om inte det vore nog sjöng Jenny "Beautiful Life" - där även 80-talsbrasset står högt i tak. MicroX:en gick varm ikväll... :-)


Här är bandet under sändningen:

lördag, juni 05, 2010

B&B på Nef. Jä.

Var på Nef ikväll och lyssnade på B&B 2010...Hovensjö å Jardemark spelade egna låtar...samt några standards...med Erik Gullbransson som sångare. Mycket trevlig musik att lyssna på. Marcos Ubedas keyboardspel är bara HELT fantastiskt. Jä.

Här är en video:

Bohusstudion

Idag var det dags för ytterligare ett pålägg till den danska plattan som håller på att spelas in där. Mystisk låt med Upright-piano, softorgel samt Juno60-pad. Lämnade kvar min ackordskiss - så att det blir smidigt för andra musiker att spela på låten. Jä.

Ett nytt mixerbord är nästan färdiginstallerat: Neve 88R. OJ vilket bord.

fredag, juni 04, 2010

Tyska barnsånger

Har redigerat några av låtarna jag spelade in till en blås-undervisnings-bok i vintras. Nu ska det bli en gitarrbok - så jag ändrade några harmoniseringar å några tonarter - och har idag leverarat 6 låtar. Jä.

Hade under dagen besök av en padda som klättrade på studiofönstret... :-)

tisdag, juni 01, 2010

Slutfört projekt

Idag fick jag klart de sista syntarna till en platta som jag gjort alla keyboardpålägg till.

Musiken är ganska rockig - men det känns ändå rätt med ganska "trance-iga" syntar...så R3:an har gått varm. Denna lilla synt har analog-ljud och vocoder i sig...och gör sig utmärkt som filter-rytm-pad. Jä.

Hann även med ett framtidsprojektmöte nu i kvällningen. Jä.