söndag, augusti 16, 2009

En spontan TV-inspelning..!

Efter bröllopsfesten satte jag mig i bilen å körde tillbaka till Göteborg...väldigt trött att köra bil 03:30-07:00...men det fick det vara värt.

Vid 08:00 var jag riggad i Svenska grammofonstudion. Hade fått en fråga om att vara med på en jammig inspelning som skulle filmas av "Amerikansk TV". Mer visste jag inte.

Det dök upp ett team med 3 kameramän, en producent och en skripta. Artisten vi skulle spela med var en violinist som heter Tracy Silverman. Han packade upp sin 6-strängade fiol och verkade trevlig. Basist och gitarrist var danska. Trummis var Pontus Engborg här från Göteborg.

Konceptet heter "Studiojams" (www.studiojams.com) och är inne på sin 6:e säsong i TV-kanalen BET J.

Dom sätter ihop musiker - som inte repar - utan bara ses i studion - åsså dokumenteras det hur musiken skapas och utvecklas. Skönt att jag var så trött från att inte ha sovit på natten - för det gjorde att spelet och interaktionen fick stå i centrum. Inte att kanalen har 68 miljoner potentiella tittare... :-)

Eftersom jag kom direkt från Växjö så hade jag inte möjlighet att ta med mig hur stor rigg som helst. Jag testade ett rhodes som fanns i studion - men jag fick inte sustainpedalen att funka på den korta tid vi hade på oss. Vid 13 skulle allt nämligen vara klart.

Riggen blev:

XP60-rhodes

JP8000-pad

MicroX-diverse








Det ska bli otroligt intressant å se hur detta avsnitt av Studiojams blir efter post-production. Vi spelade in 4 låtar av olika slag. Bl.a "Human nature" och en snygg ballad skriven av gitarristen som var med: Soren Reiff. TV-teamet tog naturligtvis med sig separata ljudspår - och med det fantastiska fiol och gitarrspel som förekom - så borde det kunna bli väldigt bra! :-)

Surrealistisk söndagsmorgon i Svenska grammofonstudion. Wow. Tjo!

1 kommentar:

Soren Reiff sa...

Super roligt at läse Mattias!! Jag skriver också liten om den sessionen på min blog i näste vecka.
Hoppas vi snart får spellat tillsammans igen!
Ha' det herligt
Søren