fredag, september 01, 2006

"Föreläsning"...

Idag har jag haft en "föreläsning" på ett musikgymnasium - om hur det är att ha musiken som yrke...

Vi kom ganska snabbt in på STIM och SAMI-ersättningar...och jag drog min story om mitt pianospel på "If it's all I ever do":

"If it's all I ever do" med Anders Johansson går ju fortfarande varm på Lugna Favoriter...och när den gick som mest - 2005 - gick den flera gånger om dan. Totalt säkert över 1000 gånger det året. Jag ringde SAMI och kollade vad ersättningen var för en musiker som spelar på en låt på Lugna Favoriter. Efter mycken övertalning fick jag reda på att ersättningen inte var per minut - utan per speltillfälle. Ja men beloppet då? 1 öre!!! Med andra ord: 1000 spelningar ger 10 kronor. Stort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hehe...då behöver du ju verkligen inte kontakta försäkringskassan ang. pengar - det löser ju sig bra ändå! hela 10 spänn...

Bylund sa...

...precis..!