fredag, maj 28, 2010

En låt som jag har hjälpt till att spela in:

Arr: Karl-Johan Ankarblom...proddat av Figge B...jä.

torsdag, maj 27, 2010

Torsdagsjam

Efter en dag i studion drog jag ner till Port Arthur å spelade lite orepad musik. Per Wockatz stod för ledsagningen. Jä.

onsdag, maj 26, 2010

Stefan Gunnarssons release på Incontro

Efter HV-repet drog jag ner till Incontro.

Där var releasegigget nästan slut när jag kom - men jag hann höra ett set med Stefan vid pianot. Svante Drake hängde in på muntrumma...jääää - det var kul att äntligen få uppleva live. Jä. Grym kväll! CM hade fått dit väldigt skönt folk! :-)

Live från kvällens Himlaväsenrep

tisdag, maj 25, 2010

Piano i Flunsan

Spelade in syntar här hemma under dagen...

Vid 14-tiden fick jag kontakt med Hasse Andersson som skulle vara kvällens konferensier i Flunsåsparken. Vi bestämde låtar - och han slängde in en Schlager-låts-titel-tävling också...så jag plockade med 15 schlagerkompskisser... :-)

Vid 17:30 hade vi soundcheck. Jag fick spela på Galenskaparnas pianists S90ES-piano...det var ju oerhört skönt att slippa rodda.

När det började vid 19 så hade oerhört mycket folk letat sig till Flunsan. Galenskaparna drar mycket folk - med rätta. När jag och Hasse var klar med "förkvällen" med allsång drog Galenskaparna featuring Anders Eriksson igång en OTROLIG show med så fantastiskt många greatest hits från alla år. Wooow. Grymt. Kul kväll!

måndag, maj 24, 2010

Bingolottomöteglädje...

...på söndag e det "Lasse Stefanz-special"... :-)

söndag, maj 23, 2010

Vigselspecial i Bingolotto

Ikväll kretsade hela programmet kring bröllop och vigsel. Vi spelade:

AKT1
Vinjett (med Mendelssohn i vampen)
Wedding (Hep stars)

AKT2
Kort vinjett
Kungssången (Terras entré)
Kär och Galen (Bingo 1)
Love and marriage

AKT3
Kort vinjett
I swear (Bingo 2)
Till livets slut (Cecilia Vennersten)
Kan man gifta sig i Jeans (Lotta Engbergs)

AKT4
Kort vinjett
För kärlekens skull (Bingo 3)
Mendelssohn i Symfonirockversion... :-)

AKT5
Gotländsk brudmarsch (Brudens entré)
Det vackraste (Cecilia Vennersten)
Födelsedagsvals till Mona (Tillsammans med folkdanslaget "Kafferast")

Vi hade vik på trummor - och det flöt på så fint så. Gött.

Video från repetitionen

Bingolottos inslagsproducent/researcher Per Dahlberg "direktsände" från sin mobil nyss under Vigsel-repetitionerna. Kolla här:

http://bambuser.com/channel/perdahlberg/broadcast/772281

lördag, maj 22, 2010

"Så lyckas du i Schlagern"

LÄNK: Skön artikel i SVD

Här avhandlas de senaste 10 årens Eurovisionvinnare...hahaha.

*80 procent av de vinnande bidragen har gått i moll.
*Den magiska tonarten är D-moll. Man bör helt undvika G-dur.
*Bara en av de senaste åtta vinnarlåtarna innehöll en tonartshöjning.


Jääääää ;-)

fredag, maj 21, 2010

Begravning med annorlunda musik

Magnus Johansson hade fått uppdraget att spela trumpet på några Malte Johnson-låtar på en begravning idag. Han mailade mig en midifil - där han spelat in ett potpurri av melodierna vi skulle spela. Jag importerade i Sibelius å skrev in ackorden. Väldigt smidigt sätt att jobba..! :-)

Poturriet innehöll bl.a en låt i ganska snabb swing - men det kändes jättebra att spela på en begravning ändå.

onsdag, maj 19, 2010

Martin Gabriels release

Vid 18 var jag riggad å klar på "Parken" för Martin Gabriel's release. Det var en jättelyckad kväll med mååånga av stans musiker på plats. Kul att spela med Martin - för han vill att man ska spela piano som man själv känner...och inte på nåt annat sätt. Jä. Kul också att få spela med Dan Helgesen vid Hammonden. Det var premiär faktiskt..! Jä.

tisdag, maj 18, 2010

En tisdag i Flunsans tecken

När man ska vara kapellmästare för en Flunsåsparkfamiljekväll är det _många_ låtar att förbereda... Som tur var har jag koll på Eddie Oliva's repertoar sen några andra år vi spelat...och Erik Gullbransson arrar själv...så det var mest Helene Jonssons låtar som skulle förberedas. Hon sjunger och spelar fiol - mest jazzstandards - så det gick rätt smidigt. Vid 11 mailade jag 41 pdf-filer till mitt tryckeri för utskrift i 4 ex styck... :-)

Efter detta klämde jag in ett lunchmöte innan det var dags för rigg i Flunsan.

Eftermiddagens repetitioner förflöt smärtfritt - och vid 19 var det premiär för årets familjekvällar i Flunsåsparken..!

Sammanfattningsvis spelade vi:
Flunsan-låten
3 allsånger
3 låtar med Erik Gullbrandsson
3 låtar som dragningsmusik
6 låtar med Helene Jonsson
Typ 10 låtar med Eddie Oliva...

...totalt 26 låtar alltså...

Eddie var fantastisk och höll kvar en man på scenen som sjöng med i Rigoletto. Fanatstiskt roligt... :-)

måndag, maj 17, 2010

Bingolottomöte med bröllopsvibbar

Idag planerades det sista inför Vigselspecialen på söndag. Uj vad mycket bröllops-tema-låtar vi ska spela..! :-) Jä.

Gabriel-rep

Inledde veckan med att åka till Brewhouse vid 10:30 för att repa inför Martin Gabriels release. Jag var på plats 6 minuter efter utsatt tid...och var ändå först..! Hahaha.

Jaja - repet kändes fräscht å bra - så vid 13 kändes läget helt under kontroll... :-)


Kul med blås..!

söndag, maj 16, 2010

Lugn dag på Bingolotto

Vi behövde inte vara på plats i Bingostudion förrän 15:30 idag...så jag skrev en massa noter på morgonen. Per kommer att sjunga ut ur akterna idag. Jaja. Nu e allt på bana här jallafall. Jä.

Jessica 1:a på Svensktoppen..!

Denna vecka gick Jessicas melodifestivalballad "I did it for love" upp på 1:a platsen på svensktoppen. Jä. Sami. Hehe.

lördag, maj 15, 2010

Jury i SMASK

Var på plats vid 17 i Lisebergshallen. Ikväll var Göteborgs musikhögskola värd för SMASK-finalen 2010.

Vi fick lyssna igenom låtarna en gång - och sedan sitta i publiken under själva tävlingen. Vår jurygrupp hade en trevlig kväll - och vinnare blev Göteborgs bidrag "Smittad av dig". Jä.

Skön inspelning i Kungälv

Åkte upp till Studio Bohus och spelade in keys på 4 låtar. Det är en dansk artist som slutför hela sin platta där. Vi avslutade med att lägga lite sköna analogsyntar på den planerade förstasingeln. Skön låt..!!!

fredag, maj 14, 2010

En heldag i Frank Ådahls tecken

Vi träffades å tog en lunch innan det var dags för att spela igenom de låtar som vi skulle framföra på Göteborg Gospelfestival's konsertkväll. Vid flygeln i en tom Johannebergskyrka repade vi även en duett med Pernilla Sandahl.

Därifrån begav vi oss till Smyrna-kyrkan å riggade. Eftersom tekniken inte var på plats så kände vi bara lite på en ostämd flygel å tog sedan ett break. Vid 17 kom Solid Gospel - åsså spelade vi igenom de låtar vi skulle spela tillsammans med dom.

Konserten blev 2 timmar och 20 minuter lång. Stort. Jag spelade på flygeln på 4 låtar - men spelade de 3 duolåtarna med Frank vid ett digitalpiano framme vid scenkanten.

Kompade också Pernilla Sandahl i en jättefin ballad som heter "River God".

Även Cyntha Nunn och Lasse Axelsson var på plats.

Här är en bild från när Solid Gospel sjöng några egna låtar

torsdag, maj 13, 2010

Jam på Port Arthur, Lindholmen

Satt vid ett restaurangbord och spelade på 2 oktaver hela kvällen. Kul... :-)

Stefan Andersson från i söndags

Här är vår live-version av låten med det konstiga namnet: "Metta Fock".

P.g.a söndagens huvudgästbyte fick jag reda på att vi skulle spela den så sent som dagen innan programmet - i lördags. Jag var på Stenungsbaden och spelade. Stefan Andersson var å giggade på en ö - och hans mail funkade inte hemifrån heller - så jag sms:ade hans basist samt blåsarrare om att maila låten istället - (fanns varken på Spotify eller iTunes eller YouTube). Den kom omedelbums - och via iPhonen vidarebefodrades mp3:an till redaktionen och musikerna. På söndagmorgonen skrev jag en not...och här är resultatet: (Snygg bildproduktion va..!?)


Under denna låt hade jag grym feeling - och "glömde bort" att det var TV-sändning. Jä.

onsdag, maj 12, 2010

Himlaväsen-rep

Plockade med mig Compacten å åkte å repade med Himlaväsen. Det saknades basist denna kväll...så det lät lite konstigt...men nu har vi repat igenom de nya låtarna som kommer att förekomma på en konsert i Jönköping den 28 maj. Jä.

Effektiv eftermiddag

Hann hem i 2 timmar mellan dagens uppdrag. Hann då skicka iväg STIM-uppgifter inför veckans Bingolotto...samt scanna å skicka "Grant forms" gällande en låt vi spelade in för ett tag sen....jäää

En dag i analogsyntars tecken

Har varit i Studio Bohus idag och spelat in keys på 2 låtar. Låtskrivaren hade med sig en Juno 60...ujujuj vad den "fäste på". Grymt. Annars blev det en del JP8000-lead/pads och Compact-piano. Schysst dag!

(Ett intro med Juno60..:-)

tisdag, maj 11, 2010

Organisera mera

Sitter och organiserar mig lite inför årets Flunsåspark-kvällar. Repertoarer, musiker å noter.

Ska även spela 2 gospelgig denna månad - så jag rotar lite i gamla mappar...och renskrev en gammal kompnot i Sibelius...

Har dragit ut på tiden med en orgelredigering...men nu e också den gjord.

I kvällnignen kom Pernilla å repade lite på ett par låtar vi ska spela på en gospelkonsert på fredagkväll. Jä.

måndag, maj 10, 2010

Skön kväll på Hills

Efter Bingomötet åkte jag ut till Kållered's fina golfbana "Hills".

Middagen som jag spelade coctail-piano på var avslutningen på årets "Barngolf" - så det var mången golfproffs å kändis i sällskapet. Lasse Kronér var konferencier å prisutdelare. Nice.

Yamaha hade ställt dit sin design-digital-flygel "Modus"...så glädjen var stor.

Bingomöte

Hade en effektiv eftermiddag på Eyeworks där de närmaste 2 veckornas Bingolotto håller på att ta form. Mitt i mötet kom Martin Gabriel å lämnade sin nya skiva - som ÄNTLIGEN e klar...jä.

Orgelpålägg

Inledde veckan med att lägga en orgel av typ Coldplay. Mmmmm... :-)

söndag, maj 09, 2010

Bingolotto - ny gäst..!

Idag skulle Anders Borg varit gäst i Bingolotto - men det blev "krismöte i Bryssel" - så vi blixtinkallade Stefan Andersson som huvudgäst.

Detta visade sig vara en grymt trevlig lösning - och vi spelade några av hans låtar som utgång ur akterna samt som bingomusik. Uj vilka sköna låtar han har gjort.

Särskilt den finstämda "Metta Fock" var fantastisk att få spela, med Stefan. Jag glömde av att det var TV under sista halvan av låten - för att det blev så skön feeling i musiken. Jä. Ovanlig känsla.

Fantastiskt att det gick att researcha å få ihop ett Bingolottoavsnitt med ett dygns varsel. Kul!

Svensktoppsglädje

Jessica Andersssons "I did it for love" gick direkt in på Svensktoppens 2:a plats idag. Gött. Strings från Tuve. Jä.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.366150-svensktoppen-schlager-in-pa-listan

lördag, maj 08, 2010

Skön musik på Kokaburra

I kvällningen åkte jag till Stenungsund å riggade på Kokaburra (Stenungsbaden). Vi skulle spela lite akustiskt där på en fest. Musiken var typ 90-talscovers med 2 ackeguror/sång och med mig på piano i bakgrunden. Grymt kul å spela..! Jä.

Gött drag på Fuzz-mässan

Åkte ut till "Arken", där årets Fuzz-mässa håller hus, redan vid 12:30 - för att höra Jojje Wadenius. Tyvärr var konsertlokalen helt fullspikad - så det gick inte att komma in.

Efter Jojje var det dags för oss att rigga upp instrumenten. Mats Elmwood-rigg e ju gigantisk - så jag hann få upp syntarna i "god tid"...hehe.

När vi spelade var det lika fullt i lokalen igen...kul med en publik som uppskattar Mats musik fullt ut. Grymt sköna låtar med ToTo/Journey-influenser...hehe. Bra drag!

fredag, maj 07, 2010

Mötesdag

Var på ett möte inför julens verksamheter idag. Det börjar utkristallisera sig. Skönt... :-)

torsdag, maj 06, 2010

Fotbollsglädje

Riggade på Gamla Ullevi vid 16:30.

Efter att ha suttit å spelat piano på IFK Göteborgs buffé före matcherna hela våren, så börjar motgångarna för IFK kännas även för mig... :-) Rörande faktiskt, när tränaren idag fick VÄRLDENS applåd i restaurangen före matchen. Jä.

Det blev ju vinst med 4-0 idag. Gött.

Personlig transport

Wow...en av anledningarna till mitt stockholmsbesök var att få hem mina syntar som blivit stående på PJP's lager i ett halvår. Jag hade tur - timingen passade bra med en annan transport - så Budwheels kom till Centralen med casarna i lagom tid till 10:10-tåget.

När jag släpat in de TUNGA casarna i Centralstationslobbyn såg jag det jag inte ville se: "Göteborg 10:10 - avgång från spår 11"...aaaaah. TOTAL svacka att bära casarna så långt. Spår 10 hade ju inte varit några problem. Sprang på en snubbe utanför stationen som höll på att renovera inne på Forex. Jag gav honom med kollega en hundring var för att hjälpa mig att bära. Pust.

Väl på tåget så fick inte P200-casen plats nån stans. Till sist ställde jag den på snedden ute i den lilla hallen. Det var inte så populärt...så i Södertälje fick jag springa ut på perrongen med pianot och flytta det till restaurangvagnen. Där passade det perfekt under en bänk. Hahaha. Wow. Då vet jag det till nästa gång. Men det kommer inte att bli en nästa gång. Jag kommer ALDRIG mer rodda P200 själv. Wow.

I Göteborg slängde jag in alltihop i en taxi. Jä.

onsdag, maj 05, 2010

En sväng till Stockholm

Åkte upp till Stockholm på morgonkvisten. Utan att ha specificerat plats i min X2000-beställning så hamnade jag på plats 34 i vagn 2...Jä! Det är singelplatsen med stort bord. Favoritplatsen! En bra start på dagen... :-)

Väl i hufvudschtaada åkte vi (efter en skön lunch på söder) till Cutting room. En kompis mastrade där idag - åsså var det öppet hus! Vi blev sittande å snacka med Limpan en bra stund. Trevligt!

tisdag, maj 04, 2010

Ekborgs julkonsert: DVD-teaser... :-)

Dök upp på på You Tube idag..!

måndag, maj 03, 2010

David Gamson e ju så braaaaaa..!

Här är 2 låtar skrivna å producerade av David Gamson...dom låter precis som Scritti Politti-låtar från samma tidevarv. OJ vad detta är min musiksmak..! :-)

Denna låter som Scritti Polittis Cupid & Psyche-platta:


Denna låter som Scritti Polittis Provision-platta: (låten börjar efter 14 sekunder)


Jäääääääääää

söndag, maj 02, 2010

Bingo med Mona

Jättekul när Mona Sahlin gjorde entré i Bingolotto till tonerna av Bruce Springsteens "Glory days"...hon stannade upp å tackade...hehe. Jä.

Efter att hennes Barbie-klubb avhandlats spelade vi "Barbie Girl" ut ur akten - och som en tribute spelade vi även "Lady in red" i 2:ans Bingo.

Hemlig gäst var Jan Malmsjö som sjöng "Hej clown" från Melodifestivalen 1969 - där Mona var med å sjöng på inspelningen (!) Jä. På temat Malmsjö spelade vi "En sång en gång för länge sen" i 3:ans Bingo samt "Vår bästa tid är nu" ut ur akten.

Annars hade vi ett rätt lugnt program - eftersom Arvingarna körde 2 låtar själva. Förvisso med stråk som jag gjort till deras skiva. Jä. Tjo.

Foto: Mathias Otterberg

Vår inslagsproducent/researcher Per Dahlberg "direktsände" från sin mobil under repetitionen med Jan Malmsjö: http://bambuser.com/channel/perdahlberg/broadcast/728247

fredag, april 30, 2010

En valborg i livet

Spelade in ett balladwurre på morgonkvisten. Sen åkte vi in till Trädgårdsföreningen så barnen skulle få uppleva dom fina blåsorkestrarna som spelar tveksamma toner där varje Valborg. Kul.

Sen blev det lite bråttom - jag åkte hem och adderade ett intro på wurre-låten, och därefter packade jag bilen med syntar och åkte upp mot Stenungsund. Big beat skulle kompa Uno Svenningsson på kvällen. Från Angeredsbron var det KÖ _hela_ vägen upp till Stenungsund. Som "väl" var var även PA-riggnigen försenad - så det löste sig.

Spelade först lite coctailpiano - sen körde vi 2 set med Uno - åsså avslutade vi med ett coverset med Big Beat. Schysst dag. Jä. Gissa låten:

Min "Uno-programmerade" XP60 står i Stockholm - så jag fick köra kvällens gig med MicroX:en istället. Jag gjorde verklighet av det jag brukar tjata om: "PolyMogueLayer"-ljudet passar till ALLT - så jag använde _bara_ det ljudet hela gigget.

Introt på "Vågorna", Brasset på "Vindarna", Bell på "Tusen eldar", Versfigur på "Tro på varann", olika insatser på "I en annan del av världen"...Samma ljud!!! - och det funkar utmärkt...hahahahaha. (Hade med Compacten för piano/pad/orgel också...)

torsdag, april 29, 2010

Maxad torsdag

Var lite sen med titlarna till veckans Bingo-musik...men fick iväg dom på morgonkvisten.

Plankade sen en ny Mats Johansson-låt inför nästa veckas Fuzz-mässa...för vid 12 var det Fusion-rep i Svenshögen med Mats-bandet. Kul musik..!!!!


Därifrån bar det till Gamla Ullevi där jag riggade å spelade Coctail-piano ett par timmar före Göteborg-Malmö-matchen. Uj vilken stämning det är när klacken sjunger nya Änglarna-låten. Wow. Idag hade alla på stadion även fått varsin flagga från match-sponsorn. Jä.


Efter att ha packat ihop där åkte jag till "Port Arthur" på Lindholmen där vi spelade sköna låtar med Martin Gabriel 19:30-22. Det är roligt att spela "fritt" på låtar som man aldrig hört. Det är förmodligen "total-slakt" när man lägger sköna m11-ackord på Dylan-låtar...men det är kul..! :-)

onsdag, april 28, 2010

Jam i Lexby

Ikväll spelade vi "låtar vi aldrig hört" med Martin Gabriel i Partille stationshus...eller "Som hemma" som det heter. Mysigt ställe med trevliga tjejer som driver restaurangen. Jä.

Vi anpassade våra set-tider efter Barcelona-Inter som gick på TV:n. Skön kväll..!

måndag, april 26, 2010

Bingo-möte

Veckans redaktionsmöte var väldigt roligt. Som vanligt. Arvingarna & Scotts kommer och spelar de närmaste veckorna - så det är inte så många "artistlåtar" för oss att kompa...men det ska nog dyka upp en eller annan överaskning ändå... :-)

Ojojoj

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article7024694.ab

Bäcklunds version var jag med och spelade in grunder på i Soundtrade januari 2006...piano och orgel och sånt...åsså skrev jag stråkarr å spelade in stråket i Studio Bohus.

Knasigt att ingen har reagerat längs vägen...wow. Jä.

Aktiv YouTube-uppladdare..! :-)

Nice när det dyker upp klipp på YouTube...att få musiknumren från Bingolotto dokumenterade och kunna dela dom här på Bloggen. Jä. Nu har någon laddat upp låtarna vi spelade på Guldkvällen i påskas....voilà:



söndag, april 25, 2010

Bingolotto med Christer-tema...! :-)

Kvällens huvudgäst i Bingolotto var Christer Sjögren. Han var dessutom musikartist i programmet - så uj vad mycket Christer-låtar som framfördes..! :-)

Djingis Khan (Christer-entré)
Han måste gå (Bingo1)
Blue Hawaii (Ut ur akt2)
Leende guldbruna ögon (Bingo2)
Min vän (Entré Jupiters)
Adios Adjö (Ut ur akt3)
Den stora dagen - sololåt
Vad gör än ett år (Bingo3)
Gröna små äpplen (Ut ur akt4)
Help me make it through the night - sololåt

Agneta Sjödin gjorde sin andra å sista vik-kväll som programledare...trevligt!

SE PROGRAMMET HÄR... :-)


Efteråt gick vi till Parken å kollade "Sunday night live"...helkväll..! :-)

lördag, april 24, 2010

Dansk körglädje

Igår spelade jag in klaviaturer å idag körer till en dansk artist som heter Penny Pearl. Hon har verkligen en cool utstrålning - å fräcka låtar. Ska bli kul å se hur långt hon kan gå. Jä. Nu är en pampig ballad färdig jallafall. Jä!

fredag, april 23, 2010

En fredag i Studio Bohus

Har jobbat med en ballad i Studio Bohus idag. Vi började med att kolla harmoniseringen - så att den optimerades. Efter det la jag pad/orgel/syntar och sedan flygel. Tobbe Lindell vet verkligen hur man får en flygel att låta "på riktigt". Wow. Det lät som en färdig skiva i hörlurarna... :-)

Jaja - jag ska komplettera med lite kör här hemma ikväll...så jobbar vi vidare imorrn..!

torsdag, april 22, 2010

Piano-spel-stil

När man ska göra pianopålägg så får man ju jobbet för att producenten vill ha nåt "mer" än vad han kan spela själv. Oftast betyder det att man ska spela "Bruce-Hornsby-piano"...för det tycker alla är bra.

Det KAN vara OK att dra det åt David Foster-hållet också...men man måste akta sig så att det inte blir likt David Paich eller Elton John's spel...för det är inte "OK"...hahaha.

Personligen diggar jag Paich spel...men jag fattar vad producenterna menar... :-)

Idag sitter jag hemma i studion med en låt som skulle må bra av lite Hornsby-piano...men det känns "lite för mycket Toto" hela tiden när jag spelar..!

Wow. There is a fine line between Bruce Hornsby and David Paich... :-)

måndag, april 19, 2010

Möte för nästa veckas Bingolotto...

...och då är Christer Sjögren huvudgäst..! :-) Det känns nästan som att planera en Svensexa eller nåt...haha - det kommer att bli jättenice. Jä.

A song for you

Började dagen med att skriva en kompskiss på "A song for you" till en kompis som ska söka en skola. Speciellt med det "rinnande" pianointrot...kan vara lite svårläst förstås - men det är ju en grymt snygg låt. Kul att doktorera lite å lyssna på olika versioner - men Leon Russell har skrivit låten från början. Inte Ray Charles, Donny Hathaway eller Carpenters...Jä.

söndag, april 18, 2010

Björn Ferry rockade!

Conny Bloom gav Björn Ferry i uppdrag att rocka i kvällens Bingolotto...jä:

Vi kunde inte repa låten i förväg - för det skulle ju vara en överaskning...så reklambreakets 6 minuter blev enda repet. Dessutom stämdes gitarren då - så repet blev utan gitarrer...hahaha.

Åsså spelade vi med 2a generationen - väldigt kul att spela med inputen från deras musikstil..!


Efter en utlottning av cyklar spelade vi "Vi cyklar genom världen" med mig på kazoo...det var nog ingen som uppfattade den kopplingen...men vi försöker... :-)

lördag, april 17, 2010

Sopa å Sibelius

Efter att ha sopat parkerings-plan(!) så tog jag ett pass och skrev klart veckans Bingolotto-noter. Lite speciell vecka med mycket jinglar...å sång för Gitarr-Per.

Denna vecka hackade jag (motvilligt) in alla låtar i Sibelius...hmmm...det tar inte _så_ mycket längre tid än att skriva för hand...hmmmm...

torsdag, april 15, 2010

Jam på Lindholmen

Vi spelar ju varannan torsdag på "Port Arthur" på Lindholmen. Denna typer av gig brukar ju kallas för "jam" - utan att egentligen vara jam...men igår var det verkligen det...hahaha.

Martin Gabriel körde hårt med en massa låtar som man aldrig hört - och publiken tycker att vi är "jättetighta" och undrar hur länge vi har spelat ihop...hahaha. Kul. Särskilt Dylan-låtar "Som bara har 3 ackord" kan ju vara jättekonstiga om man inte hört dom... :-)

Rekommenderar ett besök nästa gång (29/4) - det är bra och varierande musik..! Jä.

Framtidsmöte

Var på ett möte med ett eventbolag idag inför framtida skisser. Kul att få lite schyssta visioner inför framtiden..! Jä.

måndag, april 12, 2010

SMASK

Fick en sen inbjudan till Göteborgsuttagningen av SMASK (Svenska musikakademikers sång kåntest) på Artisten.
7 bidrag i bombastiska symfonikesterarrangemang framfördes. Väldigt roligt när dom spelade "snabbgenomgången" live som ett medley...hahaha.

Kul även när dom hade tekniska problem med projektorn - och den annars så strikta dirigenten började spontanstrippa. Hahahaha.

Vann gjorde låten "Smittad av dig" med Elin Johansson.

Efteråt var det naturligtvis sedvanlig Smask-fest, detta år med ett nybildat Storband. Jä!
Storbandet med årets SMASK-vinnare dansandes framför... :-)

Bingomöte

Måndagen tillbringades som vanligt till största del på Eyeworks. Mycket trevliga möten inför framtida Bingolottoavsnitt. På söndag är det Björn Ferry som är huvudgäst - och Dogge & 2:a generationen framträder. Vi kommer att spela Kebabpizzan tillsammans med dom..! :-)

söndag, april 11, 2010

En lugn Bingolotto-kväll

Det var något med kvällens avsnitt av Bingolotto som gjorde att allt kändes väldigt avslappnat. Kanske var det i jämförelse med förra veckans guldkväll...men jag vet inte.

SE PROGRAMMET HÄR... :-)

Vi kompade Sanna Nielsen och Mikael Henkelman. Båda hade väldigt trevliga låtar att spela. Sanna sjöng sin nya singel "Devotion" samt "Somewhere"ur West side story.

Mikael sjöng "Höstvisa" - för att den är en väldig speciell låt för kvällens huvudgäst Alex Schulman. Låten skulle hållas hemlig för Alex...å när han dök upp i studion 25 minuter före tidtabell så var det bara att avbryta repetitionerna efter 2 genomkörningar av låten...ujuj...hehe.




Som IN-vinjett för Alex hade vi Schulman-show-vinjetten. Vet inte om han kände igen den..? :-) Kul också att dom plockade in en massa Göteborgs-räkor till honom. Jä.

Våra Bingolåtar var också väldigt specifikt utplockade för Schulman - där varje låt har en liten story...hehe. Jag föreslog att vi skulle köra "Still haven't found" också...men den fick inte plats... :-)

Jaja - nästa vecka e d nya tag. Tjooooooo.
Foto: Bingolotto

onsdag, april 07, 2010

Slapp onsdag

Sammanställde musiken (titlar/kompositörer) inför söndagens Bingolotto i ett mail till alla berörda imorse. Det finns redan arr på det mesta av musiken - så detta blir en skön vecka förberedelsemässigt.

Alex Schulman är huvudgäst. Det ska bli jättekul...jag har följt honom sen bloggandet på Aftonbladet, via 1000apor...och nu Charlie-bloggen.

Sanna Nielsen ska sjunga - och det är ju alltid en fröjd att få kompa henne. Jä.

tisdag, april 06, 2010

En måndag - som var en tisdag...

Eftersom måndagen bara "försvann" - så fick tisdagen bli måndag istället.

Inledde dagen med att mata in körarret på en svensk balladklassiker i Sibelius - så att Anna kunde läsa utan svårigheter när vi bandade en timme senare. Vid 11:30 hade jag levererat ett körpaket på denna låt - som redan "är i mix".

Sen var det "måndagsmöte" på Bingolotto. Nästa veckas program känns som att det kommer att gå på räls. Skönt.

Efter detta åkte jag till (nya) Gamla Ullevi och riggade/spelade på IFK's buffé-sittning före matchen IFKGöteborg-Djurgården.

GRYMT tryck när klacken sjunger nya kampsången strax före matchen..! Jä. Jaja - jag packade ihop å åkte utan att se matchen. Måste planera in att stanna nästa gång...

måndag, april 05, 2010

Guldkväll - guldblås!


Ja det blir en kväll att minnas... :-)

Vi samlades i Bingolottostudion vid 10 å repade igenom alla "Storbands-utgångar" som vi skulle spela som utgång till reklam under kvällen. Konceptet för orkestern var "Storbandigt" med vita smokingar.

Under eftermiddagen var det rep med artister inkl Öppnings-numret - där alla sångare hade kollat in sina insatser grymt bra...så det var bara att köra. Labero kom inrullande på motorcykel å med cigarr i mungipan. Allt under låten "Ease on down the road". Skön känsla att numret kändes så bra..!

Framåt 16 fick vi reda på att Brolle blivit sjuk - så Linda Bengtzing fick sjunga en extralåt. Fick tag på arret till "Black Velvet" väldigt snabbt - det mailades till mig - och skrevs ut så vi hann med att repa numret vid 18-tiden..! :-D

Efter dessa gedigna repetitioner kändes kvällen lugn å trevlig. Med så stor orkester lyfts ju sound-ansvaret bort från mig lite - vilket ju också är avslappnande... :-)

Grymt kul när vi fick gå å ställa oss på Lottas podie för att titta på Labero-numret - och vår trombonist fick en invit att sätta sig i soffan. Kolla på bilden här bara...klockrent..! :-D Hahaha.



Jaja - fantastiskt kul att få ha ett så stort band på scenen. Eftersom vi inte hanns med i eftertexterna så kommer bandmedlemmarna här... :-)

Kör: Johanna Strömblad Jonasson & Anna Bylund
Kör/Gitarr: Peeter Wiik

Tenorsax: Tomas Jonsson
Altsax/Barra: Sven Fridolfsson
Trumpet: Magnus Johansson & Lennart Grahn
Trombon: Peter Johansson

Trummor: Miko Rezler
Bas: Michael Engström
Gitarr: Per Strandberg
Klaviaturer: Mattias Bylund

Arr: Sven Fridolfsson, Janne Bjerger, Karl-Johan Ankarblom, Marcos Ubeda...åsså jag.

Glädjekväll!

Kvällens instrumentala bingomusik:
*Gold (Spandau Ballet)
*Fields of gold (Sting)
*Alla flickor (Linda Bengtzing) & Déjà vu (Velvet)

Efteråt spelade TreDrag medelst buffé i foajén...hela natten lång. Nice.

fredag, april 02, 2010

Notskrivnings-VM

Nu börjar det mesta bli klart inför Guldkvällen. Former å små musiksnuttar som ska spelas e kartlagda...hehe. Jä.

torsdag, april 01, 2010

Teater, rep och skriv och gig

På morgonkvisten åkte jag med barnen till Donnergymnasiets uppsättning av "Peter Pan" som dom spelar på Aftonstjärnan denna vecka.









Efter detta lämnade jag barnen på Dagis och åkte till Bingolotto för repdag inför Guldkvällen. Dom hade fixat nya telekablar till min rigg - å drog om allting så det blev rent å snyggt...jääää. Eyeworks-personalen agerade statister för artisternas positioner...hehe. Kul dag.






Sen hann jag hem en sväng å skrev ut en Entré-musiksnutt och en fanfar å skickade detta till blås-arrangering.











Precis när det var klart kom BigBeat-Tony...och vi skissade på låtar som kunde tänkas passa att framföras med sättningen Trummor/Bas/Piano...

Kvällen spenderades sedan på "Port Arthur" där vi spelade 2 set covers. Grymt kul att göra om "gitarrbaserade" låtar till att vara "pianobaserade" istället...Hahaha. Efter lite ytterligare jam var sedan dagen slut. Jä.

onsdag, mars 31, 2010

Administratören i högform...

Har klippt iordning Guldkvällens intronummer...å skrivit kompnoter till alla entréer och sånt. Åsså sett till att det kommer att finnas arr till 5 blåsare på mycket musik också...så det är en del mailande och telefonerande.

Glammigt värre kommer det att bli jallafall..! :-)

måndag, mars 29, 2010

En dag av möten...

...på Eyeworks. Intronummer inför Guldkvällen planerad...och sånt. Nu e det bara att skriva noter på allt..! :-)

söndag, mars 28, 2010

En dag av musikglädje i Gamlestan

I kvällens Bingolottoavsnitt var Marie Picasso huvudgäst - och Roger Pontare musikgäst.

Vi plockade in en rackarns blåssektion till Pontares soul-rökare. Grym glädje.

Tomas hängde dessutom in med saxofonen i hela programmet....inte bara med saxofonen förresten... :-)



Maries Picassos sololåt var en ballad med bara piano - så där var koncentration & feeling huvudkonceptet... :-)

Som avslutning av programmet spelade vi "Stjärnorna" - pampig låt..!

Undra förresten om det var _någon_ i hela världen som uppfattade att vi spelade temalåten från förra årets RixFM-festival som In-jingel till Hemliga gästen som jobbat med RixFM många år...??? :-D

Tjoooooo

fredag, mars 26, 2010


Jä. Feeling. Det var grymt kul att spela Fibes bombastiska 80-tals-låtar. Jä. Publiken kändes "med"...och det var kul med vocoder också... :-) Jä.

Fibes, oh Fibes! i Umeå

Satte mig på morgonkvisten och repade igenom hela konserten med hörlurar.



Har fått en rep-video från Fibes gig på Berns förra året. Grymt bra reptape!






Hade möjlighet att låna ordinarie keyboardists rigg på gigget ikväll...men har tagit beslutet att spela på syntar som jag kan istället.

Har beställt en NordStage som backline...åsså tog jag med mig 2 småsyntar: R3 för leadljud, pads och vocoder...åsså MicroX för 80-tals-brass-glädje.

Fyllde en hardcase med R3:an, sustainpedaler, strömeliminatorer, telekablar mm...åsså tog jag MicroX:en i sin orangea case...så funkar det att flyga med.

Strax innan jag åkte kom jag på att jag ville lyssna på reptapen i iPhonen...och det funkade KANON att exportera filmen i MacBookens Quicktime till "iPhone-format" och ladda över till telefonen via iTunes. Jä!
Vid 12 tog jag bilen till Landvetter och efter 2 flygningar nådde vi Umeå vid 16.

NordStagen som finns här på plats är tyvärr ingen EX, så Nord Sound Manager (Flytta-ljud-program) funkar inte...och mitt akut-programmerade PianoMedPad-ljud (3 layers) gör att pianot kommer lite "sent" ibland (voices-svacka...)...men det verkar bara vara att leva med...

Riggen känns jättebra - nu e det bara att köra hårt..! Gigstart 21:00. Jä.

torsdag, mars 25, 2010

Förberedelsedag

Har suttit å plankat Fibes, oh Fibes!-låtar idag. Ska vika med dom på "Umeå Open" imorgon. Sedan jag spelade med dom senast har nya plattan kommit - så de flesta låtarna e lite omgjorda. Plankar en livevideo från Berns...åsså referenslyssnar jag studioversionerna av låtarna i Spotify för att inte missa några detaljer. Det ska bli jättekul!

onsdag, mars 24, 2010

Sarah Dawn Finer på Lorensbergsteatern

Gick på konsert ikväll. Det händer inte så ofta längre...trevligt. Bandet hade repat stämsång grundligt, och spelade jättebra. Tillsammans med Sarahs små storys mellan låtarna var det en jättetrevlig konsert. Kul att introt på konserten var "Å Saaaaara, kom uuuuuut ikväll"...hehe. Tjo!

tisdag, mars 23, 2010

En tisdag i livet

Satte mig imorse med 2 kompanjoner i Mikos trumstudio och gick igenom en inspelning som vi gjorde för 1,5 år sedan. Bounceade 7 instrumentaler. Det kändes gött!

Alltsedan lunch har jag suttit i telefon och skrivit mail. Organisation framför allt..! :-)


Tjooooooo

måndag, mars 22, 2010

Schemalagd dag...

Drog iväg på morgonkvisten för att hämta upp min Yamaha-monitor som jag råkat lämna i Carlstens fästning på Marstrand när jag spelade på ett event där i Juni... :-)

Det räcker ju inte med att köra till Marstrand...väl där måste man ju:

Parkera,
åka färja,
GÅ upp till fästningen,
ta sig in i fästningen,
leta efter högtalaren,
GÅ med högtalaren tillbaka till färjan,
åka färja,
gå tillbaka till bilen.

Jaja - det ordnade sig - så vid 12 var jag på Eyeworks-redaktionen för Bingolotto-möten. Nästa veckas program och Guldkvällen e nu typ "färdiga"...grymt!


Vid 16 omgrupperade jag till Gamla Ullevi där jag spelade Coctail-piano på en middag inför kvällens derby IFK Göteborg-Häcken.

Det var där jag behövde Yamaha-monitorn... :-)

söndag, mars 21, 2010

Maxat Bingolotto

På förmiddagen gick jag igenom å såg till att alla arr och en backtrack var klar inför kvällens Bingolotto.

Vi träffades med bandet vid 12:30 och drog igenom alla musikinsatser. Olle vickade på gitarr idag.

Pauline-låtarna andas ju lite 60/70-tal...så jag kompletterade riggen med Electro3 ovanpå Rhodeset för Mellotron-flöjt och orgel. MicroX:en flyttade till ovanpå flygeln å agerade "Hallå hela pressen"-brass och In-grid-dragspel.

Repetitionerna var lite crazy idag...å körtjejerna lärde sig "En glad calypso om våren" så sent som 18:45...men det funkade ju det också... :-)

Det var ganska många olika entré och outro-låtar...så totalt blev det hela 17 musikstarter i kvällens program..!

*Introvinjett
*Entré Amelia (Hallå hela pressen)
*UT ur akt 1 (In-grid)
*IN i akt 2
*Bingomusik: "Amelia" (Tommy Nilsson)
*Pauline: "Give me a call"
*UT ur akt 2 (Give me a call-refräng)
*IN i akt 3
*Bingomusik: "En glad calypso om våren"
*Entré Gösta Linderholm (Rulla in en boll och låt den rulla)
*UT ur akt 3 (Sista visan)
*IN i akt 4
*Bingomusik: "Me and Bobby McGee"
*UT ur akt 4 (Disco Eb-moll)
*IN i akt 5
*Modevisning (We are family)
*Pauline: "Sucker for love"

Maxat - men kul sändning..!
Gonatt... :-)



(Foto: Mathias Otterberg)

torsdag, mars 18, 2010

Dalande tempo på torsdagen

Alla verkade nöjda med mina pålägg på den "gamla hiten" - så jag bounceade piano och stråkfiler och levererade.

Skrev även in några vinjettmelodier i Sibelius (å skickade iväg) - eftersom vi ska ha gitarrvik på Bingolotto på söndag.

Framåt dagen kollade jag Fibes oh fibes Facebook-sida - där man igår nämligen kunde läsa att Linköpings-gigget (som jag skulle vika på idag) var inställt..!

Döm om min förvåning när det idag stod att läsa att även morgondagens gig i Karlstad är inställt..!? Wow.

Detta gör att jag nu har 2 oväntade dagar hemma. Inga problem att fylla dom med saker att göra - men skönt å kunna se ett par avsnitt av "Lost" utan att få dåligt effektivitets-samvete... :-)

Har under dagen klarat av en del musikerbokningar å artistfrågor inför de närmaste veckornas Bingolotto. Mycke mail å telefon nu.

Tjooooooooooooooooo

onsdag, mars 17, 2010

Redigering...

Stråksessionet flöt på fint...och jag har nu redigerat å dubbat å åkt med volymer och allt sånt där. Gjorde en slaskmix å mailade ut - så alla inblandade kan kommentera innan jag levererar filerna.

Hann även att spela in några lines till Pauline-låten vi ska kompa i Bingolotto på söndag. Det känns kul att göra ett halvkomplext backtrack till "Give me a call" - eftersom den e så fräckt proddad..! "Sucker for love" kommer vi dock att spela helt live... :-)

Effektiv start på dagen...

Blev uppringd av dagis - om att Max skulle på teater på morgonkvisten...så vi fick skynda oss. Detta gjorde att jag "kom igång" rätt bra på förmiddagen..!

Satte mig å fixade noter till bingomusiken inför söndagens Bingolotto. Hittade även noter till några jinglar vi ska spela. Skönt att ha det avklarat!

Sen har jag nu arrat stråk till en "gammal" hit som ska spelas in i ny version. Stråkmusikerna kommer nu kl 15...å jag har även passat på att skriva ut några lines till en av artist-låtarna vi ska kompa i Bingot på söndag. Lite överkurs med riktigt stråk till det kanske...men man får passa på... :-)

Det dök upp en video...

...från Linda Holbergs releasespelning på River Café den 17 jan. Tjo!

måndag, mars 15, 2010

Mötesmåndag

Planerade upp veckan lite på förmiddagen - och satt i bingolottoredaktionsmöte hela eftermiddagen.

På kvällen gick jag på premiären av Claes Erikssons "Max". HELT fantastiskt. Gå och se den. Hans ordbenderi är grymt..!!! Trevlig kväll för övrigt också..! :-)

söndag, mars 14, 2010

Bingosöndag med Erik Linder


När jag kom på plats vid 13 möttes jag av ljusteknikerna som flyttade en ljuskanna som skymt nerräknings-monitorn för mig i 3 program...så nu kan jag seeee..! Dessutom fick jag nya lyssnings-monitorer...så nu han jag hööööra också... ;-)

Vilken skillnad att nu kunna vara avslappnad å sitta ned (å ändå se klockrent) när akterna börjar...Yes!


Idag skulle vi kompa Erik Linder i hans melodifestivallåt - och kören Caleido sjöng bakom honom. I övrigt var det bara 3 bingolåtar och några jinglar - så dagen blev rätt soft. Dansbandet Titanix skötte sig ju själva.

Såhär ser vår orkesterplats ut...snyggt va..?!

lördag, mars 13, 2010

De tre grundstommarna

Laddade just upp inför kvällens melodifestivalfinal med att lägga keys på en countrylåt.

Piano/Wurlitzer/orgel blev det. De tre grundstommarna... :-)

fredag, mars 12, 2010

Clockwork - "Sinking ship"

Här är en låt som jag spelade in stråk på nån gång förra året. Videon e helt ny. Jä.

Gammal svensk hit

Idag har jag doktorerat i en "halvgammal" svensk hit. Bra låt - som ska nyinspelas. Jag har fixat med pad, pizz-stråk och piano å skickat till producenten. Det kommer bli jättefint..!

torsdag, mars 11, 2010

Planeringsmöte

Ikväll har jag suttit i ett litet musikmöte inför Bingolottos Guldkväll den 4:e April. Det kommer att bli extraordinärt..! :-)

onsdag, mars 10, 2010

Pianoläggning

Har spelat piano på en låt idag. Stage Compact blev det. Kompletterade även med en TG77-pad. Å har levererat. Typ så. Kul.

tisdag, mars 09, 2010

måndag, mars 08, 2010

Gentlemen från gårdagens Bingolotto:

Bounce bounce

Idag har jag gjort de slutgiltiga mixarna på alla blås-boks-låtar. 45 bouncear...nu e det klart..! :-)

Även ett möte på Eyeworks inför söndagens Bingolotto har hunnits med...

söndag, mars 07, 2010

En total Bingosöndag

Började dagen med att komplettera denna veckas noter till Bingolotto. Satt vid TV-bordet å hade Vasaloppet på i bakgrunden...samt barnen som spelade Nintendo DS.

Tog med mig Astor & Max till Bingolottostudion för att lösa en logistisk skiss...så Anna hämtade upp dom efter en halvtimme. (Hennes skjuts hade fått punka på väg hem från en spelning..!)

Repen flöt på fint...och sist på eftermiddagen repade vi med Gentlemen. De sjöng grymt - och efter en lyssning i ljudrummet kändes det väldigt cool inför kvällen.

Sändningen flöt på finemang - och att spela "Da do run run" när Mr Methane kom in kändes "stort"... ;-)

Gentlemen's låtar var avslappnade å pampiga. Ska bli kul å höra på TV4play när kvällens avsnitt dyker upp. Tjo!

lördag, mars 06, 2010

Jessica..! Kul.

Det känns ju kul att ha med ett stråk i Globen-finalen. Jä.

En annan kul detalj med kvällens "2:a chansen"-resultat är ju att både Jessica och Pernilla ju har varit frekventa Christer-Sjögren-gästartister senaste året - så jag storgillar utgången i kvällens dueller... :-)

fredag, mars 05, 2010

torsdag, mars 04, 2010

Idag har jag varit i Oslo och spelat i Skavlan med Christer Sjögren och Thorsten Flinck.

Vi körde igenom "En sång en gång för länge sen" ett par gånger på soundcheck/bildrep. Duetten blev skön - och lite rolig faktiskt..! :-)

NRK hade fixat fram en B3:a och en GT2:a...så det var full täckning på keyboardfronten... :-)


Hängde även på mitt Tritonrack för ett svagt stråk...bara för att bredda ljudbilden lite.






Jag upplevde inspelningen av programmet som riktigt magisk - intervjuerna var laddade och kul. Vår tagning av låten var även den laddad och kul. Konstig känsla att åka upp till Oslo - och vänta en hel dag - och sedan bara riva av en låt i 3 minuter...hehe.

Ska bli oerhört intressant att höra i TV:n imorrnkväll..!

tisdag, mars 02, 2010

En tisdag i buss och hufvudschtaadt

På morgonkvisten skrev jag en kompnot på en låt som vi ska spela i Skavlan (SVT1) på fredag. Det är Christer Sjögren och Thorsten Flinck(!) som ska sjunga duett. Missa inte det..! :-)

Vid 08:30 gick turistbussen mot Stockholm. X2000 behagar ju inte att gå - så detta är lösningen för "The special tour". Tyvärr fick vår buss inbrott i Malmö häromdan - så nu har vi en ny buss - UTAN strömuttag...svackaaaaaaaaaaaaaaaa.

Jaja - vi kom fram tidig eftermiddag. Jag satte mig å mixade lite blås-undervisnings-boks-låtar och laddade för kvällen.

Gigget med "The special tour" (Anders Ekborg, Noel McCalla, Caroline Larsson) var lyckat. Mycket folk - och det var skönt att spela denna konsert i en lokal som inte var så "Konserthusig" - utan med club-aktig som ju Rivals konsertlokal är. Jä.

måndag, mars 01, 2010

Vilken diversemåndag...

Började dagen (efter att ha spelat "Uno" med barnen) med att mixa ett par blåslåtar i källaren.

Sen var det ganska strax dags att ge sig av till dagens Bingolottomöte. Alla bitar föll på plats - och det kommer bli ett trevligt program på söndag..! :-)

Efter detta hann jag hem å spela in orgel på en låt...och leverera den.

Vid 18 var jag på plats på Konserthuset här i Göteborg för att rigga inför kvällens "The special tour"-konsert. Syntarna var uppställda - så det var bara att koppla in alla kablar.

Gigget var kanon - stor och positiv publik.

Känns gött att gå från att bli mixad av Åke Linton på Bingolotto igår - vidare till att få kvällens liveljud skött av Per Gardenkranz. Snacka om att känna sig trygg i att det bästa möjliga ljud kommer ut till lyssnaren i båda lägena. Jä!

Eurovision..!

Aisha vann den lettiska uttagningen - så våra körer från Tuve kommer att vara med i Eurovision. Stooort :-)

Här är en länk

...å här e låten (igen... :-)

Total försäljningsdominans...

...wow - bara Melodifestivallåtar på iTunes försäljningslista just nu:


Här kommer man ju kunna följa utvecklingen under veckan...å förmodligen kunna läsa ut vem som tar sig vidare från 2:a chansen...och vilka som ligger bäst till inför finalen... :-)