fredag, augusti 04, 2006

Hemmainspelning...

Jag ställde upp powerbooken vid GT-2:an och spelade in Anna&mig när vi framför "My everything", som en demo inför en vigsel. Interna powerbook-micken gör en "helt OK" inspelning - om man tar in filen i Logic efteråt, och hård-kapar bort fläktens surr-frekvens och lägger på lite reverb..! :-)

Köpte noter på låten via "Notpoolen". Otroligt smidigt med deras "direkt-noter". Denna not skall jag dock skicka tillbaka en korrektur på: Hela noten var full av "E13" när det spelas "E11" på originalinspelningen - och första ackordet i sticket är ett klockrent Dm9. Det står Fmaj7 i noterna. Plus en massa harmoniska småfel. Loosermässigt. Wow. Jaja.

Annorlunda sysselsättning för att vara en fredagkväll... :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Buskis med notpoolen där döh. På dem bara.
Så ni spelar in en demo för att de som gifter sig ska veta att ni e tillräckligt bra? Sånt är ju surt. Som när jag fixade ett gig till Miko, Perra Strandberg, Granath och Bubben. Och de som bokade frågade: "Har du ingen demo-cd så vi får höra hur de låter?"
Jag svarade: "Nej, det har jag inte. Brukar du be rörmokaren skicka lite snyggt böjda rör hem till dig innan du anlitar honom för att laga din kran i badrummet?".
/Perra

Bylund sa...

Eggsactly..! :-)

Anonym sa...

Haha, grym rörmokarliknelse!

I natt shoppade jag You Light Up My Life på musicnotes.com. Efter att noggrant ha kollat upp att det skulle funka på Mac. De missade dock att upplysa om den lilla detaljen att man inte ska drista sig till att försöka ladda hem det man köpt med Safari. Efter 3 försök kom jag själv på att försöka med Explorer. Varpå jag fick meddelandet att jag hade försökt för många gånger och måste kontakta kundtjänst på måndag.

Hur skulle jag kunna veta att man bara fick 3 försök? Och att Safari inte funkar? Grrr, 5.50 dollars åt skogen, och sen tog det mig 2 nattimmar att planka och Sibeliusprinta låten själv. Sibelius tog merparten av tiden, jag är inte så van... Då önskade jag att jag hade varit Mattias Bylund och inte ens lagt ut 5.50 in the beginning, utan skrivit ut den på 5 min.

Eller, så hade det ju inte ens varit - den hade ju i så fall redan funnits i 5 tonarter i en pärm. :-D

Bylund sa...

Hm...hade jag varit jag så hade jag inte brytt mig om Sibelius-fasen av det hela...för tidsförlusten att använda notskrivningsprogram är för stor ännu i livet...men inser att jag måste ändra mig snart...

Anonym sa...

Tilltagandet av Sibelius berodde enbart på att notpapperen var slut. :-)

Övervägde en sekund att printa ut ett tomt ur Sibelius iofs, men sen tänkte jag precis det att det är lika bra att börja öva sig på sibrutinerna. Och att jag någon gång säkert kommer att behöva låten i andra tonarter.

Om du inte passar dig blir du som Kjell Öhman, som fortfarande skriver allt för hand. :-)
Det är ju grymt egentligen, mycket mer inspirerande att läsa handskrivet än maskinskrivet, men ibland när det blir som häromveckan - att Kjell fått fel skiva och därmed skrivit ett arr på rätt låt men i fel form - så har det där med att kunna klippa och klistra sina fördelar framför att sätta sig ner och skriva om alla stämmor från grunden... :-D