söndag, december 17, 2006

Lördag: 2xStjärnjul

2003 spelade jag 65 föreställningar av "Allt eller inget" på Stadsteatern i Göteborg.

När man spelar så många av samma föreställning blir man lätt lite avtrubbad. Gitarristen berättade då att han brukar sätta sig i foajén och ta en kaffe medan folk anländer till teatern - för att få upp "vibben" av att varje föreställning har en "ny" publik. Bra grej tycker jag.

Med tanke på fredagens (för egen del) "svårtända" gig - så gick jag ut och minglade i publiken inför 14-föreställningen av Stjärnjul. Folks förväntan - samt MÄNGDEN - 2000 pers - gjorde att tändningen infann sig..! :-)




14-föreställningen blev jättebra...och Consuelo Del Pilars version av "Amazing graze" kändes verkligen grym. Även publiken var taggade - och Babben var i högform. Väldigt rolig föreställning.

Hade en barndomsvän från Ö-vik i salongen. Efteråt kom det även fram en Husum-bo och tackade. En manskör därifrån är här med en hel busslast...inklusive en av mina högstadie-lärare! Detta kombinerat med att det var en hel del folk från Rönninge-skolan på plats gjorde att det kändes som att HELA min uppväxt fanns representerad på denna föreställning. Skruvat.

Åt lite magisk Thai-mat mellan föreställningarna.

18-föreställningen var väldigt kontrollerad och allt stämde verkligen - så vi får väl hoppas att det blir den som kommer som dokumentations-DVD. Det var 4 kameror på plats som fick ljudtappning från PG:s grymma mix...så det ska bli väldigt kul att se hur denna föreställning upplevs när man fått lite distans till den!

Kvällens fest var en total upplevelse. Tacktalen och barbershop-kvartetterna stog som spön i backen...och avslappningen var total. En otroligt kul verksamhet som barbershop-sångare håller på med är att sjunga "tags". Dvs sista 4-8 takterna av en låt...med mycke moll6 och kromatik. Oerhört kul att både lyssna på (In da ZONE) - samt att försöka lära sig å sjunga Tags i spontana kvartetter. Wow.

Nu sitter jag på X2000, på väg hem. Det har verkligen varit en jättekul vecka i Stockholm!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Läste precis igenom allt om stjärnjul. Härligt att höra det från någon annans perspektiv. Själv är jag bara en av de många sångarna i Entertainmen. Riktigt kul att du tyckte att konserterna var så bra :) För mig var det första gången jag sjöng där och ditt spelande var verkligen magiskt! Ville bara tacka dig och önska dig en riktigt god jul!

Bylund sa...

Kul! Undrar om du och jag sjöng nån spontan tag tillsammans?

Anonym sa...

Dessvärre inte. Hade dock varit kul :) Ser att du tyckte det tydligen var kul det där med tagar :) Nästan obligatoriskt för oss i entertainmen på i princip alla fester att man sjunger tagar. Är så lätt att lära sig och låter så bra ändå. Mycket kul sysselsättning. :)

Trevlig blog föresten. Mycket intressant då jag är rätt musik intresserad själv :)