torsdag, juli 06, 2006

Jä. Förmiddagen avklarad...

Det var en VÄLDIGT pampig scen. Gigantisk och 1.80 hög. Jag tog med XP60 för diverse ljud, S90 för piano/rhodes och electron för att rocka när vi spelar Big Beat-covers.


Repet har gått bra. OJ vad tiden EXAKT räckte till inatt...för jag känner mig väl förberedd...trots allt.

Vi ska spela för Partille Cups ledare ikväll. Dom e från ganska många länder. (Som Gothia Cup fast handboll istället)



Många e dom också... :-)

"Godmorgon"

Wow. Jag kom hem från Skärhamn 02:15...och satte genast igång med plankningen. Nu är klockan 07:15...och jag är PRECIS klar med alla kompskisser...plus att jag roddade ihop en provisorisk MIDI-studio (Med XP60 och Triton + powerbooken) för att göra iordning ett intro som jag vill ha "på track". Nu hinner jag precis ned till Scandinavium till 08:00.

Låtlista ("Tidsresa"):
New York, New York H - ej höjning (form som tape)
Diamonds are a girls best friend H
Devil in disguise F (org)
Great balls of fire C (org)
Aquarius G (hennes första ton D)
Let the sunshine Hm (org)
I’ve got life G (org)
Stayin’ alive Em
Knock on wood G
Disco inferno Cm
Anarchy in the U.K C
Should I stay or should I go D
Just can’t get enough G
Forever young C
Paradise city G
I wanna rock A
Can’t touch this A
Wanna bee H
Larger than life H
Let me entertain you Em

Wish me luck...

Papa Dee i Skärhamnn

Jodå...det blev ett bra gig till sist. Grejen var bara att det var så varmt att inroddningen var hemsk. Sen var ljudanläggningen något av ett ihopplock...så att det tog ett bra tag innan de ansvariga fick igång medhörningen. Typ 2 timmar. Wow.

Här är riggen jag spelade på:


Jag trodde att Electron var självskriven på ett Reggae-gig...men ack nej. Jag behövde diverse syntsound från XP60...och pads från Triton...så så fick det bli..! Jag hade en sampling på min SU10. Inte superlyckat - men ambitionen kändes rätt...

Efter gigget stressade jag nu hem - för vi ska ses i Scandinavium 08:00 imorgonbitti...och jag har typ 10 låtar kvar att planka nu. Ajajaj. Det blir INGEN sömn inatt..!

tisdag, juli 04, 2006

Jodå...

...nu e jag klar med Papa Dee-repertoaren..! (10 låtar) Mooot foootbooolleeen... :-)

Effektivitet...

Har just lagt en demoflygel och scannat en not och skickat iväg. Nu går jag på alla låtar som ska plankas. För innan kvällningen SKA jag vara klar...för det är ju Tyskland-Italien i semi..!

Sen skiss

Avslutade faktiskt måndagen med att sätta mig på en välkänd restaurang och lyssna och skriva lite inför onsdagsgigget. Det verkar vara jättekul låtar att spela live..! Jä.

måndag, juli 03, 2006

PLANKA, planka, planka

Wow. Jag har 10 låtar att kolla in till onsdag. 20 låtar att kolla in till torsdag.

Det ska bli kul!

Det gäller bara att hitta tiden att göra det...

Idag är jag ensam med min 1,5 åriga son...frugan e och sjunger allsångskör i Ulricehamn.

MSN

Fick just en "reptape" (Eller "reptejp" som kanske någon skulle tycka) inför ett gig på onsdag.

Jag fick ett telefonsamtal där han som skulle skicka undrade om min mailadress. Sen ringde han upp och undrade varför det inte funkade...aha. MSN. Det använder jag ju inte särskillt ofta. Jag trodde han skulle maila låtarna. Jaja.

Fick gå och hämta min PC-laptop som inte varit igång på ett tag och få igång MSN...där det är nån gammal hotmailadress som gäller.

Vi fick igång det - och lyckades filöverföra 8 låtar. Sen förde jag över låtarna till iMacen via det trådlösa nätverket.

Kul när det funkar!

söndag, juli 02, 2006

Minitaxi på avvägar

På väg från Halmstad idag såg jag en Göteborgsk Minitaxi i höjd med Falkenberg. Kul.

lördag, juli 01, 2006

Gospelveckans avslutningsgig

Vi riggade redan vid 11 på förmiddan inne i "Skeppet" på Gullbranna. Sen blev det paus till 15:30. Englands-matchen började ju 17...och soundcheck och rep pågick till 18...så jag missade 1:a halvlek - men såg hela 2:a.

Gospelkonserten började 19. Eftersom det var förlängning i Englands-matchen så hade den inte slutat när vi började. Uppdaterade mig WAP-mässigt - och lyckades faktiskt "smita iväg" under tiden en barnkör sjöng å kolla straffarna. Jag hade 6 minuter på mig - och det var EXAKT hela straffläggningen. Hehe.


Jaja. Konserten blev kanon. Både idag och igår spelade jag på Electro (orgel/wurre) och Triton (pad/stråk och en del brass faktiskt. Brukar "vägra" brass - men idag var det "befogat"...hehe)

Je t'adore gick in på 10:e plats på Sommartoppen idag. SAMI. Säkert 2 spänn eller nåt. Jä. ;-)

Skum feeling att Frankrike slog ut Brasilien ikväll. Wow.

fredag, juni 30, 2006

Halmstads torg

I strålande solsken riggades det på Stora Torg i Halmstad. LjudJohan hade hand om ljudet - så det kändes som att det skulle kunna bli en bra konsert. Gospel skulle det bli. Gullbrannas Gospelvecka med Magnus & Anki Spångberg - för mig typ 7:e året på raken.



Jag hade torrepat låtarna hemma - och Magnus gick igenom små ändringar. Det blev kanon. För ett par somrar sedan när jag åkte ned till denna spelning började det plötsligt SPÖREGNA när vi riggat...och då blev det att åka hem till Göteborg med svansen mellan benen - utan att spela..! Men idag var det fint väder...



11 (!) engångsgrillar på vår grillkväll...

Musikglädje på KeyBar


Jä. Vill bara göra ett nattligt inlägg och anse att glädjen var stor på KeyBar ikväll. Vi spelade för en ganska fåtalig publik - men musiken stod i centrum. 2 spontana gästsångare hade vi...och saxglädjen var stor hela kvällen.



Kolla vilken liten rigg jag hade idag..! Den ena bilden är före giget - den andra efter gigget när taxin hem var i antågande. Jä.



En ensam XP60 på Avenyn.

(Jag vet inte hur "gigget" stavas...det är därför det är två stavningar i detta inlägg. Det känns som att både "giget" och "gigget" är korrekt stavat på nåt sätt?)

torsdag, juni 29, 2006

Gospel-citat:

Fick en reptape/noter från en kapellmästare för ett gospelgig i helgen. En lätt ironisk kommentar från honom angående materialet var:

"Säkert kommer former och vissa överläggningar att expandera i takt med synkoperna"...

Kul.

GT2-glädje

Håller just på att bouncea ett pianopålägg här på GT-2:an. Smidigt att kunna lajna en flygel...

Åke Raask


Vaknade av att Åke Raask knackade på dörren och returnerade diverse utrustning som han lånade till sin nya inspelning (senaste plattan kom 1979). Det är alltid kul att följa utvecklingen av hans karriär på

http://www.akeraask.se

onsdag, juni 28, 2006

Magnus Carlsson på Liseberg


Kollade Brasiliens åttondelsfinal på Farellis. Efter matchen dök det upp en annan match på Farellis TV. MoDo-Frölunda..?! Wow. Hockey mitt på blanka sommaren. Stort.




Sen gick vi till Liseberg och kollade Magnus Carlsson. Bra sound - och oj vad många låtar han har sjungit under åren. Han sjöng även Barbados- och Alcazar-låtar. Många hits blir det.

Sen blev det slutet av Spanien-Frankrike på Gothia...innan kvällen avslutades på diverse ställen.

Ser just att Je t'adore legat 4 veckor på Tracks (nu 7:a)...och ligger kvar på Topplistan för 5:e veckan (Uppe och vände på 21:a)...

Kanske blir lite SAMI-glädje för mig på den låten trots att den inte gick vidare från Eurovisions-kvalet. Jä.

tisdag, juni 27, 2006

En dag i studion

Började dagen med lite grundläggning till en producent. Jag fick en mp3 med låtskrivarens demo + ett trumtrack från producenten . Jag konverterade mp3an till aiff och la upp de båda filerna i ett logic-session. Tempot var 100.

Kruxet med låten var att den ska sänkas en hel ton.

Jag plankade demon. Verserna var ett basgrove dubbat med piano. Refrängerna lite flowigare.

Eftersom jag var den första som spelar på låten (efter trumprogrammeringen dårå) så plankade jag basgången NOGGRANT och spelade in den till att börja med. Med demon som lyssning. Pianoduben på verserna var ju bara att kopiera. Smidigt.

Sen la jag pad på refrängerna.

Transponerade sedan ned mina pålägg och bounceade dom till 24-bitars aiff-filer. Jag sparade också varje pålägg som MIDI-fil för att göra det smidigt för producenten.

Nu väntar jag på att få en ny bounce från producenten med lite mer instrument och kanske slasksång...så kan jag lägga på lite mer vid ett senare tillfälle.


Efter det la jag en rockorgel och ett countrypiano på en låt till en låtskrivare. Konstigt att spela 2 musikstilar på samma låt...men på en countrylåt blir det lite så: man spelar country på pianot - och rock på orgeln. Kul. Tempot på denna låt var också 100...så det var lite av en tema-dag...

Jag plockade hem logic-nyckeln - för imorrn ska jag spela in GT-2an med powerbooken.

Svart fotbollströja

Haha...tycker att denna t-shirt var ett kap. En svart fotbollströja. Dels diggar jag ju svarta kläder...och dels passar det ju bra med sorgens färg på en svensk fotbollströja efter en 8-delsfinal som i lördags... ;-)


(Hittade den på ICA...hon i kassan hittade inget pris på t-shirten...så jag fick den...)

måndag, juni 26, 2006

Stämning!

BratJohan var här och kollade på en film. Plötsligt! Attack på GT-2an ("Så ska det låta"-flygeln). Han tyckte stämningen var "sådär"...varför jakten på pitch-knappen startade. Det visade sig att det GÅR att stämma GT-2:an 437-446hz. Min stod på 437. Raskt skruvade han den till 440. Vilken stämning.

lördag, juni 24, 2006

TV4-svacka

Wow. Det är verkligen bara 3 min fotbollsstudio i pauserna när TV4 sänder från fotbolls-VM. Ett tips är att gå till sidan 898 på text-TV när det blir reklam. Då ser man EXAKT när det blir nåt sevärt igen...

fredag, juni 23, 2006

Midsommar. Landet. Musik?

Min svåger Örjan hade med en näverlur från Dalarna för att spela fanfar för min fader som fyller 60. Pampigt. Typ. Hehe. Senare under eftermiddagen knäckte hans dotter luren. Konfirmationsgåvan. Ajaj. Typ som didgeridoo-reklamen. Hehe.

Min bror spelar på digitalpianot. Slick music assssssssssssss.

Sen har det ju varit dans runt stången. Till live-fiol. Stort.



Jaja - Midsommaren fortsätter.

torsdag, juni 22, 2006

Man får blogga om den musik man hittar

Hm...jag har hjälpt till att bära ett piano idag...men pekade mest...hm...åsså är det "School of rock" på Canal+ just nu. Total glädje att farsan har fixat parabol i stugan. ALLA kanaler fritt i 2 veckor. Kul. Jaja. Anchorman är min favoritfilm just nu. OJ vad kul den är. Varje gång. Se den. Jazzflöjten. Accapellasången. Hunden på bron. SÅ mycket glädje.

100 gånger!


Var och hämtade några ex av Jörgen Olaussons nya skiva. Jättekul att lyssna på den - vi la grunder för över ett år sen...så jag minns inte ens hur låtarna lät. Skön popplatta med ett par röjiga/pompösa låtar också. Grymt.

Enligt uppgift har singeln "Efter regnet" gått över 100 gånger på P4 nu..! Jä.

www.jorgenolausson.se

onsdag, juni 21, 2006

Uppkopplingssvacka

Fram tills för några månader sedan kunde jag sitta och ladda upp pålägg direkt på min ftp-server från studion. Sen hände det nåt...och nu lyckas jag inte jag få min studiodator att snacka med nåt som har med FTP att göra. Jag har förvisso fortfarande OS9 i studion...så jag antar att jag får skylla mig själv.

Fick jallafall låna en studiogrannes dator och ladda upp mitt senaste pianopålägg idag. Gött.

Har kopplat upp min XP60 till iMacen här hemma...så nu kan min fru både spela in toner...och sjunga in i Garageband (just nu genom iMacens interna mic...kul.). Wow. Gött att det är nån i familjen som är kreativ just nu... ;-)

VM-stämning

Avslutade matchtittningen på Kajskjul 8 där stämningen var hög..! Jä.

tisdag, juni 20, 2006

Balladpiano...igen...

Tisdagen inleddes med ett IKEA-besök. Inte så mycket musik där...förutom att det var "Diamonds & pearls" i högtalarna när jag besökte toaletten...Det var glädje.

Sen åkte jag och skulle kolla en förstärkarcombo inför höstens Cabaret Lorensberg. En sån med ingång för piano samt ingång för mik. Och reverb. Det blir bra.

Spontanshoppade en JD800 faktiskt..! Har länge velat ha en sån - och idag bara stod den där...för 1500:-! Grymt sköna analogsounds. Jä.


Nu har jag just avslutat ytterligare ett balladpiano; detta till en annan Stockholmsproducent. Skön fransk bag. Mantra-aktigt piano som känns fint. Nu ligger fokus på att Sverge ska kicka Englands ass i VM-matchen. Jä.

måndag, juni 19, 2006

Balladpiano

Morgonen ägnades åt att lägga ett balladpiano till en Stockholmsproducent. Fin låt. Man vet aldrig vilken artist som kommer att sjunga in låten...förra gången jag la piano till denna producent så kom den ut på skiva med IDOL-Ola. Jaja. Det blev fint.

söndag, juni 18, 2006

Västkusten...åsså vidare.

Fredagkvällen tillbringades på Åstol, där min fru sjöng med en kör. Jag och Astor sopade bryggorna... ;-) På caféet där deras konsert var stod det en Fender Bassman-förstärkare och skräpade i ett hörn...wow.

På lördagsmorgonen fortsatte vi upp till Örje i Norge. Där väntade Frank Ådahl och ett norskt kompband på mig. Vi repade igenom hela repertoaren runt lunch. Dom hade kollat in låtarna svinbra - så det var bara att köra. Jä. Efter en lång eftermiddags väntan så var det först ett inhopp på 19-konserten. Vi spelade sist - och Frank körde 2 låtar med mig som ensamt komp. OJ vad karln sjunger. Man kommer nästan av sig ibland. Gött!

Till sist skulle det vara gig vid 22. Arrangörerna hade glömt bort att det kunde bli mörkt...så några ljuskannor fick raskt riggas innan vi kunde börja vid 22:30. Skönt gig där de norska musikerna spräckte upp låtarna ännu mer än på repet. Kul!

Denna helg blev som en liten familjesemester i jättefina miljöer..! Ibland känns det som att man har valt rätt yrke.

fredag, juni 16, 2006

Sådär ja

Då är klaviaturerna nedriggade från KeyBar. Idag ska jag lyssna på KaiMartins "Jag fyller år alla dagar om året" i bilen hela dagen.

Keybar - Sverige vann!


Hämtade upp Rhodes på Bingolotto. Tvättade bilen(!) och hämtade JP8000 i studion. Lämnade sedan detta på KeyBar...samt levererade min bakgrund på "Ding-a-dong" till de repeterande artisterna...


Sen var det hemtittning på Englandsmatchen samt första halvlek av Sverigematchen. Sen åkte jag till KeyBar:

Vilket upplägg.

Kanonplats framför storbilds-TV. Maten stod och väntade när jag kom. Sverige vann. Glädje.

Spelningen var jättekul. Det var värt att släpa dit rhodeset - det går så mycket lättare att spela...åsså låter det grymt. Vid tolvslaget kom personalen med en gigantisk Caprina. Ryktet hade spridit sig att jag fyller år 16 juni. KUL.

Jaja. Glädje jam-kväll. Låtarna slutade aldrig...för alltid var det nån som fotsatte spela. Och Wojtek spelar ju alltid helt grymt.


Sista ljudet som gitarristen använde hette "Mild clean Jazz". Kanske inte representativt för kvällen. Men kul.

torsdag, juni 15, 2006

Shejpa-up

Efter ett kort möte igårkväll med regissören för "Volvo ocean race"-målgången så hade jag plötsligt 6 låtar att fixa med idag på morgonen. Lite distgitarr på "Highway to hell" och nån loop på nåt annat...åsså slutförde jag min egen bakgrund. Lyckades faktiskt leverera nu kl 12. Nu ska jag hämta rhodeset på Bingolotto och rigga upp det på KeyBar. Funk utlovas där efter matchen (runt 23) ikväll..!

onsdag, juni 14, 2006

Musikbakgrund

Dagen började med att jag undertecknade min deklaration. Jättebra jobbat av de inblandade. Jag är inte särskilt inblandad. Usch vad svårt jag har att lämna in kvitton och sånt. Men nu är det klaaaaart. Skönt.

Sen satt jag i studion och gjorde grunderna på en musikbakgrund som jag gör inför Volvo Ocean Race-målgången på lördag. Tyros2-trummor, jag spelade bas, pad, piano och stråklines...det artar sig.

Det är lätt att eftermiddagar och kvällar ägnas åt fotboll. Kul.

tisdag, juni 13, 2006

Didgeridoo

Hahaha...såg just en reklam för halsbränna-medicin:

Det sitter en kille på ett torg och spelar didgeridoo...åsså kommer det fram en dam och kickar den så den går av på mitten:
"Det är svårt att vara snäll när man har halsbränna".

Fruktansvärt kul.

Nationalsångsförvirring

I VM-matchen som just startade (Sydkorea-Togo) så spelade de först Sydkoreas nationalsång. Sen sa TV4:s kommentator att "Nu kommer Togos nationalsång". Då började Sydkoreas nationalsång igen - men alla bilder var på Togo-spelare och fans. Kul. När ljudteknikern i Tyskland insåg sitt misstag fadade han nationalsången (!) och slog på Togos nationalsång - varpå TV4 bröt och sa att vi just hört Togos nationalsång. Kul...att de inte hörde att de var samma stycke 2 gånger. Iockförsig märkte inte bildproducenten för VM-fotbollen det heller. Jaja. Säkert orolig sömn i natt för teknikern som slog igång samma nationalsång 2 ggr.

Ytterligheternas gig

Infann mig på GöteborgsOperan redan 07:30 för att soundchecka och genrepa Samskolans sommaravslutning.

Det är 5:e året som jag är med och gör detta på Operan (vi var i Kongresshallen förut) - och det flyter på grymt bra varje år. Musiklärarna och Operans tekniker är bra på att hantera 200 körmedlemmar och diverse musiker...Hehe.

Vid 10 började själva föreställningen - och OJ vilket tryck det är när studenterna skriker och hoppar och hela Operan sjunger med i Uno Svenningssons "Vågorna". Rysningar varje år faktiskt.



Klockan 13 spelade jag på en begravning i Partille - och den stillheten som innfinner sig då är GANSKA långt från vrålet när "Vågorna" går igång på Operan...snacka om ytterligheter.



Snyggt ljus va?

PDF-glädje

Har just lagt upp 11 låtar (pdf & mp3) på min server till kompmusikerna inför en Frank Ådahl-spelning i Norge på lördag. Smidigt att det funkar med server för noter och reptape. Även till Norge. Glädje.

måndag, juni 12, 2006

Teknikglädje

Inledde morgonen med att repa Samskolans avslutning 9-12.

Nu på eftermiddagen sitter jag på Cabaret Lorensberg första träff inför hösten. Upplägget är att sjunga några låtar för varandra. En tjej ville SÅ gärna sjunga "Right here, right now"...så jag ringde hem till Anna och bad henne scanna kompskissen på den låten och maila. Sen loggade jag in på Hotellets bredband här och plockade in pdf-erna i min dator. Hela processen tog typ 3 min..! GRYMT. Nu har vi sjungit låten - och det var HELT rätt att vi scannade och mailade (Trots att bredbandsuppkopplingen här kostar 75:- för en timme) - för det blev ett jättebra musiknummer... Jag måste dock "få igång" uppkopplingen via telefonens bluetooth...då blir det ju gratis...om än inte lika snabbt...men pdf-erna är ju bara 80K. Jaja. Teknikglädje jallafall.

söndag, juni 11, 2006

Namnbryderier


Fick nu på morgonen reda på att jag är creddad som Piano:_Jan_ Bylund på IDOL-Ola:s nya platta. Kul. Janne Bylund blir säkert stolt.

Bröllopsgig...

..det var länge sen. Skönt att vi började spela 22:30...så jag hann se nästan hela Sverige-Trinidad/Tobago hemma innan det var dags att åka till en kvarn i skogarna utanför Ulricehamn. Jag har varit där en gång förut - och det jag mindes var att det var HELT omöjligt att hitta därifrån i mörkret...hehe.

Sångerskan som skulle sjunga gigget blev sjuk igår...så jag och trummisen samåkte tillsammans med en sångerska som vi aldrig träffat..! :-) (Inte för att jag träffat den sångerskan som blev sjuk heller...men ändå.)

Basist på giget är en snubbe från Vänersborg vars specialité är att kunna ALLA låtar och texter. I alla tonarter förstås. Bra specialité..!

Jaja. Jag transposeknappade hejvilt efter önskemål och han ba hängde på. På festen var det idel musikmänniskor så det var många som hängde in å sjöng. Trevlig och VARM kväll.

Vi hittade hem i mörkret. Men inte tack vare mig. Hehe.

lördag, juni 10, 2006

Gothia

Kom igång sent idag - men hann ändå lägga ett piano på en ballad innnan det var dags att kolla in VM-premiärmatchen på en pub i Linnéstan.



Huvuddelen av kvällen tillbringades dock på Gothia där CM & Wojtek spelade ikväll. Jag tror man får leta sig less i HELA världen för att hitta nåt dylikt. Det är total musikglädje att lyssna på dessa gossar. Rekommenderas alltid. Jaja. Tjo.

torsdag, juni 08, 2006

Samskole-rep

Varje år spelar jag på Samskolans avslutning här i Göteborg. De håller den på GöteborgsOperan - varför musiken också är tvungen att hålla hög klass. Jag jobbade några år på Sam - och har blivit kvar på avslutningarna sen dess.

Idag var det första repet - och det verkar bli en trevlig avslutning. Många klassiker - och lite nytt. Synn att jag fick ett samtal om ett studiosession idag som krockar med avslutningen. Inte helt lyckat...jaja.

Skickade just över en "Ta av dig skorna"-not till en kompis. Kompskissutbytesverksamhet mellan musiker borde vara obligatorisk...gött e de.

onsdag, juni 07, 2006

Studio och uthyrning

Satt nån timme i studion i morse och la Clavinet och Rhodes på en låt till R.A.R.E:s kommande album.

Började även lite på en ballad...men hittade inte riktigt in med pianot. Vet inte om jag ska spela Country eller Boyband. Det kanske finns ett mellanting?

Hyrde just ut min XP60 till "Uppdrag granskning". Alternativ kund... :-)

tisdag, juni 06, 2006

Nationaldagen...




...tillbringade vi med familjen på Liseberg.

Vi kollade kaninmusikal och det marcherande brassbandet. Astor konstaterade direkt: "Jazz"





...åsså var Jens med och spelade i paraden. Jä.

måndag, juni 05, 2006

Mölndalsdagen

Idag har det varit Mölndalsdagen. Jag var med i bandet som kompade Konfrenciererna Paven & Per samt Sam Vesterberg.

Vi soundcheckade på eftermiddagen i strålande solscen. Haha.


På kvällen så hade det samlats mycket folk för att kolla. Paven & Per skötte underhållningen med diverse nummer. OJ vad seriösa de var med kostymeringen..!

Vi kompade t.ex 3 korvar i "Korv Aid" (We are the world).


Jag spelade uteslutande på S90. "Korvmedleyt" inleddes med "Jump". Ljudet som heter 1984 passar ganska bra...Hittade även ett leadljud som kändes bra i introt av "Take on me". 80-glädje alltså. Annars var det mest piano.



En väldigt lyckad Mölndalsdag. När vi kompade Sam så hängde hans gitarrist Magnus in. Jä.

lördag, juni 03, 2006

Sjukskrivning!

Wow. Jag kan inte påminna mig att detta hänt förr. En elakartad 2-dagars magsjuka har gjort att jag fick sätta vik på kvällens Anders Johansson-gig. Wow. Ett tecken på total utslagning: det tog mig 40 timmar att komma på att jag kan ha den trådlösa powerbooken i sängen... :-)

torsdag, juni 01, 2006

Planka, planka, planka

Sitter och förbereder mig för rep inför Mölndalsdagen ikväll. 5 låtar att kompa artist...åsså 2 låtar och ett medley som husband. Kanske inte så maxat egentligen...men jag är ensam med Astor idag...så det är lite begränsat med arbetstid...

Missa inte Key Bar ikväll..! De börjar spela vid 22:30. Det kommer att bli grymt!

Rocky horror show

Igår var jag och repade inför Anders Johansson-gigget på lördag. Gitarristen kunde inte komma på detta första rep - så vi körde Tr/Bas/Key. Slickt... :-)

Efter detta åkte jag till Pusterviksteatern och såg mina vänner spela "Rocky horror show". OJ vad dom "såg ut". Total sminkning - värre än Kiss. Kapellmästaren hade så mycket sounds och effekter för sig så att man blev helt mörkrädd. Bra show! Jä helt enkelt.

Kvällen avslutades i basistens lägenhet med spisning av Eric Benets skiva "Hurricane" - VÄLDIGT snyggt proddad. Åsså lyssnade vi på www.myspace.com/rasmusfaber. Jä igen.

tisdag, maj 30, 2006

Mini-semester


På söndagsmorgonen satte jag mig på ett X2000 tillsammans med BratJohan för att åka med Birka Paradise på kryssning... De har ett koncept som kallas "Söndags-bandet" som spelar slicka låtar...det måste ju upplevas innan de tar sommaruppehåll!

Det fanns även en scen med dansband - så musikintrycken blev många...

Söndags-bandets keyboardist hade med sig P250, nya CX3 och en Nordlead 3 - så soundet var på topp! (Vi tog en kort diskussion huruvida Electron eller CX3 dominerar orgelmässigt...Jag tror vi kom fram till att det beror på hur mycket tid man lägger ned till att lära känna sitt instrument och programmera iordning. I det läget finns det ju mer man kan göra med CX3. Slutsats: Om du ba vill spela hammond i glädjens tecken - spela Electro. Om du vill nörda: Du kan få CX3 att låta ännu bättre? ;-)

Det blev ett skönt dygn med avslutande improviserad pianobar på 6:e däck tills personalen föste iväg oss.

Väl iland igen hängde jag in i en studio i Fryshuset och hjälpte till lite med ett disco-medley som de höll på att spela in. Versen i "I want you back" blir aldrig lätt att spela. Usch ;-)

söndag, maj 28, 2006

Säsongsavslutning för Cabaret Lorensberg

Kul kväll. En snubbe från förra årets show dök upp i "Diamonds are a girls best friend" och sjöng första versen. Väldigt kul. Under nattens fest så erhöll jag en flaska Moet i present. Jä.

lördag, maj 27, 2006

Molldominant

Wow. Häromdagen la jag hammond på en låt. Jag har den på repeat i bilen sen dess. Den är så FRUKTANSVÄRT bra. Hoppas låtskrivaren får den satt på nåt stort. Den enda anlysen jag kan göra varför jag tycker den är så bra är för att andra ackordet i refrängen är molldominanten. Alltså typ om låten går i C: / C / Gm11 /

Väääldigt vackert. :-)

Nerrigg & Upprigg

Skön dag med familjen...åsså träffades vi vid 15 och riggade ned på Key bar. Då passade Astor på att testa Mikos trummor. Det var en upplevelse i livet för Astor. Kul.


På kvällen hade jag 10 (!) gäster på Cabaret Lorensberg. C-M och Woitek var till och med übergentlemannamässiga och bar mitt piano från foajén in till scenen. Vilka flyttgubbar ;-)

Under glädjehusmedleyt var det 2 fotografer framme och tog närbilder på mig i paljetthatt...bäst att passa på...det är ju bara 1 (!!!) föreställning kvar nu. Jä.

fredag, maj 26, 2006

Eurovision-DVD...


Nu säljs Eurovision Song Contest Athens 2006.

Från Ginza:

"DVD'n är producerad med utgångspunkt i TV-showen och innehåller därtill en mängd bonusmaterial. Total speltid på denna dubbel-DVD ligger på över 8 timmar."


Frågeställning: Kommer t.ex Makedonien och Frankrike att få leva med sina liveframträdanden i resten av sina liv? De (m.fl) hamnade ju helt ur spår pitchmässigt i Eurovisionfinalen. Stackarna.

Frågan är om nån representant från deras länder satt ned foten och krävt att framträdandet från genrepet används istället? Eller nåt. Lägga om sången? Det finns knappast tid för det?

När man surat ur (pitchmässigt) som dessa artister gjorde i sina framträdanden så:

1. Artisterna får skämmas resten av sitt liv om de blir förevigade på den officiella DVD:n.
2. Det är jobbigt för köparen att lyssna på.
3. Låten kommer inte till sin rätt.
4. Eurovisionsfinalen framstår som halvproffsigt skött rent ljudmässigt. ("Skyll på monitor-mässigt")

Ska bli spännande att se. Om någon som läser detta vet hur det låter på DVD:n kan ni väl posta en "comment" här nedan? Det är för lite sånt i min blogg tycker jag... :-)

Oj vad synd jag tycker om dom som sjöng dessa bidrag. Wow. Jag vet själv om jag spelat in en livekonsert: och spelat ett litet fel nånstans. Oj vad man sitter och grämer sig för just det stället hela konserten när man lyssnar på inspelningen. Hur ska det då inte kännas att ha legat en halv ton för högt i en hel låt inför en halv miljard människor?

Key Bar...igen.

Det blev så att jag spelade klaviaturen även på denna veckas torsdags-"jam". Jag MÅSTE sätta "jam" inom situationstecken...för att för mig är det inte ett "jam" - utan ett vanligt gig där jag känner ansvar att "sätta" låtarna. Det är typ 20 låtar som alla är baserade på ett grundgroove - åsså kommer det ett stick efter ett par minuter som är ganska konstigt (och snyggt!) För mig är det en gåta att de andra i bandet kan det hela utantill...men vi är ju alla olika. Jag tycker jallafall att det är kul med kontrasten att dom "jammar" - och jag spelar ur en annan infallsvinkel. Jaja. Kul kväll jallafall.

Kvällens skönaste: Jocke från Stockholm kommer fram under "If you want me to stay" och börjar sjunga på en annan låt - som till sist gick över i "Sunny". Detta blev då även kvällens längsta låt... :-)

Nedan ett exempel på vad som försigick: (klicka på bilden för att förstora)

torsdag, maj 25, 2006

Cabaret Lorensbergs 10-års jubileum


På onsdags-kvällen var det stor 10-årsfest på Park Lane. Alla som nånsin varit med i Cabaret Lorensberg var inbjudna. Väldigt trevligt. Stefan Odelberg gjorde ett grymt nummer med Okan i snygg kroppsstrumpa. Vi körde jubiléumsmedleyt ur årets show. Kul kväll!

onsdag, maj 24, 2006

Demo-proddar vidare...

Har i början av denna vecka spelat keys på demos...

3 låtar till en kompis i Stockholm.
3 låtar till min studiogranne som gör album med ett band.
...åsså har jag fortsatt på de 5 som jag proddar själv.

BratJohan är på besök i stan skulle lägga keys på 4 låtar till ett band:

Vi fick separata filer på alla låtar...utan session...så det var bara ett virrvarr av filer. Dessutom på DVD (som min dator inte läser...) Min studiogranne fick rädda mig IGEN genom att importera filerna i ProTools och steka alla kanaler som hade fel startpunkt. Kvar blev trummor bas och ackegura. Lagom.

Sen blev det så sent att jag låg och sov på soffan medan BratJohan spelade in orgel och piano. Kul.

lördag, maj 20, 2006

Amaaazing...! Exciiiiited!

Kan nån få tyst på den kvinnliga programledaren för Eurovision song contest? Wow. Snacka om att hon gillar sig. FRUKTANSVÄRT stolt att hon "kan prata amerikanska" så bra. Suck.

Stackars Makedonskan & Fransyskan som skickade ut sina låtar ur tävlingen genom att intonera så högt över skogen.

Litauen (We are the winners) & Islands ("Divan") scenframställan borde ha bojkottats totalt i röstningen. Jag har varit en stor ivrare för musikhögskolans melodifestival "SMASK" - men alltid fördömt alla studentikosa framträdanden där, som blev allt vanligare. Nu har det spridit sig till den riktiga tävlingen. Suck. Barnhumor - som inte ens barn tycker är kul. Egentligen hör väl även Finlands bidrag till denna kategori...men Lordi är på nåt sätt ursäktade?

Vänersborg igen

Rep i Vänersborg 9-10:30...och sen rigg på ett torg. Vi kompade Voice och Boice i olika poplåtar.


Jag tog med mig Tyros2 helt spontant, och den visade sig passa jättebra. (Mycke piano/pad, rhodes/pad)




Tur också att jag hade med mig min högtalare - för scenen saknade monitor för musikerna...

Det saknades även tak på scenen - men det var faktiskt uppehåll under de 80 minuter vi spelade...och DÅ började det dugga. Snabb nedrigg. Jä. Aktiv lördagsmorgon...

Lördag 06:30. Wow.

Det var länge sen jag satte en väckare till en lördagsmorgon 06:30. Både min och Annas telefon. Plus 2 inprogrammeringar på den fasta telefonen. Rise and shine. Off to Vänersborg. Utomhusgig.

Morgonens glädjespridare: Miko har skaffat "My space". Jä.

fredag, maj 19, 2006

En fredag i livet

Riggade ned gårdagens rigg på Key Bar vid 15:30...åkte till studion och dumpade grejerna...och råkade bli kvar:

En producent i mitt "studiokomplex" höll på att slutputsa en ballad som jag spelar pianot på...så jag stannade kvar och la lite stråk och klockspel på introt. Bara 2 takter. Men oj vad mycket ett intro kan påverka en låt..!

Jaja.

På Cabareten var det en i ensemblen som var sjuk - så det var mycket som fick skissas om...men det styrde de upp bra. Jens fick göra cowboydansen ensam. Funkade kanon faktiskt. Han fick med BÅDA pistolskotten!

Feeling

Sitter just å får lite feeling.

Lyssnar igenom Magnus Bäcklunds kommande singel. Wow. Grymt skönt sug i A-sidan. B-sidan är en ballad som blev: jättevacker. Wow.

I övrigt scannade jag just en not och skickade till Vänersborg inför morgondagens torg-gig.

Tjo

Key bar

Var ensam hemma med min son under torsdagen...men jag hade många låtar kvar att kolla in till kvällens "jam"...så det blev en hel del Teletubbies för Astor denna dag... :-)

Skulle rigga på Key bar vid 17:30. Hela Avenyen är uppgrävd...så jag fick köra en bra bit på trottoaren för att nå fram till Key bar. Jag hade med XP60 (med 60/70-kort) för rhodes...och racket för diverse ljud (TG77/1080). Känns nästan rebelliskt att inte ta med Electron...men jag fick feeling för XP-rhodeset när jag satt och plankade låtarna.

Kvällens Cabaret Lorensberg videofilmades...så Cabareten kändes fokuserad idag. Kul.

Väl tillbaka på Key bar så kollade vi Carolas kval på min dator. Digital-TV-mottagningen var OK vid fönstret...men obefintlig vid bordet. Känslig verksamhet...När Finlands bidrag framfördes drog vi upp volymen och skrattade gott (Dagens konstigaste: Tjejen med mask som fejkade keys på Finlands bidrag. Försökte rocka - men ACK vad Motifen såg snäll ut i sammanhanget... :-) Kan bli farliga på lördag... :-)

Tyvärr gick ju varken Sandra Oxenryd eller Kate Ryan vidare...så det var ju svacka. Jag tror iofs att "Je t'adore" blir en hit ändå. ("Never give up - never surrender"...)

Själva jammet blev kul...med bagigt saxspel och skönt gitarrlir. Båda är tydligen tennisspelare. Det hördes inte.

Låtarna var som sagt svåra - och det hela var totalt orepat - så jag är glad bara att ha kommit igenom låtarna en gång...många 4-taktersgroover som går runt...så efter en genomspelning så sitter nog låtarna kvar i fingrarna ett bra tag...tjo.

Låtlista:

1 Love Bizarre G
2 Diggin’ you ORG Dbm
3 Fight the power ORG
4 If you want me to stay Abm
5 I’m every woman ORG Cm
6 Leviticus ORG
7 Penitentiary philosophy ORG Db
8 She’s a bad mamayama Am (c)
9 Stay Em
11 The Bird G!
12 Sing a simple song ORG E
13 Uptown ORG Am
14 Never too much ORG Hm
15 Ain’t nobody Ebm
16 Do I do ORG H
17 Tell me something good Abm?

onsdag, maj 17, 2006

Flygeldubbning

Idag har jag dubbat en redan inspelad flygel på en låt. Wow vad intressant det var att synka mitt motif-piano till 100% med liveflygeln som nån annan spelat...men det var ett viktigt uppdrag. Jä.

I övrigt har jag börjat planka låtar till ett gig jag ska göra på Key Bar imorrn. Det sägs att det är ett "jam"...men uj vilken koll man måste ha på låtarna. SVÅRA låtar. Kul.

Kollade Champions League-finalen på Farellis. Wow. Tänk att Henkes första allsvenska match blir mot Häcken. Hoppas dom har med sig "O Hisingen, O Hisingen". ;-)

måndag, maj 15, 2006

Demoprod

Idag har jag lagt keys på ett nytt demoprojekt - 5 originallåtar som jag ska prodda upp.

Trummor och bas spelade vi in för några veckor sen - så nu är gitarrer nästa mål.

söndag, maj 14, 2006

Big Beat och Stefan Andersson i Tanumstrand

Eller "i Tanumstrand" kanske skulle vara "i Grebbestad på Tanumstrand"..? Det är ju nämligen Hotellet som heter Tanumstrand som ligger i Grebbestad. Jaja. Skit samma. Men det hade varit lättare att hitta dit om jag vetat att det var till Grebbestad jag skulle. (Hade faktiskt varit på Tanumstrand en gång tidigare och spelat utomhus på "bryggan" insåg jag när jag kom dit...)

Jag åkte upp på lördagen och riggade med Berra och Peder från Big Beat. Vi repade med Stefan Andersson på eftermiddagen. Kolla in utsikten från min plats på scenen..! :


Kvällen bestod av en timmes konsert med Stefan, samt två coverset med Big Beat; totalt typ 35 låtar. Jättekul att spela! Jag hade med mig S90, XP60, Electro + mitt rack med TG77, 1080 och mixer. Detta gjorde att jag kunde leka med ganska mycket sound under coverlåtarna...och det är ju kul.

Kolla in utsikten från mitt rum när jag vaknade på morgonen:

Oj - Jag ser ju NU att det är SAMMA utsikt..! :-D

fredag, maj 12, 2006

Rickfors

Spelade med Mikael Rickfors på Palace i Göteborg igår. Jag var där och riggade vid 17:30. Då fanns det ingen backlineström...så jag hann aldrig kolla Electron innan jag var tvungen att gå för att spela Cabaret Lorensberg.

När jag kom tillbaka vid 22 funkade allt...hehe.

Vi körde 7 låtar. Jag hade grymt tur monitormässigt. De andra upplevde kaos...jag hade min egen monitor till orgeln...och sen stod jag placerad så att volymen från de andra instrumenten blev en helt OK mix rent direktljudsmässigt..!

Jaja. Kul att spela "Vingar för pengarna" på riktigt.

Kvällen avslutades med att jag lyssnade på bandet på Keybar, där Miko har dragit igång livekvällarna igen. Grymt svängig kväll. Torsdagar på Key Bar på Avenyn.

onsdag, maj 10, 2006

My space

Det var VÄLDIGT vad alla har "My space"...

Nu har jag också en sån sida:

http://www.myspace.com/bylund


Tjo

Mån/tis/ons

På måndagen var jag på Mezzoforte på Musikens Hus. Grymt bas- och keyboardspel. Skön kväll..!




På tisdagen levererade jag och Anna en fint utskriven not på "O Hisingen, O hisingen". 4-stämd sats. Kul.


Idag onsdag hade jag som mål att flytta 7 kanaler trummor, och en kanal bas på 5 låtar från en kompis studio till min.

*Jag började med att hämta upp en studionyckel på Brew House. Den fanns på en repetition på 1:a våningen.
*Sen gick jag till 2:a våningen och hämtade upp en mapp och några CD-skivor på ett skivbolag.
*På 3:e våningen fick jag kaffe och snackade lite musik med Random Music.
*En annan kompis sitter på 4:e våningen. Där fick jag spisa hans senaste låtar.


Trevlig start. men sen skulle jag ju åka till min kompis studio och hämta filer:

1. Hårddisken i den andra studion, där filerna ligger, krånglar - så det går inte att kopiera filerna. Jag var tvungen att öppna sessionsen och freeza tracksen - och lägga freeze-filerna direkt på en annan intern hårddisk.

2. Jag brände en CDr per låt...eftersom varje låt blev c:a 500MB. (Varför hade jag inte med mig hårddisk? Jo: jag tycker alltid att firewirediskarna strular när man kopplar ur dom fram och tillbaka...och min iPod har som sagt gått sönder)

3. Väl tillbaka i min studio kopierade över de 5 skivorna till min dator. Där upptäckte jag att det blivit 32bitars-filer i freezningen = mina program fixar inte det.

4. En kompis fick plocka in filerna från CD-skivorna i sitt ProTools och konvertera från 32 till 16bitar enligt mitt önskemål. (Han ville bränna filerna på en DVD - min Studiodator har inte DVD. Jag får väl hämta en firewire-disk då)

5. Jag hämtade min Maxtor-firewiredisk. Den ville inte mounta.

6. Jag hämtade min andra Maxtor-firewiredisk. Den mountade - och jag kunde kopiera filerna efter att ha raderat lite på disken. (Jag har en Seagate också...men den vill jag inte koppla ur datorn - åsså har jag 2 st One-discar...men dom var hemma)

7. Jag tankade in filerna i min dator igen. NU funkade det.

Kul dag.


Looooser-diskar.

söndag, maj 07, 2006

Bingo-glädje igen.

Blev idag "blixt-inkallad" till Bingolotto - med uppdraget att spela Steely Dan-låtar solo på Rhodes. Kul uppdrag. Jag tog med en auto-panner - åsså spelade jag på mitt Rhodes som redan står på plats i Bingo-studion.

Väldigt avslappnat att spela själv faktiskt - man kan vara lite friare i formen och sådär.

Lite surrealistiskt under 2:a bingot när jag gick över i "Here comes the sun" och Mark Knopfler och trummisen började filla med...samtidigt som bingoutropet var väldigt starkt på i min monitor...hehe. Det är kultur. :-)

Jaja - en väldigt trevlig söndagskväll var det jallafall!


fredag, maj 05, 2006

Olika inspelningar

Idag har jag och Anna spelat in typ ett "Singers Unlimited"-arr till ett reklamprojekt av Perra Winberg. Kul. Sen la jag ett piano till en pop-produktion. Snygg ballad. Sen la jag hammond och piano på en låt som ska bli singel i Australien. Effektiv dag.

Cabaret Lorensberg som vanligt nu ikväll. Avslappnat. Jä. Kolla hur stämningsfyllt jag har det på jobbet:


(Klicka på bilden för att förstora...)

torsdag, maj 04, 2006

Igår la jag piano/wurre/orgel till en dansbandsplatta.

På eftermiddagen idag hoppade jag in 2 timmar på Samskolan - Ensemble. Det var kul att "damma av" kaffekoppen som stod kvar i lärarumsköket.


Det är nu 5 år sen jag slutade att jobba på Samskolan som musiklärare. Kul att komma tillbaka en gång ibland.

Efter dagens Cabaret gick jag till Key Bar där det var ny-premiär för liveband. Varje torsdag. Rekommenderas.

måndag, maj 01, 2006

Urwitz släppt

Hittade idag på Urwitz "My space" att skivan är släppt..! Det blev visst 5 fyrar i GP förra veckan..! Kul!


...
Nytt mästerverk av Urwitz
Göteborgaren David Urwitz har släppt sin andra platta.
Återigen belönas med full pott av GP:s recensent som dessutom upptäckt en hit som kan göra David stor.

DAVID URWITZ
I väntan på vad
(Alvy Singer Records/Border)
>Rock. Den här unge mannen från Trollhättan gjorde det bästa albumet som fanns 2005. I mina öron. Och nu är han beredd på att följa upp sitt klassiska album, naturligtvis belönat med fem fyrar, nästan precis ett år sedan debuten fanns i handel.

Och jag hittar knappt orden i mina hjärnvindlingar.
Att följa upp en rosad debut är det svåraste som finns. Att sedan göra det lika bra, nästan bättre, är osannolikt. Osannolikt underbart. Lite skarpare och personligare texter, lite mer finurligt producerat med pianoslingor, stråkar och basgångar, lite mer av allt helt enkelt. Du som älskade Det var väl inte mer med det kommer att få precis samma rosenrosa drömblick av nya I väntan på vad.JOHAN RYLANDER
...

Idag dog min iPod

Vi skulle ut och slänga skräp med familjen...och jag tog med min iPod med iTrip för att lyssna i bilen. I fickan. Big misstake.


Redan vid avfärd såg jag att iTripen var knäckt - och displayen "krossad". Dessutom var Sävenäs sopstation stängd idag.

Kul.